در حال بارگذاری
ویژگی محتوای خوب

ویژگی محتوای خوب ، کاربردی ترین موارد

ویژگی محتوای خوب، چیست؟

در مطلب قبلی به معرفی تولید محتوا پرداخته ایم ، حال در این مطلب می خواهیم شما را با ویژگی های یک محتوای خوب آشنا کنیم. از شما می خواهیم تا انتهای مطلب با دقت بیشتری این مقاله را بخوانید.

محتوا پادشاه است
بله، درست شنیدید، محتوا پادشاه است (Content is King). این جمله ایست که ثروتمندترین فرد دنیا در حوزه تکنولوژی و همچنین در تمام حوزه ها، بیل گیتس در ژانویه سال ۱۹۹۶ گفته است.

البته پیش از گیتس و پس از او نیز همواره افرادی بوده اند که به این جمله تاکید داشته باشند. با توجه به این جملات و عصری که در آن زندگی می کنیم، می توان گفت هر گونه محتوایی اعم از متنی، عکسی، صوتی و ویدیویی، یکی از ارزشمندترین اجزای دنیای (مجازی) ماست.

در همین راستا، بسیاری از سئو کاران (بخصوص کلاه سفید ها) نیز در درجه اول به این موضوع تاکید می کنند که محتوای یک وب سایت در رتبه بندی سایت و نتایج آن در گوگل حرف اول را می زند.

بنا بر توضیحات مختصر و مفید بالا شاید متوجه شده باشید که چرا می گوییم توجه به محتوای خوب، تاثیرگذار، انحصاری و بهره گیری از انواع محتواها (صوتی و تصویری) یکی از اولین نکاتی است که صاحبان وب سایت ها باید به آن توجه داشته باشند.

  • خصوصیات یک محتوای خوب و تاثیرگذار

محتوای خوب باید، مخاطب را درگیر کند : محتوای شما باید کاربر را درگیر کرده و او را وادار کند تا با سایت شما تعامل داشته باشد. به عنوان مثال شاید یک نظرسنجی با یک هدیه بسیار ساده بتواند کاربران را مجبور به رای دادن، شرکت در نظرسنجی، ارسال دیدگاه و … کند.

بیشتر بخوانید:  6 دلیلی که تولید محتوا را باید برون سپاری کنید

محتوا باید ارزشمند و منحصر به فرد باشد: محتوای شما باید چیزی به علم کاربرانتان بیافزاید. اگر قصد کپی کردن مطالب از وب سایت های دیگر را دارید اندکی به این موضوع فکر کنید که این کار شما جز کم ارزش کردن برندتان، چه ارزشی برای کاربر خواهد داشت؟ همواره سعی داشته باشید محتوایی منحصر به فرد بنویسید و در طول نگارش آن، هدف خود را تنها بالا بردن علم و دانش کاربران قرار دهید.

گوگل مطالب و صفحات کپی را دوست ندارد: سعی کنید تمامی مطالب صفحات شما منحصربه‌فرد بوده و تکراری نباشند. اگر مطلبی را از سایت دیگری کپی کرده‌اید حتماً لینک منبع آن صفحه را قرار دهید تا توسط گوگل مجازات نشوید.

افزایش چگالی کلمه کلیدی : از انباشتن کلمه کلیدی خودداری کنید، محتوای سایت خود را برای کاربران بنویسید نه گوگل، پیش از این برای افزایش رتبه سایت می‌توانستیم با افزایش چگالی کلمه کلیدی در صفحه، رتبه سایت را افزایش دهیم، ولی در الگوریتم جدید گوگل، انجام این کار باعث جریمه یا حتی حذف از نتایج جستجو می‌شود.

بروزرسانی سایت : یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار در الگوریتم گوگل، به‌روزرسانی سایت شماست. بنابراین سعی کنید هر روز محتوای جدید در سایت خودتان قرار دهید. موتور های جستجو به محتوای تازه علاقه زیادی دارند و در صورتی که متوجه شوند که سایت شما دارای محتوای تازه است سایت شما را در رتبه خوب نمایش می‌دهند. در زمانی که می‌خواهید محتوایی را بنویسید از خودتان بپرسید به چه دلیل باید سایت‌های دیگر به این مقاله من لینک بدهند؟ چرا باید این مطلب من را در رسانه های اجتماعی خودشان به اشتراک بگذارند؟ اگر محتوای شما کاربر پسند و جذاب باشد سایت‌های دیگر به سرعت به شما لینک می‌دهند و رتبه سایت شما افزایش پیدا می‌کند. این یک روش اولی بهینه سازی سایت است.

بیشتر بخوانید:  سئو سایت چیست و چه اهدافی دارد؟

بهینه سازی تصاویر و ویدئو: در نتایج جست و جو علاوه بر اینکه صفحات سایت شما، تصاویر و فیلم ها نیز نمایش داده می شوند. می‌توانید در زمینه کاری خودتان یک فیلم تهیه کنید و آن را بر روی سایت خود قرار داده و یا بر روی سایت‌های اشتراک ویدئو آپلود کنید. با بهینه سازی این ویدئو ها برای موتور های جستجو به سرعت می‌توانید از رقبای خودتان پیشی بگیرید زیرا ممکن است فعلاً رقیبان شما بر روی بهینه سازی ویدئو تمرکز نکرده باشند. برای این کار نیازی به تجهیزات حرفه ای نیست می‌توانید با موبایل خود از محصول فیلم برداری کرده و روی آن در مورد کالای خود صحبت کنید. مطمئناً اگر فردی در جستجوی این محصول باشد ویدئو شما را نیز مشاهده می‌کند.

محتوای خوب باید از چند نوع محتوا تشکیل شده باشد: محتوای متنی خوب می تواند به شدت عالی و تاثیرگذار باشد. استفاده از لحن صمیمی و در عین حال با رعایت تمامی نکات نگارشی می تواند متن شما را سلیس کرده و قطعا خواننده نیز با خواندن متن شما لذت خواهد برد. اما همواره به خاطر داشته باشید که ذهن انسان اصوات و تصاویر را بهتر درک کرده و بهتر به خاطر می سپارد (علاوه بر اینکه شنیدن و دیدن از خواندن راحت تر است!

بنابراین سعی کنید در جای جای محتوای متنی خود، از تصاویر مربوط استفاده کنید (اما نه بیش از حد)، برای کاربرانتان پادکست های صوتی آماده کنید و یا اینکه ویدیوهای مرتبط برای آن ها آماده نمایید.

محتوای خوب آغاز و پایان مشخصی دارد : یک محتوای خوب، محتوایی است که آغاز و پایان مشخصی داشته باشد. قطعا تا به حال با محتوایی مواجه شده اید که در قسمتی از آن احساس کرده اید که “این متن باید همین جا تمام می شد، چرا هنوز هم ادامه دارد؟!” و احتمالا در اکثر مواقع هم دیگر رغبتی به خواندن ادامه آن را نداشته اید.

بیشتر بخوانید:  6 دلیلی که تولید محتوا را باید برون سپاری کنید

همواره سعی کنید محتوای خود را با مقدمه ای کوتاه شروع کرده و در پایان نیز نتیجه گیری کوتاهی به کاربر ارائه دهید. منظور ما این نیست که حتما با ذکر “مقدمه” و یا “نتیجه گیری” این کار را انجام دهید، بلکه منظور این است که همانند یک داستان که آغاز و پایان مشخصی دارد، محتوای شما نیز همین گونه باشد.

سوال ما از شما این است ، از نظر شما یک محتوای خوب و تاثیرگذار چه ویژگی های دیگری می تواند داشته باشد؟ تجربیات و دانش خود را در این زمینه با تیم جوهر به اشتراک بگذارید .

این مطلب از وب سایت های همکاران ما در شرکت های گویا آی تی و پابلیشر تقدیم شد.

پاسخ دهید