برگزاری مسابقه در اینستاگرام و توزیع آن به کمک اینفلوئنسرها گرچه در ظاهر تکراری است، اما هنوز مسیرهای نرفتۀ زیادی در این زمینه برای کسب ‌و کارها وجود دارد. آژانس‌های مسافرتی و گردشگری و سرویس‌های رزرو هتل و فروش خدمات سفر همچنان می‌توانند با برپایی مسابقه در اینستاگرام به افزایش فالوئر، Brand Awareness و فروش خدمات دست پیدا کنند.

آنچه این روزها مسابقه‌های اینستاگرامی را لوث کرده و کاربران را فراری داده است، شیوه‌های تکراری مسابقات است. اگر قول می‌دهید چراغ خلاقیت را در آژانس مسافرتی خود همچنان روشن نگه ‌دارید، خواندن این مطلب و برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چرا اینستاگرام برای آژانس‌های مسافرتی همچنان پرسود است؟

بیشتر مردم، مسافرت‌های خانوادگی، سفر ماه عسل، سفرهای کاری یا حتی سفرهای کوتاه دوستانۀ خود و اتفاقات جالب آن را در شبکه‌های مجازی با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند و اینستاگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای به‌اشتراک‌گذاری عکس‌های سفر به حساب می‌آید.
جالب است بدانید طبق آمار، ۴۸درصد از کاربران اینستاگرام برای انتخاب مقصد سفر خود به اینستاگرام مراجعه کرده و ۳۵درصد آنان از این پلتفرم برای آشنایی با مقاصد جدید سفر استفاده می‌کنند.

به همین دلیل است که از آژانس‌های مسافرتی کوچک گرفته تا کسب‌ و کارهای بزرگ در حوزۀ گردشگری، همگی از اینستاگرام به‌عنوان کاربردی‌ترین ابزار در جذب مخاطب استفاده می‌کنند. اما مسابقه در اینستاگرام برای خدمات حوزۀ سفر می‌تواند در ۵ الگوی زیر طراحی و اعمال شود:

۱ـ به سؤال پاسخ دهید، در مسابقه برنده شوید.

حل‌کردن معما همیشه برای مردم جذاب بوده؛ چه زمانی که جدول رزونامه‌ها را حل می‌کردند و چه حالا که اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ‌کیو را روی گوشی موبایلشان نصب می‌کنند. سعی کنید هر هفته حداقل یک معما در استوری اینستاگرام خود طرح کنید.
از قابلیت نظرسنجی یا quiz در استوری‌ها استفاده کنید. معمای شما نباید بسیار سخت یا آسان باشد. بهتر است حس سرگرمی و بازی معما بیشتر باشد. مثلاً پیداکردن تصویر ویزا روی یک میز پر از وسایل یا بازی با کلمات و پیداکردن پایتخت یک کشور و… .

مکث و نگه‌داشتن استوری‌ها توسط کاربران و افزایش نرخ مشارکت با استوری‌ها حتی اگر هیچ نتیجۀ تجاری‌ای نداشته باشد (بدبینانه‌ترین حالت)، در نظر اینستاگرام محبوب شناخته می‌شود. یعنی اکانت شما امتیاز خوبی از اینستاگرام دریافت می‌کند و استوری‌های شما بالاتر از سایر استوری‌ها به کاربران نمایش داده می‌شود.

فراموش نکنید که حتماً پس از ۲۴ ساعت تعداد افرادی که پاسخ درست دادند به کاربران نشان دهید و به‌صورت کاملاً شفاف برنده را انتخاب کنید.

توصیه می‌کنیم: مطلب «۸ ترفند ناب تولید محتوا اینستاگرام که برندها از آنها استفاده می‌‌کنند» را هم از دست ندهید

در اسفند ۹۷ علی‌بابا مسابقه‌ای پانتومیم با هشتگ #هرکجاهروسیله در صفحۀ خود برگزار کرد. در این مسابقه ۳ بازیگر به‌صورت پانتومیم می‌گفتند که می‌خواهند به کجا و با چه وسیله‌ای به سفر بروند. کاربران در کامنت حدس می‌زدند و یکی از دوستانشان را منشن می‌کردند.

مسابقه در اینستاگرام ، مسابقه اینستاگرامی

 

۲ـ با عکاسی در مسابقه اینستاگرامی شرکت کنید.

از طریق برگزاری مسابقه عکاسی در اینستاگرام، می‌توانید از افراد بخواهید عکاس‌های شخصی خودشان را به‌همراه لوکیشن، از مقاصد سفرهایشان در صفحۀ خودشان یا جاهای دیگر به اشتراک بگذارند. حتی می‌توانید موضوع آن را خاص‌تر و محدودتر کنید. برگزاری مسابقات عکاسی یکی از بهترین روش‌های ارتباط با مخاطبان و افزایش حمایت اجتماعی از خدمات شما محسوب می‌شود. این نوع مسابقات برای کسب و کارهای حوزۀ گردشگری که محصول فیزیکی یا کالای خاصی ندارند، بسیار کارامد است.

فقط فراموش نکنید که درنهایت، برنده و عکس او را در صفحۀ خود اعلام کنید. مخاطبان شما دوست دارند بدانند برنده چه کسی است. اعلام برنده موجب ایجاد و افزایش اعتماد برای مسابقات بعدی خواهد شد. جالب‌ترین مسئله درمورد مسابقات عکاسی در اینستاگرام این است که برگزارکنندۀ اصلی مسابقه مخاطبان شما هستند و شما نیازی به صرف زمان و انرژی نخواهید داشت.

شرکت علی‌بابا چندی پیش مسابقه‌ای تحت عنوان #سفرتودستت برگزار کرد. مسابقه از این قرار بود که شرکت‌کنندگان می‌بایست اسم شهر مورد علاقۀ خود را به همراه هشتگ روی دست خود می‌نوشتند و بعد با تلفن همراه خود عکس یا ویدئویی خلاقانه می‌گرفتند، طوری که نوشته روی دستشان پیدا باشد. افراد باید عکس یا ویدئوی خود را با هشتگ سفرتودستت و نیز تگ‌کردن نام کاربری صفحۀ علی‌بابا در صفحۀ شخصی خود به اشتراک گذاشته و در مسابقه شرکت می‌کردند.

پنج روش برای افزایش میزان فروش، به کمک رسانه‌های اجتماعی
مشاهده مطلب

مسابقه در اینستاگرام - مسابقه اینستاگرامی - ایده مسابقه اینستاگرام - مسابقه اینستاگرام برای آژانس‌های مسافرتی

 

۳ـ مسابقه در اینستاگرام براساس لایک، کامنت، فالو و منشن

یکی از فاکتورهای اصلی ارزیابی موفق‌شدن در اینستاگرام تعداد لایک‌هایی است که هر پست به دست می‌آورد. گرچه اخیراً اینستاگرام اعلام کرده که در ورژن جدید خود لایک را برداشته، اما هنوز مسابقه اینستاگرامی از طریق لایک‌کردن یک پست جزو روش‌های افزایش بازخورد مخاطب محسوب می‌شود.

کافی است از طریق یک پست گرافیکی که معمولاً عکس هست، نحوۀ انجام مسابقۀ خود را شرح دهید و به مخاطبان بگویید که پست مورد نظرتان را لایک کنند، شما را فالو کنند یا دوستانشان را منشن کنند تا برنده شوند. درنهایت، به‌صورت رندوم، از میان لایک‌ها فردی را به‌عنوان برنده انتخاب و اعلام کنید. به این صورت شما به‌راحتی مسابقه‌ای به راه انداخته‌اید.

هنگامی که تصویر مسابقه را پست می‌کنید، بهتر است چندین هشتگ مرتبط با حوزۀ گردشگری نیز برای جلب توجه مخاطبان زیر پست خود قرار دهید و حتماً هشتگ مسابقه و جایزه را هم فراموش نکنید تا به‌سرعت، فالوئرهای بیشتری به دست بیاورید.

برگزاری یک مسابقۀ بزرگ با جوایز جذاب مثل بلیط هواپیما یا تورهای پرطرف‌دار می‌تواند به‌طور قابل توجهی مخاطبان شما را در اینستاگرام افزایش دهد. اگر این مسابقات را به‌طور منظم و مکرر برگزار کنید، افراد بارها به صفحۀ شما مراجعه خواهند کرد تا برنده شوند و درنهایت تأثیر بیشتری در جذب مخاطبان شما خواهد داشت.

مقاله «چگونه محتوای جذاب در اینستاگرام تولید کنیم» حتماً برای شما جذاب خواهد بود

برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام از تصاویری استفاده کنید که توجه مخاطبان را به خود جلب کند. تصاویر مسابقات لزوماً نباید نشان‌دهندۀ کسب و کار یا خدمات شما باشد. اگر مسابقات را به‌طور منظم برگزار کرده و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و با سلیقۀ آن‌ها بیشتر آشنا شوید، می‌توانید خلاقیت بیشتری در تولید محتوای تصویری برای برگزاری مسابقه داشته باشید. مسابقه از طریق لایک‌کردن در اینستاگرام می‌تواند موجب افزایش هیجان در مخاطبان و علاقمندی آن‌ها به صفحۀ شما شود.

شرکت گردشگری الی گشت نیز چندی پیش در صفحۀ اینستاگرم خود مسابقه‌ای برگزار کرد. به این صورت که افراد می‌بایست ابتدا صفحه را فالو می‌کردند، سپس کامنت می‌گذاشتند و دوستان خود را تگ می‌کردند. به فرد یا افرادی که بیشترین تعداد کامنت و تگ را داشته باشد، جوایزی اهدا می‌شد. این مسابقه تحت عنوان ۷+۹ و به مناسبت نوروز ۹۷ برگزار شد.

مسابقه در اینستاگرام - مسابقه اینستاگرامی - ایده مسابقه اینستاگرام - مسابقه اینستاگرام برای آژانس‌های مسافرتی

 

۴ـ ایجاد یک هشتگ جالب و برگزاری مسابقه در اینستاگرام

همانند بیشتر شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرم نیز از قابلیت هشتگ‌گذاری برخوردار است. در مسابقات هشتگ اینستاگرام می‌توانید از مخاطبان بخواهید عکس‌های سفر خود را پست کنند و هشتگ مورد درخواست شما را نیز بگذارند. فقط کافی‌ است شما هشتگ مورد نظرتان را سرچ کنید و برنده را انتخاب کنید. مسابقۀ هشتگ برای اهداف برندینگ کسب و کار شما بسیار مفید است و راهی برای تبلیغ نام برندتان محسوب می‌شود. از این طریق، مخاطبان فالوئرهای شما نیز با کسب و کارتان آشنا خواهند شد.

ساده‌ترین نوع برگزاری این مسابقه، از طریق به‌اشتراک‌گذاشتن یک پست است. از مخاطبان بخواهید عکسی را در راستای کمپین هشتگی شما پست کنند و دوستان خود را تگ کنند. مسابقات هشتگی بهترین روش برای وایرال‌شدن پست در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و درنهایت موجب افزایش مخاطبان و فالوئرهای شما خواهند شد.

شرکت فلایتیو نیز چندی پیش در صفحۀ اینستاگرام خود مسابقه‌ای با عنوان #هفت_چین_سفر برگزار کرد. در این مسابقه افراد می‌بایست برای شرکت در مسابقه، وسایل مورد نیاز سفر را که با حرف چ آغاز می‌شود کنار یکدیگر قرار دهند و عکاسی کنند و درنهایت، هشتگ عنوان مسابقه و نام صفحۀ فلایتیو را در صفحۀ شخصی خود و زیر عکس بگذارند. هر فرد موظف به ارسال تنها یک عکس بود و عکس هم حتماً باید توسط خود شرکت‌کننده گرفته می‌شد.

مسابقه در اینستاگرام - مسابقه اینستاگرامی - ایده مسابقه اینستاگرام - مسابقه اینستاگرام برای آژانس‌های مسافرتی

 

۵ـ مسابقات رأی‌گیری در اینستاگرام

از طریق مسابقات رأی‌گیری در اینستاگرام، از کاربران اینستاگرام بخواهید عکس‌های سفر خود را با هشتگ شما و لوکیشن مقصد سفر خود ارسال کنند و از افراد بخواهید از طریق لایک یا کامنت به بهترین عکس‌ها رأی بدهند. فردی که بیشترین تعداد لایک و رأی را به خود اختصاص دهد، برنده خواهد شد؛ به همین سادگی!

سئو در وردپرس، مهمترین افزونه ها
مشاهده مطلب

برگزاری این نوع مسابقات کاربران را تشویق می‌کند با خدمات شما ارتباطی عمیق برقرار کنند و درنهایت شما را به هدف مورد نظرتان که دیده‌شدن کسب و کارتان است، می‌رساند. ناگفته نماند که شما باید جوایز جالب توجه و بزرگی برای مخاطبان در نظر بگیرید تا به شرکت در مسابقه تشویق شوند.

شما باید در برگزاری مسابقه اینستاگرامی مشارکت زیادی داشته باشید، ورودی‌ها و تعداد لایک‌ها را ثبت کنید و دقت کنید که قوانین مسابقه به‌طور کامل و درست رعایت شده باشد. تلاش‌های شما بی‌نتیجه نخواهد ماند و شما بازخوردهای واقعی گسترده‌ای از سوی مخاطبان خود و دوستان آن‌ها دریافت خواهید کرد.

نکات مهم دربارۀ نحوۀ برگزاری مسابقه اینستاگرامی

برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام موارد زیر را در نظر بگیرید:
۱ـ برای انجام مسابقه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و هدف‌ خود را مشخص کنید.
۲ـ یکی از روش‌های مناسب برگزاری مسابقه را انتخاب کنید که بیشتر مخاطب شما را درگیر کند.
۳ـ بهترین هشتگ را برای مسابقه در نظر بگیرید.
۴ـ تم مناسب کسب و کار یا محصول خود را برای محتواهای تصویری انتخاب کنید.
۵ـ جوایز مناسبی برای مسابقه در نظر بگیرید.
۶ـ قوانین و مقررات برای مسابقۀ خود تعیین کنید.
۷ـ از طریق روش‌های مختلف مانند بلاگ، وبسایت و سایر شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل، مسابقۀ‌ خود را تبلیغ کنید.
۸ـ پست‌ها، تعداد شرکت‌کنندگان و تمامی داده‌ها را به‌دقت بررسی کنید.
۹ـ طبق قوانین و مقررات تعیین‌شده عمل کرده و برنده را مشخص و اعلام کنید.

چه ابزارهایی برای استخراج کامنت‌ها در اینستاگرام وجود دارند؟

اگر در صفحۀ اینستاگرم و برای برخی پست‌های خود با حجم زیادی از کامنت‌ها مواجه شده باشید، حتماً به دنبال ابزاری برای گرفتن خروجی از آن‌ها بوده‌اید. بررسی آن‌ها در اپ اینستاگرام کار ساده‌ای نیست و بسیار زمان‌بر خواهد بود.

خوشبختانه ابزارهایی برای این کار وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان هستند و برخی را می‌توان خریداری کرد. یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها استفاده از نسخۀ تحت وب اینستاگرام است. از دیگر ابزارها می‌توان به HootSuite، Iconosquare و SproutSocial برای اینستاگرام اشاره کرد که در بخشی دیگر به‌اختصار به آن‌ها خواهیم پرداخت.

با تبلیغات اسپانسر اینستاگرام شرکت‌کنندگان مسابقه اینستاگرامی را افزایش دهید.

تبلیغات اسپانسر اینستاگرام هدفمندترین روش‌ برای جذب مخاطب هدف است. از طریق تبلیغات اسپانسری اینستاگرام می‌توانید کاملاً دقیق مخاطب مورد نظر کسب و کارتان را براساس موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، علاقه‌مندی و الگوی رفتاری انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید شرکت‌کنندگان مسابقۀ شما بیشتر شوند، بهتر است از تارگت Engagement در اسپانسر اینستاگرام استفاده کنید. همکاران ما برای ارائۀ مشاورۀ رایگان در کنار شما هستند.

قدرت اینفلوئنسرها برای توزیع مسابقه در اینستاگرام را جدی بگیرید

حتماً می‌دانید که یکی از روش‌های جذب مخاطب، تبلیغ برند و افزایش بازخورد در اینستاگرام، تبلیغ کسب و کار یا محصولتان از طریق اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسرهای اینستاگرام افرادی هستند که مخاطبان بی‌شماری دارند. آن‌ها این قدرت را دارند که مخاطبان خود را متقاعد کرده و حس اعتماد را در آن‌ها ایجاد کنند. درنتیجه با معرفی برند، کسب و کار یا محصول شما به مخاطبان خود، توجه بسیاری به سمت کسب و کار شما جلب خواهند کرد و بازخوردهای مناسبی خواهید گرفت.

توزیع و تبلیغ مسابقۀ شما توسط بلاگرها و اینفلوئنسرها به‌طور هم‌زمان چند مزیت دارد: برند شما به کاربران معرفی می‌شود (Brand Awareness)، نرخ مشارکت کاربران در مسابقه افزایش پیدا می‌کند (Engagement)، تعداد بازدید صفحۀ اینستاگرام و سایت شما به یکباره بالا می‌رود (Traffic) و اگر با هوشمندی محتوای فروش یک تور ویژه را منتشر کنید، شانس فروش بیشتر خواهد شد (Sale).

در آخر باید بگوییم برگزاری مسابقه اینستاگرامی موجب افزایش و بهبود میزان بازخورد مخاطبان شما خواهد شد. فقط کافی‌ است یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و به‌زودی در صفحۀ خود اجرا کنید. آیا شما تابه‌حال در صفحۀ اینستاگرام خود مسابقه برگزار کرده‌اید؟ درنهایت چه نتایجی کسب کرده‌اید؟ نظریات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. برای راه‌اندازی مسابقه‌ در اینستاگرام می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. لطفا تماس بگیرید . ۰۲۱۸۸۳۰۰۶۱۵

راه‌حل‌های بازاریابی آنلاین برای کسب وکارهامدیریت شبکه‌های اجتماعیوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *