آموزش ساخت پادکست ، تولید پادکست ، ساخت پادکست ، پادکست

آموزش ساخت پادکست


تا چند سال یا حتی چند ماه گذشته، ساخت پادکست یکی از روش‌های کم‌طرفدار بازاریابی محتوایی محسوب می‌شد. اما با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند و کاهش زمان کاربران برای مطالعۀ وبلاگ‌ها، به محبوبیت پادکست‌ها افزوده شده است.

اولین سؤالی که هنگام تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی به ذهن صاحبان کسب و کارها می‌آید این است که آیا استفاده از پادکست در بازاریابی محتوایی لازم است؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید نوع کسب و کار و ضرورت تولید پادکست را بررسی کرد.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ پروژه‌های ساخت پادکست را برون‌سپاری می‌کنند. درحالی‌که کسب و کارهای کوچک، با‌توجه‌به حجم فعالیت و نداشتن تجهیزات لازم، به آژانس‌های تبلیغاتی سفارش ساخت پادکست می‌دهند. قصد ما از نگارش این مطلب، آموزش ساخت پادکست به صورت آسان و مرحله‌‌به‌مرحله است.

آموزش ساخت پادکست فقط در 7 دقیقه

اولین سؤال این است که اصلاً چگونه پادکست بسازیم؟

تا دو سال آینده تعداد کسانی که به پادکست‌ها گوش می‌دهند به 112میلیون نفر خواهد ‌رسید.

همان‌طور‌که در مطلب کسب درآمد از طریق پادکست و آموزش ساخت پادکست گفته شد، فایل‌های صوتی مزایای متنوعی در تدوین استراتژی بازاریابی دارند. معرفی برند برای جذب مخاطبان جدید، افزایش ترافیک سایت و درنهایت فروش بیشتر، از ویژگی‌های برتر فایل پادکست به شمار می‌آیند.

ساخت بهترین پادکست ممکن است در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما جالب است بدانید تولید این فایل صوتی فرایندی کاملاً آسان و البته مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید به ‌کمک یک طرح اولیه و تجهیزات سادۀ صوتی، بهترین پادکست را تولید کنید.

1. ایجاد طرح اولیۀ تولید پادکست

برای تولید فایل صوتی، درک ماهیت پادکست، اساسی‌ترین اصل است. ضروری‌ترین عنصر تولید پادکست موفق، برنامه‌ریزی با‌توجه‌به استراتژی بازاریابی کسب و کار است. تعین هدف بلندمدت و در ادامۀ آن، تدوین اهداف کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن‌ها، به شما در ساخت بهترین پادکست یاری می‌رساند.

موضوع پادکست

برای دستیابی به مخاطبان هدف، موضوع پادکست باید به‌طور هم‌زمان دربرگیرندۀ علایق کاربران و خدمات یا محصولات کسب و کار باشد. برای ساخت پادکست بهتر است با‌توجه‌به استراتژی بازاریابی، یک موضوع اصلی انتخاب کنید و آن را به‌ کمک موضوعات فرعی کامل کنید تا در هر بخش پادکست، با تولید محتوا دربارۀ موضوعات فرعی، سعی بر تمرکز روی هدف اصلی کسب و کار داشته باشید. برای مثال، اگر هدف کسب و کار شما بازاریابی محتوایی است، می‌توانید در قسمت‌های فرعی به بحث دربارۀ نوشتن انواع وبلاگ، محتوای تصویری، خلاقیت و نوآوری، روند بازاریابی محتوا و موارد دیگر بپردازید.

عنوان پادکست

به‌جرئت می‌توان گفت که عنوان پادکست و لحن بیان آن، تأثیرگذارترین نقاط فایل صوتی شما محسوب می‌شوند. پس برای افزایش کیفیت فایل پادکست و ویروسی‌شدن آن، عنوانی به‌یاد‌ماندنی انتخاب کنید. همچنین، هنگام تولید محتوا برای پادکست، با‌توجه‌به استراتژی بازاریابی محتوایی، فایل صوتی را SEO کنید. با سئو‌کردن متن پادکست، امکان استفاده از کلمات کلیدی را خواهید داشت و می‌توانید آن‌ها را در محتواهای متنی و تصویری نیز به کار ببرید.

هنگام تولید پادکست از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید.

برنامه‌ریزی برای بهترین زمان انتشار پادکست

بعد از انتخاب موضوع و تولید فایل صوتی، مهم‌ترین فاکتور ساخت پادکست موفق، انتخاب بهترین زمان انتشار پادکست است. زمان انتشار و تعداد فایل پادکست منتشر‌شده در بازه زمانی مشخص، از موارد قابل تأمل در این حوزه است. اگر برای انتشار محتوای صوتی، زمانی را به‌صورت پیش‌فرض در نظر می‌گیرید، حتماً مطابق برنامه پیش بروید. همان‌طورکه منتشرنکردن محتوای متنی در وبلاگ به ترافیک وبسایت آسیب می‌رساند، منتشرنکردن به‌موقع فایل پادکست روی سایت و شبکه‌های اجتماعی نیز آسیب‌زننده است.

قالب محتوایی فایل پادکست

انتخاب قالبی که با استراتژی محتوایی برای تولید پادکست متناسب باشد، یکی از اصول مهم در این حوزه محسوب می‌شود؛ مثل، انتخاب قالب مصاحبه، آموزش گام‌به‌گام و… . علاوه‌براین، نوشتن اسکریپت‌های پادکست نیز از ارکان مهم تولید محتوای صوتی است که پیشنهاد می‌شود در‌این‌‌باره از افراد باتجربه کمک بگیرید.

مدت پادکست

مدت پادکست با‌توجه‌به نوع محتوای فایل صوتی متغیر است. هنگام تولید پادکست، توجه به موضوع و قالب محتوا، در انتخاب زمان مناسب به شما کمک خواهد کرد. گفتنی‌ است که پادکست‌های طولانی عموماً برای مصاحبه یا بحث‌های عمیق مناسب‌ هستند، درحالی‌که پادکست‌های کوتاه‌تر انتخاب خوبی برای راهنمایی‌های سریع و دستورالعمل‌ها هستند.

چگونه تولید محتوا کنیم؟
مشاهده مطلب

گویندۀ پادکست

متناسب با نوع محتوای پادکست، بهترین گوینده را انتخاب کنید. از گوینده‌ای کمک بگیرید که با موضوع کسب و کار شما آشنا باشد، به‌خوبی صحبت کند و لحنی آرام و شیوا داشته باشد. چنانچه خودتان می‌خواهید پادکست‌ بسازید، پیشنهاد می‌کنیم روی فن بیان و لحن کلام خود کار کنید یا در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. همکاران واحد تولید پادکست گروه بازاریابی محتوایی جوهر، دورۀ آنلاین آموزش فن بیان و گویندگی تهیه کرده‌اند که شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. 02188300615

اگر آموزنده‌ترین و پرطرف‌دارترین موضوع را هم انتخاب کرده باشید، اما گزینش گوینده به‌درستی انجام نشده باشد، پادکست شما اصلاً شنیده نخواهد شد.

علاوه‌بر موارد فوق، انتخاب تصویر مناسب برای نمایش محتوای پادکست نکتۀ بسیار مهمی است. نکتۀ درخور تأمل دیگری که هنگام تولید پادکست می‌بایست در نظر گرفته شود، بررسی فایل‌های صوتی سایر رقباست.

2. ضبط پادکست

درصورتی‌که به استودیو ضبط پادکست دسترسی ندارید یا تجهیزات پیشرفته برای تولید این فایل صوتی در اختیارتان نیست، اصلاً نگران نباشید. می‌توانید با بودجۀ نسبتاً کم نیز محتوای باکیفیت تولید کنید. لپ‌تاپ، میکروفون، هدفون و اپلیکیشن پادکست، نیاز شما را برای ساخت پادکست برطرف خواهند کرد.

بهترین اپلیکیشن پادکست Adobe Audition است. این نرم‌افزار پادکست، همۀ امکانات لازم برای ضبط و ویرایش یک فایل صوتی را در اختیار شما خواهد گذاشت. علاوه‌براین، نرم‌افزار Reaper نیز با امکانات جدید و طراحی ساده پاسخ‌گوی همۀ نیازهای شما خواهد بود. در ضمن، اگر تمایل به مصاحبه با مهمانانی دارید که به آن‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از تماس صوتی مانند اسکایپ (Skype ) استفاده کنید.

یکی دیگر از نکات مهم هنگام ضبط پادکست، توجه به کیفیت و وضوح صداست. برای تولید پادکست حرفه‌ای، قبل از ضبط فایل صوتی اصلی، چند بار محتوای پادکست را بررسی کنید تا از ایرادات احتمالی جلوگیری کرده باشید. از مهم‌ترین موارد، استفاده از استودیو با پوشش عایقی برای ازبین‌بردن صداهای محیط است.

آموزش ساخت پادکست ، تولید پادکست ، ساخت پادکست

3. انتشار پادکست

از دیگر موارد قابل تأمل پس از ساخت فایل صوتی، انتخاب درست کانال‌های توزیع پادکست و انتشار آن است. استفادۀ از بیش از یک پلتفرم برای انتشار پادکست، به مخاطبان امکان دسترسی بیشتری می‌دهد.

محبوب‌ترین کانال‌های انتشار محتوا در دنیاiTunes وGoogle Play هستند.

اینترنت پرسرعت نیز علاوه‌بر آپلود سریع فایل پادکست روی سایت و کانال‌های توزیع، امکان ارسال محتوای صوتی از طریق ایمیل را مهیا می‌کند. همان‌طور‌که انتشار محتوای متنی در صفحات سایت به RSS نیاز دارد، برای توزیع پادکست نیز استفاده از RSS ضروری است. RSS معمولاً توسط شرکت تولید پادکست انجام می‌شود. علاوه‌بر انتشار فایل پادکست در کانال‌های توزیع مختلف، بهتر است این فایل صوتی را روی سایت و شبکه‌های اجتماعی گوناگون نیز به نمایش بگذارید.

4. تبلیغ پادکست

پس از استفاده از نرم‌افزار پادکست و تولید این فایل صوتی، بحث استفاده از کانال‌های توزیع محتوا مطرح می‌شود. انتشار محتوای صوتی در سایت و شبکه‌های اجتماعی بسیار ضروری است. اما پیشنهاد ما انتخاب یک شبکۀ اجتماعی برای انتشار و تبلیغ پادکست به‌صورت انحصاری است؛ زیرا این موضوع کمک بسیاری به رشد فایل پادکست و محبوبیت آن می‌کند. علاوه‌براین، شما می‌توانید با‌توجه‌به نوع کسب و کارتان، در صفحات مختلف سایت یا صفحه‌های پربازدید اینستاگرام و تلگرام نیز محتوای صوتی خود را تبلیغ کنید.

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ مثبت پادکست، دعوت از مهمانانی نظیر مشتریان رضایتمند، اینفلوئنسرها و… است. بدین‌ترتیب، امکان دیده‌شدن محتوای شما توسط مخاطبان این افراد و رشد سریع کسب و کار وجود دارد.

5. بررسی عملکرد پادکست

پس از استفاده از نرم‌افزار پادکست برای تولید فایل صوتی و درنهایت انتشار آن، اکنون نوبت به دریافت گزارش از بازخورد و عملکرد پادکست می‌رسد. در ادامه آموزش ساخت پادکست به معرفی چند فاکتور مهم برای تهیۀ گزارش عملکرد این فایل می‌پردازیم.

• تعداد دانلودهای فایل

به تعداد دانلودهای هر پادکست منحصر‌به‌فرد توسط کاربران، توجه ویژه کنید. این معیار، یکی از فاکتورهای مهم‌ هنگام تحلیل بازخورد پادکست است. به‌علاوه‌، به محاسبۀ جامعۀ آماری کمک می‌کند.

• طبقه‌بندی مخاطبان

دسته‌بندی مخاطبان برای دسترسی به اطلاعات تماس آن‌ها یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین کارها، هنگام تحلیل بازخورد محتوای پادکست است. برخی از پلتفرم‌ها قابلیت دریافت و اشتراک اطلاعات کاربران را دارند. اما جای نگرانی نیست. شما با انتشار پادکست‌های متنوع، به‌مرور زمان به اطلاعات جامع مخاطبان دست پیدا خواهید کرد.

آپلود ویدیو در توییتر ، افزایش تعامل کاربران
مشاهده مطلب

• بررسی دقیق کانال‌های انتشار پادکست

هنگام تحلیل کانال‌های انتشار پادکست، بحث بیشترین تعداد دانلود به‌وسیلۀ یک کانال مشخص مطرح می‌شود. اکثر کاربران از طریق کدام کانال پادکست، محتوای فایل صوتی شما را شنیده‌اند؟
ردیابی منبع پخش و دانلود، این امکان را می‌دهد که شما میزان موفقیت استراتژی تبلیغاتی خود را اندازه‌گیری کرده و تعیین کنید کدام‌یک از کانال‌های انتشار بازخورد بهتری خواهد داشت؟

• میانگین شنیده‌شدن پادکست چقدر بوده است؟

بررسی عواملی که به شنیده‌شدن فایل پادکست، فقط برای چند دقیقه منجر می‌شوند، از موارد مهم هنگام بررسی بازخورد محتوای صوتی یک کسب و کار است. بسیاری از کاربران، به دلایل گوناگون، فقط برای چند ثانیه یا دقیقه به محتوای پادکست شما گوش می‌دهند. دلیل آن چیست؟ آیا شنوندگان با شروع یک بخش جدید از شنیدن بقیۀ پادکست صرف‌نظر می‌کنند؟ آیا حضور گوینده‌ای خاص دلیل این موضوع است؟ توجه به این موارد به شما برای تولید بهترین پادکست کمک بسیاری خواهد کرد.

• میزان تعامل شنوندگان

بررسی گزارش‌های سایت یا شبکه‌های اجتماعی، هنگام دریافت بازخورد، کمک بسیاری به شما می‌کند. علاقۀ کاربران به نوع خاصی از محتوا یا گوینده‌ای مشخص، به ‌کمک این گزا‌رش‌ها به‌خوبی مشخص می‌شود.

6. کسب درآمد به‌ کمک پادکست

پادکست ابزار تجاری پرسودی تلقی می‌شود. به‌طوری‌که کسب درآمد به ‌کمک پادکست، از روش‌هایی است که بسیاری از صاحبان کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. گفتنی ‌است که ساخت پادکست برای رسانه‌ها نیز از مشاغل پرطرف‌دار و سودآور به‌ حساب می‌آید.

برای بازگشت سرمایه و هزینه‌های تولید پادکست، باید از بهبود کیفیت فایل پادکست و کانال‌های توزیع آن اطمینان حاصل کنید. استفاده از فراخوان عمل (Call to Action) در ابتدا و انتهای فایل پادکست نیز باعث مشاهدۀ بیشتر صفحه‌های مختلف سایت توسط کاربران می‌شود.

استفاده از صفحۀ مجزای سایت برای انتشار پادکست و دریافت ایمیل و اطلاعات تماس، به دسترسی آسان کاربر به فایل‌های صوتی و جمع‌آوری اطلاعات کمک می‌کند.

7. هدف‌گذاری و توزیع مجدد پادکست

ممکن است ساخت فایل صوتی به ‌کمک اپلیکیشن پادکست، به زمان و نیروی انسانی نیاز داشته باشد؛ اما شما می‌توانید با استفاده از مهم‌ترین نکات پادکست در تولید محتوای متنی برای بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی و نیز تولید محتوای تصویری مانند اینفوگرافیک و ویدئوهای تبلیغاتی، از همان محتوا به اشکال مختلف استفاده کنید.

در آخر باید بگوییم که پادکست نه‌تنها در میان مصرف‌کنندگان نهایی، بلکه در میان کسب و کارهای B2B نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌طوری‌که 17درصد از بازاریابان B2B در استراتژی محتوایی خود از پادکست‌ها استفاده می‌کنند که این مقدار نسبت به سال گذشته 12درصد رشد داشته است.

هزینۀ تولید پادکست چقدر است؟

همان‌طور‌که پیش‌تر گفته شد، تولید پادکست نسبت به ساخت ویدیو و محتوای تصویری هزینۀ کمتری دارد. تجهیزات اولیه مانند میکروفون، اپلیکیشن پادکست و گویندۀ حرفه‌ای، از مواردی هستند که باید هنگام تخصیص بودجه به آن‌ها توجه کنید. البته داشتن طرح اولیه و سناریو پادکست نیز از موارد بسیار مهم است.

درصورتی‌که به ساخت پادکست تمایل دارید، پیشنهاد ما مشاهدۀ تعرفۀ تولید پادکست استودیوهای مختلف است. اما به‌طور‌کلی، هزینۀ ساخت پادکست از دقیقه‌ای 40هزار تومان شروع می‌شود و این مقدار با‌توجه‌به حرفه‌ای‌بودن گوینده و شرایط ضبط، متغیر است. برای آشنایی با پادکست‌ها می‌توانید بهترین پادکست‌های فارسی را مطالعه کنید.

تولید پادکست در گروه بازاریابی محتوایی جوهر چگونه انجام می‌شود؟

تولید فایل صوتی و بهترین پادکست به دانش اولیه و مهارت در به‌کارگیری پادکست در استراتژی بازاریابی محتوایی نیاز دارد. در حال حاضر استودیوهای بسیاری اقدام به ضبط پادکست می‌کنند که علاوه‌بر دریافت هزینه‌های زیاد، خروجی مورد نیاز مشتریان را نیز فراهم نمی‌کنند. در این میان، توجه به نوع دستگاه (تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ)، نرم‌افزار پخش پادکست و مواردی از این دست، بسیار ضروری است. ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تلاش می‌کنیم ضمن ارائه سری آموزش ساخت پادکست به کسب‌وکارها، با تولید پادکست به شما کمک کنیم.

پیشنهاد برای آشنایی بیشتر : لطفاً نمونه پادکست‌ها در این لینک گوش دهید

لطفاً تجربیات خود را درباره ساخت پادکست با ما در میان بگذارید. چنانچه خود را در ساخت پادکست حرفه‌ای می دانید به ما پیام دهید.

تولید پادکستوبلاگ

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *