خلق تقویم محتوایی

خلق تقویم محتوایی


چگونه برای سال نو در رسانه‌های اجتماعی، تقویم محتوایی خلق کنیم؟

خلق تقویم محتوایی برای رسانه های اجتماعی
آیا شما علاقه‌مند به طرح‌ریزی پست‌ها و مطالب اجتماعی‌تان، پیش از فرارسیدن سال نو هستید؟ یک تقویم محتوایی می‌تواند در رساندن پیام درست به مخاطبتان در زمان مناسب، به شما یاری برساند. در این مقاله شما خواهید فهمید که چطور پست‌ها و متن‌هایی با ارزش یک‌ساله در رسانه‌های اجتماعی بسازید.

1. ایجاد صفحۀ گسترده (Spreadsheet)
گام اول در ایجاد تقویم محتوایی این است که همه‌چیز را در یک صفحۀ باز آماده کنیم. شما می‌توانید این کار را در صفحات گوگل یا اکسل انجام دهید. در سطر بالای صفحه‌تان، روزهای هفته را بنویسید. روزهای هفته را مانند نمودار زیر، به ردیف بالای تقویم محتوایی‌تان اضافه کنید:

د ج ب الف
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه

سپس برای هر هفته از سال، یک خط اضافه کنید تا هر هفته به‌وسیلۀ محتوایش با یک خط‌کشی جدا شود. نیمۀ سمت چپی تقویم شما چیزی شبیه به این خواهد بود:

هفتۀ چهل‌و‌هشتم (27 آذر تا ۳ دی)

هفتۀ چهل‌و‌نهم (4 تا 10 دی)

هفتۀ پنجاهم (11 تا 17 دی)

هفتۀ پنجاه‌و‌یکم (18 تا 24 دی)

تقویم خود را برای تمامی سال پر کنید. بعد از اینکه شما روزها و هفته‌هایتان را اضافه کردید، ممکن است بخواهید برای تشخیص آسان بخش‌های مختلف، از رنگ‌ها استفاده کنید.

2. به تقویم خود رخدادها و تعطیلات را نیز بیافزایید
مرحلۀ بعدی این است که به جست‌وجوگر گوگل مراجعه کنید تا رخدادهایی که مرتبط با شغل شماست، بیابید و بتوانید آن‌ها را نیز به تقویم خود بیفزایید. برای مثال اگر در صنعت مد مشغول به‌ کار هستید، به رخدادهای اصلی‌ای نگاهی کنید که در سراسر سال در زمینۀ مد اتفاق می‌افتد؛ مثل هفتۀ مد یا نمایشگاه لباس. اگر در کلینیک کار می‌کنید، تمامی روزها و هفته‌ها و ماه‌های اطلاع‌رسانی خود را مشخص کنید. در کلینیک‌ها فهرست‌های بلندبالایی از این دست وجود دارد. برای آن دسته از رویدادهای شغلی‌ که می‌تواند در تقویم محتوایی‌تان استفاده شود، به جست‌وجو بپردازید.

تقویم محتوایی

تقویم محتوایی

در ردیف‌های خالی تقویمتان رخدادهایی را وارد کنید که قرار است در روزها یا هفته‌ها یا ماه‌های خاص روی دهد. به این طریق شما می‌توانید برطبق زمان رخداد یک اتفاق، محتوا ایجاد کنید. تقویم محتوایی شما شبیه جدول زیر خواهد بود.

هفتۀ چهل‌و‌چهارم (۳۰ آبان تا ۵ آذر)
روز ملی اطلاع‌رسانی از بیماری‌های مرتبط با آلزایمر 315
ماه دیابتی‌های ایران 316
ماه عفونت‌های چشمی دیابت 317
ماه اطلاع‌رسانی دربارۀ سرطان ریه 318
آذر ماه 319
هفتۀ چهل‌و‌پنجم (6 تا 12 آذر)
روز ملی اطلاع‌رسانی از بیماری‌های مرتبط با آلزایمر 321
ماه دیابتی‌های ایران 322
ماه عفونت‌های چشمی دیابت 323
عید غدیر خم 324
دی ماه 325

به تقویم محتوایی‌تان رخدادها و تعطیلات را اضافه کنید.
بعد از آن، تعطیلات رسمی را به تقویم خود اضافه کنید؛ مانند عید نوروز یا عید غدیرخم و… . شما می‌توانید در ردیف 324 جدول بالا، تعطیلات عید غدیرخم را ملاحظه کنید. خارج از چارچوب‌ها و رسوم معمول فکر کنید. آیا شغل شما یا صفحات اجتماعی شما با حرفۀ دیگری ارتباط تنگاتنگ دارد؟ برای مثال در کلینیک مراقبت‌های بهداشتی، صدادرمانی می‌تواند با موسیقی نیز در ارتباط باشد و ارتوپدی می‌تواند با ورزش در ارتباط باشد. رویدادهای دیگری را نیز که در حال رخ‌دادن است بیابید و به تقویم خود اضافه کنید؛ مانند آغاز لیگ جهانی بسکتبال.

5 روش جذب مشتری برای باشگاه‌های ورزشی با دیجیتال مارکتینگ
مشاهده مطلب

3. موضوعاتی مناسب برای تقویم محتوایی‌تان بیابید
حالا شما آماده هستید تا به تقویم محتوایی خود، موضوعاتی تکان‌دهنده اضافه کنید. اینکه مخاطب به چه چیزهایی علاقه‌مند است، چطور می‌توان مخاطب را سرگرم کرد یا آموزش داد یا اینکه شما قرار است سطح چه محصولات یا خدماتی را ارتقا دهید، در نظر بگیرید. همچنین اولویت‌های اصلی تجارت خود را مشخص کنید. اگر شما در خط تولید مد مشغول به کار هستید، اولویت اصلی شما فروش لباس است. اگر شما موسیقیدان هستید، هدف اولیۀ شما فروش آلبوم یا فروش بلیط کنسرت‌هایتان است. دربارۀ اینکه چطور اولویت‌های شما در تجارت می‌تواند با محتوایتان همکاری کند، بیندیشید.

زمانی که شما فهرستی از زمینه‌های موضوعی ساختید، برای هر روز هفته، دو موضوع را در تقویم محتوایی‌تان در نظر بگیرید. من دسته‌بندی 60 به 40 یا 80 به 20 را بین موضوعات سرگرم‌کننده یا آموزشی توصیه می‌کنم. از این طریق می‌توانید سطح تجارت یا محصولات و خدمات خود را ارتقا دهید. اگر شما پیشنهادهای خود را دائماً بروز نکنید، مردم علاقۀ خود را به صفحۀ شما از دست خواهند داد و از آن بازدید نخواهند کرد.

در اینجا موضوعاتی آمده است که ممکن است شبیه تقویم محتوایی شما باشد.

دوشنبه سه شنبه چهار شنبه
غذا پیشگیری‌ها/پیشگیری از صدمات/تناسب اندام/ورزش‌ها ملاقات با دکتر موضوع اول
تغذیه و رشد رسیدگی به امراض/شکایت‌ها موضوع دوم

هر روز هفته در تقویم محتوایتان مطلب بنویسید.

4. عناوین مناسب برای هر موضوع بیابید
زمانی‌ که موضوع مورد نظر شما در جای خود قرار بگیرد، شما به موضوعات عمومی برای آن نیاز خواهید داشت. این مسئله بسیار اهمیت دارد که شما محتوایی را تولید کنید که مخاطب مورد نظر شما به‌دنبال آن است. برای اینکه بفهمید مردم به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند، ابزاری مانند Buzzsumo را به کار ببرید تا مضامینی که افراد دیگر به‌اشتراک می‌گذارند، جست‌وجو کنید. برای مثال: تصور کنید تم و موضوع روز دوشنبۀ شما غذا باشد. اگر غذا را در Buzzsumo جست‌وجو کنید، می‌توانید فهرستی از بیشترین سرفصل‌های به‌اشتراک گذاشته‌شده در دورۀ زمانی منتخب خود را بیابید.

تقویم محتوایی

تقویم محتوایی

BuzzSumo می‌تواند در پیداکردن اینکه چه محتوایی مورد علاقۀ مخاطبتان است، به شما کمک کند. از این بینش برای اطلاع‌رسانی سرفصل‌ها در تقویم محتوایی خود استفاده ببرید. به یاد داشته باشید که فقط از داشته‌های خود برای محتوایی که خلق می‌کنید، استفاده ببرید و هرگز سرقت ادبی نکنید. حالا موضوعات خود را به تقویم رخدادها مربوط کنید. اگر شما در کلینیک مراقبت‌های بهداشتی هستید و فصل بستکبال نیز آغاز شده است، مقالۀ شما می‌تواند به صدمات و جراحاتی مربوط باشد که به‌طور معمول در چهرۀ بازیکنان بسکتبال وارد می‌شود. اگر شما در صنعت مد مشغول به کار هستید و هفتۀ مد در راه است، به نمایش و ویترین‌زدن برای موجودی جدید خود بپردازید. همچنین می‌توانید به پیش‌نمایش کالای خود در زمان برگزاری این رویداد بپردازید. زمانی که شما موضوعات را به تقویم محتوایی‌تان اضافه کردید، به‌صورت هفتگی، موضوعات اولیه را از ثانویه جدا کنید.

هفتۀ چهل‌و‌چهارم (۳۰ آبان تا ۵ آذر)
ماه دیابتی‌های ایران
پیشگیری از دیابت
هفتۀ چهل‌و‌پنجم (6 تا 12 آذر)
سلامت پوست
هفتۀ چهل‌و‌ششم (13 تا 19 آذر)
سرطان ریه
هفتۀ چهل‌و‌هفتم (20 تا 26 آذر)
عید غدیرخم
موضوع و مطلب دربارۀ عید غدیرخم
استراتژی بازاریابی دونالد ترامپ
مشاهده مطلب

برای اینکه تقویم مختصرتری داشته باشید، فقط به موضوع هفتگی خود بپردازید. مثلاً برای موضوع غذا، می‌توانید غذاهایی که برای سلامتی مفید است، در ویترین بگذارید. موضوع متن خود را به تناسب با فصول مربوط به آن بنویسید. برای مثال، مردم به مقاله‌ای که دربارۀ میزان نوشیدن آب است، احتمالاً در ماه‌های تابستان بیش از ماه‌های زمستان توجه می‌کنند.

5. جزئیات پست‌ها و مطالب شخصی
آیا گزارش شما در رسانه‌های اجتماعی، روی تصاویر یا ویدئو یا متن متمرکز شده است؟ دربارۀ اینکه این گزارش‌ها چقدر می‌توانند با محتوای اصلی‌تان مرتبط باشند، بیندیشید. کارت‌های نقل‌قول، شیوه‌ای آسان برای پوشش‌دادن موضوعات اصلی هفتگی شما به‌صورت متمرکز هستند. برای مثال در کلینیک مراقبت‌های بهداشتی شما می‌توانید حقایق مربوط به سلامتی یا اطلاعات مربوط به سلامت را به اشتراک بگذارید. ابزاری مانند canva برای تسهیل ایجاد کارت‌های نقل‌قول و تصاویر، ایجاد شده است.

تقویم محتوایی

تقویم محتوایی

حالا تقویم خود را با مضامینی پر کنید که می‌خواهید. درنهایت تقویم شما باید چیزی شبیه به این باشد.

دوشنبه سه شنبه موضوع
غذا پیشگیری‌ها/ پیشگیری از صدمات/ تناسب اندام/ ورزش‌ها موضوع اول
تغذیه و رشد رسیدگی به امراض/ شکایت‌ها موضوع دوم
رفع سوء‌تفاهمات و اخبار کذب رخدادهای جاری
هفتۀ چهل‌وچهارم (30 آبان تا ۵ آذر)
آزمایش سلامتی داروها در بیمارستان الف مقاله
لینک مربوط
امید است که امشب به‌وسیلۀ ورزش از دیابت جلوگیری کنید کارت‌های تصویری گفتاری
ماه دیابتی‌های ایران
پیشگیری از دیابت

اهمیتی ندارد که شما در روز یک یا ده پست می‌گذارید. آنچه اهمیت دارد این است که شما به حفظ ارزش تقویم محتوایی خود اطمینان دارید. اگر شما در یک شرکت بزرگ کار می‌کنید و منابع فراوانی برای خلق محتوا دارید، تا جایی که می‌توانید پست منتشر کنید. اگر شما در یک شرکت کوچک یا برای خودتان، کار می‌کنید، سعی کنید حداقل در هر روز دو پست محتوایی منتشر کنید.

چهارشنبه پنجشنبه جمعه شنبه
 ملاقات با دکتر آموزش خطوط سرویس‌دهی سبک زندگی سالم/متعادل‌سازی/ افزایش طول عمر
توصیه به بیماران برای پیشگیری از سرطان
 دکتر زاهد توضیحاتی دربارۀ آلزایمر برای بازیکنان هاکی

جمع‌بندی
ایجاد محتوا برای هر روز سال، نیازمند تمرکز و آینده‌نگری در خلق محتوا برای روزها و هفته‌های آتی است. سعی کنید حداقل از چند هفته جلوتر به خلق محتوایتان بپردازید. زیرا زمانی که هر روز مطلبی تازه را به اشتراک می‌گذارید، ممکن است گاهی به‌سادگی از کار خود عقب بیفتید. مخاطبان شما همان‌طور که رشد می‌کنند، با تجارت و محتوای کارتان نیز آشنا می‌شوند. گاهی حتی در زمانی مشخص، منتظر رسیدن پست شما هستند. به برنامه‌های معین خود پایبند باشید و پست خود را در همان زمان مشخص هر روز قرار دهید. شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Buffer یا Hootsuite برای انجام کار خود استفاده کنید؛ ضمن اینکه این ابزارها پلتفورم‌های متعددی نیز برای شما ارسال خواهند کرد.

به چه چیزی فکر می‌کنید؟ آیا شما از برخی از این تاکتیک‌ها برای تقویم محتوایی خود استفاده می‌کنید؟ چه راهنمایی‌هایی را می‌توانید ارائه دهید؟ لطفاً نظریات خود را در کامنت زیر به اشتراک بگذارید.

مدیریت شبکه‌های اجتماعیوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *