در حال بارگذاری
مزایای بازاریابی محتوایی، 5مثال کاربردی

مزایای بازاریابی محتوایی، 5 مثال کاربردی

اخیرا از کسی در مورد بازاریابی محتوایی مطلبی شنیده اید؟و یا علاقه مند هستید که بدانید این نوع بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟

لطفا این نوشته را کامل بخوانید،همکاران گروه بازاریابی محتوایی جوهر این مقاله را از وب سایت موسسه بازایریابی محتوایی ترجمه کرده اند.این مطلب را دقیقا برای شما ترجمه کرده ایم.

بازاریابی محتوایی یک تکنیک بازاریابی است که از طریق تولید و انتشار محتوای مناسب،با ارزش و جذاب می کوشد تا ارتباطی پایدار؛ فعال و سودآور با جامعه مخاطبین خود داشته باشد.

کلمه ی کلیدی در این تعریف ” باارزش” می باشد. این دقیقاً چیزی است که معنی را از هر فرم آگهی یا بازاریابی که غالباً توصیف می شوند،متمایز می کند. بخش مهمی از محتوا بصورت کلی است که منجر به عملیات بازاریابی محتوا می گردد، به نحوی که مخاطب بیشتر از آنکه از آن اجتناب کند، بدنبال مطالعه و درک آن است .

آیا آگهی تجاری “ Game Day”   که تا به اکنون، بیش از 18 میلیون بار در یوتیوب دیده شد،دیده اید؟ آیا این فیلم یک آگهی است یا بازاریابی محتوایی؟ جواب هر دو است، چرا که بستگی دارد هر فردی که با آن برخورد داشته چطور آن را دریافت کرده است.

هر بخشی از بازاریابی محتوایی که شما تولید می کنید،بستگی دارد به اینکه آیا دریافت کننده به ارزش آن پی برده است یا خیر.

البته هدف این است که ارزش محتوایی که تولید می شود تا حد بالایی ارتقاء داده شود و دقیقا مورد هدف شما و مخاطبتان باشد. ممکن است هنوز هم سردرگم باشید که واقعا بازاریابی محتوایی چیست.

ما در این مقاله می کوشیم با ذکر مثالهای بیشتر موضوع بازاریابی محتوایی را برایتان روشن کنیم.

5 مثال درباره بازاریابی محتوایی
به همان میزان که بازاریابی محتوایی گسترده است، قالب ها و اشکال مختلف جهت نمایش محتوا نیز متنوع می باشد. قصد ما این است که با بیان مقدمه ای درباره بازاریابی محتوایی،تفکری به مانند یک بازاریاب محتوا به شما ارائه دهیم تا بتوانید در فرصت هایی که اطرافتان وجود دارد، به خوبی روبرو شوید به نحوی که هر روز 50 ایده محتوایی در ذهنتان ترسیم شود. آنقدر که قادر نخواهید بود،فرصت ها را متوقف سازید تا محتوا بسازید.

در اینجا 5 مثال از اشکال مختلف بازاریابی محتوایی برایتان می آوریم تا عمق مطلب را درک کنید.

1- Infographics  اینفوگرافیک: اینفوگرافیک ها عموما گرافیک های بلند و عمودی هستند که شامل آمارها ، نمودارها، گراف ها و دیگر اطلاعات می باشند.چنانچه گراف های اطلاعاتی و به طور کلی اینفوگرافیک ها خوب طراحی شده باشند، در تمام رسانه های اجتماعی پخش می شود و سال ها بر روی وب سایت ها منتشر می شوند .

برای تولید و انتشار اینفوگرافیک های اختصاصی راه های زیادی برای شما فراهم شده است، شما می توانید از سرویس های آنلاین مانند infogr و Vizualizeو easel.ly استفاده کنید و یا اگر بخواهید اینفوگرافیک های بسیار تخصصی که ایده پردازی،استراتژی، برنامه ریزی، تحقیق، کپی رایت در آن لحاظ شده باشد، می توانید از شرکت های تخصصی در حوزه طراحی اینفوگرافیک مانند گروه تبلیغات نویک و اینفوگرافیک و وی دش استفاده نمایید.حتی اگر برای هیچ دو راه اشاره شده وقت و سرمایه کافی ندارید ما به شما پیشنهاد می کنیم که یک گالری بر روی پینترست خود بسازید و اینفوگرافیک های مرتبط با شغل تان را در آن منتشر کنید.این یک فرم از بازاریابی محتوایی است که هزینه ای به جز وقت شما ندارد.

» چرا نیاز به طراحی اینفوگرافیک دارید؟

2- صفحات وب سایت/ وب سایت: تفاوت بین یک صفحه معمولی وب سایت و یک وب سایت که بازاریابی محتوایی در آن لحاظ شده است، چه می باشد؟

قطعاَ تا به امروز مطالب زیادی درباره بازاریابی محتوا خوانده اید اما ممکن است هنوز نمی دانید که با رعایت چه نکاتی می توانید محتوای ایده آل برای وب سایت خود تهیه کنید. پاسخ روشن است شما نیاز به تمرین و ممارست دارید و از طرفی با استفاده از فایل ها و وب سایت های آموزشی می توانید دانش خود را افزایش دهید.

در صفحات وب سایت های عادی که محتوا به عنوان بخشی برای پر کردن صفحات است، جملات با مخاطب ارتباط برقرار نمی کند، خواندن عبارات خسته کننده و عمدتاً کپی برداری از سایر وب سایت ها می باشد یا در خوش بینانه ترین حالت، مطالبی را از وب سایت های خارجی ترجمه کرده اند که نوع نگارش و ادبیات به دور از فرهنگ و افکار خواننده ی بومی می باشد.

3- پادکست: پادکست ها فایل های صوتی هستند که تولید کنندگان محتوا با هداف بازاریابی و فروش خدمات به تولید آن می پردازند. این تولید کنندگان می توانند یک موسسه آموزشی برای بازاریابی دوره های آموزشی خود باشند یا یک مرکز خیریه که داستان های جذاب صوتی را برای ایجاد حس نوع دوستی در اینترنت منتشر می کند.

مزایای بازاریابی محتوایی، 5 مثال کاربردی

4- ویدئوها: آقای گری واینرچاک یک استاد بازاریابی محتوا در تولید و انتشار ویدئو بصورت آنلاین می باشد، کافیست نگاهی به کانال یوتیوب وی بیندازید . وی کارش را با ساختن ویدئوهایی برای توسعه مغازه مشروبات خانوادگی اش شروع کرد و از طریق ویدئوها و دیگر بازاریابی های آنلاین بالاخره آنرا تا سقف 45 میلیون دلار گسترش داد.

ویدئوها و پادکست ها ، یک فرم خوب از بازاریابی محتوایی می باشند که هنوز همه گیر نشده است. چون افراد و شرکت ها فکر می کنند گران و مشکل هستند. اما با پایین آمدن قیمت تجهیزات و دستگاه های حرفه ای ، ساخت محتوای صوتی و تصویری با کیفیت بالا از هر زمان دیگری راحت تر شده است.

بازاریابی محتوایی ویدئویی غیر حرفه ای برای فروش دستگاه مخلوط کن، عرضه محصولات دندانپزشکی جدید و سرویس های مشاوره ای و….. چه ویدئویی را می توانید برای شرکتتان تهیه کنید که ممکن باشد یک شبه سرنوشت شما را تغییر دهد؟ ساده تر از چیزی است که فکرش را می کنید.

5- کتاب ها: اغلب افراد به کتاب نیز مانند فیلم تنها برای فروش خودش فکر می کنند اما کاسبان زیرک، کتاب ها را صرفا نمی فروشند،آنها کتاب ها را به عنوان ابزارهای بازاریابی می فروشند. کتاب ابزاری برای ایجاد انگیزه در مشتریان در جهت دریافت سرویس های سخنرانی و آموزشهای یک مدرس می تواند می باشد.

گرچه که هنوز هم این برداشت وجود دارد که انتشار کتاب کار مشکلیست و فقط حرفه ای های مشهور می توانند یک کتاب کسب و کار منتشر کنند اما شما هم اثر خودتان را منتشر کنید و حتی اگر مردم آن را نخوانند هنوز هم می توانید از کتاب به عنوان یک فرم از بازاریابی محتوایی استفاده کنید، هر وقت که به عنوان : ” نویسنده……” معروف می شوید.

این موارد فقط تعدادی از مثالهای بازاریابی محتوایی بودند. گزارش های رسمی و دقیق بسیاری از کتاب های الکترونیکی، اپلیکیشن ها، سخنرانی های عمومی ، پرزنت ها و وبلاگ ها وجود دارند که مصادیق بازاریابی محتوایی هستند.

چرا بازاریابی محتوایی ؟ شاید مهم تر از انکه بدانیم بازاریابی محتوایی چیست، باید بدانیم که چرا برای شغل و حرفه شما مهم می باشد. اول نیاز داریم تا 4 مرحله چرخه خرید را درک کنیم.

نیاز: یک مشتری پیش از داشتن آگاهی، ممکن است یک نیاز داشته باشد، اما آنها آگاه هستند که راه حل وجود دارد.

تحقیق: همین که مشتری آگاه می شود که نیازی وجود دارد، تحقیق را انجام می دهد تا اطلاعات کسب کند.مثلا یک خریدار ماشین سعی می کند درباره انواع ماشین های متناسب با نیاز خود تحقیق کند.

بررسی: در این نقطه مشتری شروع به مقایسه محصولات گوناگون و فروشنده های مختلف می کند تا مطمئن شود یک محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب می خرد.

خرید: بالاخره مشتری تصمیم خود را می گیرد و خرید صورت می گیرد.

تبلیغات و بازاریابی سنتی زمانی خوب است که به 2 قدم دوم برسد. بازاریابی محتوایی مربوط به دو مرحله ی اول پرسه خرید می باشد. در بازاریابی محتوایی با هدف افزایش سطح آگاهی در مورد راه حل ها و مطلع شدن مشتریان در مورد محصولی که ممکن است قبلا هرگز به آن توجه نکرده باشند؛ صورت می گیرد. با استفاده از  بازاریابی محتوایی مشتری بالقوه ، محتوای شما را پیدا می کند ، به ارزش آن پی می برد و در طول زمان با شما تماس می گیرد.

شما مجبور نیستید با استفاده از تاکتیک های مختلف فروش و تبلیغات روانی خریدارانتان را تحت فشار قرار دهید و آن زمان موضوع فقط حل کردن جزئیات ، امضاء یک قرارداد و شروع کار می باشد. چرا که اعتماد از پیش ایجاد شده ، پیش از اینکه شما بدانید مشتری بالقوه وجود دارد.

یکی از مزایای بازاریابی محتوایی پشتیبانی از سایر مسیرهای بازاریابی دیجیتال است. محتوای تولید شده خوراک لازم جهت زنده نگه داشتن و رونق بازاریابی در شبکه های اجتماعی را فراهم می کند و با ایجاد لینک های داخلی و خارجی طبیعی بر امتیاز سئو اثر می گذارد و وب سایت شما در موتورهای جستجو یافت می شوند.در واقع سئو می بایست از طریق بازاریابی محتوایی و تولید محتوای مناسب صورت گیرد.

چطور می توانم شروع کنم؟
شرکت های بسیاری وجود دارند که سرویس های بازاریابی محتوایی را پیشنهاد می دهند و اغلب با سئو سازگار هستند . اگر شما واقعا آنقدر گرفتارید که نمی توانید خودتان آن را انجام دهید و آماده نیستید که در منزل آن را مدیریت کنید، پس مشاوره و همکاری با یک گروه بازاریابی محتوایی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اما اگر می خواهید بازاریابی محتوایی را خودتان انجام دهید ساده ترین راه این است که با بلاگ نویسی شروع کنید، احتمالا در ابتدا سخت است اما هر چه بیشتر وبلاگ نویسی را انجام دهید بهتر می توانید بر این کار مسلط شوید.

با دنبال کردن وبلاگ های فعال دیگران و یا خواندن نظرات کاربران به سرعت یاد خواهید گرفت که چطور محتوایی را برای وب سایت یا وبلاگ خودتان درست کنید تا توجه خوانندگان را جلب کرده و آنها را تبدیل به خریداران و مشتریان کند. اما یک نکته مهم اینجاست : یک نوشته تکنیکی خوب و تیترهای صحیح تنها می تواند کمک کننده باشد، اما لزوماً به معنی یک محتوای فوق العاده با بهترین فرم بازاریابی محتوایی نیست.

» آژانس های بازاریابی محتوا یا استخدام کارمند محتوا؟

»6 دلیلی که تولید محتوا را باید برون سپاری کنید

محتوای عالی:
اگر همیشه از خواندن یک متن در مورد بازاریابی گذرا رد شده اید و فقط آن را خوانده اید چون مجبور بودید تمامش کنید، در اینصورت بازاریابی محتوایی بدی را تجربه کردید .

وقتی که ما در مورد بازاریابی محتوایی با شرکت ها صحبت می کنیم به آنها می گوییم که محتوا در صورتی خوب است که آن ها بخواهند متن را درست مطالعه کنند. محتوا زمانی فوق العاده است که آن ها بخواهند برای خواندن آن توجه نشان دهند. اگر قصد دارید مثال های عالی محتوایی ببینید کافیست نگاهی بیندازید به مطالبی که این اواخر توجه تان را به خواندن جلب کرده است یا به بدقت تمام کرده اید و یا گوش داده اید.

اگر فیلم The Lego را دیده باشید، یکی از عالی ترین مثال های بازاریابی محتوایی است که تا کنون دیده اید. فکر کردید این فیلم برای فروش بلیط های سینما ساخته شده؟ دوباره فکر کنید.در واقع  این یک  اگهی تجاری اسباب بازی بود و در عوض اینکه از طریق دی وی دی آنرا ببینید و از آن بگذرید، پول خوبی برای تماشای آن پرداختید. آیا این یک تصادف است که Lego  اخیرا از  Mattel ،سازنده عروسک باربی ، بزرگترین شرکت سازنده عروسک در دنیا ، پیش گرفته؟ شاید شما بودجه کافی برای ساخت یک فیلم اصلی نداشته باشید تا شرکت تان را توسعه دهید اما باز هم می توانید به مشتریان اطلاعات با ارزشی دهید.

مزایای بازاریابی محتوایی، 5 مثال کاربردی

راز بازاریابی محتوایی
ایجاد یک ارزش! این راز مهم بازاریابی محتوایی است.در واقع رازی نیست. چون پیش از این در مورد آن در اینجا صحبت کردیم. گاهی شما برخی شرکت های بازاریابی که اتفاقاً جذب بالایی دارند را نگاه می کنید و از خودتان می پرسید که آیا آنها کاملا و آگاهانه از واقعیات دوری می کنند یا خیر ؟! همه ی ما آگهی هایی که ارزش کمی ایجاد می کنند را براحتی کنار می گذاریم .

اگر می خواهید در مورد تبلیغاتی که هیچگاه کنار گذاشته نمی شوند، مطلبی یاد بگیرید لطفا یک اسکیت سوار را پیدا کنید و از او بخواهید تا یک مجله اسکیت را بخواند یا یک وب سایت معروف درباره اسکیت را به او پیشنهاد دهید. در حال خواندن او را تماشا کنید. خواهید دید که او همان مقدار زمان صرف نگاه کردن به آگهی ها می کند که به  مقاله ها و اخبار نگاه می اندازد.

بسیاری از محتواهای مجله و وب سایت آگهی هستند اما اسکیت سوارها از تماشا کردن ویدئوها و نگاه کردن به تصاویر نمی گذرند. آنها طوری تماشا می کنند انگار دارند ویدئوهای دیگری می بینند، چرا که محتوا برایشان ارزشمند است به مانند یک اسکیت سواری خوب .

شرکت های اسکیت در دهه های پیش، پیشتاز بازاریابی محتوایی بودند و آنها تنها کاری را انجام می دادند که بطور طبیعی پیش می آمد. به نحوی که فروش محصول بیشتر به منظور ایجاد سرگرمی برای مجلات و ویدئوها، در درجه دوم بود. اگر می خواهید کسی را برای تیم بازاریابی تان استخدام کنید که بازاریابی محتوایی را عمیق درک می کند. شاید استخدام یک اسکیت سوار انتخاب بدی نباشد.
اگر مطمئن نیستید که چطور می توانید از طریق بازاریابی محتوا، ارزش ایجاد کنید، پیشنهاد می کنیم از مشتریان فعلی تان بپرسید که چه نوع محتوایی را می خواهند، چه محتوایی برای آنها کمک کننده و مفید است و یا سوال کنید زمانی که دنبال محصول و سرویس شما می گشتند چه چیزی برایشان مفید بود؟ آن ها به شما خواهند گفت..

 چطور می توانم بیشتـر یاد بگیـــرم
کتاب های بسیار زیادی درباره بازاریابی محتوایی به صورت آنلاین در دسترس می باشد ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تلاش می کنیم بخشی از مطالب را در اینجا برایتان بیاوریم. مثلا یکی از کتاب های بینظیر در این زمینه اثر Joe Pulizzi  با عنوان  Epic Content Marketing است. با خواندن این کتاب قطعا دانسته هایتان در مورد بازاریابی محتوایی تکمیل می شود . به عنوان مثال چیزی که  Pulizzi بر روی آن تاکید دارد ، اهمیت تمرکز بر روی تولید محتوای قابل نمایش در موبایل می باشد. چرا که از زمانی که گوشی های هوشمند زیاد شده اند، بیشتر مشتریان ما بایستی بتوانند از این طریق به محتوا دسترسی پیدا کنند.

ثبت نام در خبرنامه های ایمیلی گروه های بازاریابی محتوایی و موسسات معتبر آموزش بازاریابی محتوایی بسیار مفید است. وقت زیادی از شما نمی گیرد و نه فقط با بازاریابی محتوایی آشنا شوید بلکه یک متخصص نیز شوید.

اغلب شرکت ها هنوز بازاریابی محتوایی را به معنی واقعی آن انجام نمی دهند به همین خاطر شما این شانس را دارید که با فراگیری این حوزه، پیشرفت کنید.

بیشتر بخوانید:  مزایای بازاریابی محتوایی برای تولید کنندگان

یک دیدگاه در “مزایای بازاریابی محتوایی، 5 مثال کاربردی

  1. سلام
    کارتون بسیار عالی و زیبا هست
    جوهر
    همه چی توی این اسم هست…بسار عالی
    موفق و پیروز باشید
    مثل همیشه

پاسخ دهید