در حال بارگذاری
تولید محتوا برای موبایل

تولید محتوا برای موبایل، چرا مهم است؟

شاید اگر 700 روز پیش به شما می گفتیم تولید محتوا برای موبایل بسیار مهم است، لبخند می زدید و این کار را اتلاف وقت می دانستید اما امروز همه چیز تغییر کرده است.گوگل در آپدیت های اخیر خود به وضوح گفته است که سایت هایی که در تست سازگاری موبایلِ گوگل موفق نشوند،در نتایج جستجو کمتر نمایش داده می شوند.

تعداد جستجوهای موبایلی از جستجوهای دسکتاپی بیشتر شده است و پروژه های موبایلی در حال گسترش و موفقیت هستند این امر نشان از آن دارد که تولید محتوا برای موبایل دیگر یک امر فانتزی نیست.با ما همراه باشید

در چند سال گذشته عبارات “Responsive” ، “Mobile-Friendly” و “Mobile-Optimized” را زیاد شنیده ایم. قطعا توجه به شروط و الزامات موبایل بسیار مهم است.

اما تولید محتوا برای موبایل چه ویژگی هایی دارد؟

در اینجا به بررسی ویژگی های کیفیت محتوای موبایلی می پردازیم. در ادامه چهار دستوالعمل آورده شده که با استفاده از آنها می توانید بهترین برنامه تولید محتوا برای موبایل را در پروسه بازاریابی محتوایی خود قرار دهید.

چرا نگران موبایل هستید؟

همیشه در مقدمه بهتر است به “چرا” بپردازیم.

گوگل در آوریل سال گذشته صراحتا گفت که بهینه سازی موبایل چقدر در به روز رسانی ها اهمیت دارند.در واقع، سایت هایی که در تست سازگاری موبایلِ گوگل موفق نشوند، در نتایج جستجوهای موبایلی نمایش داده نمی شوند.

گوگل هدف به روز رسانی ها را به صورت زیر خلاصه کرد:

امروزه به روز رسانی امری واضح و طبیعی است، اما به سه دلیل زیر باید بهینه سازی موبایل و تولید محتوا برای موبایل را در راس اولویت های خود قرار دهید:

1. یک ماه پس از به روز رسانی سازگاری با موبایل، گوگل رسماً اعلام کرد جستجوها با موبایل از جستجوهای دسکتاپی بیشتر شده است.
2. گوگل در ماه می آپدیت جدیدی را منتشر کرد که در آن تاثیر سازگاری موبایل بر رتبه بندی گوگل، از سال گذشته بیشتر شد.
3. پروژه های تحت حمایت گوگل مانند AMP رو به رونق اند. اینها نشان می دهند که آینده ی بازاریابی اینترنتی با سازگاری موبایل گره خورده است.

در سال 2017 باید ببینید “سازگاری موبایل” از منظر موتور جستجو و از دیدگاه کاربر چه معنایی دارد. دیگر تنها نمایشِ نتایج جستجو نیست که اهمیت دارد.

1. محتوای دسکتاپ را با استانداردهای موبایلی ترکیب نکنید.

بسیاری از بازاریابان به همان شیوه ی دسکتاپ تولید محتوا می کنند و سپس به دنبال یک راه حل موبایلی می گردند که تقریبا تاثیری ندارد. این شیوه با روندهای رایج در صنعت در تضاد است و معمولا کار افراد درگیر در پروژه را بیشتر می کند.

قبل از هر کاری یک رویکرد “موبایلی” اتخاذ کنید و آنرا به مرحله آخر نیندازید. اگر اینکار را نکنیم می توان گفت:دسکتاپ کامپیوتر در مقایسه با نسخه ای منسوخ از دسکتاپ در موبایل، بسیار سازنده تر و کارآمدتر است.

نمی گویم که به طور کامل محتوای دسکتاپی را جایگزین استراتژی موبایلی کنید.شما زمانی بهترین نتایج را دریافت می کنید که استراتژی های بازاریابی متنوعی داشته باشید و از کانال های مختلفی اقدام کنید.

اما در این چارچوب متنوع، ممکن است رویکردهای مختلفی با موفقیت روبرو شوند. معروف ترین ها عبارتند از:

• رویکرد “غیر مرتبط با دستگاه” در تولید محتوا

• اختصاص محتوایی خاص و مجزا برای موبایل و دسکتاپ

• تنظیم همان محتوا براساس دستگاه مورد استفاده ی کاربر

انتخاب شما هر چه که باشد، نمی توانید موبایل را در درجه دوم اولویت قرار دهید.

2. تیترهای خوب و جذاب انتخاب کنید

همیشه تیترها یکی از مهمترین جنبه های تولید محتوا بوده و خواهند بود. مهم نیست که حجم مطلبتان چقدر است؛ اما یک تیتر غیرجذاب و بی ربط به معنای از دست دادن مخاطب است. کاربران با منابع بی پایان اطلاعات روبرو هستند و تیتر تنها راهی است که می فهمند آیا محتوای شما قبل از کلیک، ارزش وقتشان را دارد یا خیر.

در دنیای موبایل، تیترها اهمیت بیشتری دارند. موبایل نسبت به دسکتاپ زمان کمتری برای تصمیم گیری به مخاطب می دهد. یک کاربر موبایل قبل از تصمیم گیری بین خواندن یا برگشت به صفحه جستجو، فقط تیتر را می بیند. زیرا صفحه نمایش موبایل ها کوچک هستند.

3. ساختار متفاوتی برای محتوای موبایلی در نظر بگیرید.

این مسئله باز هم با فضای محدود در صفحه نمایش تلفن همراه مرتبط است. اگر تیترتان درست باشد، باید محتوای خوب و مفیدی برایش فراهم کنید. چند خط اول متن باید خلاصه و جذاب باشند. اگر در اول متن تصویری قرار می دهید، آنرا جذاب، درگیر کننده، رنگارنگ و مرتبط با مقاله انتخاب کنید.

این تصور درست نیست که کاربران موبایل مطالب کمتری نسبت به کاربران دسکتاپ می خوانند؛ بلکه تنها نحوه خواندن متفاوت است. برای مثال متن های بلند را در نظر بگیرید. خواندن آنها حتی در صفحه کامپیوتر هم دشوار است. اما در صفحات کوچک موبایل بسیار دشوارتر و غیرقابل دسترس تر به نظر می رسند.
بهترین تولید محتوا برای موبایل آن است که به اندازه محتوای دسکتاپ غنی و جذاب باشد؛ اما با فرمتی رضایت بخش و جمع و جورتر.

4. درباره آنچه “سازگار با موبایل” می دانید تجدید نظر کنید

در چند سال گذشته “سازگار با موبایل” اساسا مترادفِ “پاسخگو” بوده است. بازاریابان و طراحان فقط سعی می کردند محتوا در تمام سایزهای صفحات نمایش خوب دیده شود.

اخیراً، بازاریابان به این نتیجه رسیده اند که این رویکرد به تولید محتوا برای موبایل باید دگرگون شود. با اینکه جوابگو بودن بسیار مهم است، اما عوامل بسیار زیاد دیگری نیز در افزایش کیفیت محتوای موبایلی موثرند.

کاربران موبایلی چگونه از محتوا استفاده می کنند؟ چگونه با آن ارتباط برقرار می کنند؟ در صفحه نمایش موبایل اول از همه نگاه ها به چه چیزی جلب می شود؟

زمانی که می خواهید استراتژیِ خاصی برای محتوای موبایلی بیابید، باید این سوال ها را از خود بپرسید. البته باید تمام فاکتورهای سازگاریِ گوگل را رعایت کنید. اما به همان اندازه مهم است که پروسه تولید محتوا برای موبایل را با اولویت های مخاطبان تطابق دهید. تولید محتوا برای موبایل با کیفیت ربطی به آنچه می نویسید و مقدار آن ندارد؛ آنچه مهم است نحوه ی نوشتن آن است.

پاسخ دهید