در حال بارگذاری
سئو سایت چیست و چه اهدافی دارد؟

سئو سایت چیست و چه اهدافی دارد؟

سئوسایت چیست؟ چه اهمیتی دارد؟

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است. در این عبارت، کلمات معادلی همچون SEO یا بهینه‌سازی موتور جست‌وجو وجود دارد. همگی آن‌ها به یک معنا هستند و می‌توان آن را به‌صورت زیر تعریف کرد:
سئو (بهينه‌سازي موتور جست‌وجو) به‌معناي فريب يا دستکاري موتور‌هاي جست‌وجو با روش‌هاي غيراخلاقي نيست.آن‌ها براي کمک به بهبود رؤيت و ارتباط وب‌سايت‌ها در نتايج جست‌وجوي طبيعي، با هدف رسيدن به رتبه‌بندي برتر، ايجاد شده‌اند.

سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب‌سايت‌ها دانست. اين فرايند به بيان مهم‌ترين عوامل مرتبط صفحه و نیز افزايش اهميت آن در صفحه‌ی نتايج جست‌وجو مي‌پردازد.

سئو فرايند ساده‌اي نيست که به‌راحتي پياده‌سازي شود؛ زيرا نيازمند دانش زياد و علم پيش‌زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جست‌وجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود پيش‌بيني‌ناپذیرند. بنابراين وظيفه‌ی مهندسان سئو به‌روز‌نگه‌داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.

اهمیت سئو در چیست؟

اکثر کاربران اینترنتی صفحات مدنظر خود را از موتورهای جست‌وجوی اصلی مانند گوگل و بینگ و یاهو پیدا می‌کنند. به همین دلیل «سئوی مناسب» کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. علاوه بر این، موتورهای جست‌وجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که کاربران به دنبالش هستند. به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت. این مسئله ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.

کلمات جست‌وجو شده توسط کاربران در موتورهای جست‌وجو، اهمیت فراوانی دارند. تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده‌ی زیاد از طریق گوگل می‌تواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. بازدید به‌دست‌آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و هزینه‌ی کمتری نیز به شما تحمیل می‌کند.

بعد از اينکه سئو براي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جست‌وجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرايند نيازمند دانش و زمان براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه‌شدن یک سايت يا صفحه است.

به‌طورکلی اهداف سئو را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

•    در بازدید وب‌سایت تأثیر بسزایی دارد؛
•    باعث ایجاد برند می‌شود؛
•    باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد؛
•    باعث می‌شود وب‌سایت در صفحه‌ی نتایج موتور جست‌وجو از رتبه‌ی بهتری برخوردار شود؛
•    باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد؛
•    بهترین ابزار برای تبلیغات است.

تیم بازاریابی جوهر در این مطلب شما را با برخی اصطلاحات کاربردی درزمینه‌ی سئو آشنا می‌کند.

«سئوی درون صفحه» چیست؟ (On Page SEO)

سئوی درون صفحه به کنترل مستقيم کدها يا محتويات وب‌سايت شما، اعم از متن، تصوير، پيوند و… مرتبط مي‌شود. به‌طورکلي هر چيز که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد، به SEO On Page مربوط مي‌شود. اين روش پايه‌ی تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است؛ زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد.

هرگونه تغييري که در محتوای سايت خود ايجاد مي‌کنيد، در نتايج جست‌وجو تأثير‌گذار خواهد بود. بنابراين خيلي مهم است که روشSEO On Page درست قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

«سئوی بیرون صفحه» چیست؟ (Off Page SEO)

برخلاف روش SEO On Page که در آن توسعه‌ی وب‌سايت با کنترل مستقيم انجام مي‌شد، روش بهينه‌سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب‌سايت شما انجام مي‌شود.درواقع شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند به سایت شما در به‌دست‌آوردن رتبه‌بندي برتر کمک کند.

SEO Off Page در درجه‌ی اول بر به‌دست‌آوردن پيونددهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود. سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب‌سايت انجام مي‌شود، به بهينه‌سازي موتور جست‌وجو مي‌پردازد.

SEO Off Page فرايند نامحدودی است که مهندسان سئو به‌منظور به‌دست‌آوردن پيونددهندگان، اداره مي‌کنند.

«سئوی کلاه‌‌سفيد» چیست؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئوی کلاه‌سفيد به مجموعه‌ای از تکنيک‌ها و روش‌ها و استراتژي‌هايی اشاره می‌کند که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جست‌وجو تبعيت مي‌کنند. اين‌ها به‌هيچ‌وجه به معناي فريب يا دستکاري موتور‌هاي جست‌وجو يا کاربران نيست.

درضمن به‌عنوان سئوی اخلاقي نيز از آن ياد مي‌شود؛ به این دلیل که يا اجراي بلندمدت داشته يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح برای به‌دست‌آوردن رتبه‌هاي برتر در نتايج موتور‌هاي جست‌وجو استفاده مي‌کند.

«سئوی کلاه‌سیاه» چیست؟ (Black Hat)

اصطلاح سئوی کلاه‌سياه به مجموعه‌اي از دستورات اشاره می‌کند که به‌منظور فريب و بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جست‌وجو، با هدف به‌دست‌آوردن رتبه‌بندي برتر، به‌کار مي‌رود. مهم است بدانيد که اين‌ روش‌ها غيراخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جست‌وجويي تأييد نمي‌شود. به‌علاوه به‌کارگيري اين روش‌ها خطر خارج‌شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه به‌همراه دارد.

انجام تاکتيک‌هاي سئوی کلاه‌سياه ممکن است باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جست‌وجو شود. ولي مي‌تواند به پرداخت جريمه يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده‌ی موتور جست‌وجو نیز منجر شود.

•    آیا سایت شما نیاز به سئو دارد؟

بله، هر وب‌سایتی که به‌سوی تجارت و بازرگانی حرکت می‌کند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی کند. هدف نهایی هر وب‌سایت جلب کاربران اینترنتی است. مطالعات نشان داده است که پهنه‌ی عظیمی از کابران اینترنتی، وب‌سایت‌ها را در موتورهای جست‌وجو پیدا کرده‌اند.

اگر شرکت شما به ساخت وب‌سایت جدید یا به‌روز‌کردن وب‌سایت قدیمی خود نظر دارد، باید برای پیشرفت خود، SEO را در الویت قرار دهد. به‌خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه‌ی بزرگ می‌برد و شما را در بازار معرفی می‌کند.

گروه بازاریابی محتوایی جوهر از اینکه می‌تواند بخشی از نیاز شما را برطرف کند بسیار خوشنود است. همچنین اگر یک سایت وردپرسی دارید، شما را به مطالعه‌ی مطلب آموزش سئو در وردپرس دعوت می‌کنیم.

این مطلب از وب‌سایت‌ شرکت‌ سئوکار تقدیم شد.

بیشتر بخوانید:  6 ابزار رایگان سئو که کارشناس شبکه‌های اجتماعی به آن نیاز دارد

پاسخ دهید