یکی از اساسیترین فعالیتهایی که بازاریابهای محتوایی به سراغش میروند، تولید محتوای متنی است. محتوای متنی دردسترسترین نوع محتواست که کاربرد فراوانی هم دارد. اما خب، کار فقط به تولید ختم نمیشود. تولید محتوای متنی، بدون مدیریت و توزیع درست، راه به جایی نمیبرد. در ادامه به سه مبحث مهم مدیریت، تقویم و توزیع محتوا میپردازیم.
مدیریت تولید محتوای متنی چه فایدهای برای شما دارد؟
برای کسبوکاری که رقبای قدرتمندی دارد، تولید محتوای متنی با حجم و کیفیت عالی اهمیت زیادی دارد. به همین ترتیب، مدیریت و برنامهریزی فرایند تولید محتوا نیز مهم میشود. قبل از آنکه هرگونه محتوایی تولید کنید، بهتر است هدف مشخصی برای آن داشته باشید. تولید محتوای متنی میتواند در بخشهای گستردهای از کسبوکار شما تأثیر بگذارد:
- آموزش مشتری؛
- آشناسازی مشتری با محصولات؛
- کسب درآمد (دورۀ آموزشی)؛
- محتوای بازاریابی و وبلاگنویسی؛
- سخنرانی و ارائه؛
- آموزش کارمندان.
به این فهرست که نگاه کنید، شاید کمی ترسناک به نظر برسد! با اینکه تولید این همه محتوا زمان و انرژی زیادی مصرف میکند، اما باز هم روشهایی هست که بار آن را سبکتر میکند.
کسبوکار شما به چه نوع تولید محتوای متنی نیاز دارد؟
وقتی قسمتهای مختلفی از کسبوکار خود را که نیاز به تولید محتوای متنی یا غیرمتنی دارند شناسایی کردید، باید توفان فکری را آغاز کنید. از کارمندان خود بخواهید به چند گروه تقسیم شوند و روی هر قسمت از فهرست بالا تمرکز کنند. از آنها بخواهید هر ایدهای را که به ذهنشان میرسد روی کاغذ بیاورند.
برای مثال، ایدههای مختلفی دربارۀ آموزش مشتری میتوان ارائه داد که عبارتاند از تولید محتوای متنی دربارۀ:
- شروع کار با پنل محصولات؛
- افزونههای کمکی محصولات؛
- طرحهای مختلف فروش محصولات؛
- و بسیاری دیگر…!
موضوعات محتوایی شما در چه قسمتهایی با هم تطابق دارند؟
گاهیاوقات برخی از قسمتهای کسبوکار نیاز به محتوایی دارند که در ظاهر متفاوت، اما در باطن یکی هستند. برای مثال، نکاتی که برای آموزش مشتریان خود هنگام استفاده از محصولات مینویسید، میتواند در قالب پست بلاگ نیز برای اهداف بازاریابی منتشر شود.
فرض کنید چندین ماه در وبلاگ خود به رایگان پستهایی را منتشر کردهاید و جنبههای مختلفی از صنعت خود را پوشش دادهاید. حالا ممکن است برخی از مشتریان حوصله و زمان کافی برای مطالعۀ تمام پستهای وبلاگ شما نداشته باشند. اینجاست که میتوانید با جمعآوری مطالب تمام بلاگپستها در قالب یک دورۀ آموزشی، از فروش آن کسب درآمد کنید.
چگونه برنامۀ تولید محتوای متنی خود را بچینید؟
بسیاری از کسبوکارها، در ابتدا هر کاری را با قدرت شروع میکنند. برنامه میریزند که هفتهای دو پست منتشر کنند و هفتههای نخست، انرژی زیادی برایش صرف میکنند. اما چه فایده که اکثراً پس از مدت کوتاهی ناامید شده و از صحنۀ محتوا محو میشوند.
بازاریابی محتوا یک ماراتون است و برای موفقیت، به تمرکز، منابع و تعهد نیاز دارد. برنامۀ تولید محتوا به شما کمک میکند تلاشهایتان برای تولید محتوای متنی پایدار باشد و بهیکباره از بین نرود! کارهایی که باید انجام دهید عبارتاند از اینکه:
- اولویتهای کسبوکار خود را در تولید محتوای متنی مشخص کنید.
- مقدار زمانی را که برای نوشتن، ویرایش و طراحی محتوا نیاز دارید، یادداشت کنید.
- نحوۀ هدفگذاری مجدد محتوای خود را تعیین کنید.
- مقدار زمانی را که برای نوشتن، ویرایش و طراحی محتوای جدید نیاز دارید، یادداشت کنید.
- هرگونه هدفگذاری مجدد برای محتوای قبلی را مشخص کنید.
- یک تقویم ماهانۀ خالی تهیه کنید.
- تمام محتوایی که میخواهید بنویسید و مقدار زمان مورد نیاز هریک را بررسی کنید و برای خودتان ددلاین بگذارید.
در این فرایند چند نکته را به یاد داشته باشید:
- با خود روراست باشید: ددلاینهایی تعیین نکنید که از پس انجامشان برنمیآیید. اگر کارها باعث شوند که هفت روز هفته، شب و روز کار کنید، بیشتر باعث استرس و خستگی میشوند.
- کیفیت را در اولویت قرار دهید: نوشتن محتوایی با کیفیت بالا، به تولید محتوای زیاد ارجحیت دارد.
- محتوا را بهترتیب تولید کنید: اول دربارۀ موضوعی بلاگپست بنویسید، سپس آن را ویدئو کنید و از آن اسلایدشیر دربیاورید. تولید دهها بلاگپست دربارۀ موضوعات مختلف توصیه نمیشود.
- همۀ محتواهای خود را لحظهبهلحظه ردگیری کنید: تنها با تحلیل و آمار میتوان دربارۀ قدمهای بعدی در کمپین تولید محتوای متنی تصمیم گرفت.
محتوای تکمیلی برای بازاریابی محتوایی چیست؟
با انتشار یک محتوا در ماه نمیتوان انتظار موفقیت داشت، چراکه رقبای شما ماهانه دو، سه یا چهار محتوا تولید میکنند و از شما جلو میزنند. اینجاست که نیاز به محتوای تکمیلی برای بازاریابی محتوایی احساس میشود.
برای آنکه تقویم محتوایتان خالی نباشد، میتوانید محتوایی تکمیلی، ازجمله نقد و بررسی یک ابزار، یادداشتی دربارۀ منابع یا گزارشی از یک رویداد بنویسید.
تقویم محتوا چیست؟
هنگام تولید محتوای متنی، ددلاینها بسیار مهم هستند. برای اینکه تیم تولید محتوا هیچ ددلاینی را از دست ندهد، تقویم محتوا بهترین ابزار است. تقویم محتوا جدولی است که به تولیدکنندگان محتوا کمک میکند کارهای خود را بهصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برنامهریزی کنند. تقویم محتوا به شما کمک میکند که انواع محتوا، کانالهای ترویج محتوا، نویسندهها و از همه مهمتر، تاریخ انتشار محتوا را ردگیری کنید.
هیچ تقویم محتوای کاملی وجود ندارد که بتواند فرایند تولید محتوای متنی را مدیریت کند. هر تقویمی بسته به نیازهای کسبوکار تغییر میکند. بااینحال، اگر به سؤالهای زیر پاسخ دهید، تا حد زیادی شکل و شمایل تقویم محتوای شما مشخص میشود:
- هر چند وقت یک بار محتوا منتشر میکنید؟
- آیا بیش از یک نوع محتوا ایجاد میکنید؟
- چند نفر از این تقویم محتوا استفاده میکنند؟
- محتوای شما قبل از انتشار از چه مراحل تولیدی میگذرد؟
- از چه قالبی برای مدیریت تقویم استفاده میکنید؟
از چه قالبی برای تقویم تولید محتوای متنی استفاده کنیم؟
هیچ پلتفرم یا سرویس کاملی برای تقویم محتوا وجود ندارد. هرکدام از سرویسها مزایا و معایب خود را دارد و شما بسته به نیاز کسبوکار خود باید یکی را انتخاب کنید. در ادامه فهرستی از روشهای مختلف برای ساخت و مدیریت تقویم را میبینید:
تقویم سنتی یا اپلیکیشن تقویم
یکی از سرراستترین روشها برای مدیریت ددلاینها استفاده از تقویم کاغذی یا تقویم گوگل است. بااینحال، اغلب اوقات بازاریابی محتوا نیاز به امکانات بیشتری دارد که تقویمهای معمولی فاقد آن هستند.
صفحات گسترده (Spreadsheet)
یکی از ابزارهای محبوب برای مدیران محتوا، صفحات گسترده هستند که تمامی دادههای مورد نیاز را یکجا جمع میکنند. مایکروسافت اکسل و گوگل شیت، دو ابزار نامآشنایی هستند که پیچیدگی خاصی هم ندارند. یکی دیگر از قابلیتهای مهم این ابزار، همگامسازی آسان و استفاده از اطلاعات آن در دیگر پلتفرمهاست.
بورد کانبان یا دیگر ابزار مدیریت پروژه
کانبان یک سیستم بصری برای مدیریت پروژه است که حاوی کارتهای مختلف برای تعیین تسکهاست. کانبان برای کارهای گروهی کاربرد زیادی دارد، چون مهم نیست چند نفر درگیر کار باشند یا پروژه در چه مرحلهای باشد!
اگر میخواهید همهچیز را همزمان پیش ببرید، بورد کانبان ابزار مناسبی برای مدیریت و برنامهریزی تقویم محتوای شماست. محبوبترین بورد کانبان، ترلو نام دارد که تیمهای محتوایی زیادی از آن برای تولید محتوای متنی استفاده میکنند.
اپلیکیشنهای تقویم (و مدیریت) محتوا
اگر بخواهیم کمی درزمینۀ مدیریت محتوا عمیقتر شویم، باید سراغ ابزارهایی برویم که اختصاصاً برای برنامهریزی و مدیریت کمپینهای بازاریابی محتوایی توسعه داده شدهاند. این ابزارها، امکانات یک تقویم را با ابزار مدیریت پروژه ترکیب کردهاند و بهترین کاربرد را برای تیمهای محتوایی دارند. اگر میخواهید بهطور حرفهای به تولید محتوای متنی بپردازید و از بودجۀ مناسبی هم برخوردار هستید، اپهای اختصاصی مدیریت محتوا میتوانند راهگشای شما باشند. اما همۀ ماجرا اینجا تمام نمیشود. بعد از تولید محتوای متنی نوبت توزیع آن است
توزیع محتوا، چرا و چگونه؟
میدانیم که فرایند تولید محتوا دشوار و زمانبر است، اما اگر محتوای خود را ترویج نکنید، تقریباً تلاشهایتان بیهوده بوده است. بازاریابی محتوایی از سه بخش کلی به نام تولید، توزیع و تحلیل محتوا تشکیل شده که در ادامه به روشهای کلی توزیع محتوا میپردازیم:
۱. ارسال ایمیل
در پروسۀ تولید محتوای متنی، خبرنامههای ایمیلی یکی از بهترین روشها برای بازگرداندن مخاطبانی هستند که شما را فراموش کردهاند. اگر از آغاز کار، شروع به جمعآوری ایمیل مخاطبان کرده باشید، اکنون میتوانید تمام محتوایتان را برای آنها پروموت کنید.
هر زمان که محتوای جدیدی تولید کردید، پیشنمایشی از آن را برای مخاطبان ایمیلی خود بفرستید. پنج روز صبر کنید و سپس به پنل آنالیز خبرنامۀ ایمیلیتان بروید. طبیعتاً مخاطبانی هستند که ایمیل شما را باز نکردهاند، پس خبرنامۀ جدیدی تنظیم کنید و با عنوانی متفاوت برای آن دسته از کاربران بفرستید. خواهید دید که چه حجم بالایی از بازدید را به دست میآورید.
مراقب باشید که از زمان وعدهدادهشدۀ خود برای ارسال ایمیل تخطی نکنید! مثلاً برای خبرنامۀ هفتگی بیش از یک بار در هفته ایمیل نفرستید.
۲. تعامل با گروهها و انجمنهای آنلاین
پلتفرمهایی در اینترنت وجود دارند که به نوعی، جوامع تخصصی حول یک موضوع را به وجود آوردهاند. برای مثال میتوان به گروههای تخصصی لینکدین یا سرویس پرسش و پاسخ Quora اشاره کرد.
برای ترویج محتوای خود میتوانید در بحثهای مرتبط این سرویسها شرکت کنید و بهطور طبیعی، از محتوای خود بهعنوان رفرنس استفاده کنید.
۳. استفاده از سرویسهای پولی
اگر محتوایی که تولید کردید ارزش بالایی دارد، حاوی CTA است و میتواند برایتان لید جمع کند، پس میتوانید آن را تبلیغ کنید. بهعلاوه، تبلیغکردن یکی از روشهای جذب بازدید در اوایل شروع کمپین تولید محتوای متنی نیز به شمار میرود.
دو روش برای تبلیغ محتوای شما وجود دارد: روش اول، استفاده از سرویس تبلیغات همگن مانند یکتانت است. در تبلیغات همگن، عنوان مطلب به همراه تصویر شاخص آن در محتوای مرتبط با تبلیغ در دیگر سایتها نمایش داده میشود و بازدیدکنندگان جدید برای شما جذب میکند.
روش دوم، انتشار محتوای خود در سایتهای دیگر در قالب رپورتاژ است. رپورتاژها برای معرفی محصول یا خدمت، جذب لید و گرفتن بکلینک ابزار بسیار مناسبی هستند.
۴. استفاده از شبکههای اجتماعی
فضای شبکههای اجتماعی بسیار شلوغ است و هیچ تضمینی برای دیدهشدن محتوای شما وجود ندارد. برای آنکه شانس محتوایتان را بالا ببرید، باید فقط مخاطبانی را هدف بگیرید که به محتوای شما علاقهمند هستند. با ابزاری مانند BuzzSumo میتوانید افرادی را پیدا کنید که محتوای مرتبط با محتوای شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند.
اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرها نیز گزینههای بسیار خوبی برای اشتراکگذاری محتوای شما هستند. با اینکه اغلب آنها برای این کار پول درخواست میکنند، اما میتوانید افرادی را پیدا کنید که برای محتوای عالی ارزش قائل هستند و بدون هیچگونه چشمداشتی، آن را با مخاطبان خود به اشتراک میگذارند. در تولید محتوای متنی نمیتوان نقش شبکههای اجتماعی را نادیده گرفت.
۵. نوشتن برای دیگران
یکی از روشهای قدیمی ترویج محتوا، نوشتن برای دیگران است. با کمی گشتن در وب فارسی میتوانید بلاگهایی را پیدا کنید که پست مهمان میپذیرند. اگر صاحب بلاگ اجازه دهد، حتی میتوانید لینکی به صفحۀ محصولات یا صفحۀ اصلی وبسایت خود نیز بدهید.
جمعبندی
دنیای تولید محتوای متنی آنقدر گسترده و بهروز است که نمیتوان در یک مقاله به همۀ جنبههای آن پرداخت. بااینحال، امیدواریم این راهنمای کلی، چراغ راهی برای آن دسته بازاریابهایی باشد که کانتنت مارکتینگ را بهعنوان روش اصلی بازاریابی خود برگزیدهاند. به خاطر داشته باشید که بعد از توزیع ، نوبت تحلیل محتوای متنی آن است. با ابزارهای رایگان میتوانید یک تحلیل درست از محتوای متنی خود داشته باشید. تیم بازاریابی محتوایی جوهر میتواند در این مسیر همراه شما باشد. محتوای با کیفیت را از ما بخواهید.