استراتژی تولید محتوا

هر مهندس ساختمانی قبل از شروع کار، نقشه مشخصی برای راهرو، پذیرایی، آشپزخانه و غیره دارد. استراتژی تولید محتوا برای کسب و کار حکم همان نقشه ساختمانی را دارد که باید راه را برای کارشناس محتوا، نویسنده، طراح و ادیتور مشخص کند.

امروزه برای موفقیت در رقابت با کسب و کارهای دیجیتال، به استراتژی هوشمند و دقیقی نیاز است. این استراتژی محتوا اهداف کسب و کار، گروه مخاطبان و انواع محتوای موردنیاز را شامل شود.

در این پست می‌خواهیم به چند سوال پاسخ دهیم: استراتژی تولید محتوا چیست؟ چرا باید استراتژی محتوا را تدوین کنیم؟ چه مراحلی را باید برای تدوین استراتژی تولید محتوا طی کرد؟ اگر شما هم در دنیای شلوغ و پر سروصدای محتوایی تنها مانده‌اید و نمی‌دانید چه کنید، با ما همراه باشید.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

به طور کلی استراتژی یعنی نقشه راهی که به شما نشان می‌دهد چرا و چگونه به اهداف خاصی برسید. همچنین به شما کمک می‌کند تا در این مسیر از منابع و ابزار درستی استفاده کنید. بازاریابی محتوا نیز از این قاعده مستثنا نیست.

برای مثال، فرض کنید کسب و کار نوپای شما برای دیده شدن بیشتر به حضور در فضای دیجیتال نیاز دارد. هدف شما افزایش آگاهی از برند است و پیشنهاد ما تمرکز روی نتایج جستجوی Non-Brand گوگل و بخش اکسپلور اینستاگرام است. برای رسیدن به این هدف، تولید محتوای آموزشی برای وبلاگ و محتوای وایرال برای اینستاگرام استراتژی مناسبی به نظر می‌آید.

برای توسعۀ استراتژی تولید محتوای کسب و کار خود، در مرحله نخست باید چند سوال مهم از خود بپرسید:

  • چه کسانی محتوای شما را مصرف می‌کنند؟
  • چه مشکلی از مخاطبان خود را حل می‌کنید؟
  • مزیت منحصر به فرد شما چیست؟
  • روی چه انواع محتوایی تمرکز دارید؟
  • چه کانال‌هایی را برای انتشار محتوا در نظر گرفته‌اید؟
  • چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت می‌کنید؟

استراتژی تولید محتواچرا صاحبان کسب و کار باید به فکر تدوین استراتژی تولید محتوا باشند؟

به همان دلیلی که کسب و کارها تصمیم می‌گیرند از بازاریابی محتوایی برای پیشبرد اهداف کلی مارکتینگ خود استفاده کنند! می‌توانیم به جرئت بگوییم که هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی انجام نمی‌شود و بدون استراتژی، بازاریابی محتوای شما نتیجه‌ای جز هدر رفتن انرژی و منابع مالی نخواهد داشت.

بازاریابی محتوایی به کسب و کار کمک می‌کند تا کانال‌های قابل اعتماد و کم‌هزینه‌ای برای دریافت ترافیک و لید بسازد. نوشتن یک پست وبلاگ به درد بخور یا ضبط ویدیویی جذاب، می‌تواند تا مدت‌ها بعد از انتشار نیز کاربر، مخاطب ایمیلی، فالوور و مشتری جدید برای شما بیاورد.

چگونه استراتژی تولید محتوا تدوین کنیم؟

بیایید قدم به قدم فرآیند تدوین استراتژی تولید محتوا را طی کنیم:

 تعیین هدف

قبل از آنکه استراتژی تولید محتوای خود را برنامه‌ریزی کنید، هدف‌گذاری داشته باشید. اگر بدانید که دقیقا هدفتان از بازاریابی محتوایی چیست، چندین قدم جلو می‌افتید. هدف از تولید محتوا می‌تواند افزایش آگاهی از برند، جمع‌آوری لید، افزایش فروش محصول یا افزایش استفاده از خدمت باشد.

تنظیم پرسونای مخاطب

برای تدوین هر برنامه موفقی، اول باید بدانید این برنامه را برای چه کسانی می‌ریزید. در کمپین بازاریابی محتوا، شما باید پرسونای مخاطب خود را کاملا بشناسید تا بتوانید استراتژی تولید محتوا را براساس آن تدوین کنید.

تعریف پرسونا

پرسونای مشتری، شمای خیالی از مش

تری ایده‌آل شماست. این شما براساس تحقیقات بازار و اطلاعات جمع‌آوری شده از مشتریان قبلی به دست آمده است.

چرا باید از پرسونای مشتری استفاده کنیم؟

افرادی که تازه وارد صنعت بازاریابی شده‌اند و تاکنون سر و کاری با استراتژی تولید محتوا نداشته‌اند، شناخت مخاطب بسیار مهم است! با شناخت مخاطب خود، می‌توانید محتوای ارزشمندی تولید کنید که تقاضا و خواننده دارد.

پرسونای مخاطب، ساختار شرکت شما را بازسازی و به طرح‌ریزی نقشه محتوای خود کمک می‌کند. با پرسونای مخاطب می‌توانید زمان و منابع مناسب را در اختیار تیم‌ها قرار دهید و سازمانتان را منظم کنید.

 چگونه پرسونا را تعیین و از آن استفاده کنم؟

برای تعیین پرسونای مخاطب، نخست باید درباره مخاطبان فعلیتان تحقیق کنید. هرچه اطلاعات بیشتری کسب کنید، پرسونای دقیق‌تری می‌سازید. سعی کنید درباره اهداف و مشکلات مخاطبان خود بپرسید. سپس، راه‌حل خود را برای هریک از مشکلات کاربران تعریف کنید. حالا آماده‌اید تا پرسونای مشتری خود را بسازید.

شکست پروژه بازاریابی محتوا بدون این هفت فاکتور قطعیست!
مشاهده مطلب

حالا که پرسونا را تعریف کردید، باید تمامی فعالیت‌ها و ساختار کسب و کار خود را از نگاه مشتری بازسازی کنید. علاوه بر ساختار داخلی شرکت، فعالیت‌های بازاریابی از جمله تبلیغات گوگل و سوشال شما نیز دستخوش تغییرات خواهد شد. همچنین، با تعیین پرسونای مشتری، نوع محتوا و کانال‌های بازاریابی کسب و کار شما مشخص می‌شوند و نرخ بازگشت سرمایه شما افزایش می‌یابد.

استراتژی تولید محتوا تعیین نوع محتوا

روزگاری به خاطر گرانی ابزار و دشواری کار کردن با آن‌ها، انواع محتوایی که کسب و کارها تولید می‌کردند به محتوای متنی ختم می‌شد. اما امروزه با وجود گوشی‌های هوشمند، میکروفن‌های ارزان و اپلیکیشن‌های فراوان با رابط کاربری ساده دیگر تولید انواع محتوای دیگر، عمل دور از ذهنی نیست.

در بازاریابی محتوایی حتی مفهومی به نام ادغام محتوا هم داریم که می‌تواند روش بسیار مناسبی برای بازیافت محتواهای قبلی شما باشد. برای مثال، اگر شما چندین ویدیو حول محور موضوعی در اینستاگرام منتشر کرده‌اید، می‌توانید همه آن‌ها در ویدیویی بلند مدت در سرویسی مانند یوتیوب یا آپارات منتشر کنید. همین روش برای بلاگ پست‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به کتاب الکترونیکی هم جواب می‌دهد.

بازاریابان محتوا از 8 نوع محتوای خاص در کمپین‌های خود استفاده می‌کنند.  هرکدام از این محتواها مزیت منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه به اختصار هریک را توضیح می‌دهیم:

پست وبلاگ:

یکی از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین انواع محتوا از زمان پیدایش اینترنت، پست وبلاگ است. همین چیزی که الآن می‌خوانید یک پست وبلاگ است. پست‌های وبلاگ، مقالات ارزشمندی هستند که به زبان ساده نوشته شده‌اند و قابلیت به اشتراک‌گذاری در دیگر وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را برای جذب بازدید بیشتر دارند. بلاگ پست‌ها معمولا بین 1000 تا 2000 کلمه هستند و در وبسایت کسب و کار یا سرویس‌هایی مانند مدیوم و ویرگول منتشر می‌شوند. بلاگ پست‌ها به خاطر ماهیت تولید سریع و کاربر بالا، نقش مهمی را در استراتژی تولید محتوا بازی می‌کنند.

کتاب الکترونیکی:

برای آنکه در موضوعی عمیق شوید نیاز به فضای بیشتری برای نوشتن دارید. ایبوک‌ها نیز به همین منطور ساخته شده‌اند. یکی از بهترین روش‌ها برای جمع‌آوری لید، ساخت ایبوک و انتشار آن در کانال‌های بازاریابی است.

مطالعه موردی:

اگر درباره تجربه یکی از مشتریانتان در همکاری با خودتان بنویسید، در واقع یک مطالعه موردی ایجاد کرده‌اید. کیس استادی‌ها می‌توانند انواع مختلفی اعم از بلاگ پست، ایبوک، پادکست و غیره داشته باشند. هدف شما از ساخت مطالعه موردی، نشان‌دادن کیفیت مطلوب خدماتتان به دیگر مشتریان است.

قالب‌ها:

فرض کنید شخصی می‌خواهد بیزنسی را راه‌اندازی کند اما هیچ تصوری از بیزنس پلن یا بوم مدل کسب و کار ندارد. در این مواقع، شما به عنوان کسب و کاری که خدمات مشاوره انجام می‌دهید، می‌توانید با ایجاد قالب خام مدل کسب و کار، او را از سردرگمی نجات دهید. قالب‌ها، نوعی محدود از محتوا هستند که می‌توانند لیدهای باارزشی برای شما به ارمغان بیاورند.

اینفوگرافیک:

اگر داده‌های خامی از قبیل آمار و ارقام سالیانه، نتایج یک تحقیق میدانی یا غیره دارید و می‌خواهید از آن در کمپین محتوایی خود استفاده کنید، بهترین روش اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک‌ها در سازمان‌بندی و بصری‌سازی داده‌های خام بسیار بهتر از کلمات عمل می‌کنند.

ویدیو:

امروزه یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا، ویدیو است که در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک‌تاک، یوتیوب، آپارات و غیره با نرخ 40 برابر بیشتر از سایر محتواها، به اشتراک گذاشته می‌شود. ساخت ویدیو نیازمند ابزار و منابع بیشتری است، اما نتیجه‌بخش بودن آن به صرف همه هزینه‌هایش می‌ارزد.

پادکست:

اگر فکر می‌کنید مخاطبان شما برای خواندن بلاگ پست یا تماشای ویدیو زمان کافی ندارند، می‌توانید فرمت پادکست که روز به روز در حال رشد است استفاده کنید. همچنین، اگر افراد جذابی در صنعت شما حضور دارند، می‌توانید از آن‌ها برای مصاحبه در پادکست خود دعوت کنید.

بهترین پادکست‌های فارسی را می‌شناسید؟

شبکه‌های اجتماعی:

از همه فرمت‌های محتوای بالا می‌توان در وبسایت استفاده کرد. با این حال، اگر می‌خواهید به گستره بالایی از مخاطبان جدید دست پیدا کنید، شبکه‌های اجتماعی گزینه مناسبی به شمار می‌روند. نکته مهم این است که هر شبکه اجتماعی، فضا و مخاطب خاص خود را دارد. مثلا، اینستاگرام برای محتوای ویدیویی سرگرم‌کننده یا مد و فشن و توییتر برای محتوای کوتاه خبری مناسب‌تر است.

چرا نباید گوگل پلاس را فراموش کنیم؟
مشاهده مطلب

 ایده‌های محتوایی

راه و روش یکسانی برای پیداکردن ایده‌های محتوایی وجود ندارد و همین موضوع، گستره دنیای محتوا را بیش از پیش می‌کند. به زبان ساده‌تر، راه پیشفرضی برای پیداکردن موضوع، نحو ساخت محتوا و توزیع آن وجود ندارد. پس ما هرروزه شاهد محتواهای بسیاری هستیم که هریک با نگاهی متفاوت به یک موضوع خاص پرداخته‌اند.

برای آن‌که پروژه محتوایی بعدی‌تان خالی از ایده نباشد، پیشنهاد می‌کنیم بیشتر از پیش محتوا ببینید، بخوانید و بشنوید. هر محتوایی که تولید شده است می‌تواند خود باعث تولید ده‌ها ایده جدید شود. گاهی طوفان فکری نیز جواب می‌دهد.

 انتشار و مدیریت محتوا

برای آنکه دید کلی مناسبی از وضعیت کلی کمپین محتوایی خود داشته باشید، باید زمان، کانال و ابزار انتشار و مدیریت محتوای خود را تعیین کنید. تقویم بازاریابی محتوا و تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما در مدیریت کمپین کمک زیادی کند.

 ساختار محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

ساختاربندی محتوا به استفاده صحیح از هدینگ‌های HTML می‌گویند که محتوا را به بخش‌ها و زیربخش‌های مختلف تقسیم می‌کند. ساختاربندی درست، به خوانایی بیشتر و شانس بالاتر برای کسب رتبه نخست نتایج گوگل کمک می‌کند.

فیچر اسنیپت‌های گوگل، جستجوی صوتی، جستجوی موبایل و به طور کلی، تغییر رفتار کاربران در جستجوی مطالب موردنیاز خود باعث شده است تا ساختار محتوا اهمیت بالایی پیدا کند. گاهی شما رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل گرفته‌اید، اما به خاطر وجود اسنیپت‌های دیگر وبسایت‌ها، هیچ کاربری روی وبسایت شما کلیک نمی‌کند! پس یکی از مفاهیمی که بعد از تدوین استراتژی تولید محتوای خود باید به فکرش باشید، تعیین ساختاربندی درست محتوا است.

 چگونه ساختار محتوای خود را تعریف کنیم؟

اول باید عنوان کلی مقاله خود را به چندی بخش و زیربخش تقسیم کنید. اگر ساختار اهمیت عناوین بلاگ پست را قبل از شروع نوشتن آن بدانید، به مراتب کار آسان‌تری در ادامه خواهید داشت.

پیشنهاد می‌کنیم از تگ H1 برای عنوان اصلی بلاگ پست و به ترتیب اهمیت، از تگ‌های H2 و H3 برای دیگر عناوین استفاده کنید. بهتر است این عناوین دارای کلمه کلیدی باشند.

روش‌های زیادی دیگری برای ساختاربندی محتوا وجود دارد که از مهم‌تری آن‌ها می‌توانیم به

  1. تعریف مفاهیم (منظور مفاهیمی مانند معنای کلمات، تعریف اصطلاحات و… است که کاربر بدون کلیک به جواب خود می‌رسد)؛
  2. تبیین جواب مناسب (منظور انتظار کاربر از نوع پاسخ خود است که مثلا به صورت لیست، نمودار یا قیمت باشد)؛
  3. خلاصه‌کردن (منظور خلاصه یک نتیجه مفصل در یک یا دو پاراگراف است که کاربر را به پاسخ اجمالی برساند)

اشاره کنیم.

جمع‌بندی

برای توضیح مفصل تمامی مفاهیم استراتژی محتوا می‌توان دفترها سیاه کرد و ساعت‌های سخن گفت. با این حال، سرنخ‌هایی که در این پست وبلاگ به شما دادیم می‌تواند تا حد زیادی شما در تدوین استراتژی تولید محتوای کسب و کارتان کمک کند. با داشتن یک استراتژی تولید محتوا، با خیال راحت به تولید آن بپردازید. ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر می‌توانیم در مرحله تولید محتوا همراهتان باشیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تولید محتوای متنیدسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *