گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی


گوگل آنالیتیک (Google Analytics) سرویسی رایگان از زیرمجموعه‌های گوگل است که آمار بازدید‌کنندگان وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد.

وب‌مستران همیشه در پی آن هستند که ترافیک ورودی به سایتشان را به‌صورت مؤثر افزایش دهند. بنابراین از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت حضور یک برند یا وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی و تعامل بیشتر با کاربران، بررسی اثربخشی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم و حتی گاه سرنوشت‌ساز است.

شما به‌عنوان یک وب‌مستر آیا دوست دارید بدانید تأثیر شبکه های اجتماعی روی کسب و کارتان چقدر است؟

آیا می‌خواهید استفاده از گوگل آنالیتیک را در این زمینه یاد بگیرید؟

در این مقاله شما با ۴ روشی که می‌توانید از طریق گوگل آنالیتیک میزان اثربخشی شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارتان را اندازه‌گیری کنید آشنا خواهید شد.

۱ـ بررسی شبکه اجتماعی به‌عنوان یکی از ورودی‌های ترافیک وب‌سایت
گوگل آنالیتیک امکانی را فراهم کرده است که شما می‌توانید در داشبورد خود نگاه کلی به منابع ورودی سایتتان داشته باشید. در این گزارش، شبکه های اجتماعی نیز وجود دارند و زمانی که شما ورودی‌های شبکه های اجتماعی به سایتتان را مشاهده می‌کنید، در کنار آن سایر کانال‌ها نیز آمده است. بنابراین بررسی میزان اثربخشی هر کانال و ورودی برایتان بسیار آسان است.
برای دیدن این گزارش باید به Channels < All Traffic <Acquisition مراجعه کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

از این طریق شما می‌توانید منابع ترافیک ورودی به وب‌سایتتان را از زیاد به کم مشاهده کنید.
– جستجو (افرادی که از طریق کلیک در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به سایت شما آمده‌اند).
– شبکه های اجتماعی (مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و…).
– مستقیم (افرادی که از طریق واردکردن آدرس شما در مرورگر خود وارد سایت شما شده‌اند یا پیش از این آدرس سایت شما را در فهرست سایت‌های دلخواه خود ثبت کرده‌اند).
– ارجاعی (افرادی که با کلیک‌کردن در سایت‌های دیگری که لینک شما در آن‌ها وجود داشته، به سایتتان آمده‌اند).
– ایمیل.
– جستجوی پرداخت‌شده (سفارشی).
– سایر.
تصویر زیر نشان می‌دهد که ۱۵درصد از ترافیک ورودی از طریق شبکه های اجتماعی بوده است که ماهانه حدود ۱۵۰٫۰۰۰ بازدید را برای سایت داشته است.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

حتی شما به‌راحتی می‌توانید آمار دقیقی از اینکه کدام شبکۀ اجتماعی چه میزان بازدیدی را برای وب‌سایت آورده، مشاهده کنید. برای این مورد به Network Referrals < Social < Acquisition مراجعه کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

۲ـ بازدهی مشخصی برای هر شبکۀ اجتماعی تعیین کنید
وقتی شما مطالبتان را در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید، می‌توانید لینکی به وب‌سایتتان بدهید که گوگل آنالیتیک آن را رهگیری و تجزیه و تحلیل کند. حال در نظر بگیرید که اگر این لینک‌ها را با UTM tracking and goals ترکیب کنید، می‌توانید درک دقیقی از میزان تأثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر درآمدتان داشته باشید.
بسته به اینکه چطور و چقدر می‌خواهید از این روش فیدبک دریافت کنید، می‌توانید UTM های مختلفی را برای شبکه های اجتماعی‌تان، هر کانال یا حتی هر به‌روزرسانی تنظیم کنید.
اول از همه شما باید پارامترهای UTM را برای تمام لینک‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان تنظیم کنید. سپس رقم مشخصی را برای هر دستیابی به هدف (conversion goal) در گوگل آنالیتیک اختصاص دهید.

