بازاریابی محتوا برای فروشگاه‌های آنلاین - تولید محتوا فروشگاهی - استراتژی بازاریابی محتوایی برای فروشگاه آنلاین

بازاریابی محتوا برای فروشگاه آنلاین


اگر پیش از این استخدام یک فروشنده با روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته برای فروشگاه‌ها مهم بود، این روزها با رشد روز افزون فروشگاه‌های اینترنتی، داشتن استراتژی بازاریابی محتوا و استخدام کارشناس تولید محتوا زبده و خلاق بسیار حیاتی است.

بسیاری از کارآفرینان،تاجران وخرده‌فروشان در تلاش برای ایجاد فروشگاه‌های حرفه‌ای و خوش‌چهره‌ای هستند که با آن کسب‌و‌کار خود را در سراسر جهان گسترش دهند. اما موفقیت و گسترش وب‌سایت فروشگاهی شما به‌طور عمده‌ای به دیده‌شدن برند شما در موتورهای جست‌و‌جوی بستگی دارد.

صرف ساختن وب‌سایت و فهرست‌کردن محصولات، به‌خودی‌خود نتایج مناسبی برای شما به ارمغان نمی‌آورد. تازه‌کاران حوزه‌ی تجارت الکترونیک و دارندگان کسب‌و‌کارهای نوپای آنلاین برای به‌دست‌آوردن نرخ بازگشت سرمایه‌ی مناسب و افزایش فروش، مشکلاتی پیش روی خود می‌بینند. آن‌ها در ابتدا باید حضور انحصاری خود روی وب را تثبیت کنند و سپس از آنجا با بازاریابی محتوا به گسترش کسب‌و‌کار خود بپردازند.

داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی قابل اجرا می‌تواند ترافیک مناسبی را به‌راحتی به‌سمت وب‌سایت شما هدایت کند. این کار باعث می‌شود سرنخ‌های مناسبی تولید شود، ضریب گفت‌و‌گوی شما با کاربران افزایش یابد، ترافیک شبکه‌های اجتماعی شما رشد پیدا کند و فروش آنلاین شما بیشتر شود. اما، چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

ما در گروه جوهر روزانه با صاحبان فروشگاه‌های آنلاین علاقه‌مند به تولید محتوایی به گفت‌وگو می‌نشینیم که از دغدغه بودجه و نبود نیروی متخصص تا سردرگمی از نحوه مدیریت تولید محتوا برایمان می‌گویند. بهتر دانستیم مقالاتی از این دست را با شما به اشتراک بگذاریم. کافی است به بعضی از  ترفندهای به‌کاربرده‌شده در بازاریابی محتوا نگاه کنید که فروشگاه آنلاین شما را به جایگاه معتبری در وب می‌رسانند.

۱. استراتژی بازاریابی محتوا را از نوعی انتخاب کنید که به نتیجه‌ی مناسبی منتهی شود.

به‌طور خلاصه باید بگوییم که بازاریابی محتوا به فرایند برنامه‌ریزی، خلق، توزیع و مدیریت محتوا به شیوه‌ای همه‌گیر گفته می‌شود. این مؤلفه مانند نوعی طرح است که اعلام می‌کند چگونه سازمان کسب‌و‌کار باید از محتوا برای رسیدن به اهداف مورد انتظارش استفاده کند. اگر مالک کسب‌و‌کار آنلاین هستید، شاید پرسش‌های زیر در ارتباط با بازاریابی محتوا از خود بپرسید:

-چرا می‌خواهید محتوای خود را منتشر کنید؟

-اهداف اصلی شما در بازاریابی محتوا چیست؟

-پلتفرم‌های اصلی انتشار محتوای شما کدام هستند؟

-مخاطبان شما چه کسانی هستند (بازدیدکنندگانی که باید محتوای شما را ببینند)؟

زمانی که پاسخ‌های روشنی برای این پرسش‌های ساده داشتید، نوشتن برای شما کار راحتی خواهد بود و حفظ و انتشار محتوا به شیوه‌ای ساده‌ای انجام می‌گیرد.

همیشه به یاد داشته باشید که رفتار مشتری، دائم درحال تغییر است. بنابراین، شما می‌بایست تغییراتی حیاتی در استراتژی‌های بازاریابی محتوایی خود انجام دهید تا بتوانید با نیازهای آنان روبه‌رو شوید.

۲. انواع مختلفی از داده تولید کنید.

زمانی که درباره‌ی محتوا حرف می‌زنیم، بسیاری از افراد فکر می‌کنند منظورمان محتوای متنی است. حقیقت این است که متن، تنها فرم محتوا نیست. در محیط فروش آنلاین به‌شدت رقابتی امروز، انواع مختلفی از محتوا به‌کار گرفته می‌شوند تا استراتژی بازاریابی به نتیجه برسد. در زیر می‌توانید برخی از انواع این فرم‌ها را مرور کنید.

اینفوگرافیک‌ها: نوعی طرح بصری از داده یا اطلاعات که به کاربران اجازه می‌دهد محتوا را به‌سادگی و ‌راحتی درک کنند.

پیغام‌های کوتاه: ویدئوها و تصاویری به‌همراه محتوای متنی طنزآمیز. این نوع از محتوا در میان نوجوانان بسیار محبوب است.

ویدئوها و ویدئوهای آموزشی: این نوع ویدئوها درک خوبی از محصولات و خدمات شما را به مشتری می‌دهد و بازدیدکننده‌ها را ترغیب می‌کند که زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند. این فرم از محتوا حاوی پیغام‌هایی مفرح و جذاب است که بازدیدکنندگان بالقوه‌ی وب را به سایت جذب می‌کند.

سونوگرافی نیلو برنده است؛ بررسی قصه‌گویی در اینستاگرام توسط یک پزشک
مشاهده مطلب

نقدهای محصولات: این نوع از محتوا به خریداران بالقوه کمک می‌کند از نظریات دیگران آگاه شوند و بدانند که دیگران درباره‌ی یک محصول خاص چه نظری دارند. این نوع از محتوا در تغییر ذهن خریداران مردد بسیار خوب عمل می‌کند و آن‌ها را به‌سمت خرید محصولات یا سرویس شما سوق می‌دهد.

محتوای تولید‌شده توسط کاربر: محتوایی که مشتریان، خریداران و کاربران شما ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید از این فرم برای ارتقای خروجی سئوی خود استفاده کنید.
نظرات و تستیمونیال مشتریان: بازخوردهای ارائه‌شده توسط مشتریان و خریداران. شما می‌توانید از این فرم برای جلب اعتماد و اعتباردهی به برند خود استفاده کنید.

خبرنامه‌ها: این نوع از محتوا عموماً برای معرفی محصولات، خدمات و رویدادهای جدید به مشترکان ارسال می‌شود و آن‌ها را ترغیب می‌کند که محصولات و خدمات را از سایت شما خریداری کنند.

کتاب الکترونیک: محتوای دیجیتال قابل دانلود. این فرم از محتوا به خریدار کمک می‌کند که محتوای شما را روی دستگاه الکترونیک خود دانلود کرده و بعداً مطالعه کند.

شوهای جانبی: یک سری محتوای متنی و تصویری. از این فرم به این منظور استفاده می‌شود که کاربران به‌سادگی و به‌سرعت اطلاعات را دریافت کنند.

شما باید از محتوهای ذکرشده در بالا برای مقاصد زیر استفاده کنید.

•  مشتریان، کاربران و دنبال‌کنندگان خود را از محصولات، خدمات و رویدادها مطلع کنید.

•  آن‌ها را با برند خود آشنا کنید.

•  به موتورهای جست‌و‌جو کمک کنید که محتوای وب‌سایت شما را مکرراً بازبینی کنند و آدرس شما را در فهرست نتایج قرار دهند.

•  به‌سادگی اهداف شما را به انجام برسانند.

نکته: مطمئن شوید که محتوای شما کاربرمحور است و نیازهای مخاطبان هدف شما را برآورده می‌کند. این محتوا را کوتاه و ساده و متمرکز بسازید.

تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی - بازاریابی محتوا برای فروشگاه آنلاین

۳. سعی کنید از نویسنده‌های مهمان در وبلاگ خود استفاده کنید.

کاربران سایت فروشگاهی، اغلب در پیداکردن لینک‌های ورودی با مشکل روبه‌رو هستند؛ زیرا بسیاری از دارندگان وب‌سایت علاقه‌ای به لینک‌کردن محصولات خود به صفحات وب‌سایت ندارند. بنابراین، بسیار مهم است که محتوا را با لینک همراه سازید و آن را به پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی اشخاص مهم پیوست کنید.

اگر این اشخاص بپذیرند که مطلب را برای شما بنویسند، کار ارتقای محتوا روی وب برای شما بسیار راحت خواهد شد. این کار همچنین باعث افزایش نظردهی می‌شود و فروش افزایش خواهد داشت. این مورد به استراتژی فوق‌العاده‌ای برای افزایش حضور شما تبدیل خواهد شد.

۴. محتوای خود را به‌خوبی بهینه کنید.

محتوا هرچقدر هم خوب باشد، اگر موتورهای جست‌و‌جو آن را در دیتابیس خود ثبت و پیدا نکنند، بی‌فایده خواهد بود. بنابراین، زمانی که شما درباره‌ی تلاش برای بازاریابی محتوایی وب‌سایت فروشگاهی خود صحبت می‌کنید، می‌بایست محتوای خود را برای گوگل و دیگر موتورهای جست‌و‌جو بهینه کنید.

این کار باعث می‌شود موتورهای جست‌و‌جو محتوای سایت شما را بخوانند و در دیتابیس خود ثبت کنند. به‌علاوه سبب می‌شود جایگاه وب‌سایت شما در نتایج جست‌و‌جو ترفیع پیدا کند و مخاطبان هدف به‌سادگی برند، محصولات و خدمات شما را پیدا کنند.

۵. ثابت‌قدم باشید.

موتورهای جست‌و‌جو همیشه مشتاق صفحات جدید وب هستند (با محتوای غنی)؛ ازاین‌رو می‌توانند نتایج مناسبی برای کاربران فراهم کنند. پس اگر تمایل دارید که وب‌سایت فروشگاه آنلاین شما در صفحه‌ی اول تمامی موتورهای جست‌و‌جوی معروف قرار گیرد، می‌بایست وب‌سایت خود را با محتوای منحصر‌به‌فرد و تازه، در زمان‌بندی مشخصی آپدیت کنید.

۶. آخرین تمایلات بازار را در محتوای خود بگنجانید.

گرایش‌ها در بازاریابی محتوا هر روز درحال تغییر است. بنابراین، به‌عنوان متخصص بازاریابی محتوا باید نگاهی به اتفاقات پیرامون خود در دنیای بازاریابی محتوا داشته باشید. برای به‌روز‌کردن خود در این حوزه، می‌توانید با گزینه‌های زیر شروع کنید:

۵ ایده بازاریابی محتوایی برای مدارس
مشاهده مطلب

• مشترک Google Alerts شوید.

•  محتوای آموزنده روی وب‌سایت‌هایی را بخوانید که بر صنعت بازاریابی جست‌و‌جو متمرکز هستند. برای مثال وب‌سایت‌هایی همچون Search Engine land، Search Engine Watch،Search Engine Journal  و… .

از Google Analytics برای فهمیدن واژه‌هایی که مردم از آن‌ها برای جست‌و‌جوی محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند، استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کلیدواژه‌های مناسبی در محتوای خود بگنجانید تا ازین طریق کاربر بتواند به سادگی و راحتی به وب‌سایت شما دست پیدا کند.

کلیدواژه‌های به‌کار‌گرفته‌شده توسط رقبای خود را تحلیل کنید تا متوجه شوید در کجا و چه حوزه‌ای عقب هستید و باید چه چیزی را برای بهبود نتایج بازاریابی محتوایی خود انجام دهید.

تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی - بازاریابی محتوا برای فروشگاه آنلاین

۷. محتواهای خود را در سایت‌های دیگر منتشر کنید.

اگر می‌خواهید بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشید و نتیجه‌ی مثبتی از آن بگیرید، مقالات آموزنده و مبتنی بر کلیدواژه بنویسید و آن‌ها را در وب‌سایت‌های مختلف منتشر کنید. این به شما کمک می‌کند که لینک‌های زیادی به‌سمت وب‌سایت شما سرازیر شود و محتوای شما را در معرض دید قرار می‌دهد. همچنین ترافیک زیادی به‌سمت سایت شما ترغیب می‌شود و فرایند تولید سرنخ را سرعت می‌بخشد.

۸. از کانال شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی محتوا استفاده کنید.

امروزه، شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا را تشکیل می‌دهند. کافی است دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی را به وب‌سایت فروشگاهی خود اضافه کنید. با این کار، بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند و محتوای مورد علاقه‌ی خود را به اشتراک بگذارند. با ترکیب شبکه‌های اجتماعی با بازاریابی محتوا، از راه‌های زیر بهره‌مند می‌شوید:

•  این کار به شما اجازه می‌دهد تعامل مستقیمی با میلیون‌ها کاربر موجود در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و به حل مشکلات آن‌ها بپردازید.

•  ترافیک با ارزشی به‌سمت وب‌سایت شما سرازیر می‌شود که می‌تواند به فروش بیشتر منجر شود.

•  آمار بازدید از صفحات شما بیشتر و برند شما در میان عموم شناخته‌تر می‌شود.

۹. وبلاگ‌نویسی

بسیاری از متخصصان سئو که کارشان بهینه‌کردن وب‌سایت‌های حوزه‌ی فروشگاه‌های آنلاین است، از اهمیت شگفت‌انگیز وبلاگ‌نویسی غافل هستند. درحقیقت وبلاگ‌نویسی فعال به شما کمک می‌کند که بحث مستقیمی را با مخاطبان خود پیش بکشید و آن‌ها را از محصولات و خدمات جدید خود مطلع کنید. پس، محتوایی باکیفیت و آموزنده و کاربرمحور در سایت خود منتشر کنید. این کار باعث لینک‌دهی به سایت شما می‌شود و ترافیک زیادی را به‌سمت سایت شما سرازیر می‌کند.

۱۰. با استفاده از محتوا به پرسش‌های خریدار پاسخ دهید.

بعضی از دارندگان وب‌سایت‌های فروشگاهی بر این باورند که فهرست‌کردن محصولات و نمایش توضیح مختصری درباره‌ی آن‌ها، برای متقاعدکردن مشتری برای خرید آن محصولات کافی است. درحقیقت این‌طور نیست. کسی که پیوسته خرید می‌کند، شاید پرسش‌هایی نیز درباره‌ی محصولات جدید اضافه‌شده به سایت داشته باشد.

برای حل این مسئله و پاسخ به پرسش و شک مشتری، باید او را با لینک‌های آموزنده‌ای همراه کنید که دانش مخاطب را درباره‌ی محصولات و خدمات شما افزایش می‌دهد. این کار شیوه‌ای موفق برای افزایش تعداد بازدید از صفحات شماست.

در پایان بازاریابی محتوا برای وب‌سایت‌های فروشگاهی کاری چالش‌برانگیز است. زمان و تلاش زیادی نیاز است تا به نتایج مورد نظر دست یافت. تنها کافی است موارد ذکرشده در بالا را به‌خوبی اعمال کرد تا اهداف تجاری شما با استفاده از بازاریابی محتوایی به‌سادگی و آسانی به‌دست بیاید.

تولید محتوای متنیراه‌حل‌های بازاریابی آنلاین برای کسب وکارهاوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *