بازاریابی B2B راه درازی را طی کرده تا به اینجا رسیده است.
خیلی وقت پیش در دورهای مرموز به نام دهۀ ۸۰، شرکتهایی که میخواستند مشتریهای خود را افزایش دهند، در قدم اول به تلفن روی میآوردند.
امروزه بازاریابان برای تبلیغ محصولات و خدمات خود گزینههای بیشتری داشته و همچنین شانس بیشتری برای جذب مشتری دارند. در کنار شبکههای اجتماعی، بازاریابی موبایلی نیز یکی از این کانالهای نوآورانه است که به شرکتهای B2B صنایع مختلف اجازه میدهد علاوه بر فروش، تأثیر و نفوذ برند خود را نیز افزایش دهند. درنتیجه تولید محتوا برای موبایل نیز به موضوع جدیدی است که با آن روبهرو هستید.
بازاریابان B2B همواره دنبال راههایی مؤثر برای استفاده از موبایلهای خود هستند. اغلب اوقات، ازآنجاکه اثربخشی موبایل حتمی نیست، ممکن است بازاریابان ندانسته روشهای اشتباهی اعمال کنند. این اشتباهات برای سازمانها بسیار گران تمام میشود و شرکتها باید سعی کنند این اشتباهات را شناسایی و از آنها دوری کنند.
برای جلوگیری از این اشتباهات گروه بازاریابی محتوایی جوهر مطلبی را از اسکات مک فارلند، استراتژیست بازاریابی دیجیتال و اعضای «هافینگتون پست» ترجمه کرده است که میتوانید این توصیههای بازاریابی موبایلی را آویزۀ گوش خود کنید:
محتوای بیربط
خود را بهجای مصرفکننده قرار دهید. آیا دوست دارید از شرکتهایی که با آنها در ارتباط هستید مطالب هرز و بیربط دریافت کنید؟ برندهای تجاری باید مطمئن شوند محتوایی تولید میکنند که کاملاً با نیازهای مشتریان مرتبط است. اگر این کار را نکنند، بیشک در رقابت شکست خواهند خورد.
زمانبندی ضعیف و نادرست ارتباط
معمولاً بازاریابان به زمانبندی ایمیلها، پستهای اجتماعی و حتی به زمان ارسالهای پستی (آیا هنوز هم چنین چیزی داریم؟) دقت میکنند. این بدان معناست که باید به مشتریان، عادتها، خواستهها و نیازهایشان دقت کنیم و بهترین پیشنهاد در مناسبترین زمان را به آنها ارائه دهیم. اگر پیامکی دربارۀ یک پیشنهاد ویژۀ ناهار، هنگام شب برای مشتری ارسال شود، فرصت را از دست دادهایم.
ادامۀ ارتباطات نامرتبط
در اینجا نکتۀ کلیدی ارتباطات «مستمر» است. یکی از کارهای مضر برای برندهای تجاری، ارسال مستمر پیامهای ارتباطی و بازاریابی به مشتریان بالقوه و فعلی است؛ بهخصوص که این پیامها مرتبط هم نباشند. این کار ممکن است آنها را آزرده کند و از کانال شما خارج شوند. بدین ترتیب مشتریان خود را از دست دادهاید. برای بهدستآوردن آنها زمان و پول صرف کردهاید. اکنون باید زمان بیشتری صرف کنید تا بفهمید چه چیزی و در چه زمانی میخواهند. این اقدامات تعامل، بازدید از وبسایت، ارزشهای طول عمر مشتری و درنهایت درآمد را افزایش میدهد.
موقعیت را فراموش نکنید
بازاریابی موبایلی تنها دربارۀ برقراری ارتباط با مشتری نیست. بلکه دربارۀ درک موقعیت آنها نیز هست. خردهفروشی مدل تجاری مناسبی برای استفاده از قدرت موبایل است؛ بهخصوص زمانی که از دادههای مکانی استفاده میکنند. این دادهها به بازاریابها کمک میکند مجموعه اطلاعات کاملتری داشته باشند. درنتیجه میتوانند استراتژیها را به شکل مؤثرتری به کار ببرند و درنهایت تعامل، رفت و آمد در فروشگاه و فروش افزایش یابد.
کوپن
صرفنظر از نوع کسب و کاری که دارید، میتوانید از کوپن استفاده کنید تا رفت و آمد به مغازه، تبدیلهای آنلاین و میزان حفظ مشتری را افزایش دهید یا حتی از این طریق کالا یا خدمات جدیدتان را تبلیغ کنید. در بازار رقابتی، کوپنها برای مشتریان ارزشمند تلقی میشوند؛ بهخصوص اگر در زمانی مناسب و با پیامی درست به دستشان برسد. راههای زیادی برای استفاده از کوپن وجود دارد و موبایل وسیلۀ مناسبی برای انتقال پیام در هر جا و مکانی است.
ارزش کلی برای مشتریان
بازاریابی ۱۰۱ میگوید اگر برند تجاری ارزشی برای ارائه به مشتری نداشته باشد، هیچ معاملهای رخ نخواهد داد. زمانی که بازاریابی موبایلی به هریک از مشتریان خود ارزشی ارائه نکند، برند تجاری شما در اصل به آنها میگوید که این شرکت تنها به نام، شماره موبایل و البته پول شما نیاز دارد، نه احترام و اعتماد شما.
یافتن شریک موبایلی درست
این نکته برای هر CMO و CIO که میخواهد وارد دنیای بازاریابی موبایلی شود نوعی الزام است. چندین مورد ضعف در تصمیمگیری را تجربه کردهام که سازمانها تخصص اجرایی مورد نیاز را نداشتند. نکتۀ اصلی پیداکردن شرکت موبایلی است که استراتژی و تکنولوژی بازاریابی موبایل را بهتر از هرکس دیگری بلد باشد. شما به شرکتی واسطه و غیرحرفهای نیاز ندارید.
بهعلاوه، مطمئن شوید شریک تلفنی شما تیم خدمات مشتریِ قوی داشته باشد. زمانی که شرکتی را یافتید که توانایی انجام تمام این موارد را داشت، خیلی زود میفهمید با یکی از سازمانهای هوشمند طرف هستید و دوست دارید با شما کار کنند؛ زیرا تکنولوژی موبایل بهسرعت در حال پیشرفت است و شریک شما باید بتواند پا به پای آن با موفقیت حرکت کند.
مانند یک مشتری فکر کنید، شبیه یک برند تجاری هوشمند رفتار کنید
اجازه ندهید بازاریابی موبایلی تأثیر منفی بر فروش شما بگذارد. از تمام مجموعه دادههای دردسترس کاملاً استفاده کنید. این کار نهتنها در درک مشتری به شما کمک میکند، بلکه میتوانید روی موبایلشان به شیوهای دقیق با آنها ارتباط برقرار کنید تا آنقدر درگیر و هیجانزده شوند که از شما خرید کنند. از تمام مجموعه دادههای مشتری خود بهره ببرید و مانند یک مشتری فکر کنید، اما همانند یک برند تجاری هوشمند رفتار کنید.