اغلب کسبوکارهای موفق در فضای دیجیتال، از ایمیل مارکتینگ برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. علیرغم افزایش شناخت صاحبان کسبوکارها دربارۀ اهمیت بازاریابی ایمیلی، بسیاری از آنها هنوز با نحوۀ اجرای صحیح آن آشنا نیستند. آنها با صرف هزینه و وقت فراوان، کمپین ایمیل مارکتینگ راه میاندازند، اما درنهایت به نتیجۀ دلخواه خود نمیرسند. دلیل این موضوع را باید در نحوۀ اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ جستوجو کرد.
برای مثال، اغلب این کسبوکارها، اولین و مهمترین قدم برای شروع ایمیل مارکتینگ را که تهیۀ یک لیست ایمیل فعال است، دستکم میگیرند. لیست ایمیل، آدرس مخاطبانی است که شما برای آنها ایمیل ارسال میکنید. اما سؤال اینجاست که چطور باید این لیست را تهیه کرد و چرا این لیست اهمیت دارد؟ در همین راستا قصد داریم در این مقاله اهمیت تهیۀ لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ را بررسی کنیم و با ۸ راه جمعآوری لیست ایمیل آشنا شویم. همراه ما باشید.
چگونه لیست ایمیل تهیه کنیم؟
برای اینکه با انجام ایمیل مارکتینگ به نتیجۀ دلخواه برسیم، باید در اولین قدم مخاطبان خود را مشخص کنیم. برای این کار به یک لیست ایمیل نیاز داریم. به عبارت دیگر، محصول یا خدمت شما مشتریان بالقوه و بالفعلی دارد که باید به طریقی آنها را تشویق کنید که آدرس ایمیل خود را در اختیارتان قرار دهند. بهطورکلی، روشهای مختلفی برای جمعآوری لیست ایمیل وجود دارد؛ برای مثال افرادی که محصولی از شما خریدهاند، در رویداد شما شرکت کردهاند، یا برای دریافت اطلاعات درخصوص آخرین محصول و خدمت شما در خبرنامه عضو شدهاند، همگی میتوانند مخاطب ایمیل شما باشند.
بنابراین شما میتوانید با ارائۀ یک پیشنهاد و یا فراهمکردن فرصت عضویت، آدرس ایمیل افراد را جمعآوری کنید. در ادامه ۸ راه جمعآوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی میکنیم.
-
برای جمعآوری لیست ایمیل از Lead Magnet استفاده کنید
لیدمگنت (Lead Magnet) همان ارزش رایگانی است که به کاربران پیشنهاد میکنید و آنها به بهانۀ دریافت این ارزش افزوده و رایگان، ایمیل خود را در اختیارتان قرار میدهند. برای مثال، از آنها میخواهید که برای دانلود یک کتاب یا نرمافزار و یا دریافت کد تخفیف خرید کالا یا خدمت، ایمیل خود را ثبت کنند. برای اینکه از لیدمگنتها نهایت استفاده را ببرید، باید هوشمندانه عمل کنید. به عبارت دیگر، سعی کنید از لیدمگنتهایی جذاب و ارزشمند استفاده کنید که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند و آنها را برای ثبت ایمیل ترغیب نماید.
-
آدرس ایمیل کاربرانی را که در رویدادهای شما ثبتنام میکنند جمعآوری کنید
اگر برگزارکنندۀ رویداد هستید، در فرم ثبتنام رویداد یا خرید بلیت، آدرس ایمیل شرکتکنندگان را دریافت کنید. در ادامه، برای حفظ ارتباط با مخاطبانتان میتوانید پس از برگزاری رویداد، یک فرم نظرسنجی به ایمیل آنها ارسال کنید.
-
از لندینگ پیج استفاده کنید
هیچوقت تأثیر لندینگپیج را دستکم نگیرید. میتوانید برای برگزاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ خود از لندینگپیج استفاده کنید و در بخش Call To Action صفحۀ فرود، از کاربران بخواهید که در خبرنامۀ شما عضو شوند و یا برای دریافت یک فایل یا خرید یک محصول، ایمیل خود را وارد کنند.
- روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید
محتوای باکیفیت محتوایی است که با تحقیق و جستوجو نگاشته شده باشد و کپی مطالب دیگران نباشد. در چنین محتوایی که همیشه هم مخاطب دارد، میتوانید از انواع محتواهای تصویری، ویدئویی یا متنی استفاده کنید. شما میتوانید از طریق این محتوا که بازدید بسیاری دارد، کاربران را به ثبتنام در خبرنامه یا واردکردن ایمیل برای دریافت یک فایل ترغیب کنید و درنتیجه بازدیدکنندگان خود را به مخاطبان ایمیلتان تبدیل کنید.
-
از فرصتهای داخل سایتتان غافل نشوید
در مطالب سایت یا وبلاگ خود از کال تو اکشنهای جذاب برای دریافت ایمیل افراد استفاده کنید. Call To Action شما باید در جای مناسبی از صفحه قرار داشته باشد و بهخوبی توجه بازدیدکننده را جلب کند. برای نوشتن یک کال تو اکشن تأثیرگذار که موجب ثبتنام کاربر در خبرنامۀ شما بشود، باید خودتان را بهجای مخاطب بگذارید و از کلمات و عبارتهای قدرتمند و مؤثر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کال تو اکشن باید کوتاه، خلاصه، واضح و روشن باشد. بهطورکلی، شما از طریق روشهای زیر میتوانید آدرس ایمیل بازدیدکنندگان وبسایت را دریافت کنید:
- از طریق فرم ثبتنام و عضویت در وبسایت؛
- در فرایند خرید محصول یا خدمت و از طریق فرم تسویهحساب؛
- با استفاده از فرم تماس با ما.
-
مسابقات آنلاین برگزار کنید
همۀ ما برندهشدن در مسابقه و دریافت جایزه را دوست داریم. شما میتوانید از این ویژگی به نفع خودتان استفاده کنید. به این منظور، مسابقات مختلف با جوایز هیجانانگیز برگزار کنید و ایمیل افراد را برای شرکت در مسابقه جمعآوری کنید.
-
از تبلیغات آنلاین استفاده کنید
میتوانید در فیسبوک، گوگل، یوتیوب و سایر کانالهای مجازی موجود تبلیغ کنید و از این طریق با ارائۀ یک ارزش رایگان که مورد نیاز مخاطبان است و یا با پیشنهاد عضویت در خبرنامه، لیست ایمیل خود را گسترش دهید.
-
مکان عضویت در خبرنامه از طریق شبکههای مجازی را فراهم کنید
درنظرگرفتن چندین مدیوم مختلف برای برندسازی و استفاده از انواع شبکههای مجازی برای ارتباط با مخاطب، میتواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد. یکی از مزایای شبکههای مجازی، امکان دعوت و ترغیب کاربران این شبکهها به عضویت در خبرنامۀ شماست. به عبارت دیگر، همانطور که مخاطبان را از ایمیل به سایر شبکههای مجازی خود انتقال میدهید، میتوانید در شبکههای مجازی آنها را به عضویت در خبرنامه تشویق کنید و از این طریق لیست ایمیل خود را گسترش دهید.
دلایل اهمیت جمعآوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ
بسیاری از افراد میپرسند که چرا داشتن یک لیست ایمیل فعال و هدفمند برای موفقیت ایمیل مارکتینگ ضروری است؟ در پاسخ باید بگوییم که لیست ایمیل همان آدرسی است که شما برای شروع سفر و رسیدن به مقصد به آن نیاز دارید. به عبارت دیگر، اگر مقصد خود را مشخص نکنید و یا یک مقصد اشتباه انتخاب کنید، بدون شک در مسیر گم میشوید. علاوه بر همۀ این نکات، میزبانان شما نیز باید در مقصد مشتاق دیدار شما باشند. درحقیقت، همانطور که شما بدون دعوت به خانۀ کسی نمیروید، بدون اجازۀ صاحب ایمیل نیز نمیتوانید برای او ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید؛ زیرا این کار ممکن است موجب نارضایتی مخاطب شود. این موضوع نهتنها به چهرۀ برند شما و اعتبارتان لطمه میزند، موجب اسپمشدن ایمیل شما نیز میگردد.
اما چرا باید به جمعآوری لیست ایمیل توجه داشته باشیم و بهطور هدفمند و متمرکز این لیست را گسترش دهیم؟
- با تهیۀ یک لیست ایمیل فعال و کارآمد، بازدهی ایمیل مارکتینگ شما بیشتر خواهد شد.
ایجاد لیست ایمیل به شما کمک میکند تا بهطور هدفمند با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. برای تهیۀ لیست ایمیل باید به سراغ مشتریان بالقوه و بالفعل خود بروید و با ارسال ایمیل بهطور منظم ارتباط خود را با آنها حفظ کنید و درنهایت ترافیک سایت خود را نیز افزایش دهید.
- یک لیست ایمیل گسترده به شما کمک میکند تا به شکل صحیح و در کمترین زمان محصولات و خدماتتان را معرفی کنید.
هرچه آدرسهای ایمیل بیشتری داشته باشید، میتوانید محصولات و خدماتتان را به افراد بیشتری نشان دهید و درنتیجه در کوتاهترین زمان، بهشکل مؤثر و کارآمد تولیدات خود را معرفی کنید و فروش خود را افزایش دهید.
- استفاده از ایمیل مارکتینگ با تهیۀ یک لیست ایمیل میتواند یک روش بازاریابی مقرونبهصرفه باشد.
نرخ بازشدن ایمیل توسط کاربران معمولاً بالاست و شما میتوانید از طریق کمپین ایمیل مارکتینگ بهراحتی با هزینۀ اندک نسبت به سایر روشهای بازاریابی، تبلیغات آنلاین داشته باشید. به همین دلیل، استفاده از بازاریابی ایمیلی به کمک یک لیست از ایمیلهای فعال میتواند یک روش بازاریابی کاملاً مقرونبهصرفه و با بازدهی بسیار خوب باشد.
۲ نکتۀ مهم درمورد جمعآوری لیست ایمیل
برای موفقیت ایمیل مارکتینگ باید به ۲ نکتۀ مهم درخصوص لیست ایمیل توجه داشته باشید تا از هدررفتن بودجه و زمان جلوگیری کنید و به نتیجۀ دلخواه خود برسید.
- مراقب لیست ایمیل خود باشید: مطمئن باشید که بهدرستی از لیست ایمیلتان نگهداری میکنید تا در فرایند افزایش مخاطبان و با گستردهشدن لیست، مخاطبان سابق خود را از دست ندهید و لیست شما از بین نرود.
- روی جمعآوری لیست ایمیلهای فعال تمرکز کنید: ارسال ایمیل به کاربرانی که تعاملی با ایمیلهای شما ندارند، موجب هدررفتن تلاشهایتان و اسپمشدن ایمیل شما میشود. به همین منظور، برای اینکه ایمیلهایتان به آدرسهای فعال ارسال شود بهتر است حتماً میزان Bounce Rate یا نرخ پرش ایمیل خود را بررسی کنید تا کاربرانی را که شما را بلاک کردهاند یا تعاملی با ایمیل شما ندارند از فهرست خود حذف کنید. علاوه بر این، بهتر است لیست ایمیل خود را براساس سن، جنس، موقعیت مکانی و علاقهمندیهای مخاطبانتان دستهبندی کنید تا با شخصیسازی، ایمیلهایی برای مخاطبان ارسال کنید که با علایق و نیازهای آنها ارتباط داشته باشد و درنتیجه بازدهی کمپین ایمیل مارکتینگ شما را افزایش دهد.
همین حالا جمعآوری لیست ایمیل خود را شروع کنید!
درنهایت میتوان گفت که لیست ایمیل، لیستی از آدرسهای ایمیلهای افرادی است که شما اجازۀ ارسال ایمیل به آنها را دارید. در برخی از کشورها قوانینی برای تبیین شرایط ارسال ایمیل به افراد وجود دارد که براساس این قوانین ارسال ایمیل بدون مجوز عواقب حقوقی و قانونی خواهد داشت. البته در ایران چنین قوانینی وجود ندارد؛ بااینحال ارسال ایمیل بدون رضایت کاربر به وجهه و اعتبار شما آسیب میزند. بنابراین بهتر است به روشهای صحیح و با کسب مجوز از افراد، ایمیل آنها را جمعآوری کنید و پس از آن کمپین ایمیل مارکتینگ خود را اجرا کنید.
برای موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ در قدمهای بعدی، پس از جمعآوری لیست ایمیل، لازم است به نکات دیگری نیز توجه کنید. برای مثال، از محتوا، قالب و طراحی مناسب برای ایمیل استفاده کنید و آن را از طریق سرویسهای ایمیل مارکتینگ معتبر برای کاربران ارسال کنید. ایمیل مارکتینگ اگر بهشکل صحیح انجام نشود، میتواند کل بودجۀ تبلیغاتی شما را هدر دهد؛ درنتیجه بهتر است برای این کار حتماً از متخصصان بازاریابی محتوایی کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر درخصوص بازاریابی ایمیلی میتوانید مقالۀ دیگر ما، تحت عنوان آموزش صفر تا صد ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید. علاوه بر این، برای دریافت خدمات در حوزۀ ایمیل مارکتینگ و تولید محتوا میتوانید با ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید.