ویژگی محتوای خوب

متاسفانه یا خوشبختانه باید بپذیریم که تولید محتوا صرف نگارش یک متن یا تهیه ویدئو نیست! احتمالا این جمله برای شما هم آشنا باشد که بهترین مکان برای پنهان کردن یک جسد صفحه دوم گوگل است. چطور؟ چون هیچ‌کس به آن سر نمی‌زند! پس باید با ترفندها و اصول نوشتن یک محتوای خوب آشنا باشیم تا در صفحه اول جایی برای خود و کسب و کارمان بگیریم. در ادامه به 12 ترفند برای شناخت ویژگی یک محتوای خوب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با ۱۲ ویژگی‌ محتوای خوب

در ادامه به بررسی مهم‌ترین اصول تولید محتوا و ویژگی‌های یک محتوای موفق و باکیفیت می‌پردازیم.

  • مخاطب را بشناسید

در اولین قدم و پیش از تولید محتوا باید جامعه هدف خود را مشخص کنید. اگر مخاطبان خود را شناسایی نکنید به نتیجه دلخواه نمی‌رسید. به عبارت دیگر باید با بررسی نوع کسب و کار و اهداف تجاری‌تان، مخاطبان احتمالی خود را پیدا کنید. برای مثال مخاطب اصلی بازی‌های ویدیویی، کودکان و نوجوانان و مخاطب لوازم پزشکی، بیمارستان‌ها، پزشکان و پرستاران هستند. در نتیجه تولیدکنندگان این محصولات باید در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود با توجه به نیازهای این افراد و با هدف جذب آن‌ها به تولید محتوا بپردازند.

  • تقویم محتوایی داشته باشید

برای اینکه محتوای شما تاثیرگذار باشد و برند شما در ذهن مخاطب ماندگار شود باید به طور مداوم و منظم محتوا تولید کنید. این کار به بهبود سئوی سایت شما نیز کمک می‌کند. برای مثال با توجه به مناسبت‌های سال و ترندها، به صورت هفتگی یا ماهانه تقویم محتوایی تنظیم کنید و به طور مشخص بر اساس تاریخ و به ترتیب زمانی، به تولید محتوا بپردازید. می‌توانید محتوای مورد نظر را قبل از تاریخ تعیین شده تهیه و آن را در زمان مقرر منتشر کنید.

  • اولویت‌بندی کنید

برای پیشرفت در فضای آنلاین و تولید محتوای موفق باید برای خودتان نقطه شروع داشته باشید. به عبارت دیگر باید از مطالب و موضوعات ابتدایی شروع کنید و بعد با تولید محتوای پیشرفته در خصوص موضوعات تخصصی‌تر به یک مرجع معتبر برای مخاطبان تبدیل شوید.

  • آنالیز رقبا را فراموش نکنید

برای تولید محتوا و به طور کلی موفقیت در هر کسب و کاری باید رقبای بزرگ خود را بشناسید. آنالیز رقبا به معنی شناخت نقاط قوت و ضعف رقیب، نحوه تعامل با مخاطبان، نوع عملکرد او و غیره است. به عبارت دیگر شما می‌توانید با آنالیز رقبای خود، مسیری که آن‌ها از آن عبور کرده‌اند را بررسی کنید و با شناخت اشتباهات آن‌ها ونکات مثبت‌شان، راه خود را به شکل هموارتری طی کنید. در حوزه تولید محتوا، آنالیز رقبا موجب تسهیل رقابت و پیشرفت کسب و کار شما می‌شود و به شما کمک می‌کند تا محتوای بهتر و با کیفیت‌تری تولید کنید.

چرا به بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم؟
مشاهده مطلب

 

  • از تصویر و ویدیو استفاده کنید

محتوای بصری به جذب مخاطب کمک می‌کند و موجب افزایش تعامل کاربر با صفحه می‌شود. علاوه بر این استفاده از تصاویر نقش به‌سزایی در بهبود سئوی سایت دارد. در حقیقت استفاده از محتوای بصری متن شما را از یکنواختی نجات می‌دهد و باعث تاثیرگذاری بیشتر آن می‌شود. به عبارت دیگر، یک محتوای بدون تصویر شبیه یک چاقوی کند است. استفاده از یک تصویر مرتبط می‌تواند این چاقو را تیز کند و آن را تا عمق جان مخاطب فرو برد.

  • از اهمیت هشتگ‌گذاری در شبکه‌های مجازی غافل نشوید

استفاده از هشتگ‌ها به دیده شد مطالب شما کمک می‌کند و موجب جذب مخاطبانی می‌شود که به دنبال محصول یا خدمت شما هستند.

  • ویژگی محتوای خوبمحتوای شما باید نیاز مخاطب را برطرف کند

هر محتوایی با یک هدف مشخص تولید می‌شود و باید نیاز مخاطب را رفع کند و به سوال او پاسخ دهد. اگر مخاطب شما پس از مطالعه مطلب همچنان در ابهام و سردرگمی باشد، اعتماد خود را به شما از دست می‌دهد و در نتیجه ممکن است مجدد به سایت شما وارد نشود و یا حتی صفحه مورد نظر را بدون مطالعه و مشاهده کامل آن ترک کند. این امر موجب افزایش Bounce Rate می‌شود و در نهایت به اعتبار شما نزد مخاطب لطمه می‌زند.

 

  • محتوای با اصالت و معتبر تولید کنید

محتوای شما باید اصیل، صحیح، معتبر و موثق باشد. همیشه از منابع قابل اعتماد استفاده کنید و از کپی‌ کردن مطالب سایر سایت‌ها یا تولید محتوای دروغین خودداری کنید. این موضوع علاوه بر اینکه موجب سلب اعتماد کاربران می‌شود، به سئوی سایت شما نیز آسیب می‌زند. برای اینکه به یک مرجع معتبر تبدیل شوید باید محتوای منحصر به فرد و غیرتکراری تولید کنید.

  • تعامل با مخاطب را جدی بگیرید

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های یک محتوای موفق، تشویق مخاطب به تعامل است. برای مثال از او بخواهید که نظرات خود را با شما در میان بگذارد و یا با پرسیدن یک سوال در انتهای متن به صورت غیر مستقیم او را به واکنش دادن ترغیب کنید. موضوع تعامل با مخاطب در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم‌تر است. برای مثال در اینستاگرام، فیسبوک یا توییتر از کاربران بخواهید که در چالش‌های شما شرکت کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. این کار به دیده شدن مطلب شما کمک می‌کند و موجب ماندگاری نام تجاری شما در ذهن مخاطب می‌شود.

۸ راه جمع‌آوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ
مشاهده مطلب
  • محتوای جهانی تولید کنید

امروزه برای موفقیت در فضای آنلاین بهتر است خود را به زبان فارسی محدود نکنید و با توجه به مخاطبان خود و نوع کسب و کارتان به زبان خارجی نیز محتوا تولید کنید. جهانی بودن، ویژگی‌ محتوای خوب است. این کار موجب افزایش شانس شما در بازار جهانی و جذب مخاطب از سایر زبان‌ها می‌شود و پنجره‌های تازه‌ای را برای کسب و کارتان باز می‌کند.

  • محتوای خود را ویرایش کنید

یک اصل ابتدایی و مهم در هنگام نگارش یک متن، رعایت اصول ویراستاری است. سعی کنید بعد از نگارش متن و قبل از انتشار آن چندین بار مطلب خود را مرور کنید و غلط‌های نگارشی آن را اصلاح نمایید. اشکالات نگارشی و ویراستاری از اعتبار شما می‌کاهد و به خوانایی متن آسیب می‌زند.

 

  • ویژگی محتوای خوباصول سئو را رعایت کنید

یک محتوای خوب بدون رعایت اصول سئو شبیه یک پرنده بی‌بال و پر است. فرقی نمی‌کند که محتوای شما چه اندازه با کیفیت و غنی باشد؛ بدون رعایت نکات مهم سئو شما شانسی برای دیده شدن نخواهید داشت. در همین راستا باید به اصول سئو توجه کنید و موارد مهم را در محتوای خود مدنظر قرار دهید. برای مثال از کلمات کلیدی، لینک‌‌های داخلی و خارجی، تگ‌ها و توضیحات متا استفاده کنید. رعایت اصول سئو به بهبود رتبه سایت شما در موتور جستجو کمک می‌کند و با افزایش کاربران به رشد نرخ تبدیل و افزایش درآمد شما کمک می‌کند.

نوبت شماست!

در این مقاله با ویژگی‌ محتوای خوب و نکات کاربردی برای تولید محتوای با کیفیت آشنا شدیم. اما خوب است بدانید که دانستن این نکات برای تولید محتوا کافی نیست و تهیه یک محتوای موفق مشروط به داشتن تجربه و خلاقیت و استفاده از استراتژی محتوایی درست است. در همین راستا می‌توانید برای آشنایی بیشتر با اصول تولید محتوا و ویژگی‌های محتوای موفق، سایر مقالات ما را مطالعه کنید. علاوه بر این می‌توانید تولید محتوای با کیفیت و کاربردی خود را به نویسندگان و متخصصان دیجیتال مارکتینگ ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر بسپارید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *