بازاریابی محتوایی برای استارتاپ ها، 5نکته مهم

بازاریابی محتوایی برای استارتاپ ها، 5نکته مهم


شروع هر کسب و کار جدید، درواقع نوعی ماجراجویی ترسناک و درعین‌حال مهیج است.
از جذب سرمایه‌گذار و استخدام کارمند تا پیدا‌کردن فضای فیزیکی مناسب، همه و همه مواردی هستند که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. اما چیزی که هیچ استارتاپی نمی‌تواند از آن غافل شود، بازاریابی است.
برای جذب مشتری باید مطمئن شوید که مردم شما را به‌خوبی می‌شناسند. یکی از حوزه‌های مهم بازاریابی برای استارتاپ‌ها، تمرکز بر بازاریابی درون‌گرا و منحصراً بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی محتوایی نه‌تنها روشی بسیار عالی در جذب مشتری برای استارتاپ‌هاست، بلکه فرصتی مناسبی برای برندهای جدیدی است که می‌خواهند خود را به‌عنوان نوعی جریان فکری ارزشمند و قابل اعتنا که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، در حوزۀ کاری خود به بازار معرفی و عرضه کنند.
اگر شما مؤسس یا یکی از اعضای تصمیم‌گیرنده در استارتاپ هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بازاریابی محتوایی خود را آغاز کرده و در مسیر صحیح رشد کنید.

۱ـ درک و شناخت دقیق از مخاطب

پیش از شروع تولید محتوا و انتشار آن در وب‌سایت، لازم است بدانید دقیقاً می‌خواهید چه کسانی مخاطبان شما باشند؟
برای مثال، آیا شما می‌خواهید دانش‌آموزان، معلمان دبیرستان یا صاحبان کسب و کار را هدف قرار دهید؟

بسیار مهم است که پیش از تولید و نگارش محتوا مطمئن شوید که می‌خواهید به چه کسانی محتوا ارائه دهید و صحیح‌ترین روش و فضای مناسب برای ارائه و تولید محتوا چیست. بنابراین می‌بایست گروه هدفی که می‌خواهید محتوا را به آن‌ها برسانید تعیین کرده و سپس صدا و محتوای شرکت خود را براساس آن گروه تنظیم کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند از انتخاب زبان درست برای مخاطبان خود مطمئن شوید.

علاوه بر این، زمانی که مخاطبان به‌دقت شناخته و تعیین شده باشند، مراحل بعدی که شامل قالب‌ریزی و توزیع محتوا در اشکال، کانال‌ها و پلتفرم‌هاست، به‌آسانی و دقت صورت می‌گیرد.

۲ـ تنظیم اهداف قابل اندازه‌گیری

خلق محتوای عالی زمانی تلاش ارزشمندی محسوب می‌شود که مخاطبان به‌راستی با آن ارتباط برقرار کرده و برای مطالعه و ملاحظۀ آن زمان بگذارند. در غیر این صورت اتلاف زمان و منابع است.
برای آنکه مطمئن شوید محتوای تولید‌شدۀ شما، دقیقاً همان کاری که می‌خواهید انجام می‌دهد، باید اهداف قابل اندازه‌گیری برای آن در نظر بگیرید.

ده نکته‌ی هوشمندانه برای تولید، اشتراک و بازاریابی محتوا در توییتر
مشاهده مطلب

این اهداف و شاخص‌ها می‌تواند شامل تعداد مشخصی از افراد ثبت‌نام‌کرده در خبرنامه‌های شما یا رسیدن به یک حد نصاب مشخص در اشتراک‌گذاری مطالب شما در شبکه های اجتماعی یا عدد مشخصی از ترافیک وب‌سایت شما باشد.
بدین منظور لازم است که شاخص‌های خود را به‌صورت منظم بررسی کنید تا از میزان اثربخشی محتوای خود مطمئن شوید و اگر این طور نبود، باید سریع به فکر راه چاره باشید. البته بسیار مهم است که اهداف انتخاب‌شدۀ شما واقع‌بینانه باشد.

از ابزارهای تحلیل نظیر گوگل آنالیتیک استفاده کنید. این ابزار چشم‌انداز خوبی از میزان اثربخشی و کیفیت محتوا به شما ارائه می‌دهد.

بازاریابی محتوایی برای استارتاپ‌ ها، استراتژی تولید محتوا، تولید محتوا

۳ـ تعیین روند گردش کار

گام‌ها و روش‌های بسیاری برای تولید، توزیع و مدیریت محتوا در جهان وجود دارد. برخی استارتاپ‌ها نویسندگانی را به‌صورت اختصاصی استخدام می‌کنند تا برایشان محتواهایی نظیر وبلاگ و پست‌های طنز و سرگرم‌کننده در شبکه های اجتماعی و… تولید کنند.
گروهی دیگر از تولید‌کنندگان محتوا به‌صورت پروژه‌ای و دورکاری با گروه‌های بازاریابی محتوایی قرارداد می‌بندند یا از کارمندان دورکار برای تولید محتوا استفاده می‌کنند.

آنچه ضروری است، تدوین چرخه‌ای ساده و دقیق از نحوۀ تولید و توزیع محتواست، به نحوی که مطمئن باشید محتوای منظم و باکیفیت به روشی کاملاً سازماندهی‌شده در وب‌سایت و سایر کانال‌های مرتبط با شما در حال انتشار است.
در این چرخه و گردش کار شما باید مشخص کنید که چه کسی و کسانی وظیفۀ ارائۀ ایده، چه کسی وظیفۀ نگارش و ویرایش محتوا، چه کسی وظیفۀ انتشار آن و چه کسی وظیفۀ توزیع و افزایش بازدهی آن را به عهده دارد.

چرخۀ کار دقیق و پیش‌رونده‌ای تعریف کرده و اجازه دهید که تمامی اعضای تیم دربارۀ این چرخه و پروسۀ کاری اطلاعات کسب کنند. این امر کمک خواهد کرد که روند تولید محتوا مستحکم و قوی حرکت کرده و هیچ مشکل و خللی در جریان کار رخ ندهد.

۴ـ در حین تولید محتوا سئو را فراموش نکنید

شما یک برند یا استارتاپ جدید هستید؛ بنابراین شانس دریافت بک‌لینک‌های زیاد به وب‌سایت و محتوای تولید‌شدۀ خود را نخواهید داشت.
پس بهترین کار آن است که مطمئن شوید محتوای شما در نتایج بالای موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. درواقع به این معنی است که بر اصول سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) تمرکز کنید.

آژانس های بازاریابی محتوا یا استخدام کارمند محتوا؟
مشاهده مطلب

اگرچه سئو درواقع مجموعه‌ای از کلک‌ها و تکنیک‌هاست، اما استراتژی مشخصی نیز دارد. مانند:
– قراردادن کلمات کلیدی مورد نظر در سراسر متن و صفحه؛
– قراردادن کلمۀ کلیدی در تیتر و سوتیتر؛
– رعایت اصول نگارش در محتوا (ویرایش، پاراگراف‌بندی، نقطه‌گذاری و…)؛
– نگارش یک توضیح مختصر و مفید با استفاده از کلمات کلیدی مورد هدف، به نحوی که ربات‌های موتورهای جستجو این متن را به‌خوبی درک کرده و آن را خوب تشخیص دهند.

تولید محتوا با درنظرگرفتن اصول سئو، شانس پیداکردن محتوای شما و آشناشدن با شرکت شما توسط کاربران در نتایج سرچ موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ را افزایش خواهد داد.

۵ـ چک‌کردن چندبارۀ کار تولید محتوا

اگر شما در بازاریابی محتوایی تازه‌وارد محسوب می‌شوید، نگران نباشید. پیشرفت‌های زیادی در انتظارتان خواهد بود. فقط باید مطمئن شوید که محتوای تولید‌شده، شما را به‌خوبی برای مخاطبان معرفی می‌کند. آیا پیش از تولید محتوا تحقیق کرده‌اید و مطمئن هستید که از تمام منابع موجود بهترین استفاده را می‌کنید؟

وقتی محتوا تولید می‌کنید، حتماً به اصول نگارشی توجه کنید. املای عبارات و کلمات باید صحیح باشد، پاراگراف‌بندی، نقطه‌گذاری، علامت‌گذاری و… همه و همه را چک کنید. بعد از این بخش حتماً قالب محتوا را به لحاظ جذابیت‌های بصری، قابل فهم بودن و جذب مخاطب بررسی کنید. اگر شما در تولید محتوا اشتباه کنید یا محتوای شما نامرتب و غیرقابل اعتماد باشد، درواقع مشتریان بالقوۀ خود را از دست خواهید داد.

بازاریابی محتوایی یکی از قسمت‌های کلیدی بازاریابی برای استارتاپ‌ها و برندهای جدید است؛ اما تسلط بر هنر محتوا چندان دشوار نیست و شما می‌توانید با تمرین و ممارست آن را فرا گیرید.
هنگامی که تفکرات خود را در قالب تولید و انتشار محتوا با جهانیان به اشتراک می‌گذارید، مشتریان بالقوۀ زیادی را جذب خواهید کرد؛ درنتیجه استارتاپ جدید شما به برندی جهانی تبدیل خواهد شد.

وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *