نمونه تولید محتوا برای کسبوکارهای بزرگ
بازی در زمین بازاریابی محتوا، مانند تمام مسابقات، برنده و بازنده دارد. ممکن است شما هزینهی زیادی صرف تولید محتوا کنید؛ اما مسیر را اشتباه طی کرده باشید.
محتوا ارزشمند است و موجب قدرت میگردد
اما دانستن اصول تولید محتوا بسیار ضروری است. خواندن داستان کسبوکارهای بزرگی که با تولید محتوا توانستهاند اعتبار شگفتانگیزی برای خود ایجاد کنند، خالی از لطف نیست.
در این مقاله، گروه بازاریابی جوهر قصد دارد نمونهای از تولید محتوا در شرکتهای بزرگ را برای دوستان شرح دهد.
نمونه تولید محتوا در گوگل
مطمئناً گوگل شرکتی است که به معرفی نیاز ندارد. اشتباه بزرگی است اگر فکر کنیم شرکتی مانند گوگل به ارتقا نیاز ندارد. در فضای رقابتی امروز، گوگل نیز درست مثل بقیه، برای بقا به تحول نیاز دارد!دودل گوگل، ایدهی خلاقانهی گوگل است که هماکنون به سنتی بسیار دوستداشتنی تبدیل شده است. دودلها لوگوهای بانمک و زیبایی هستند که گوگل در مناسبتهای مختلف مثل عیدها و رویدادهای مهم، لوگوی خود را به آنها اختصاص میدهد.
اما این کار چه تأثیری میتواند داشته باشد؟
ابتکار گوگل در این زمینه بینظیر و خلاقانه بود. گوگل با این ایده علاوهبر اینکه مخاطبان زیادی دریافت میکند، ذهن مخاطبانش را به موضوعی که میخواهد، جلب میکند. اینها از آن دسته مطالبی هستند که بهسبب جذابیت فراوان برای خواننده، او را به انتشار و اشتراکشان با دوستان خود ترغیب میکنند. از این طریق بدون صرف هزینه و زمان از سوی مرجع تهیهکنندهی آن، مستقلاً و بهصورت تساعدی منتشر میشوند.
نمونه تولید محتوا در شرکت لگو
چگونه یک شرکت سازندهی اسباببازیهای چوبی به برندی بزرگ تبدیل میشود؟
در بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰، شرکت لگو با رقبای زیادی مواجه شد. این شرکت برای مقابله با تقلیدکنندگان به روش متفاوتی نیاز داشت. امروزه لگو به یک مرکز محتوا تبدیل شده است و بیشتر شبیه شرکت رسانهای است تا شرکت اسباببازی. برندی که امروزه برای همگان آشناست و قدری فراتر از یک اسباب بازی است. اما چگونه؟
My Lego Network
یک شبکهی اجتماعی که برای کودکان طراحی شده است. کاربران آن میتوانند برای خود صفحهی شخصی ایجاد کنند، جایزه ببرند، با هواداران دیگر لگو ارتباط داشته باشند، با هم بازی کنند و مسابقه بدهند.
LEGO mini-movies
برای هر نسخه از محصولات، این شرکت مینیفیلم، کارتون و انیمیشنهای جالبی میسازد و در اختیار کاربران وفادارش قرار میدهد. تاکنون دهها فیلم توسط لگو ساخته شده است.
Lego click
یک بستر نرمافزاری برای هواداران لگو است، تا عکسها و فیلمهای لگوهای ساختهشده توسط خودشان را به اشتراک بگذارند.
Design by me
بهوسیلهی این گزینه به مشتریان اجازه داده میشود تا لگوی خودشان را خودشان طراحی کنند.
Lego universe
بازی آنلاین چندنفره که برای جوانان طراحی شده است.
Lego magazine
مجلهای که برای کودکان طراحی شده است.
لگو بهعنوان یک برند آشنا در میان کودکان و نوجوانان، جایگاه ویژهای برای خود باز کرده است. فکر میکنم هیچ شرکت اسباببازیای نمیتواند اینهمه تنوع و کیفیت داشته باشد.
نمونه تولید محتوا در ماگنولیا : تولید محتوا
لن توتن، مالک فروشگاه تجهیزات الکترونیکی است که با استفاده از تولید محتوا کسبوکارش را متحول ساخت. ولی چگونه؟
لن توتن در سال ۱۹۵۴ ماگنولیا را بهعنوان یک فروشگاه عکاسی افتتاح کرد. پس از مدتی، شروع به فروش قطعات الکترونیکی کرد. این فروشگاه نیاز به مشتری داشت؛ اما از طریق تبلیغات سنتی چیزی بهدست نیاورد. او بهکمک شخصی به نام راجر پارکر به این نتیجه رسید که بهترین راه تمایز آنها، ارائهی چشمانداز و اطلاعات ارزشمند در حیطهی کاریشان است.
بنابراین یک مینیمجله بهعنوان راهنمای خرید قطعات الکترونیکی منتشر کردند. این مجله حاوی مطالب متنوعی دربارهی نحوهی خرید و مطالب مربوط در این زمینه بود. بعد از چهار دهه یکنواختبودن، در طول هجده ماه توانستند به کمک تولید محتوا متحول شوند.
اینگونه بود که توانستند کسبوکارشان را در واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا گسترش دهند.
نمونه تولید محتوا در لکسوس
در سال ۱۹۸۳، یک شرکتی تصمیم به ساخت خودروهایی با برند لکسوس گرفت. برای این شرکت رقبای زیادی در سراسر جهان وجود داشتند که برندهای قدیمیتر و شناختهشدهتری بهحساب میآمدند. آنها نیاز داشتند که رفتاری متفاوت با بقیه داشته باشند.
با وجود این مشکلات، لکسوس چگونه توانست در مدت بسیار کمی جزو ۱۰ خودرو برتر جهان شود؟
داستان موفقیت لکسوس از این قرار است:
آنها مجلهای منتشر کردند. در این مجله دربارهی سفر، تجربههای لوکس و اتومبیلها، داستان و مطالبی دیگر منتشر کردند. محتوایی که نهتنها برای دارندگان لکسوس، بلکه برای همگان ایجاد شده و شرایطی را فراهم آورده تا خوانندگان بهطور مستقیم با برند ارتباط برقرار کنند. در این مجله اصلاً خبری از تبلیغ نیست و هدفی جز جلب اعتماد وجود ندارد.
نمونه تولید محتوا در بزرگترین زنجیرهی یوگای آمریکا
Trevor فردی است که در سال ۲۰۰۲ تصمیم به برگزاری کلاسهای تناسب اندام توسط یوگا کرد. او بهجای استفاده از تلویزیون و چاپ تبلیغات، با تولید محتوا در شبکههای اجتماعی به ایجاد آگاهی در مورد یوگا و تعامل با مشتریانش میپرداخت. وی همچنین کلاسهایش را بهصورت آنلاین برگزار میکرد و از طریق فیسبوک و توییتر به سؤالات جواب میداد.
در مدت بسیار کمی توانست بزرگترین زنجیرهی یوگای ایالت متحده را داشته باشد.
نمونه تولید محتوا در کوکا کولا
کوکاکولا، برند بزرگ آمریکایی که برای همگان در سراسر جهان شناختهشده است.
آنها چگونه توانستهاند همواره جزو برندهای برتر باشند؟
این شرکت از سال ۱۸۸۶ روشهای گوناگون بازاریابی را به کار برد. تنوع در استفاده از روشهای جدید آنها را به برند ۱۳۰ساله تبدیل کرده است. روش بازاریابی کنونی کوکاکولا، روشی هدفمند و متفاوت با سایر رقبایش است. آنها هستهی اصلی استراتژی تبلیغاتی خود را تولید محتوا قرار دادهاند. آنها میدانند که در قرن کنونی، تنها رمز موفقیت شرکتها تولید محتوا و ایجاد مشتریان وفادار است.
سری به وبسایت جذاب آنها بزنید!
آنها از داستانسرایی یکسویه استفاده میکنند. هرکسی که مطالب آنها را ببیند متوجه میشود که هدف آنها از این کار فروش محصولاتشان نیست. آنها از ساختن جهانی نو، ایجاد لحظات خوش و شادی، خلق ارزشها و ایجاد تفاوتها میگویند! ویدئوهایی بهصورت آنلاین منتشر میکنند که بهاندازهی یک شاهکار سینمایی، سرگرمکننده است.
نمونه تولید محتوا توسط یک رانندهتاکسی ساده
لورن لوک مسئول اعزام تاکسی یک آژانس در انگلیس بود که توانست بالاتر از برند بزرگ استی لادر قرار گیرد.
ولی چطور؟ با یک ایده!
سال ۲۰۰۷ لورن برای درآمد بیشتر، پس از پایان کارش شروع به فروش لوازم آرایشی در eBay میکرد. او برای افزایش فروش ویدئوهایی به نام مشاوره برای خرید میساخت و آنها را در یوتیوب به نمایش میگذاشت. این ویدئوها نهتنها در یوتیوب او را بالاتر از استی لادر قرار داد، بلکه گسترش سریع کسبوکارش شد. لورن کارش در آژانس را متوقف کرد و صاحب کسبوکاری موفق شد. او پس از چنین تولید محتوایی، دیگر هرگز یک پنی هم برای بازاریابی سنتی صرف نکرد.
نمونه تولید محتوا شرکت جنرال الکتریک
شرکتهای بزرگی مثل جنرال الکتریک از تاکتیکهای مختلفی استفاده میکنند تا همواره در ردههای بالا بمانند. یکی از تاکتیکهای این برند ۱۳۲ساله استفاده از Ecomagination است.
Ecomagination یک سایت و انجمن برای تفکر و گفتوگو دربارهی فناوریهای پاک و زیرساختهای پایدار است.
در این سایت راهحلهایی برای آینده ارائه میشود. این برنامه برای اولینبار در سال ۲۰۰۵ ارائه شد. سال ۲۰۰۶ آنها ۱۲میلیارد دلار بازدهی داشتند و سال ۲۰۱۰ این درآمد بالغ بر ۲۰میلیارد دلار شد.
با استفاده از محتوای این سایت جنرال الکتریک با شرکتها و دولتهای مختلف جهان ارتباط برقرار میکند.
مدیر بازاریابی جنرال الکتریک معتقد است :
اگر محتوای ما آنقدر خوب باشد که کاربران، آن را با دوستانشان بهاشتراک بگذارند، ما به اندازهی کافی موفق شدهایم.
نمونه تولید محتوا فروشگاه محبوب وافل
دلیل محبوبیت بسیار این فروشگاه چهچیزی میتواند باشد؟
فروشگاه وافل یکی از فروشگاههای پترزبورگ است. این فروشگاه جشنهایی برای مشتریانش ترتیب میدهد.
در آن جشن از هر چیزی صحبت میشود:
موسیقی، مصاحبه، ویدئو و هرچیزی که برای مردم جالب باشد. آنها حتی مجلهای دارند که در آن از تجاربی مینویسند که ممکن است برای مردم مفید باشد. بهعلاوه تولید محتوا را محور کسبوکار خود قرار دادهاند. فکر نمیکنم دلیل دیگری برای محبوبیت این فروشگاه وجود داشته باشد.
اینها نمونههای سادهای بودند از اینکه چگونه تولید محتوا میتواند کسبوکارهای مختلف را متحول کند.
این مطلب از وب سایت همکار ما در شرکت گراف تیم تقدیم شد.