آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چطور تکنولوژی میتواند آیندهی کپی رایت و کپی رایترها را تغییر دهد؟
بد نیست بدانیم که کپی رایت از شروع قوت گرفتن صنعت بازاریابی در سال ۱۹۵۰ تغییرات محسوسی را طی کرده است. پیش از این هزینۀ تبلیغات تلویزیون و چاپ و رادیو به شکل سرسامآوری در حال رشد بود و قرار بود این شیوه از تبلیغات تا انتهای قرن بیستم به سیر صعوی خود ادامه دهد.
در آغاز سال ۲۰۰۰ بخشی از این هزینهها صرف بازاریابی دیجیتالی شد. البته در شروع هزاره، آژانسها و مؤسسات تنها حدود ۳درصد از کل بودجۀ خود را به بازاریابی دیجیتالی اختصاص میدادند.
در حال حاضر، شرکتها چیزی حدود ۳۰درصد از بودجۀ خود را صرف امور دیجیتال میکنند؛ انتظار میرود در سالهای آینده این نرخ همچنان رو به افزایش باشد. در ضمن پیشبینی میشود بازاریابی از طریق موتورهای جستجو، بیشترین بخش از تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص دهد.
کپی رایت در مقایسه با بیست سال قبل چه تغییراتی کرده است؟
ماهیت و چیستی کپیرایت در حال تغییر است؛ این یعنی مشاغل امروزی در مقایسه با بیست سال قبل تغییر کردهاند. در تأیید این مطلب میتوانید به برخی از روشها که در دهههای اخیر تغییر کرده و معنای جدیدی یافته است، نگاهی بیندازید:
بازاریابی تخصصی
مسیر بازاریابی تخصصی به دلیل اهمیت ویژهای که دارد در حال هموارشدن است. در این مسیر شما علاوه بر شناخت مخاطب و قدرت تبلیغ برای تودۀ مردم، باید علائق و عادات شخصی افراد را نیز در نظر بگیرید.
کپی رایترهای متخصص
پیشبینی میشود کپیرایترهای آینده به نخبگان زمینۀ تخصصی خود تبدیل شوند تا محتوایی ارزشمند و مرتبط با درنظرگرفتن تقاضای مشتریان و صنعت مورد نظر خود بیافرینند. انتظار میرود نویسنده در جزئیات و محتوای تخصصی کاملاً چیرهدست و ماهر باشد و بهصورت مستقیم بازار خاص خود را هدف قرار دهد.
در ضمن محتوای تولیدشده نهتنها باید برای مخاطبان خاص خود مناسب باشد، بلکه باید با رسانهای که مطلب در آن قرار میگیرد نیز سنخیت داشته باشد.
سئو در کپی رایت
تغییر از رویکرد سنتی به رسانههای دیجیتالی، بهمثابۀ این است که کپیرایت الزاماً نوع ارتباط خود را با استفاده از برخی الگوریتمهای آنلاین متغیر با خوانندگان تغییر داده است.
در حال حاضر نویسندگان صرفاً برای اینکه با خوانندگان در ارتباط باشند، به نگارش نمیپردازند، بلکه آنها برای سیستمهای آنلاینی که محتوای آنها را رتبهبندی میکنند نیز مینویسند؛ مانند موتورهای جستجوگر گوگل.
چه چیزی در پیش روی ماست؟
حالا ما بهطور کامل عصر بازاریابی دیجیتال را درک کردهایم. در این شرایط آیندهنگری بسیار مهم است تا همواره تلاش کنیم در نقطه صعودی نمودار پیشرفت خود قرار بگیریم.
بازاریابی بهوسیله اینترنت متحول شده و به بهنیهسازی موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، موبایل و… منجر شده است؛ در این شرایط کپی رایترها باید از خود چالاکی و زبردستی نشان دهند تا هنگام مواجهشدن با تغییرات کاملاً با آنها سازگار باشند.
بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از روشهایی که بوسیله تکنولوژی قرار است دنیای کپی رایت را تغییر دهد و ببینیم چطور نویسندگان نیاز است بصورت مداوم با آنها خود را تطبیق دهند:
اصلاح محتوا از غلطهای املائی یا دستور زبانی
در آینده، کپی رایت هیچ جایی برای اشتباههای املائی یا حتی نوشتهای ضعیف در خود نمیگذارد. این موارد تنها در گذشته بخشودنی بودهاند. زمانی که با وجود برخی اشتباههای گرامری یا املائی، باز هم از سایت شما بازدید میشد.
در عصر حاضر برای اصلاح خطاهای گرامری و ساختاری، نرمافزارها با هوشمندی بیشتری عمل میکنند؛ بنابراین کپیِ آنلاین بهزودی قرار است بسیار جلایافتهتر از قبل شود و امید است که جذابتر از هر زمان دیگری باشد. خدمات ویراستاری کپی نیز در حال حاضر در همه جا حضور دارند.
آزمایشهای A- B بهصورت پیشرفته در کپی رایت
تکنولوژی بهصورت فزایندهای آزمایش هریک از عناصرِ کپیِ آنلاین را آسانتر کرده است. شما میتوانید از نتایج برآمده از این آزمایشها، برای خلق بهترین کپی رایت استفاده کنید. این نتایج همچنین افقهای آینده را برای نویسنده روشن میکند تا تنها آنچه را واقعاً مورد تقاضا و مرتبط است با قابلیت تبدیل بالا خلق کنند.
این نرمافزارها هم اکنون نیز برای کمک به نویسندگان در بازار موجود هستند تا سرفصلهایی بهصورت خودکار اضافه کنند که دقیقاً متناسب با هدف آنها باشد (شما میتوانید به برنامه تجزیه و تحلیل سرفصل در CoSchedule مراجعه کنید تا سرفصل بالقوه شما را رتبهبندی کند).
این بدان معنی است که هنر نویسندگی تبدیل به علم نویسندگی شده است؛ زیرا ما متن خود را برای جلب توجه بیشتر خواننده یا موتورهای جستجو بر مبنای الگوریتمها و فرمولها دستکاری میکنیم.
بهبود و اصلاح متون کهنه با هدف سئو در کپی رایت
اصلاح محتوای قدیمی توسط کپی رایترهای سئو و ویراستاران کپی کمک میکند جان تازهای به متن کهنه خود بهوسیله اهداف سئو بدهید. یک وبلاگ ممکن است ترافیک زیادی نداشته باشد، امّا اگر متن مورد نظر را با کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود بهینهسازی کنید، احتمالاً شروع به جذب خوانندگان بیشتری خواهید کرد.
پس نویسندگان این دوره تنها درصدد خلق متنی نو با استفاده از کپیهای جدید نیستند؛ بلکه میتوانند متون قدیمی خود را نیز اصلاح کنند.
تکنیکهای ایدهپردازی جدید در کپی رایت
در حال حاضر نرمافزارهای جدیدی به بازار آمده است که به نویسندگان کمک میکند ایدههای محتوایی خود را بر مبنای برخی کلمات کلیدی تولید کنند. این کلمات کلیدی درحقیقت با موضوعات و علائق مخاطبان هر تخصص در ارتباط است (شما میتوانید به ابزار ارجاع ایده برای برنامه Oz Content مراجعه کنید).
این برنامه به سادهکردن فرایند نویسندگی کمک میکند؛ در ضمن به آنها ایدههای تازهای میدهد که از ایدههای بدون هدف و برنامهریزی بهتر است.
اینها تنها یک سری از روشهایی هستند که ما انتظار داریم تأثیر فزایندهای بر روی آینده کپی رایت بگذارند. برخلاف همه تغییراتی که به ناگزیر رخ خواهد داد، همیشه یک اصل ثابت وجود دارد: هرچه کپی رایترها در خلق محتوایی عالی و جذاب بیشتر خواهان سازگاری با تغییرات باشند و طرز تفکری پیشرو داشته باشند، جایگاه بهتری خواهند داشت و موفقتر خواهند بود.