۵ ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی محتوایی
مشاهده مطلب

اما چطور پارامترهای UTM بر لینک‌ها تنظیم می‌شود؟
برای شروع ابتدا به لینک‌ساز گوگل بروید. بخش Source را برای آنکه مشخص شود لینک مربوط به شبکۀ اجتماعی است، تنظیم کنید. پارامتر Medium برای آن است که مشخص کنید دقیقاً لینک در کدام شبکۀ اجتماعی منتشر شده است؛ مثلاً فیس‌بوک، توییتر و… . درنهایت برای پارامتر Campaign از عبارت مشخصی استفاده کنید تا بتوانید آن را به‌راحتی رهگیری کنید. در اینجا مثالی وجود دارد:
https://www.yourdomain.com?utm_source=social&utm_medium=twitter&utm_campaign=tweet1204

چطور دستیابی به هدف (Conversion Goals) را تنظیم کنیم؟
قسمت دوم گزارش درآمد که در گوگل آنالیتیک وجود دارد از طریق دستیبابی به هدف ساخته شده است. ما در مقالات بعدی به تفصیل دربارۀ پارامتر هدف و دستیابی به هدف صحبت خواهیم کرد. اما اینجا در قالب یک مثال، اشارۀ کوتاهی به پروسۀ استفاده از هدف نهایی می‌کنیم. روی لینک ادمین در منوی بالای هر صفحه از گوگل آنالیتیک که کلیک کنید، در ستون سمت راست، زیر نمایش (View)، باید هدف (Goals) را انتخاب کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

گزینۀ custom را در صفحۀ تنظیمات هدف انتخاب کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعیDestination را به‌عنوان نوع هدف انتخاب کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

آدرس صفحه‌ای که کاربران پس از کلیک‌کردن روی لینک پست شما، در سایتتان فرود می‌آیند و منتهی به یک عملیات می‌شود وارد کنید. برای مثال: «…../thanks-for-purchasing.html»

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

یک مقدار عددی به دلار برای این هدف اختصاص بدهید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

خب، تمام شد! از این به بعد گوگل این هدف شما را رهگیری و آنالیز می‌کند و در نمودارها و آمار داشبوردتان نمایش می‌دهد. شما می‌توانید از این طریق به صفحۀ مشاهدۀ آمار هدف بروید.All Campaigns< Campaigns < Acquisition

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی
گوگل آنالیتیک به‌صورت پیش‌فرض کمپین را به شما نشان می‌دهد؛ اما شما می‌توانید با کلیک‌کردن بر بخش‌های دیگر، اطلاعات بیشتری را مشاهده کنید.

هنر تولید محتوا: چطور مانند یک حرفه‌ای تولید محتوا کنیم؟
مشاهده مطلب

۴ـ تأثیر شبکه های اجتماعی در مسیر رسیدن به اهدافتان را مشاهده کنید.
اگر شرکت شما یا برند شما علاقه‌مند است که بداند شبکۀ اجتماعی چه چیزهایی را برای شما کسب می‌کند، چه کار باید کرد؟ ممکن است شما بخواهید بدانید که شبکه های اجتماعی چقدر در میزان جمع‌آوری ایمیل از طریق فرم عضویت در خبرنامۀ سایتتان مؤثر بوده‌اند. در گوگل آنالیتیک گزارشی وجود دارد که می‌تواند روشن کند شبکۀ اجتماعی مورد نظر شما چقدر در هدف مد نظرتان مؤثر بوده است.

برای تنظیم این گزارش باید به همان قسمت Goals بروید و با استفاده از هر نوع پارامتر هدف، بدون درنظر‌گرفتن مقدار مشخص دلاری، فیلتر مد نظر را بسازید.
سپس می‌توانید به آمار و ارقام مد نظر، با رفتن از مسیر Top Conversion Paths < Multi-Channel Funnels < Conversions دسترسی پیدا کنید.

گزارش های گوگل آنلاتیک_شبکه اجتماعی

گزارش‌های گوگل آنالیتیک_شبکه اجتماعی

برای مثال در فیلتر نشان‌داده‌شده در پایین، شما می‌توانید مسیری که کاربران به سایت مراجعه کرده‌اند و نهایتاً به عملیاتی منجر شده است مشاهده کنید. اول سایت شما را در موتورهای جستجو پیدا کرده‌اند و پس از بازگشت از شبکه های اجتماعی، خرید صورت گرفته است.

نتیجه‌گیری:
با گزارش‌های شگفت‌انگیزی که گوگل آنالیتیک در اختیار شما قرار می‌دهد به‌راحتی می‌توانید ببینید که شبکه های اجتماعی چقدر در کسب و کار شما مؤثر بوده‌اند. چه تعداد بازدید‌کننده از شبکه های اجتماعی به سایت شما آمده‌اند، چه میزان درآمد از شبکه های اجتماعی به وب‌سایت شما می‌آید، چه میزان عضویت در خبرنامه یا ارتباط و تعامل از طریق شبکه‌های اجتماعی برای وب‌سایت شما آمده است و… .

اگر از روش‌هایی که در این مقاله اشاره شد استفاده کنید، بهتر می‌توانید دربارۀ اثربخشی فعالیت‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی، ادامه، تغییر یا توقف تصمیم‌گیری کنید.
اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، لطفاً با گروه بازاریابی جوهر تماس بگیرید.

وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *