ویژگی محتوای خوب

ویژگی محتوای خوب


ویژگی محتوای خوب چیست؟

در مطلب قبلی به معرفی تولید محتوا پرداخته‌ایم. حال در این مطلب می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های محتوای خوب آشنا کنیم. از شما می‌خواهیم این مقاله را با دقت بیشتری تا انتها بخوانید.

محتوا پادشاه است

بله درست شنیدید، محتوا پادشاه است (Content is King). این جمله‌ای است که بیل گیتس، ثروتمندترین فرد دنیا در حوزۀ تکنولوژی و همچنین در تمام حوزه‌ها، در ژانویۀ ۱۹۹۶ گفته است.
البته پیش از گیتس و پس از او نیز همواره افرادی بوده‌اند که بر این جمله تأکید داشته باشند. با‌توجه‌به این جملات و عصری که در آن زندگی می‌کنیم، می‌توان گفت هرگونه محتوایی اعم از متنی، عکسی، صوتی و ویدیویی، یکی از ارزشمندترین اجزای دنیای (مجازی) ماست.

در همین راستا، بسیاری از سئوکاران (به‌خصوص کلاه‌سفید‌ها) نیز در درجۀ اول به این موضوع تأکید می‌کنند که محتوای وب‌سایت در رتبه‌بندی سایت و نتایج آن در گوگل حرف اول را می‌زند.
بنابر توضیحات مختصر و مفید بالا شاید متوجه شده باشید که چرا می‌گوییم توجه به محتوای خوب، تأثیرگذار، انحصاری و نیز بهره‌گیری از انواع محتواها (صوتی و تصویری) یکی از اولین نکاتی است که صاحبان وب‌سایت‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

o خصوصیات محتوای خوب و تأثیرگذار

محتوای خوب باید مخاطب را درگیر کند: محتوای شما باید کاربر را درگیر کرده و او را وادار کند با سایت شما تعامل داشته باشد. برای مثال شاید نظرسنجی به‌همراه هدیه‌ای بسیار ساده بتواند کاربران را مجبور به رأی‌دادن، شرکت در نظرسنجی، ارسال دیدگاه و… کند.

محتوا باید ارزشمند و منحصر‌به‌فرد باشد: محتوای شما باید چیزی به علم کاربرانتان بیفزاید. اگر قصد کپی‌کردن مطالب از وب‌سایت‌های دیگر را دارید، اندکی به این موضوع فکر کنید که این کار شما جز کم‌ارزش‌کردن برندتان، چه ارزشی برای کاربر خواهد داشت؟ همواره سعی کنید محتوایی منحصر‌به‌فرد بنویسید و در طول نگارش آن، هدف خود را فقط افزایش علم و دانش کاربران قرار دهید.

۵ ترفند راهبردی در شبکه های اجتماعی برای حضور فعال کسب و کار شما
مشاهده مطلب

گوگل مطالب و صفحات کپی را دوست ندارد: سعی کنید تمامی مطالب صفحات شما منحصربه‌فرد بوده و تکراری نباشند. اگر مطلبی را از سایت دیگری کپی کرده‌اید، حتماً لینک منبع آن صفحه را قرار دهید تا گوگل شما را مجازات نکند.

افزایش چگالی کلمۀ کلیدی: از انباشتن کلمۀ کلیدی خودداری کنید. محتوای سایت خود را برای کاربران بنویسید نه گوگل. پیش از این برای افزایش رتبۀ سایت می‌توانستیم با افزایش چگالی کلمۀ کلیدی در صفحه، رتبۀ سایت را افزایش دهیم؛ ولی در الگوریتم جدید گوگل، انجام این کار باعث جریمه یا حتی حذف از نتایج جستجو می‌شود.

تولید محتوا، بازاریابی محتوا

به‌روزرسانی سایت: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در الگوریتم گوگل، به‌روزرسانی سایت شماست. بنابراین سعی کنید هر روز محتوای جدید در سایت خود قرار دهید. موتورهای جستجو به محتوای تازه علاقۀ زیادی دارند و در‌صورتی‌که متوجه شوند سایت شما محتوای تازه دارد، سایت شما را در رتبۀ خوبی نمایش می‌دهند.

زمانی که می‌خواهید محتوایی بنویسید از خودتان بپرسید به چه دلیل باید سایت‌های دیگر به این مقالۀ من لینک بدهند؟ چرا باید این مطلب من را در رسانه‌های اجتماعی خودشان به اشتراک بگذارند؟ اگر محتوای شما کاربرپسند و جذاب باشد، سایت‌های دیگر به‌سرعت به شما لینک می‌دهند و رتبۀ سایت شما افزایش پیدا می‌کند. این یکی از روش‌های اولیۀ بهینه‌سازی سایت است.

بهینه‌سازی تصاویر و ویدئو: در نتایج جستجو علاوه بر صفحات سایت شما، تصاویر و فیلم‌ها نیز نمایش داده می‌شوند. می‌توانید درزمینۀ کاری خودتان یک فیلم تهیه کنید و آن را روی سایت خود قرار داده یا روی سایت‌های اشتراک ویدئو آپلود کنید.

با بهینه‌سازی این ویدئوها برای موتورهای جستجو به‌سرعت می‌توانید از رقبای خودتان پیشی بگیرید؛ زیرا ممکن است فعلاً رقیبان شما روی بهینه‌سازی ویدئو تمرکز نکرده باشند. برای این کار نیازی به تجهیزات حرفه‌ای نیست. می‌توانید با موبایل خود از محصول فیلم‌برداری کرده و روی آن دربارۀ کالای خود صحبت کنید. مطمئناً اگر فردی در جستجوی این محصول باشد، ویدئوی شما را نیز مشاهده می‌کند.

۶ دلیلی که تولید محتوا را باید برون سپاری کنید
مشاهده مطلب

محتوای خوب باید از چند نوع محتوا تشکیل شده باشد: محتوای متنی خوب می‌تواند به‌شدت عالی و تأثیرگذار باشد. استفاده از لحن صمیمی و در‌عین‌حال با رعایت تمامی نکات نگارشی می‌تواند متن شما را سلیس کرده و قطعاً خواننده نیز از خواندن متن شما لذت خواهد برد. اما همواره به خاطر داشته باشید که ذهن انسان اصوات و تصاویر را بهتر درک کرده و بهتر به خاطر می‌سپارد (علاوه بر اینکه شنیدن و دیدن از خواندن راحت‌تر است!)

بنابراین سعی کنید در جای‌جای محتوای متنی خود از تصاویر مربوط استفاده کنید (اما نه بیش‌از‌حد)، برای کاربرانتان پادکست‌های صوتی آماده کنید یا اینکه ویدیوهای مرتبط برای آن‌ها بسازید.

محتوای خوب آغاز و پایان مشخصی دارد: یک محتوای خوب، محتوایی است که آغاز و پایان مشخصی داشته باشد. قطعاً تا‌به‌حال با محتوایی مواجه شده‌اید که در قسمتی از آن احساس کرده‌اید «این متن باید همین جا تمام می‌شد، چرا هنوز هم ادامه دارد؟» و احتمالاً در اکثر مواقع هم دیگر رغبتی به خواندن ادامۀ آن نداشته‌اید.

همواره سعی کنید محتوای خود را با مقدمه‌ای کوتاه شروع کرده و در پایان نیز نتیجه‌گیری کوتاهی به کاربر ارائه دهید. منظور ما این نیست که حتماً با ذکر «مقدمه» یا «نتیجه‌گیری» این کار را انجام دهید، بلکه منظور این است که همانند داستان که آغاز و پایان مشخصی دارد، چارچوب محتوای شما نیز مشخص باشد.

سؤال ما از شما این است: «ازنظر شما یک محتوای خوب و تأثیرگذار چه ویژگی‌های دیگری می‌تواند داشته باشد؟» تجربیات و دانش خود را در این زمینه با تیم جوهر به اشتراک بگذارید.
این مطلب از وب‌سایت‌های همکاران ما در شرکت‌های گویا آی تی و پابلیشر تقدیم شد.

وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *