تولید محتوا ، تولید محتوا خوب ، بازاریابی محتوایی ، تولید محتوا برای سایت

محتوا قلب و بطن اصلی هر کسب‌وکار است. غالباً وقتی کلمه تولید محتوا را می‌شنویم، به این فکر می‌کنیم که فقط یک پست وبلاگ یا چیزی حاصل از بازی با کلمات و داستان سرایی است.در حالیکه تولید محتوا پروسه عملیاتی بازاریابی محتوا است.

این محتوا می‌تواند به شکل یک اینفوگرافیک، ویدئو، توضیحی کوتاه درباره ی محصول، پادکست، رپورتاژ-آگهی، محتوای ایمیل و خبرنامه ایمیلی و هزاران شکل و فرم دیگر باشد.

اگر بخواهیم بسیار آرمانی بگوییم، هدف از تولید محتوا و بازاریابی محتوا، انتشار و انتقال دانایی است و حد اعلی این نگاه آنقدر ادامه می‌یابد که مصرف کننده شیفته و وفادار شما می‌شود.

حتماً در پست قبلی جوهر ویژگی‌های درون‌متنی یک محتوای خوب را که باید در تولید محتوا به آن‌ها توجه شود، خواندید. طبق قولی که جوهر به شما داد، امروز ویژگی‌های برون‌متنی محتوای خوب را برای شما به تفصیل بیان می‌کنیم.

ب. ویژگی‌های برون‌متنی، ظاهری و ساختاری محتوا

محتوای ما باید آن‌قدر روان و کامل و بی‌نقص باشد که مخاطب با یک نگاه و یک‌بار خواندن متوجه مطلب شود و نیازی به بازگشت و دوباره‌خوانی متن نداشته باشد.

ما در اینجا به ۴ ویژگی می پردازیم که به دستوری کلی در ذهن منتهی می‌شود و آن دستور این است: «مکث جایز نیست». رعایت هرکدام از ویژگی‌ها، گامی در جهت رسیدن به این هدف و تولید محتوای خوب است.

۱٫داشتن واژه‌های ساده

قرار نیست ما در تولید محتوا دایره‌ی واژگان خود را به رخ بکشیم. باید متنی خاص و متفاوت تولید ‌کنیم که خلاقیت و واژه‌های خاص در آن وجود داشته باشند.

اما باید به این نکته هم توجه کنیم که این واژه‌ها در عین زیبایی و نوبودن، باید معنایی روشن داشته باشند و باعث نشوند ذهن خواننده از فهم محتوا غافل شده و به جست‌وجو درباره‌ی معنای واژه بپردازد. درنتیجه در خواندن متن دچار مکث و سکته گردد.

شاید از خود بپرسید با رعایت این اصل پس سئو محتوا چه می شود؟ پاسخ روشن است، پیش از تولید محتوا باید لیست کلمات کلیدی در برابرتان باشد. از آن به بعد زیرکی شما در پرداخت موضوع و استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی در محتوا آنهم به صورت طبیعی باقی می ماند.

۲. داشتن جملات کوتاه و قابل فهم

از درازنویسی دوری کنیم. به جمله‌های گروه جوهر در همین مطالب دقت کنید. به‌قول معروف سر و ته جمله باید مشخص باشد، نه اینکه خواننده به‌جای توجه به محتوا به‌دنبال پایان جمله بدود.

وقتی جمله‌ها طولانی باشند، ذهن خسته می‌شود و فقط به‌دنبال یک انتها برای حجم مطالبی که به طرف او فرستاده شده است می‌گردد. پس به‌شدت از نوشتن جملات طولانی پرهیز کنید و هر نکته و محتوای کوچک را داخل یک جمله بگذارید.

تولید محتوا - بازاریابی محتوا - کارشناس تولید محتوا - تولید محتوا سایت

۳. نگارش درست

داشتن سبک خاص در نوشتن یکی از امتیازهای مهم محسوب می‌شود. سبک خاص در نوشتن می‌تواند برند شما را از دیگران متمایز کند. یعنی وقتی محتوایی با آن سبک خاص نوشته می‌شود، بلافاصله ذهن خواننده به سمت آن برند برود.

خوشبختانه زبان فارسی دارای انعطاف بسیاری است. اما با همه‌ی این‌ها نباید هرگونه به‌هم‌ریختگی در ساختار را سبک جدید دانست. دوره‌ی فاخرنویسی مدت‌هاست که گذشته است. قصد ما در تولید محتوا انتقال اطلاعات به مخاطب به راحت‌ترین شکل ممکن است.

ذهن همه‌ی ما فارسی‌زبان‌ها ساختار مشخصی دارد که با کوچک‌ترین تغییر ناهنجار در ساختار زبان، واکنش نشان می‌دهد. پس در تولید محتوای متنی باید به نگارش درست متن و جمله توجه کافی داشته باشیم و از هدف اصلی خود دور نشویم.

۴. ویرایش صحیح متن و آرایش نهایی

شاید بتوان ویرایش متن را همان فوت کوزه‌گری دانست که اکثر افراد، خصوصاً در حوزه‌ی تولید محتوا از آن غافل‌اند. ما در گروه جوهر تلاش می کنیم بیشتر به این حوزه اهمیت بدهیم.بسیاری از ما فکر می‌کنیم گذاشتن چند نقطه و کاما در وسط متن نه مهارتی می‌خواهد و نه تخصصی؛ اما در واقعیت این‌گونه نیست.

ویراستار متن جمع‌کننده و سروسامان‌دهنده‌ی نهایی متن است و تمام اشکالات محتوایی و ظاهری متن که از چشم نویسنده جا افتاده است، اصلاح می‌کند.

بودن یا نبودن مکث درست در متن، غلط‌های املایی، فاصله‌های بی‌جا، آوردن افعال پشت سر هم، تکرار افعال شبیه به هم، بی‌نظمی در ساختار جملات و… همه و همه با کمک یک ویراستار حرفه‌ای برطرف می‌شود. بسیاری از اوقات یک ویرایش ساده می‌تواند نتیجه‌ی کار شما را چند برابر کند.

پس، به هیچ‌وجه از ویرایش متن و سپردن آن به یک ویراستار حرفه‌ای غافل نشوید و اجازه ندهید متن شما از فوت کوزه‌گری بی‌نصیب بماند.

جالب است بدانید که شما به‌عنوان کارشناس تولید محتوا، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشید. وبلاگ جوهر را دنبال کنید تا در پست بعد با این ویژگی‌ها آشنا شوید.

پست های مرتبط با آموزش روش تولید محتوا برای سایت

» چگونه تولید محتوا کنیم؟

۵ پیش‌بینی دربارۀ روند بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۷
مشاهده مطلب

» برای تولید محتوا باید چه ویژگی هایی را رعایت کنید؟

تولید محتوای متنیوبلاگ

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *