تولید محتوا چیست

تولید محتوا چیست


تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست و چگونه انجام می‌شود؟

هر محتوایی اعم از متن، تصویر، فیلم، صوت و… که به‌منظور انتقال مفاهیم در وب‌سایتی قرار می‌گیرد یا به‌اصطلاح علمی آپلود می‌شود، محتوا نام دارد. به فرایندی که به تولید این محتوا می‌انجامد تولید محتوا می‌گویند. تولید محتوایی که مرتبط با اهداف سایت بوده و ازنظر مخاطب ارزش مطالعه را داشته باشد، مهم‌ترین هدف هر سایت است.
تولید محتوای مرتبط و ارزشمند کار آسانی نیست و زمان و هزینۀ زیادی می‌طلبد. اما از یاد نبرید که تولید محتوای خوب سبب می‌شود مخاطب لحظه‌ای توقف کند، بخواند، فکر کند و به‌طور‌کلی به شکلی متفاوت رفتار کند.
محتوا مهم‌ترین اصل پس از طراحی وب‌سایت است که باید مورد توجه وب‌مسترها و مدیران وب‌سایت‌ها قرار بگیرد. تولید محتوا با هدف‌های متعددی صورت می‎گیرد ازقبیل اطلاع‌رسانی، آموزش، سرگرمی، تبلیغات و… .
امروزه تأکید بیشتر سئو بر تولید محتوای باکیفیت است. تولید محتوا باکیفیت باعث می‌شود رتبۀ وب‌سایت شما به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند. برای همین اکثر مدیران وب‌سایت‌ها یکی از بخش‌های خود را به تولید محتوا اختصاص داده‌اند و سعی می‌کنند بلاگ‌نویسان با‌تجربه‌ای را در این زمینه استخدام کنند.

فهرستی از معروف‌ترین نوع محتوا را می‌بینید:

• محتوای متنی؛
• محتوای تصویری؛
محتوای ویدیویی؛
محتوای صوتی؛
• محتوای نرم‌افزاری.
در مقالات دیگر وب‌سایت جوهر دربارۀ هریک از این عناوین توضیح داده‌ایم.

تولید محتوا دو اصل اساسی دارد که دانستن آن به درک مفهوم محتوا کمک شایانی می‌کند:

• کپی نباشد؛
• حاوی مطالب (علمی، فنی و…) معتبر و صحیح باشد.

به‌طورکلی مهم‌ترین معیار برای کیفیت محتوا، رضایت کاربران سایت و معرفی شما به دیگران است.

در این مقاله از وب‌سایت جوهر قصد داریم دو نکتۀ اصلی در تولید محتوای باکیفیت را به‌صورت دقیق بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

انتخاب موضوع مناسب

قبل از هرچیز باید تسلط کافی در زمینۀ کاری خود داشته باشید و مطالعات خود را روزانه در بستر اینترنت یا حوزۀ کتاب افزایش دهید. هر آنچه شما در زمینۀ کاری خود می‌دانید و تجربه کرده‌اید می‌تواند برای دیگران ارزش فراوانی داشته باشد. هرچقدر این نکات ظریف‌تر و دقیق‌تر باشد، مخاطبان مناسب‌تری نیز خواهد داشت.
هرچقدر کار تولید محتوا درزمینۀ کاری شما سخت‌تر باشد برای شما بهتر است! زیرا رقبای کمتری خواهید داشت.
محتوای عمومی به‌راحتی در اینترنت در دسترس بوده و منابع زیادی برای دریافت آن وجود دارد. راه ایجاد تفاوت در اینترنت ارائۀ محتوای تخصصی و ارزشمند است.
به‌طور مثال:
تا همین چند صد سال پیش «مهندس» واژه‌ای مستقل و معنادار بود. ولی با گسترش علوم، شاخه‌های جدیدی به آن اضافه شد تا جایی که اگر از کسی بپرسید: «رشتۀ تحصیلی تو چیست؟» و بگوید: «مهندسی»، به نظر بی‌معنا می‌رسد و در سؤال بعدی حتماً می‌پرسید: «چه رشته‌ای؟» همین مسئله را می‌توان به سایت‌های اینترنتی تعمیم داد.

8 اشاره حکیمانه در باب اهمیت بازاریابی محتوایی به زبان ساده
مشاهده مطلب

تولید

درک موتور جستجو از محتوا

موتور جستجو یک نرم‌افزار است و آنچه از محتوا درک می‌کند با آنچه کاربر مشاهده می‌کند متفاوت است. موتور جستجو ممکن است درکی سطحی از معنی کلمه‌ها داشته باشد، ولی ارزش، حس، مفهوم و موضوع واقعی نوشته را نمی‌تواند درک کند.
در عوض موتور جستجو می‌تواند حجم کدهای نوشته را محاسبه کند و استفاده از قوانین نگارشی، اشتباه‌های تایپی، وجود منابع و پیوندها به مطالب مرتبط، ساختار فنی محتوا، استفاده از تصاویر مرتبط، مطالب تکراری و بسیاری نکات فنی دیگر را متوجه شود.
درحقیقت موتور جستجو متن را براساس درکی که از نوشته پیدا کند رتبه‌بندی می‌کند. بنابراین تولید محتوایی که هم از دید مخاطب باکیفیت و قابل استفاده باشد و هم از دید موتور جستجو باکیفیت به نظر برسد، مستلزم موفقیت در بازاریابی محتوایی و سئوست.

طراحی سایت در کیفیت فنی محتوا چه تأثیری می‌گذارد؟

همان‌گونه‌ که گفته شد، درک موتور جستجو از محتوا با درک انسان تفاوت دارد. بسیاری از آنچه برای یک نرم‌افزار قابل بررسی و تحلیل است، به طراحی سایت مرتبط است.
اگر در مراحل طراحی سایت، پیش‌بینی سئو به عمل نیامده باشد و ساختار تولید کدهای لازم برای نمایش محتوا مطابق با اصول سئو سایت نباشد، اثربخشی محتوا در سئو و بهینه‌سازی سایت به حداقل خواهد رسید.
اگر قصد فعالیت برای تولید محتوا برای سایت خود را دارید، نخستین گام، مشاوره با متخصصان سئو در گروه بازاریابی جوهر است.

نحوۀ ارائۀ محتوا

در بسیاری موارد محتوای مورد نظر شما بسیار اندک است و بیش از چند خط ساده نخواهد بود. در این شرایط ممکن است ارائۀ آن به‌صورت متنی، جذابیت زیادی نداشته باشد یا با‌توجه‌به کمی متن، مورد توجه موتورهای جستجو قرار نگیرد. تغییر در نحوۀ ارائه و افزودن جذابیت‌های بصری می‌تواند کیفیت محتوای شما را افزایش دهد.
محتوای خوب با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. به نحوی که مخاطب احساس می‌کند با شخص او صحبت می‌کند، تعامل برقرار می‌کند و به او ارزش می‌دهد. به نحوی که مخاطب به متن و نگارنده اعتماد کرده و از مشاوره و نظریاتش استفاده می‌کند. کارشناس تولید محتوا چیزی بسیار بیشتر از یک وارد‌کنندۀ اطلاعات است! لازم است بدانید تولید محتوا کار آسانی نبوده و هر کسی نمی‌تواند مدعی تأمین‌ محتوا باشد.
حتی ممکن است کارشناس تولید محتوا، شخصاً وظیفۀ واردکردن اطلاعات به وب‌سایت را نیز برعهده نداشته باشد. در تولید محتوا باید نکته‌ای اساسی را مد نظر داشته باشید: اینکه مخاطب همه‌چیز است و شما برای اوست که مشغول تولید محتوای سایت هستید. بنابراین تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای او اولویت اصلی متخصصان تولید محتواست.
صحبت‌کردن دربارۀ این اصول خیلی راحت است؛ اما اجرای علمی آن کار بسیار دشواری است که به تخصص و صرف زمان و هزینه نیاز دارد. این در حالی است که متأسفانه بسیاری مجموعه‌ها بدون درنظر‌گرفتن این تخصص، تولید محتوای سایت خود را به کسانی می‌سپارند که در شرکت مشغلۀ کمتری دارند و وقتشان آزاد است.
حال‌آنکه به‌روزکردن سایتی که هیچ بازدید‌کننده‌ای ندارد چه نفعی می‌تواند برای یک شرکت یا سازمان داشته باشد؟

احوالپرسی از صنعت چاپ در روز ملی چاپ
مشاهده مطلب

در آخر، نکاتی دربارۀ تولید محتوا:

هایدی کوهن یکی از متخصصان تولید محتوا، به این عقیده است که محتواها باید چند خصیصه داشته باشند. ازجمله:
• مرتبط با هدف مورد نظر؛
• سازگار با روحیات مخاطب و احترام به او؛
• استفاده از تمام فرمت‌ها ازقبیل عکس، ویدئو و صدا؛
• خالی از نام تجاری یک سازمان یا تبلیغات مستقیم؛
• انتقال‌دهندۀ مطالب آموزشی و اطلاعات مفید به خواننده.
گروه بازاریابی محتوایی جوهر مشتاق است که شما با مطالعۀ مطالب آموزشی بر اندوخته‌ها و توانمندی‌های خود بیفزایید. چنانچه دوست دارید بیشتر بدانید، با گروه مشاوره جوهر تماس بگیرید.
این مطلب از وب‌سایت‌های همکاران ما در شرکت‌های وبسیما و رکاوب تقدیم شد.

وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *