در حال بارگذاری
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

کاربرد گوگل آنالیتیک، جهت اندازه گیری اثربخشی فعالیت های شبکه اجتماعی

گوگل آنالیتیک (Google Analytics) یک سرویس رایگان از زیر مجموعه های گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد.

وب مستران همیشه در پی آن هستند که ترافیک ورودی به سایتشان را به صورت موثر افزایش دهند، بنابراین از روش های مختلف استفاده می کنند . از طرفی به دلیل اهمیت حضور یک برند یا وب سایت در شبکه های اجتماعی و تعامل بیشتر با کاربران لذا بررسی اثربخشی فعالیت در شبکه های اجتماعی بسیار مهم و گاها سرنوشت ساز می  باشد.

شما بعنوان یک وب مستر،آیا دوست دارید که بدانید شبکه اجتماعی چقدر بر روی کسب و کارتان تاثیر گذار است؟

آیا می خواهید استفاده از گوگل آنالیتیک را در این زمینه یاد بگیرید؟

در این مقاله شما با 4 روشی آشنا خواهید شد که می توانید از طریق گوگل آنالیتیک میزان اثربخشی شبکه های اجتماعی در کسب و کارتان را اندازه گیری نمایید.

1-بررسی شبکه اجتماعی به عنوان یکی از ورودی های ترافیک وب سایت
گوگل آنالیتیک امکانی را فراهم کرده است که شما می توانید در داشبورد خود نگاه کلی به منابع ورودی سایتتان داشته باشید که در این گزارش شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد و زمانی که شما ورودی های شبکه های اجتماعی به سایتتان را مشاهده می کنید در کنار آن سایر کانال ها نیز آمده است بنابراین بررسی میزان اثربخشی هر کانال و ورودی برایتان بسیار آسان است.

برای دیدن این گزارش شما می بایست به Channels < All Traffic <Acquisition  مراجعه کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

از این طریق شما می توانید منابع ترافیک ورودی به وب سایتتان را از زیاد به کم مشاهده نمایید.

-جستجو (افرادی که از طریق کلیک در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به سایت شما آمده اند)

-شبکه های اجتماعی(مانند فیس بوک،توئیتر،لینکدین و…)

-مستقیم(افرادی که از طریق وارد نمودن آدرس شما در مرورگر خود وارد سایت شما شده اند و یا پیش از این آدرس سایت شما در لیست سایت های دلخواه خود ثبت نموده اند)

بیشتر بخوانید:  بازاریابی محتوایی برای استارتاپ ها، 5نکته مهم

-ارجاعی( افرادی که با کلیک نمودن در سایت های دیگری که لینک شما در آنها وجود داشته به سایتتان آمده اند)
-ایمیل

-جستجوی پرداخت شده(سفارشی)

-سایر

در تصویر زیر نشان می دهد که 15 درصد از ترافیک ورودی از طریق شبکه های اجتماعی بوده است که حدود 150.000 بازدید را ماهانه برای سایت داشته است.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

حتی شما به راحتی می توانید آمار دقیقی از اینکه کدام شبکه اجتماعی چه میزان بازدیدی را برای وب سایت آورده، مشاهده کنید. برای این مورد به Network Referrals < Social < Acquisition  مراجعه کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

2- بازدهی مشخصی برای هر شبکه اجتماعی تعیین کنید
وقتی شما مطالبتان را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید می توانید لینکی به وب سایتتان بدهید که گوگل آنالیتیک آنرا رهگیری و تجزیه و تحلیل کند. حال در نظر بگیرید که اگر این لینک ها را با UTM tracking and goals ترکیب کنید، می توانید درک دقیقی از میزان تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر درآمدتان داشته باشید.

بسته به اینکه چطور و چقدر می خواهید از این روش فیدبک دریافت کنید، شما می توانید UTM های مختلفی را برای شبکه های اجتماعی تان، هر کانال و یا حتی هر بروزرسانی تنظیم نمایید.

اول از همه شما می بایست پارامترهای UTM را برای تمام لینکهای شبکه های اجتماعی تان تنظیم کنید و سپس یک رقم مشخصی را برای هر دستیابی به هدف (conversion goal) در گوگل آنالیتیک اختصاص دهید.

اما چطور پارامترهای UTM بر لینک ها تنظیم می شود؟
برای شروع ابتدا به لینک ساز گوگل بروید. بخش Source را برای انکه مشخص شود که لینک مربوط به شبکه اجتماعی می باشد، تنظیم نمایید.پارامتر Medium برای آن است که مشخص کنید دقیقا لینک در کدام شبکه اجتماعی منتشر شده است به عنوان مثال فیس بوک، توئیتر و .. و در نهایت برای پارامتر Campaign از عبارت مشخصی استفاده کنید تا بتوانید آنرا به راحتی رهگیری کنید. در اینجا مثالی وجود دارد:

بیشتر بخوانید:  تجزیه و تحلیل بازاریابی محتوایی، 5 ابزار

https://www.yourdomain.com?utm_source=social&utm_medium=twitter&utm_campaign=tweet1204

چطور دستیابی به هدف (Conversion Goals) را تنظیم کنیم؟
قسمت دوم گزارش درآمد که در گوگل آنالیتیک وجود دارد از طریق دستیبابی به هدف ساخته شده است. ما در مقالات بعدی به تفضیل در مورد پارامتر هدف و دستیبابی به هدف صحبت خواهیم کرد اما اینجا اشاره ی کوتاهی به پروسه استفاده از هدف نهایی در قالب یک مثال ارائه می کنیم. بر روی لینک ادمین در منوی بالای هر صفحه از گوگل آنلاتیک که کلیک کنید در ستون سمت راست زیر نمایش(View)، هدف(Goals) را انتخاب کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزینه custom را در صفحه تنظیمات هدف انتخاب نمایید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعیDestination را به عنوان نوع هدف انتخاب نمایید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

آدرس صفحه ای که کاربران پس از کلیک کردن بر روی لینک پست شما، در سایتتان فرود می آیند و منتهی به یک عملیات می شود را وارد کنید. به عنوان مثال (…../thanks-for-purchasing.html).

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

یک مقدارعددی به دلار برای این هدف اختصاص بدهید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

خب، تمام شد!! از این به بعد گوگل این هدف شما را رهگیری و آنالیز می کند و در نمودارها و آمار داشبوردتان نمایش می دهد.شما می توانید از این طریق به صفحه مشاهده آمار هدف بروید.  All Campaigns< Campaigns < Acquisition

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گوگل آنالیتیک به صورت پیشفرض کمپین را به شما نشان می دهد اما شما می توانید با کلیک کردن بر بخش های دیگر اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید.

4- تاثیر شبکه های اجتماعی را در مسیر رسیدن به اهدافتان را مشاهده کنید.
چه کار باید کرد اگر شرکت شما یا برند شما علاقه مند است که بداند شبکه اجتماعی چه چیزهایی را برای شما کسب می کند؟ممکن است شما بخواهید بدانید که شبکه های اجتماعی چقدر در میزان جمع آوری ایمیل از طریق فرم عضویت در خبرنامه سایتتان موثر بوده است.در گوگل آنلاتیک گزارشی وجود دارد که می تواند برای شما روشن کند که شبکه اجتماعی مورد نظر شما چقدر در هدف موردنظرتان موثر بوده است.

بیشتر بخوانید:  بازاریابی محتوایی برای استارتاپ ها، 5نکته مهم

برای تنظیم این گزارش می بایست به همان قسمت Goals بروید و با استفاده از هر نوع پارامتر هدف بدون در نظر گرفتن مقدار مشخص دلاری، فیلتر مورد نظر را بسازید.

سپس می توایند به آمار و ارقام با رفتن از مسیر Top Conversion Paths < Multi-Channel Funnels < Conversions  دسترسی پیدا کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی
گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

به عنوان مثال در فیلتر نشان داده شده در پایین، شما می توانید مسیری که کاربران به سایت مراجعه کرده اند و نهایتا منجر به عملیاتی شده است را مشاهده کنید. اول سایت شما را در موتورهای جستجو پیدا کرده اند و پس از بازگشت از شبکه های اجتماعی ، خرید صورت گرفته است.

نتیجه گیری :

با گزارش های شگفت انگیزی که گوگل آنالیتیک در اختیار شما قرار می دهد به راحتی می توانید ببینید که شبکه های اجتماعی چقدر در کسب و کار شما موثر بوده است. چه تعداد بازدید کننده از شبکه های اجتماعی به سایت شما آمده اند، چه میزان درآمد از شبکه های اجتماعی به وب سایت شما می آید، چه میزان عضویت در خبرنامه یا ارتباط و تعامل از طریق شبکه های اجتماعی برای وب سایت شما آمده است و…

اگر از روش هایی که دراین مقاله اشاره شد استفاده نمایید، بهتر می توانید در مورد اثربخشی فعالیت هایتان در شبکه های اجتماعی، ادامه، تغییر یا توقف تصمیم گیری نمایید.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، لطفا با گروه بازاریابی جوهر تماس بگیرید.

پاسخ دهید