مزایای بازاریابی محتوایی، 5مثال کاربردی

مزایای بازاریابی محتوایی، 5مثال کاربردی


اخیراً از کسی دربارۀ بازاریابی محتوایی مطلبی شنیده‌اید؟ یا علاقه‌مند هستید که بدانید این نوع بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟

لطفاً این نوشته را کامل بخوانید. همکاران گروه بازاریابی محتوایی جوهر این مقاله را از وب‌سایت مؤسسۀ بازاریابی محتوایی ترجمه کرده‌اند.

بازاریابی محتوایی نوعی تکنیک بازاریابی است که از طریق تولید و انتشار محتوای مناسب، باارزش و جذاب می‌کوشد ارتباطی پایدار، فعال و سودآور با جامعۀ مخاطبان خود داشته باشد.

در این تعریف، کلمۀ کلیدی همان کلمۀ «باارزش» است. این دقیقاً چیزی است که معنی را از هر فرم آگهی یا بازاریابی که غالباً توصیف می‌شود، متمایز می‌کند. بخش مهمی از محتوا به‌صورت کلی است که به عملیات بازاریابی محتوا منجر می‌شود. به نحوی که مخاطب بیشتر از آنکه از آن اجتناب کند، به دنبال مطالعه و درک آن است.
آیا آگهی تجاری «Game Day» را که تا این لحظه بیش از ۱۸میلیون بار در یوتیوب دیده شده است، دیده‌اید؟ آیا این فیلم یک آگهی است یا بازاریابی محتوایی؟ جواب این سؤال، هر دو گزینه است؛ چراکه بستگی دارد هر فردی که با آن برخورد داشته، چطور آن را دریافت کرده است.

هر بخشی از بازاریابی محتوایی که شما تولید می‌کنید، بستگی دارد به اینکه آیا دریافت‌کننده به ارزش آن پی برده است یا خیر.
البته هدف این است که ارزش محتوایی که تولید می‌شود تا حد زیادی ارتقا داده شود و دقیقاً هدف شما و مخاطبتان باشد. ممکن است هنوز هم سردرگم باشید که واقعاً بازاریابی محتوایی چیست.
در این مقاله می‌کوشیم با ذکر مثال‌های بیشتر موضوع بازاریابی محتوایی را برایتان روشن کنیم.

۵ مثال دربارۀ بازاریابی محتوایی

به همان میزان که بازاریابی محتوایی گسترده است، قالب‌ها و اشکال مختلف برای نمایش محتوا نیز متنوع است. قصد ما این است که با بیان مقدمه‌ای دربارۀ بازاریابی محتوایی، تفکری مانند یک بازاریاب محتوا به شما ارائه دهیم تا بتوانید با فرصت‌هایی که اطرافتان وجود دارد به‌خوبی روبه‌رو شوید، به نحوی که هر روز ۵۰ ایدۀ محتوایی در ذهنتان ترسیم شود. آن‌قدر که قادر نباشید فرصت‌ها را متوقف کنید تا محتوا بسازید.
در اینجا ۵ مثال از اشکال مختلف بازاریابی محتوایی برایتان می‌آوریم تا عمق مطلب را درک کنید.

۱ـ اینفوگرافیک (Infographics): اینفوگرافیک‌ها عموماً گرافیک‌های بلند و عمودی هستند که آمارها، نمودارها، گراف‌ها و دیگر اطلاعات را شامل می‌شو‌ند. چنانچه گراف‌های اطلاعاتی و به‌طور‌کلی اینفوگرافیک‌ها خوب طراحی شده باشند، در تمام رسانه‌های اجتماعی پخش ‌شده و سال‌ها روی وب‌سایت‌ها منتشر می‌شوند.
برای تولید و انتشار اینفوگرافیک‌های اختصاصی راه‌های زیادی فراهم شده است. شما می‌توانید از سرویس‌های آنلاین مانند infogr و Vizualizeو easel.ly استفاده کنید. اگر هم بخواهید اینفوگرافیک‌های بسیار تخصصی بسازید که ایده‌پردازی، استراتژی، برنامه‌ریزی، تحقیق و کپی‌رایت در آن‌ها لحاظ شده باشد، می‌توانید از شرکت‌های تخصصی در حوزۀ طراحی اینفوگرافیک مانند گروه تبلیغات نویک و اینفوگرافیک و وی دش استفاده کنید. حتی اگر برای هیچ‌یک از دو راه اشاره‌شده وقت و سرمایۀ کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که یک گالری روی پینترست خود بسازید و اینفوگرافیک‌های مرتبط با شغلتان را در آن منتشر کنید. این فرمی از بازاریابی محتوایی است که جز گرفتن کمی وقت از شما هزینه‌ای ندارد.

برای مطالعه بیشتر: «چرا طراحی اینفوگرافیک برای کسب و کار شما ضروری است؟»

۲ـ صفحات وب‌سایت/ وب‌سایت: تفاوت بین یک صفحۀ معمولی وب‌سایت و یک وب‌سایت که بازاریابی محتوایی در آن لحاظ شده، چیست؟
قطعاً تا به امروز مطالب زیادی دربارۀ بازاریابی محتوا خوانده‌اید؛ اما ممکن است هنوز ندانید که با رعایت چه نکاتی می‌توانید محتوای ایدئال برای وب‌سایت خود تهیه کنید. پاسخ روشن است: شما نیاز به تمرین و ممارست دارید و از طرفی با استفاده از فایل‌ها و وب‌سایت‌های آموزشی می‌توانید دانش خود را افزایش دهید.

در صفحات وب‌سایت‌های عادی که محتوا به‌عنوان بخشی برای پرکردن صفحات است، جملات با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کند، خواندن عبارات خسته‌‌کننده بوده و عمدتاً کپی‌برداری از سایر وب‌سایت‌هاست. در خوش‌بینانه‌ترین حالت نیز مطالبی را از وب‌سایت‌های خارجی ترجمه کرده‌اند که نوع نگارش و ادبیات آن‌ها، به دور از فرهنگ و افکار خوانندۀ بومی است.

۳ـ پادکست: پادکست‌ها فایل‌هایی صوتی هستند که تولید‌کنندگان محتوا با هدف بازاریابی و فروش خدمات به تولید آن می‌پردازند. این تولید‌کنندگان می‌توانند مؤسسه‌ای آموزشی برای بازاریابی دوره‌های آموزشی خود باشند یا مرکز خیریه‌ای که داستان‌های جذاب صوتی را برای ایجاد حس نوع‌دوستی در اینترنت منتشر می‌کند.

مزایای بازاریابی محتوایی، 5 مثال کاربردی

۴ـ ویدئوها: آقای گری واینرچاک استاد بازاریابی محتوا در تولید و انتشار ویدئو به‌صورت آنلاین است. کافی است نگاهی به کانال یوتیوب وی بیندازید. او کار خود را با ساختن ویدئوهایی برای توسعۀ مغازۀ مشروبات خانوادگی‌اش شروع کرد و از طریق ویدئوها و دیگر بازاریابی‌های آنلاین، بالاخره آن را تا سقف ۴۵میلیون دلار گسترش داد.

استراتژی های بازاریابی محتوا در حوزه مد و لباس
مشاهده مطلب

ویدئوها و پادکست‌ها، فرم خوبی از بازاریابی محتوایی هستند که هنوز همه‌گیر نشده‌اند؛ چون افراد و شرکت‌ها فکر می‌کنند این اشکال بازاریابی گران و در‌عین‌حال مشکل و پرزحمت هستند. اما با کاهش قیمت تجهیزات و دستگاه‌های حرفه‌ای، ساخت محتوای صوتی و تصویری با کیفیت خوب، از هر زمان دیگری راحت‌تر شده است.

بازاریابی محتوایی ویدئویی غیرحرفه‌ای برای فروش دستگاه مخلوط‌کن، عرضۀ محصولات دندانپزشکی جدید و سرویس‌های مشاوره‌ای و… است. چه ویدئویی را می‌توانید برای شرکتتان تهیه کنید که ممکن باشد یک‌شبه سرنوشت شما را تغییر دهد؟ ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

۵ـ کتاب‌ها: اغلب افراد به کتاب نیز مانند فیلم صرفاً برای فروش خود آن فکر می‌کنند. اما کاسبان زیرک، کتاب‌ها را صرفاً نمی‌فروشند، بلکه آن‌ها را به‌عنوان ابزارهای بازاریابی می‌فروشند. کتاب می‌تواند ابزاری برای ایجاد انگیزه در مشتریان به‌منظور دریافت سرویس‌های سخنرانی و آموزش‌های یک مدرس باشد.

اگرچه هنوز هم این برداشت وجود دارد که انتشار کتاب کار مشکلی است و فقط حرفه‌ای‌های مشهور می‌توانند کتابی دربارۀ کسب و کار منتشر کنند، شما هم می‌توانید اثر خودتان را منتشر کنید و حتی اگر مردم آن را نخوانند، هنوز هم می‌توانید از کتاب به‌عنوان فرمی از بازاریابی محتوایی استفاده کنید، هر وقت که به عنوان: «نویسنده……» معروف می‌شوید.

این موارد فقط تعدادی از مثال‌های بازاریابی محتوایی بودند. گزارش‌های رسمی و دقیق بسیاری از کتاب‌های الکترونیکی، اپلیکیشن‌ها، سخنرانی‌های عمومی، پرزنت‌ها و وبلاگ‌ها وجود دارند که مصادیق بازاریابی محتوایی هستند.

چرا بازاریابی محتوایی؟ شاید مهم‌تر از آنکه بدانیم بازاریابی محتوایی چیست، باید بدانیم که چرا برای شغل و حرفۀ شما مهم است. اول نیاز داریم ۴ مرحله چرخۀ خرید را درک کنیم:
•نیاز: هر مشتری پیش از داشتن آگاهی، ممکن است یک نیاز داشته باشد، اما درعین‌حال آگاه است که راه‌حل هم وجود دارد.
•تحقیق: همین که مشتری آگاه می‌شود که نیازی وجود دارد، تحقیقی انجام می‌دهد تا اطلاعات کسب کند. مثلاً یک خریدار ماشین سعی می‌کند دربارۀ انواع ماشین‌های متناسب با نیاز خود تحقیق کند.
•بررسی: در این نقطه مشتری شروع به مقایسۀ محصولات گوناگون و فروشنده‌های مختلف می‌کند تا مطمئن شود یک محصول با کیفیت خوب و قیمت مناسب می‌خرد.
• خرید: بالاخره مشتری تصمیم خود را می‌گیرد و خرید صورت می‌گیرد.

تبلیغات و بازاریابی سنتی زمانی خوب است که به قدم دوم برسد. بازاریابی محتوایی مربوط به دو مرحلۀ اول پروسۀ خرید است. بازاریابی محتوایی با هدف افزایش آگاهی دربارۀ راه‌حل‌ها و مطلع‌شدن مشتریان از محصولی که ممکن است قبلاً هرگز به آن توجه نکرده باشند صورت می‌گیرد. با استفاده از بازاریابی محتوایی مشتری بالقوه محتوای شما را پیدا می‌کند، به ارزش آن پی می‌برد و در طول زمان با شما تماس می‌گیرد.

شما مجبور نیستید با استفاده از تاکتیک‌های مختلف فروش و تبلیغات روانی، خریدارانتان را تحت فشار قرار دهید. در این زمان، موضوع فقط حل‌کردن جزئیات، امضای قرارداد و شروع کار است. چراکه اعتماد از پیش ایجاد شده است و پیش از اینکه شما بدانید مشتری بالقوه وجود دارد.
یکی از مزایای بازاریابی محتوایی پشتیبانی از سایر مسیرهای بازاریابی دیجیتال است. محتوای تولید‌شده خوراک لازم برای زنده‌نگه‌داشتن و رونق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند و با ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی طبیعی بر امتیاز سئو اثر می‌گذارد و وب‌سایت شما در موتورهای جستجو یافت می‌شود. درواقع سئو باید از طریق بازاریابی محتوایی و تولید محتوای مناسب صورت گیرد.

چطور می‌توانم شروع کنم؟
شرکت‌های بسیاری وجود دارند که سرویس‌های بازاریابی محتوایی را پیشنهاد می‌دهند و اغلب با سئو سازگار هستند. اگر واقعاً آن‌قدر گرفتار هستید که نمی‌توانید خودتان آن را انجام دهید و آماده نیستید که در منزل آن را مدیریت کنید، مشاوره و همکاری با یک گروه بازاریابی محتوایی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اما اگر می‌خواهید بازاریابی محتوایی را خودتان انجام دهید، ساده‌ترین راه این است که با بلاگ‌نویسی شروع کنید. احتمالاً در ابتدا سخت است، اما هرچه بیشتر کار وبلاگ‌نویسی را انجام دهید، بهتر می‌توانید بر این کار مسلط شوید.

با دنبال‌کردن وبلاگ‌های فعال دیگران یا خواندن نظریات کاربران به‌سرعت یاد خواهید گرفت که چطور محتوایی را برای وب‌سایت یا وبلاگ خودتان درست کنید تا توجه خوانندگان را جلب کرده و آن‌ها را به خریداران و مشتریان تبدیل کنید. اما نکتۀ مهم اینجاست: یک نوشتۀ تکنیکی خوب و تیترهای صحیح فقط می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما لزوماً به‌معنی محتوایی فوق‌العاده با بهترین فرم بازاریابی محتوایی نیست.

اینفوگرافیک چیست؟
مشاهده مطلب

بیشتر بخوانید: «آژانس های بازاریابی محتوا یا استخدام کارمند محتوا؟»
از دست ندهید: «۶ دلیلی که باید تولید محتوا را برون‌سپاری کنید»

محتوای عالی: اگر همیشه از خواندن یک متن دربارۀ بازاریابی به‌طور گذرا رد شده‌اید و فقط آن را خوانده‌اید فقط به این خاطر که مجبور بودید تمامش کنید، در این صورت بازاریابی محتوایی بدی را تجربه کرده‌اید.
وقتی که ما دربارۀ بازاریابی محتوایی با شرکت‌ها صحبت می‌کنیم، به آن‌ها می‌گوییم که محتوا در صورتی خوب است که آن‌ها بخواهند متن را درست مطالعه کنند. محتوا زمانی فوق‌العاده است که آن‌ها بخواهند برای خواندن آن توجه نشان دهند. اگر قصد دارید مثال‌های عالی محتوایی ببینید، کافی است نگاهی بیندازید به مطالبی که این اواخر توجه شما را به خواندن جلب کرده است یا به‌دقت آن را تمام کرده‌اید یا گوش داده‌اید.

فیلم The Lego یکی از عالی‌ترین مثال‌های بازاریابی محتوایی است که تاکنون ساخته شده. فکر می‌کنید این فیلم برای فروش بلیت‌های سینما ساخته شده؟ دوباره فکر کنید. درواقع این فیلم نوعی آگهی تجاری اسباب‌بازی بود و در عوض اینکه از طریق دی وی دی آن را ببینید و از آن بگذرید، پول خوبی برای تماشای آن پرداختید. آیا این تصادفی است که Lego اخیراً ازMattel، بزرگ‌ترین شرکت سازندۀ عروسک در دنیا، پیشی گرفته؟ شاید شما بودجۀ کافی برای ساخت یک فیلم اصلی نداشته باشید تا شرکتتان را توسعه دهید، اما باز هم می‌توانید به مشتریان اطلاعات باارزشی دهید.

مزایای بازاریابی محتوایی، 5 مثال کاربردی

راز بازاریابی محتوایی
ایجاد یک ارزش! این راز مهم بازاریابی محتوایی است. درواقع رازی در کار نیست. چون پیش از این دربارۀ آن در اینجا صحبت کردیم. گاهی شما برخی شرکت‌های بازاریابی که اتفاقاً جذب بالایی دارند نگاه می‌کنید و از خودتان می‌پرسید که آیا آن‌ها کاملاً و آگاهانه از واقعیات دوری می‌کنند یا خیر؟ همۀ ما آگهی‌هایی که ارزش کمی ایجاد می‌کنند به‌راحتی کنار می‌گذاریم.
اگر می‌خواهید دربارۀ تبلیغاتی که هیچ‌گاه کنار گذاشته نمی‌شوند مطلبی یاد بگیرید، لطفاً یک اسکیت‌سوار را پیدا کنید و از او بخواهید تا یک مجلۀ اسکیت را بخواند یا یک وب‌سایت معروف دربارۀ اسکیت را به او پیشنهاد دهید. در حال خواندن او را تماشا کنید. خواهید دید که او همان مقدار زمان صرف نگاه‌کردن به آگهی‌ها می‌کند که به مقاله‌ها و اخبار نگاه می‌اندازد.

بسیاری از محتواهای مجله و وب‌سایت آگهی هستند، اما اسکیت‌سوارها از تماشاکردن ویدئوها و نگاه‌کردن به تصاویر نمی‌گذرند. آن‌ها طوری تماشا می‌کنند که انگار دارند ویدئوهای دیگری می بینند؛ چراکه محتوا برایشان ارزشمند است، مانند یک اسکیت‌سواری خوب.
شرکت‌های اسکیت در دهه‌های پیش پیشتاز بازاریابی محتوایی بودند. آن‌ها فقط کاری را انجام می‌دادند که به‌طور طبیعی پیش می‌آمد. به نحوی که فروش محصول بیشتر به‌منظور ایجاد سرگرمی برای مجلات و ویدئوها، در درجۀ دوم بود. اگر می‌خواهید کسی را برای تیم بازاریابی‌تان استخدام کنید که بازاریابی محتوایی را عمیق درک کند، شاید استخدام یک اسکیت‌سوار انتخاب بدی نباشد.

اگر مطمئن نیستید که چطور می‌توانید از طریق بازاریابی محتوا ارزش ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مشتریان فعلی‌تان بپرسید که چه نوع محتوایی را می‌خواهند، چه محتوایی برای آن‌ها کمک‌کننده و مفید است یا سؤال کنید زمانی که دنبال محصول و سرویس شما می‌گشتند چه چیزی برایشان مفید بود؟ آن‌ها به شما خواهند گفت…

چطور می‌توانم بیشتـر یاد بگیـــرم
کتاب‌های بسیار زیادی دربارۀ بازاریابی محتوایی به‌صورت آنلاین در دسترس است. ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تلاش می‌کنیم بخشی از مطالب را در اینجا برایتان بیاوریم. مثلاً یکی از کتاب‌های بی‌نظیر در این زمینه اثر Joe Pulizzi با عنوان Epic Content Marketing است. با خواندن این کتاب قطعاً دانسته‌هایتان دربارۀ بازاریابی محتوایی تکمیل می‌شود. به‌عنوان مثال چیزی که Pulizzi روی آن تأکید دارد، اهمیت تمرکز روی تولید محتوای قابل نمایش در موبایل است؛ چراکه از زمانی که گوشی‌های هوشمند زیاد شده‌اند، بیشتر مشتریان ما بایستی بتوانند از این طریق به محتوا دسترسی پیدا کنند.

ثبت‌نام در خبرنامه‌های ایمیلی گروه‌های بازاریابی محتوایی و مؤسسات معتبر آموزش بازاریابی محتوایی بسیار مفید است، وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و نه فقط با بازاریابی محتوایی آشنا می‌شوید، بلکه متخصص نیز می‌شوید.
اغلب شرکت‌ها هنوز بازاریابی محتوایی را به‌معنی واقعی آن انجام نمی‌دهند. به همین خاطر شما این شانس را دارید که با فراگیری این حوزه، پیشرفت کنید.

وبلاگ

1 دیدگاه

  • سلام
    کارتون بسیار عالی و زیبا هست
    جوهر
    همه چی توی این اسم هست…بسار عالی
    موفق و پیروز باشید
    مثل همیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *