اهمیت بازاریابی محتوایی

یک شهر بدون برق و روشنایی را در نظر بگیرید. زندگی در آن چطور است؟ چه حسی از حضور در این شهر به شما دست می‌دهد؟ آیا فعالیت‌ها در این شهر می‌توانند جریان داشته باشند؟ آنچه مسلم است این است که اگر در یک شهر برق و روشنایی وجود نداشته باشد، عملاً زندگی‌کردن در آن شهر، در دنیای امروز تقریباً غیرممکن‌ خواهد بود. حالا فرض کنید شما صاحب یک کسب‌و‌کار هستید و محصولات یا خدماتی را به مشتریان خود عرضه می‌کنید. بازاریابی محتوایی دقیقاً حکم همان برق را برای کسب‌وکار شما دارد. پس باید اهمیت بازاریابی محتوایی را دست کم نگیرید.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در دنیای امروز امکان حیات و استمرار داشته باشد، باید به سراغ بازاریابی محتوایی برای آن بروید. در یک تشبیه کاملاً روشن و واضح، می‌توان بازاریابی محتوایی را به‌عنوان نیروگاه تأمین‌کنندۀ برق برای شهر در نظر گرفت. اگر نیروگاه وجود نداشته باشد، برقی تولید نمی‌شود و زندگی در شهر مقدور نخواهد بود. همچنین، اگر به بازاریابی محتوایی توجه نشود، فرایند فروش محصولات یا خدمات دچار اختلال اساسی می‌شود و به‌ناچار کسب‌وکار شما به سمت نابودی می‌رود.

شاید مطالعۀ همین چند خط ابتدایی، تصویر روشنی از اهمیت بازاریابی محتوایی را به شما عزیزان ارائه بدهد، پس با ما همراه باشید تا در ادامه، درخصوص ابعاد مختلف مزایای بازاریابی محتوایی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مقدمه‌ای دربارۀ مفهوم و اهمیت بازاریابی محتوایی

اگر بخواهیم تفاوت بین بازاریابی سنتی و محتوایی را برای شما شرح دهیم، باید بگوییم:‌ «بازاریابی سنتی یعنی اینکه به دیگران بگویید در کاری عالی هستید، اما بازاریابی محتوایی یعنی به دیگران نشان دهید که در کار خود بهترین هستید.»

در بین ما ایرانی‌ها نیز ضرب‌المثل معروف «شنیدن کی بود مانند دیدن؟» وجود دارد. درواقع، اهمیت بازاریابی محتوایی در آن است که فاصلۀ بین شنیدن تا دیدن را برای مخاطب پر کند. اگر قدرت آن را داشته باشید که از فواید بازاریابی محتوایی به نحو احسن استفاده کنید، در ردیف قدرتمند‌ترین افراد در فضای مجازی خواهید بود؛ چراکه شما قادر هستید توجه دیگران را به چیزی جلب کنید و اساساً در فضای مجازی همه‌چیز از همین جذب‌کردن دیگران آغاز می‌شود.

اهمیت بازاریابی محتواییاهمیت بازاریابی محتوایی چیست؟

اگر به دنبال کسب اعتبار برای کسب‌وکار خود در دنیای امروز می‌گردید، باید به سراغ بازاریابی محتوایی در بستر اینترنت بروید. دایرۀ حضورتان در این فضا را نیز محدود نکنید. همۀ ابزارهای موجود ازجمله وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و… را به استخدام خود درآورید و صدای خود را از هر طریقی که می‌توانید به گوش مشتریانتان برسانید. البته مراقب باشید که آن‌ها را کر نکنید!

مزایای بازاریابی محتوایی به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبان خود حرف بزنید. همان‌طور که در دنیای واقعی کسانی که بهتر با دیگران حرف می‌زنند، جذاب‌تر هستند، در فضای مجازی نیز هرچقدر رندانه‌تر با مخاطب ارتباط بگیرید، کلامتان در ذهن او نفوذ بیشتری خواهد کرد.

البته یادتان نرود که قرار نیست بازاریابی محتوایی، ابزاری برای دروغ‌گویی به مخاطب باشد. شما باید در نهایتِ صداقت و راستی با مخاطب‌ خود ارتباط برقرار کنید. شاید بتوانید با فریب‌کاری در کوتاه‌مدت به توفیقات گذرایی دست پیدا کنید، اما شک نکنید که در بلند‌مدت شکست شما حتمی خواهد بود؛ چون هر سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. مخاطب فضای مجازی هم خیلی باهوش است و هم خیلی سخت اعتماد می‌کند.

در ادامه 8 مورد از دلایل اهمیت بازاریابی محتوایی را با هم بررسی می‌کنیم.

 بازاریابی محتوایی نخ تسبیح دیجیتال مارکتینگ است

بازاریابی محتوایی قلب و مرکز دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. شما هر برنامه و استراتژی‌ای درزمینۀ دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، حیات و ممات آن در گرو بازاریابی محتوایی است. به تعبیر دیگر، بازاریابی محتوایی نخ تسبیح دیجیتال مارکتینگ است و اگر نخ تسبیح پاره شود، دیگر هیچ‌کدام از دانه‌‌ها در جای خود باقی نمی‌مانند.

محتوایی که تولید می‌کنید، می‌تواند برای سایت، بازاریابی ایمیلی، شبکه‌های اجتماعی و… استفاده شود. اگر موفق شوید یک استراتژی بازاریابی محتوایی جامع و منعطف طراحی کنید، قادر خواهید بود که در تمام این بسترهای فعالیت،‌ به نهایت توفیقات ممکن دست پیدا کنید.

دکان ما تو، کسب ما تو و کار ما تویی

شاید در صدر دلایل اهمیت بازاریابی محتوایی بتوان به این موضوع اشاره کرد که برای صاحبان کسب‌وکار، ثروت خلق می‌کند. شاید در ابتدای کار لازم باشد که هزینه‌هایی برای سر‌و‌شکل‌دادن به سیستم بازاریابی محتوایی خود پرداخت کنید، اما اگر کارتان را درست انجام دهید، نرخ بازگشت سرمایه شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. در کمترین زمان ممکن، نه‌تنها هزینۀ‌ اولیه‌تان برمی‌گردد، بلکه شاهد سود سرشاری خواهید بود که از قِبَل این کار عاید شما خواهد شد.

یک نکتۀ دیگر درخصوص فواید بازاریابی محتوایی آن است که هزینه‌های بازاریابی را نسبت به روش‌های سنتی بسیار کاهش می‌دهد. بگذارید یک مثال بزنیم تا مسئله روشن‌تر شود. در صنعت ساختمان‌سازی، چند سالی است که موضوعی به نام بانک جامع اطلاعات ساختمان‌های در حال ساخت رایج شده است. داستان از چه قرار است؟ فرض کنید شما در کار تولید شیرآلات بهداشتی هستید و می‌خواهید خودتان را به ساختمان‌سازها بشناسانید. اگر بخواهید به روش سنتی عمل کنید، باید یک ماشین بردارید و در شهر راه بیفتید و در مقابل هر ساختمانِ در حال ساختی که مشاهده می‌کنید، توقف کنید و با سازندۀ آن صحبت کنید. خودتان کلاهتان را قاضی کنید. در این روش چقدر شانس موفقیت برای شما وجود دارد؟

استراتژی های بازاریابی محتوا برای آژانس های املاک
مشاهده مطلب

اما بانک‌های جامع اطلاعات ساختمان‌های در حال ساخت، اطلاعات کامل ساختمان‌هایی را که در کشور در حال ساخت هستند در اختیار شما می‌گذارند و به کمک آن‌ها می‌توانید خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. اینجا اهمیت بازاریابی محتوایی خود را نشان می‌دهد، اینکه چگونه با سازندگان ارتباط بگیرید تا گوی سبقت را از رقبا بربایید. اینجاست که مزایای بازاریابی محتوایی درست عاید شما می‌گردد و می‌توانید میزان فروش و سودسازی کسب‌وکار خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

یک نکتۀ دیگر را نیز در نظر داشته باشید که یک دِه آباد بهتر از صد شهر خراب است. به‌جای توسعۀ بدون پشتوانۀ فعالیت خود در فضای دیجیتال مارکتینگ، سعی کنید با یک برنامه‌ریزی مناسب و قدم‌به‌قدم به سمت اهدافتان حرکت کنید. این کار باعث می‌شود هزینه‌های اولیۀ شما هدفمند و مؤثر باشد و همچنین شانس دستیابی به موفقیت شما بیشتر شود.

اهمیت بازاریابی محتواییسئو و ما ادارک السئو در اهمیت بازاریابی محتوایی!

یکی دیگر از موارد مرتبط با اهمیت بازاریابی محتوایی در پیشرفت شما، در زمینۀ سئوی سایت‌تان است. موتورهای جست‌وجوگر و به‌طور خاص گوگل، برای ارزش‌گذاری محتوای سایت‌های مختلف در فضای اینترنت، الگوریتم‌هایی را تعریف کرده‌اند. هرچقدر میزان تطابق سایت شما با این الگوریتم‌ها و استانداردها بیشتر باشد، گوگل رتبۀ محتوای شما را در بین سایر محتواهای موجود در اینترنت بالاتر قرار می‌دهد. اصطلاحاً شانس شما برای حضور در صفحۀ اول گوگل بیشتر خواهد بود.

واقعیت این است که کاربران اینترنت نیز وقتی دربارۀ موضوعی در گوگل جست‌وجو می‌کنند، به دنبال آن هستند که در همان صفحۀ اول به مراد دلشان برسند. اگر قرار باشد آن مراد شما باشید، باید دست به دامن بازاریابی محتوایی شوید. از مزایای بازاریابی محتوایی آن است که شانس شما را برای دیده‌شدن در بستر اینترنت افزایش می‌دهد، و چه چیزی بهتر از این؟

سعی کنید سئو و اصول مرتبط با آن را در دل بازاریابی محتوایی خود بگنجانید تا با یک تیر دو نشان بزنید و به آنچه درزمینۀ فروش بیشتر محصولات و خدماتتان به آن نیاز دارید، دست پیدا کنید. البته سئو راه صد‌ساله‌ای نیست که بتوان آن را یک‌شبه پیمود. بلکه باید صبر و حوصلۀ زیادی به خرج دهید و از تمام ابزارهای بازاریابی محتوایی برای این کار استفاده کنید.

ابر می‌بارد ولی در مُلک غیر

حکایت این مصراع که ابر می‌بارد ولی در ملک غیر، حکایت بازاریابی سنتی است که هزینۀ زیادی روی دست شما به‌جا می‌گذارد، ولی درآمد چندانی برای شما به همراه ندارد. یک بررسی میدانی توسط کارشناسان بازاریابی محتوایی نشان داده‌ است که بازاریابی محتوایی در مقایسه با بازاریابی سنتی، حدود 62درصد هزینه‌های بازاریابی را کاهش می‌دهد و درعوض، سود حاصل از فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها را نیز سه برابر می‌کند. این یعنی با یک تیر دو نشان زدن و صاحبان کسب‌وکار مگر چیز دیگری غیر از این می‌خواهند که هم خرجشان کمتر شود و هم دخلشان بیشتر!

این موضوع اهمیت بازاریابی محتوایی را بیش از پیش در اذهان پررنگ می‌کند؛‌ چراکه بسیاری از کسب‌وکارهای امروز در چارچوب استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند و عمدتاً کوچک‌مقیاس هستند و سرمایۀ اولیۀ کمی نیز دارند. فواید بازاریابی محتوایی بیش از هر کسب‌وکاری عاید استارتاپ‌ها می‌شود؛ چراکه می‌توانند با یک هزینۀ پایین به یک نتیجۀ خارق‌العاده دست پیدا کنند.

نکتۀ مهم دیگر درزمینۀ اهمیت بازاریابی محتوایی عبارت است از کاهش زمان مفید بازاریابی. درواقع، دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را برای کار بازاریابی سنتی صرف کنید. مثال تولیدکنندۀ شیرآلات بهداشتی را که مرور کنید، کاملاً متوجه منظور ما خواهید شد.

اندر دل من، درون و بیرون همه اوست

امروز مشتریان و مخاطبان اینترنتی، تشنۀ محتوا هستند. چه کاری بهتر از سیراب‌کردن تشنگان وجود دارد؟ به این ترتیب می‌توانید اعتماد آن‌ها را به کالا‌ها یا خدمات خود جلب کنید و این مهم شما را برای رسیدن به درآمد بیشتر کمک می‌کند. یک بررسی آماری نشان داده است که کاربران اینترنت، حدود 20درصد وقت خود در جست‌وجوهای اینترنتی را صرف مطالعۀ محتوای متنی می‌کنند و از این میزان مطالعه، حدود 68درصد آن روی برندهای مورد علاقه‌شان متمرکز است. این عدد بسیار قابل توجه و تأمل‌برانگیز است و نشانۀ روشنی بر اهمیت بازاریابی محتوایی.

اگر بتوانید به کمک بازاریابی اصولی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، می‌توانید وقت زیادی از آن‌ها را به خود اختصاص دهید. البته مطالعات آماری دیگری نیز انجام شده‌ است که شنیدن نتایج آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. برای مثال، تحقیقات نشان داده ‌است که حدود نیمی از افراد بین 18 تا 49 سال، در جوامع مختلف، اطلاعات مورد نیازشان را از طریق جست‌وجوی اینترنتی به دست می‌آورند و این آمار در حال رشد است. بنابراین، بازاریابی محتوایی یک امر تزیینی نیست و می‌توانید به کمک یک برنامه‌ریزی مدون و بلند‌مدت، از فواید بازاریابی محتوایی بهره‌مند شوید.

۸ نکته برای بهره‌برداری بهتر از بازاریابی موبایلی
مشاهده مطلب

جایی که اعتماد نیست، سخن بیهوده است

بازاریابی محتوایی درست و اصولی یک ابزار بسیار کارآمد و مفید برای ایجاد اعتماد در مخاطبان هر کسب‌وکاری است. مشتریان از طریق خواندن محتوای شما، با کسب‌وکار، محصولات و برند شما آشنا می‌شوند. به این ترتیب برند تجاری شما به بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود. اگر موفق شوید که حلقۀ اول ارتباطی با مشتریان را به‌خوبی برقرار کنید، می‌توانید آن‌ها را قانع کنید که اولین خریدشان را از شما انجام دهند.

اگر محصول شما واقعاً با آن چیزی که در فرایند بازاریابی محتوایی به مخاطبان خود معرفی کرده‌اید، مطابقت داشته باشد، شما به ازای هر خرید، یک مشتری واقعی و وفادار برای خود ایجاد کرده‌اید. البته مزایای بازاریابی محتوایی در همین جا متوقف نمی‌شود، بلکه این مرحلۀ اولی بود که شما به سلامت پشت سر گذاشتید. از این مرحله به بعد باید به کمک تداوم بازاریابی محتوایی اصولی، خود را در جایگاه یک پیشرو و پیشران در صنف و کسب‌و‌کار خود معرفی کنید.

برای بالابردن ضریب اعتماد سایرین به خود، نباید کار بازاریابی محتوایی را صرفاً در حوزۀ سایت و شبکه‌های اجتماعی خود محدود کنید. شما می‌توانید محتوای خود را از طریق برخی سایت‌ها یا افراد تأثیرگذار (مانند اینفلوئنسرها) نیز به مخاطبان خود منتقل کنید. این کار نیز در اعتمادسازی بین شما و مخاطبان بسیار مفید است.

لیکن رفیق بر همه چیزی مقدم است

یکی دیگر از موارد اهمیت بازاریابی محتوایی آن است که به شما کمک می‌کند به درک و شناخت عمیقی از مخاطبان خود دست پیدا کنید. برای آنکه بتوانید محصولی یا خدمتی ارائه دهید که رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد، باید تحلیل درستی از ذائقه و سلیقۀ آن‌ها داشته باشید. بازاریابی محتوایی به شما کمک می‌کند که در این زمینه، داده‌های کمی و کیفی جمع‌آوری کنید و با تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها، به شناخت صحیحی از مخاطبان خود برسید.

شما می‌توانید با تولید محتوا از ابزارهای تحلیلی موجود در فضای اینترنت استفاده کنید و به اطلاعاتی نظیر هویت و گروه‌های سنی مخاطبان خود پی ببرید. همچنین می‌توانید بخش‌های جذاب و کاربردی محتوای تولید برای مخاطبان را به‌خوبی شناسایی کنید. وقتی تحلیل درستی از رابطۀ بین خود و مخاطبانتان داشته باشید، قادر خواهید بود به ترمیم و بازتعریف استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان بپردازید. به این ترتیب می‌توانید راهبردهای بخش بازاریابی خود را در مسیر درستی تنظیم کنید. درنهایت قادر خواهید بود نرخ تبدیل در سایت خود را بالا ببرید. این نرخ تبدیل متناسب با هدف شما از بازاریابی محتوایی تعریف می‌شود و برای هر کسب‌وکاری می‌تواند تعریف منحصربه‌فردی داشته‌باشد.

به عالمی نفروشیم مویی از سر دوست

اهمیت بازاریابی محتوایی در آن است که اگر در مسیر درست آن قرار داشته ‌باشید، قادر خواهید بود روابط عمیقی با مشتریان خود برقرار کنید. کار بازاریابی محتوایی صرفاً در جذب مشتریان جدید متمرکز نیست، بلکه یک بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوایی معطوف به آن است که مشتریان فعلی را حفظ کند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که جذب‌ یک مشتری جدید حدود 16 برابر حفظ مشتری فعلی روی دست شما هزینه باقی می‌گذارد. دلیل عمدۀ این مسئله نیز آن است که اگر کسی یک مرتبه از شما کالایی تهیه کند و از آن راضی باشد، خریدهای بعدی را بسیار راحت‌تر انجام می‌دهد. به‌طور متوسط، وقتی یک مشتری در طول یک سال هزینه‌ای را برای خرید محصولات یا خدمات شرکت شما خرج می‌کند، در سال آینده در حدود 67درصد بیشتر از امسال برای خرید از شما پول خرج می‌کند. البته این عددها برای هر کسب‌و‌کار می‌تواند متفاوت باشد و تحقق آن مشروط بر آن است که کار بازاریابی محتوایی به‌درستی انجام شود.

برو قوی شو اگر راحت جهان خواهی! 

در انتهای این قسمت لازم است این نکته را یادآوری کنیم که شما باید برای قوی‌شدن در میان کسب‌وکارهای آنلاین تلاش کنید تا بتوانید در رقابت دائمی و سنگین با سایر کسب‌وکارها، بقای خود را تضمین کنید. برای قوی‌شدن باید به سراغ ابزارهای این کار بروید. اهمیت بازاریابی محتوایی در آن است که این ابزار را به بهترین شکل در اختیار شما می‌گذارد. پس شک نکنید و قدم در این راه بگذارید که راه شما را می‌خواند.

راه‌حل‌های بازاریابی آنلاین برای کسب وکارهاوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *