۸ راه جمع‌آوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ

اغلب کسب و کارهای موفق در فضای دیجیتال، از ایمیل مارکتینگ برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. علی‌رغم افزایش شناخت صاحبان کسب و کارها نسبت به اهمیت بازاریابی ایمیلی، بسیاری از آن‌ها هنوز با نحوه اجرای صحیح آن آشنا نیستند. آن‌ها با صرف هزینه و وقت فراوان، کمپین‌ ایمیل مارکتینگ راه می‌اندازند اما در نهایت به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. دلیل این موضوع را باید در نحوه اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ جستجو کرد. برای مثال، اغلب این کسب و کارها، اولین و مهم‌ترین قدم برای شروع ایمیل مارکتینگ را که تهیه یک لیست ایمیل فعال است، دست کم می‌گیرند. لیست ایمیل، آدرس مخاطبانی است که شما برای آن‌ها ایمیل ارسال می‌کنید. اما سوال اینجاست که چطور باید این لیست را تهیه کرد و چرا این لیست اهمیت دارد؟ در همین راستا قصد داریم در این مقاله به بررسی اهمیت تهیه لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ بپردازیم و با ۸ راه جمع‌آوری لیست ایمیل آشنا شویم؛ همراه ما باشید.

چگونه لیست ایمیل تهیه کنیم؟

برای اینکه از ایمیل مارکتینگ به نتیجه دلخواه برسیم، باید در اولین قدم مخاطبان خود را مشخص کنیم. برای این کار به یک لیست ایمیل نیاز داریم. به عبارت دیگر محصول یا خدمت شما مشتریان بالقوه و بالفعلی دارد که باید به طریقی آن‌ها را تشویق کنید که آدرس ایمیل خود را در اختیارتان قرار دهند. به طور کلی روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری لیست ایمیل وجود دارد؛ برای مثال افرادی که محصولی از شما خریده‌اند، در رویداد شما شرکت کرده‌اند، یا برای دریافت اطلاعات در خصوص آخرین محصول و خدمت شما در خبرنامه عضو شده‌اند، همگی می‌توانند مخاطب ایمیل شما باشند. بنابراین شما می‌توانید با ارائه یک پیشنهاد و یا فراهم کردن فرصت عضویت، آدرس ایمیل افراد را جمع‌آوری کنید. در ادامه ۸ راه جمع‌آوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم.

۸ راه جمع‌آوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ۱- برای جمع‌آوری لیست ایمیل از Lead Magnet استفاده کنید

لیدمگنت (Lead Magnet) همان ارزش رایگانی است که به کاربران پیشنهاد می‌کنید و آن‌ها به بهانه دریافت این ارزش افزوده و رایگان، ایمیل خود را در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال از آن‌ها می‌خواهید که برای دانلود یک کتاب یا نرم‌افزار و یا دریافت کد تخفیف خرید کالا یا خدمت، ایمیل‌شان را ثبت کنند. برای اینکه از لیدمگنت‌ها نهایت استفاده را داشته باشید، باید هوشمندانه عمل کنید. به عبارت دیگر سعی کنید از لیدمگنت‌های جذاب و ارزشمند استفاده کنید که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند و آن‌ها را برای ثبت‌ ایمیل ترغیب نماید.

۲- آدرس ایمیل کاربرانی را که در رویدادهای شما ثبت‌نام می‌کنند جمع‌آوری کنید

اگر برگزارکننده رویداد هستید، در فرم ثبت‌نام رویداد یا خرید بلیت، آدرس ایمیل شرکت‌کنندگان را دریافت کنید. در ادامه، برای حفظ ارتباط با مخاطبان‌تان، می‌توانید پس از برگزاری رویداد یک فرم نظرسنجی به ایمیل آن‌ها ارسال کنید.

۳- از لندینگ پیج استفاده کنید

هیچ‌وقت تاثیر لندینگ‌پیج را دست‌کم نگیرید. می‌توانید برای برگزاری کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خود از لندینگ‌پیج استفاده کنید و در بخش Call To Action صفحه فرود، از کاربران بخواهید که در خبرنامه شما عضو شوند و یا برای دریافت یک فایل یا خرید یک محصول، ایمیل خود را وارد کنند.

۴- روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید

محتوای با کیفیت، محتوایی است که با تحقیق و جستجو نگاشته شده و کپی مطالب دیگران نیست. در چنین محتوایی که همیشه مخاطب دارد می‌توانید از انواع محتواهای تصویری، ویدئویی یا متنی استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق این محتوا که بازدید بالایی دارد، کاربران را به ثبت‌نام در خبرنامه یا وارد کردن ایمیل برای دریافت یک فایل ترغیب کنید و در نتیجه بازدیدکنندگان خود را به مخاطبان‌ ایمیل‌تان تبدیل کنید.

چرا به بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم؟
مشاهده مطلب

۸ راه جمع‌آوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ۵- از فرصت‌های داخل سایتتان غافل نشوید

در مطالب سایت یا وبلاگ خود از کال تو اکشن‌های جذاب برای دریافت ایمیل افراد استفاده کنید. Call To Action شما باید در جای مناسبی از صفحه قرار داشته باشد و به خوبی توجه بازدیدکننده را جلب کند. برای نوشتن یک کال تو اکشن تاثیرگذار که موجب ثبت‌نام کاربر در خبرنامه شما شود باید خودتان را به جای مخاطب بگذارید و از کلمات و عبارت‌های قدرتمند و موثر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کال تو اکشن باید کوتاه، خلاصه، واضح و روشن باشد. به طور کلی شما از طریق روش‌های زیر می‌توانید آدرس ایمیل بازدیدکنندگان وب‌سایت را دریافت کنید:

  • از طریق فرم ثبت‌نام و عضویت در وب‌سایت
  • در فرآیند خرید محصول یا خدمت و از طریق فرم تسویه‌حساب
  • با استفاده از فرم تماس با ما

۶- مسابقات آنلاین برگزار کنید

همه ما برنده شدن در مسابقه و دریافت جایزه را دوست داریم. شما می‌توانید از این ویژگی، به نفع خودتان استفاده کنید. به این منظور مسابقات مختلف با جوایز هیجان‌انگیز برگزار کنید و ایمیل افراد را برای شرکت در مسابقه جمع‌آوری کنید.

۷- از تبلیغات آنلاین استفاده کنید

می‌توانید در فیسبوک، گوگل، یوتیوب و سایر کانال‌های مجازی موجود تبلیغ کنید و از این طریق با ارائه یک ارزش رایگان که مورد نیاز مخاطبان است و یا با پیشنهاد عضویت در خبرنامه، لیست ایمیل خود را گسترش دهید.

۸- امکان عضویت در خبرنامه از طریق شبکه‌های مجازی را فراهم کنید

در نظر گرفتن چندین مدیوم مختلف برای برندسازی و استفاده از انواع شبکه‌های مجازی برای ارتباط با مخاطب، می‌تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد. یکی از مزایای شبکه‌های مجازی، امکان دعوت و ترغیب کاربران این شبکه‌ها به عضویت در خبرنامه شماست. به عبارت دیگر همانطور که مخاطبان را از ایمیل به سایر شبکه‌های مجازی خود انتقال می‌دهید، می‌توانید در شبکه‌های مجازی آن‌ها را به عضویت در خبرنامه تشویق کنید و از این طریق لیست ایمیل خود را گسترش دهید.

دلایل اهمیت جمع‌آوری لیست ایمیل برای ایمیل مارکتینگ

بسیاری از افراد می‌پرسند که چرا داشتن یک لیست ایمیل فعال و هدفمند برای موفقیت ایمیل مارکتینگ ضروری است؟ در پاسخ باید بگوییم که لیست ایمیل همان آدرسی است که شما برای شروع سفر و رسیدن به مقصد به آن نیاز دارید. به عبارت دیگر اگر مقصد خود را مشخص نکنید و یا یک مقصد اشتباه انتخاب کنید، بدون شک در مسیر گم می‌شوید. علاوه بر همه این نکات، میزبانان شما نیز باید در مقصد مشتاق دیدار شما باشند. در حقیقت همانطور که شما بدون دعوت به خانه کسی نمی‌روید، بدون اجازه صاحب ایمیل نیز نمی‌توانید برای او ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید زیرا این کار ممکن است موجب نارضایتی مخاطب شود. این موضوع نه تنها به چهره برند شما و اعتبارتان لطمه می‌زند، موجب اسپم شدن ایمیل‌ شما نیز می‌گردد.

اما چرا باید به جمع‌آوری لیست ایمیل توجه داشته باشیم و به طور هدفمند و متمرکز این لیست را گسترش دهیم؟

  • با تهیه یک لیست ایمیل فعال و کارآمد، بازدهی ایمیل مارکتینگ شما بیشتر خواهد شد

ایجاد لیست ایمیل به شما کمک می‌کند تا به طور هدفمند با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. برای تهیه لیست ایمیل باید به سراغ مشتریان بالقوه و بالفعل خود بروید و با ارسال ایمیل به طور منظم ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنید و در نهایت ترافیک سایت خود را نیز افزایش دهید.

  • یک لیست ایمیل گسترده به شما کمک می‌کند تا به شکل صحیح و در کمترین زمان محصولات و خدمات‌تان را معرفی کنید
آشنایی با بهترین ابزارهای تولید محتوای تصویری در تلفن همراه
مشاهده مطلب

هرچه آدرس‌های ایمیل بیشتری داشته باشید، می‌توانید محصولات و خدمات‌تان را به افراد بیشتری نشان دهید و در نتیجه در کوتاه‌ترین زمان به شکل موثر و کارآمد تولیدات‌تان را معرفی کنید و فروش خود را افزایش دهید.

  • استفاده از ایمیل مارکتینگ با تهیه یک لیست ایمیل می‌تواند یک روش بازاریابی مقرون‌به‌صرفه باشد.

نرخ باز شدن ایمیل توسط کاربران معمولا بالاست و شما می‌توانید از طریق کمپین ایمیل مارکتینگ به راحتی با هزینه اندک نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، تبلیغات آنلاین داشته باشید. به همین دلیل استفاده از بازاریابی ایمیلی به کمک یک لیست از ایمیل‌های فعال می‌تواند یک روش بازاریابی کاملا مقرون‌به‌صرفه و با بازدهی بالا باشد.

۲ نکته مهم در مورد جمع‌آوری لیست ایمیل

برای موفقیت ایمیل مارکتینگ باید به ۲ نکته مهم در خصوص لیست ایمیل توجه داشته باشید تا از هدر رفتن بودجه و زمان جلوگیری کنید و به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

  • مراقب لیست ایمیل‌تان باشید

مطمئن باشید که به درستی از لیست ایمیل‌تان نگهداری می‌کنید تا در فرآیند افزایش مخاطبان و با گسترده شدن لیست، مخاطبان سابق خود را از دست ندهید و لیست‌تان از بین نرود.

  • روی جمع‌آوری لیست ایمیل‌های فعال تمرکز کنید

ارسال ایمیل به کاربرانی که تعاملی با ایمیل‌های شما ندارند، موجب هدر رفتن تلاش‌هایتان و اسپم شدن ایمیل شما می‌شود. به همین منظور برای اینکه ایمیل‌هایتان به آدرس‌های فعال ارسال شود بهتر است حتما میزان Bounce Rate  یا نرخ پرش ایمیل خود را بررسی کنید تا کاربرانی که شما را بلاک کرده‌اند یا تعاملی با ایمیل شما ندارند را از لیست خود حذف کنید. علاوه بر این بهتر است لیست ایمیل‌تان را بر اساس سن، جنس، موقعیت مکانی و علاقه‌مندی‌های مخاطبان‌تان دسته‌بندی کنید تا با شخصی‌سازی، ایمیل‌هایی برای مخاطبان ارسال کنید که با علایق و نیازهای آن‌ها ارتباط داشته باشد و در نتیجه بازدهی کمپین ایمیل مارکتینگ شما را افزایش دهد.

همین حالا  برای جمع‌آوری لیست ایمیل شروع کنید!

در نهایت می‌توان گفت که لیست ایمیل، لیستی از آدرس‌های ایمیل‌های افرادی است که شما اجازه ارسال ایمیل به آن‌ها را دارید. در برخی از کشورها قوانینی برای تبیین شرایط ارسال ایمیل به افراد وجود دارد که بر اساس این قوانین ارسال ایمیل بدون مجوز عواقب حقوقی و قانونی خواهد داشت. اما در ایران چنین قوانینی وجود ندارد، با این حال ارسال ایمیل بدون رضایت کاربر به وجهه و اعتبار شما آسیب می‌زند. بنابراین بهتر است به روش‌های صحیح و با کسب مجوز از افراد، ایمیل آن‌ها را جمع‌آوری کنید و پس از آن کمپین ایمیل مارکتینگ خود را اجرا نمایید.

برای موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ در قدم‌های بعدی، پس از جمع‌آوری لیست ایمیل، لازم است به نکات دیگری نیز توجه کنید. برای مثال، از محتوا، قالب و طراحی مناسب برای ایمیل استفاده کنید و آن را از طریق سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معتبر برای کاربران ارسال نمایید. ایمیل مارکتینگ اگر به شکل صحیح انجام نشود، می‌تواند کل بودجه تبلیغاتی شما را هدر دهد. در نتیجه بهتر است برای این کار حتما از متخصصین بازاریابی محتوایی کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر درخصوص بازاریابی ایمیلی می‌توانید مقاله دیگر ما، تحت عنوان آموزش صفر تا صد ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید. علاوه بر این برای دریافت خدمات در حوزه ایمیل مارکتینگ و تولید محتوا می‌توانید با ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *