تولید محتوا - تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی - آموزش تولید محتوا - تولید محتوا برای سایت - بازاریابی محتوا

تولید محتوا - تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی - آموزش تولید محتوا - تولید محتوا برای سایت - بازاریابی محتوا


هم‌زمان با توسعۀ استراتژی بازاریابی‌ محتوا، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، بازاریابی شبکه های‌ اجتماعی است. زمانی که ما شروع به تولید محتوا می‌کنیم، معمولاً امیدواریم که نه‌تنها از طریق کمپین‌های بازاریابی‌ داخلی، بلکه در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته شود.

همیشه تولید محتوایی که مردم آن را به اشتراک بگذارند، آسان نیست. پس ما در واقع نه تولید محتوا، بلکه باید هنر تولید محتوا را بلد باشیم. زمانی که بخشی از محتوا با علایق کاربران در شبکه های اجتماعی همسو نیست یا با اهداف اجتماعی مشخصی ایجاد نشده است، خلق صدایی متمایز و منحصربه‌فرد برای برندتان بسیار دشوار می‌شود.

با‌این‌حال، گام‌های بسیاری وجود دارد تا با عمل به آن‌ها اطمینان یابیم محصولی که از پروسۀ تولید محتوا منتشر شده، واقعاً ارزش به‌اشتراک‌گذاری دارد یا خیر؟ جوهر این چهار روش را برای تولید محتوایی موفق در شبکه های‌ اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند.

۱ـ در تولید محتوا اهداف دست‌یافتنی داشته باشید

اگر پیش از این تجربه‌ای در توسعۀ طرح‌های بازاریابی داشته‌اید، قطعاً می‌دانید که داشتن هدف، برای سنجش‌ موفقیت حیاتی است. هنگامی که اهداف بازاریابی ‌محتوا را در نظر می‌گیرید، آیا مطمئن هستید چیزی که در پی آن هستید اصلاً امکان‌پذیر هست یا خیر؟
طبیعی است که همۀ ما می‌خواهیم محتوایمان انتقال داده شود، محبوب شود، صدها بار به اشتراک گذاشته شود، هزاران بازدید‌کننده برای وب‌سایتمان به ارمغان بیاورد، تعداد ورودی به سایت را بالاتر ببرد و جریان درآمد ما را به‌طور درخور ملاحظه‌ای افزایش دهد.

همۀ این‌ها با هم، اهداف بزرگی برای هر بخش از محتوا به حساب می‌آیند، چه رسد به یک بخش کوچک. برای تولید محتوایی قوی در شبکه های ‌اجتماعی، اهداف شما باید منطقی و قابل دستیابی باشد. به‌جای تلاش برای دستیابی به تمام موارد فوق، اهداف مشخصی را در هر پروژه دنبال کنید.

برای مثال، تعداد نامحدودی از اعضای شبکه های اجتماعی را در فیس‌بوک داشته باشید؛ مانند افرادی که فرم «تماس با ما» را در هر ماه پر می‌کنند. تعداد نامشخصی از افراد نیز باید بخش‌هایی از محتوایتان را هر هفته دانلود کنند. بنابراین ترافیک وب‌سایت را به بیش از سه ماه افزایش دهید.
تا زمانی که X معقول است (براساس تجزیه و تحلیل داده‌ها درگوگل آنالیتیک) این اهداف خاص به شما اجازه خواهد داد که به‌طور دقیق، موفقیت محتوای خود را بسنجید.

۲ـ بیاموزید که چه چیزی برای مخاطب مهم است

مردم از شبکه‌های‌ اجتماعی برای معرفی خودشان، ساخت برند شخصی و برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند. به همین دلیل محتوایی که مردم در شبکه‌های‌اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، به ما سرنخی از آنچه واقعاً برایشان مهم است می‌دهد.
متأسفانه، اکثر افراد دربارۀ محصولی که شما می‌فروشید یا ارائه می‌دهید، احساساتی نمی‌شوند. اما ممکن است دربارۀ نتایج حاصل از محصول (سرویس) یا اثرگذاری و کمک‌رسانی محصول (سرویس) احساساتی شوند.

بک لینک چیست و چه خصوصیاتی دارد؟
مشاهده مطلب

اگر شما بتوانید محتوایی تولید کنید که نشان دهد چه چیزهایی برای مخاطب مهم‌تر است، به موفقیت دست خواهید یافت. برای پیدا‌کردن این بینش، رصد محتوای شبکه های‌ اجتماعی را تمرین کنید یا از طریق ابزارهای متنوع (چه رایگان و چه پولی) کلمات کلیدی در توییتر و هشتگ‌ها در فیس‌بوک را مشاهده کنید. ضمناً مکالمات + Google و بحث‌های LinkedIn را دنبال کنید.

به‌راستی کاوش کنید که مخاطبان راجع به چه چیزهایی صحبت می‌کنند و کشف کنید چه نوع محتوایی را به اشتراک می‌گذارند، یا آن‌ها در چه مکان‌ها و اوقاتی مطلبشان را به اشتراک می‌گذارند. با این اطلاعات شما قادر به تولید محتوایی خواهید بود که صادقانه با مخاطب صحبت می‌کند.

تولید محتوا - بازاریابی محتوا - تولید محتوا برای سوشال - تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

۳ـ محتوای مفید و سودمند تولید کنید

هنگامی که دانستید مخاطب از چه نوع محتوایی لذت می‌برد، می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، تولید محتوا کنید. احتمالاً اگر یک نفر محتوا را مفید بداند، دیگران نیز آن را مفید و پرکاربرد خواهند یافت.

شما می‌توانید با توسعۀ مواردی که در آن به مخاطب آموزش داده می‌شود یا او را علاقه‌مند می‌سازد یا سرگرم می‌کند، نظرش را جلب کنید.
برای مثال، مخاطبان یک واحد مدیریت منابع انسانی، مدیران اجرایی سطح بالایی هستند که تصمیم‌های کوتاه‌مدت اتخاذ می‌کنند. نظر مشترک بسیاری از چهره‌های سرشناس و شاخص، حفظ استعدادهای برتر است. شرکت شما می‌تواند یک کتاب الکترونیکی دربارۀ حفظ کارمندان تولید کند و آن را به‌عنوان محتوای آموزشی ارائه دهد.

این محتوا مفید است؛ چراکه دربارۀ مواردی که برایشان مهم است به مخاطبان آموزش می‌دهد و می‌تواند به آن‌ها در انجام بهینۀ کارها کمک کند. اگر محتوا مفید و سودمند باشد، احتمال به‌اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های‌ اجتماعی بیشتر می‌شود.
اگرچه محتوای آموزش‌محور اغلب بسیار موفق است، اما گاهی اوقات مردم ترجیح می‌دهند محتوایی را به اشتراک بگذارند که به آن علاقه‌مند هستند و لزوماً چیز جدیدی هم به آن‌ها یاد نمی‌دهد.

برای مثال، یک شرکت در صنعت توریسم و گردشگری می‌تواند به‌خوبی با وبلاگ‌نویسان سفر مصاحبه کند و مصاحبه‌ها را به‌عنوان پست‌های وبلاگ منتشر کند. این مصاحبه‌ها برای مخاطبان جالب و جذاب است؛ چراکه می‌توانند نیم‌نگاهی به زندگی وبلاگ‌نویسان مورد علاقۀ خود داشته باشند. اگرچه این مصاحبه‌ها کاملاً آموزش‌محور نیستند، اما محتوا از علایق مشترک مخاطبان صحبت می‌کند.

ده نکته‌ی هوشمندانه برای تولید، اشتراک و بازاریابی محتوا در توییتر
مشاهده مطلب

نوع دیگری از محتوا که اغلب در شبکه‌های‌ اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، محتوای سرگرم‌کننده است. هر‌کسی دوست دارد هر ‌از چند گاهی بخندد. اگر شما می‌توانید سبب شوید که کسی بخندد یا گریه کند، درواقع توانسته‌اید احساسات واقعی مخاطب را در دست بگیرید.

خلق موضوعات طنز یکی از ساده‌ترین و غریزی‌ترین راه‌ها برای بیان احساسات است؛ بنابراین تولید محتوا طنز‌آلود راهی برای جلب نظر مخاطبان است. اگر فکر می‌کنید با این کار به کسب و کارتان لطمه می‌زنید، مجدداً بازنگری کنید.
اگرچه اصلاح کارها ذاتاً موضوع خنده‌داری نیست، Dollar Shave Club آن را با تولید ویدئوها و تصاویر بسیار خنده‌دار که با مخاطب صحبت می‌کند، جذاب کرده است. این همان راهی است که بسیاری از رقبا در آن با شکست مواجه شده‌اند.

۴ـ محتوا را برای اشتراک‌گذاری آسان کنید

شاید شگفت‌زده شوید اگر بشنوید کاربران شما چند بار محتوایی فوق‌العاده در سایت شما دیده‌اند و قصد اشتراک‌گذاری داشته‌اند، اما نوار ابزار مناسبی برای اشتراک‌گذاری نیافته‌اند. درنهایت فقط لینک را copy و paste کرده‌اند و حتی مجبور شده‌اند شرحی از خودشان را قرار دهند. این یعنی پروسه‌ای سخت و زمان‌بر!

کار مخاطب را منوط به ‌اشتراک‌گذاری محتوای خود نکنید، بلکه آن را تا جایی که ممکن است آسان کنید.
برای انجام این کار، مطمئن شوید که هر قسمت از محتوای تولید‌شده‌تان، ابزار اشتراک‌گذاری متناسب خود را در شبکه‌های اجتماعی دارد. در رایج‌ترین حالت این نوار باید در بالای صفحه یا پایین محتوا دیده شود. علاوه‌بر‌این، مطمئن شوید که اطلاعات متای محتوایتان درست باشد.
هنگامی که مردم در فیس‌بوک، لینکدین یا دیگر شبکه های ‌اجتماعی، محتوایی را به اشتراک می‌گذارند، اغلب اوقات توضیحات متا، به‌عنوان متن اولیه همراه با لینک نمایش داده می‌شود.

به خاطر داشته باشید که نوشتن توضیحات متا ضروری است؛ چراکه همین چند کلمه می‌تواند کاربران را برای کلیک‌کردن به لینک وب‌سایت شما علاقه‌مند کند.
برای تولید محتوا مناسب می‌توانید ‌کار را با توسعۀ اهدافتان شروع کنید. یاد بگیرید از چیزهایی که مخاطب به آن علاقه‌مند است، بهره ببرید و محتوایی تولید کنید که سودمند و مفید باشد و آن را برای اشتراک‌گذاری ساده و آسان کنید.
از چه ترفندهای دیگری برای ایجاد محتوای موفق در شبکه های ‌اجتماعی استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید اطلاعات خود را در بخش نظریات همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

راه‌حل‌های بازاریابی آنلاین برای کسب وکارهاوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *