استراتژی بازاریابی دونالد ترامپ

استراتژی بازاریابی دونالد ترامپ


این روزها قدرت نام دونالد ترامپ به حدی است که می‌تواند هر جمعی را به خود مشغول کند!
همان‌طورکه می‌دانیم دونالد ترامپ متفاوت‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ است. استراتژی بازاریابی اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی ترامپ در طول سال گذشته مرکز توجه بوده است.
ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر بدون در‌نظر‌گرفتن مسائل سیاسی و بین‌المللی این مطلب را که به قلم NICO CANOVA دراسکریپتد منتشر شده است ترجمه کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا بر چگونگی دو روش سنتی و غیرسنتی به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی دونالد ترامپ نگاهی بیندازیم.

تقسیم‌کردن استراتژی بازاریابی Donald Trump

اگر دقت کرده باشید ترامپ اغلب تجارب و امتیازات خود را در کسب‌وکار به‌عنوان نکته‌ای برجسته و کلیدی در کمپینش معرفی می‌کند و صد البته صاحبان مشاغل از اهمیت شهرت و اعتبار آنلاین به‌خوبی مطلع هستند. اما طرح محتوایی ترامپ و چگونگی فعالیت نتیجه‌بخش او چگونه بوده است؟
قوانین رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید.
تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی قدمی مهم برای هر کسب‌وکار محسوب می‌شود. با وجود افراد بسیاری که روزانه به حساب‌های شرکت شما دسترسی دارند، مهم است که طرح و برنامه‌ای داشته باشید که از اعتبار شما محافظت کرده و از هر اتفاق ناگواری پیشگیری کند.
وقتی شرکت‌ها اشتباه‌های بزرگی در توییتر یا فیس‌بوک مرتکب می‌شوند، دنیا نیز در مقابل با تندی به آن‌ها پاسخ می‌دهد. به همین دلیل در زیر به‌صورت تیتروار خطاهای رایج مربوط به آداب تعامل در شبکه‌های اجتماعی را آورده‌ایم:
● چیزهای منفی دربارۀ رقابت نگویید؛
● زندگی شخصی و حرفه‌ای خود را از هم مجزا کنید؛
● به هر مورد منفی به شیوه‌ای درست پاسخ دهید و مسئله را روشن سازید.
در هر حال ترامپ با این قوانین بازی نمی‌کند. از زمانی که کمپین انتخاباتی وی کار خود را شروع کرد، توییتر فضایی برای بیان افکار و دشمنی‌های وی توسط تجار و سیاستمداران قدرتمند شد.

با وجود حملاتی که به هر شخصی، از بازیگر هالیوود گرفته تا رئیس‌جمهور اوباما شده، ترامپ هرگز از بحث در شبکه های اجتماعی کناره نگرفته است و جالب آن است که این مسئله موجب از‌بین‌رفتن کمپین نیز نشده است. بسیاری از متخصصان سوشال مارکتینگ، ترامپ را بهترین نامزد انتخاباتی در توییتر نام‌گذاری کرده‌اند.
۸٫۱۶میلیون فالوئر توییتری هم موافق این نظر هستند. از طرفی دیگر وی رقبای انتخاباتی خود را با ۷٫۷میلیون هوادار در فیس‌بوک و۳۵۰۰۰ مشترک در یوتیوب کنار گذاشته است. درسی که می‌توان از موفقیت شبکه های اجتماعی او گرفت چیست؟ گاهی اوقات کناره‌گیری از مباحثه و گفتگو بهترین برنامۀ عملیاتی نیست.

خلق اینفوگرافیک های عالی با ۷ گام
مشاهده مطلب

استراتژی بازاریابی، استراتژی تولید محتوا، بازاریابی محتوایی

پافشاری و پیگیری کلید مسئله است

چیزی که شبکه های اجتماعیِ دونالد ترامپ را تازه نگه داشته است، استحکام و پیگیری است. ترامپ روزانه حداقل ۱۰ مرتبه توییت می‌کند و هوشمندانه از مزایای حضور آنلاین در شبکه اجتماعی توییر بهره می‌برد.
در عصری که مردم به‌شدت در حال استفاده از پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های آنلاین ارائۀ محتوا هستند، دونالد ترامپ مستقیماً محتواهای تولید‌شده را در بین کاربران آنلاین پخش می‌کند.
به این فکر کنید که در یک ساعت چند بار به تلفن خود نگاه می‌اندازید؟ نسل دیجیتال همیشه به دنبال تازه‌ترین گزیده‌های اخبار است؛ آخرین توییت یا مطلب داغی که موجب می‌شود افراد با یکدیگر دربارۀ آن صحبت کنند.
با حفظ جریانی ثابت و مداوم در تولید پیام، ترامپ پیوسته با مخاطبان آنلاین در تماس است. با اینکه برخی پیام‌ها به‌صورت اتوماتیک ارسال می‌شود، اکثریت کاربران گمان می‌کنند که خود کاندید آن‌ها را تایپ کرده است.
پیگیری و پافشاری در ارتباط با کاربران، به همراه ارائۀ چهرۀ واقعی که در پشت پیام‌های ارسالی وجود دارد، او را برای مخاطبان مانند اسمی قابل اعتماد و صحیح در پروسۀ سیاسی مجسم کرده است.
صاحبان مشاغل و برندها می‌توانند از این روش درس بگیرند.
کاربرانِ آن طرفِ صفحۀ مانیتورها به دنبال انسانیت در پس محتواهای دیجیتال هستند. مطمئن شوید که کلمات یا پیام‌هایتان ربات‌گونه به نظر نرسد. این نکتۀ مهمی است که می‌تواند روشی قوی برای اتصال به مخاطب‌هایتان باشد.

محتوای ساده معروف می‌شود و به‌راحتی در ذهن می‌ماند

اگر از اغلب مردم دربارۀ شعار کمپین دونالد ترامپ پرس‌و‌جو شود، به‌راحتی آن را تکرار می‌کنند و به شما می‌گویند:
«آمریکا را دوباره بزرگ سازید: Make America Great Again».
ترامپ فقط با یک پیام ماندگار چهارلغتی، با میلیون‌ها رأی‌دهنده ارتباط برقرار کرده است. این شعاری است که او هرگز در آن تردیدی نداشته است. در‌حالی‌که بعضی از کاندیداهای انتخاباتی پیام‌ها و شعارهای مختلفی را برای انواع مخاطبان امتحان می‌کنند.
ترامپ از ابتدا با پیامی ساده ارتباطی قوی برقرار کرده است. این سادگی شعار موجب ترویج و گسترش می‌گردد. او با توییت‌کردن متن‌های بسیار کوتاه و روان، باعث شده کاربران محتوای او را به‌سرعت به اشتراک بگذارند.
بهتر است سایت وی را بازدید کنید تا متن‌های کوتاه را در آنجا ببینید. دکمۀ فراخوان (CTA) Call To action در همان قسمت بالایی سایت به‌صورت شفاف قرار گرفته است. این بدان معنا نیست که کاربر مجبور نباشد برای چیزی که به دنبال آن است سرچ انجام دهد.
این سادگی ممکن است برای یک کمپین ریاست‌جمهوری عجیب به نظر برسد؛ اما استراتژی بازاریابی دیجیتال نشان می‌دهد که محتوای ساده و مستقیم شانس بهتری برای دستیابی به بخش وسیعی از مخاطبان دارد.

بازاریابی محتوایی چیست؟
مشاهده مطلب

هر روابط عمومی‌ای الزاماً یک روابط عمومی خوب نیست

در هر بخشی از استراتژی محتوای آنلاین باید این اطمینان وجود داشته باشد که آمار بازدید‌کنندگان از وب‌سایت‌های ارجاعی (referral) به صفحۀ برند یا وب‌سایت شما به‌صورت ثابت وجود خواهد داشت.
کلمۀ ارجاعی یا بازدید از منبع referral به لینکی از وب‌سایت شما گفته می‌شود که در وب‌سایت‌های دیگر وجود دارد و کاربران از آن طریق به سایت شما مراجعه می‌کنند و موجب افزایش ترافیک وب‌سایت شما می‌شود.
دونالد ترامپ احتمالاً ازجمله کاندیداهایی است که در سال‌های اخیر درباره‌اش بیشتر از همه صحبت شده است. بسیاری از اعضای رسانه‌های خبری در عجب هستند از اینکه آیا بیش از حد دربارۀ ترامپ صحبت کرده‌اند یا خیر. درحالی‌که بسیاری از جراید همیشه هم تمایلی به او نداشته‌اند، ترامپ هرگز از پاسخ به انتقاد‌ها دربارۀ خودش سر باز نزده است.
اجتناب از مشکل باعث نمی‌شود از آن دور شوید. با پاسخ به برخوردهای منفی یا مثبت، کسب‌و‌کارتان در رأس گفتگوها قرار می‌گیرد.
ترامپ به طرز قابل ملاحظه‌ای با دومین فرد جمهوری‌خواه -تد کروز- متفاوت است. فردی که مدام از پاسخ به شایعات در رسانه‌های اجتماعی طفره می‌رفت.
درواقع این روش به نوعی تبلیغ رایگان است؛ وقتی شخصی به برند یا محصول شما به‌صورت آنلاین اشاره می‌کند و به وب‌سایت شما مراجعه می‌شود، شما بدون انجام کار زیادی منافع بسیاری می‌برید. ترامپ محتوای دیجیتال داشته و این محتواها در مسیر منافعش برای او کار کرده است.
روزنامۀ نیویورک تایمز تخمین می‌زند که ترامپ از زمان تأسیس کمپین خود تا به امروز بیش از ۲بیلیون دلار در پوشش‌های خبری صرفه‌جویی کرده است.
چه از او متنفر باشید چه عاشقش باشید، دونالد ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری است. به محض اینکه همه چیز شروع شود و به سمت انتخابات عمومی حرکت کند، توجه به محتوای ترامپ جالب توجه خواهد بود و رقبای وی، آنلاین ظاهر می‌شوند. باید دید محتوای ترامپ چطور در رقابت انتخاباتی‌اش تأثیر می‌گذارد.

وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *