همۀ ما میدانیم که برای ماندن در صفحۀ اول گوگل، فروش بیشتر و ایجاد تعامل با کاربر باید محتوای خوب بنویسیم؛ اما مشکل از جایی شروع میشود که یادمان میرود برای تشخیص محتوای خوب از بد، باید به سراغ تحلیل محتوای متنی و استفاده از ابزارهای تخصصی برویم.
در بازار عجیبی کار میکنیم، بسیاری از تولیدکنندگان محتوای متنی نمیدانند نتیجۀ تلاشهایشان چه میشود. کارفرماها فقط چشمشان به آمدن در صفحۀ اول گوگل است و یادشان رفته که هدف از انتشار دهها رپورتاژ آگهی و هزاران کلمه محتوای بلاگ و سایت، بررسی رفتار کاربران نیز هست.
بسیاری از مدیران دیجیتالمارکتینگ هم فقط زمانی روی ابزارهای تحلیل تمرکز میکنند که کمپین چاق و چلهای در جریان باشد. این وسط تولیدکنندگان محتوا و کارفرماها، در فضایی پر از مجهولات باهم تعامل میکنند. شاید این مسئله کمی به فرهنگمان نیز برمیگردد: سنجشهای کیلویی، فقر آمار و اطلاعات و اظهارات روی هوا. حالا بیاییم از مقدمه کم کنیم و بهجای مذمت و قضاوت، کمی هم به ابزارهای تحلیل محتوای متنی اعتماد کنیم.
تحلیل محتوای متنی چیست؟
در فضای وب و بهویژه گوگل، الگوریتمهای خاصی بهعنوان استاندارد برای یک محتوای متنی تعریف شده است. شناختن این الگوریتمها و استانداردها یکی از اصول اساسی برای تولید محتوای متنی فوقالعاده است. در تحلیل محتوای متنی، اجزای مختلف محتوای تولیدشده را با این استانداردها تطبیق داده و مقایسه میکنید. فرایند تجزیهوتحلیل متن در قالب تحلیل کمی و کیفی صورت میپذیرد.
هدف تحلیل محتوا
کار تولید محتوا فرایندی هزینهبر است؛ لذا باید مطمئن شد که قطار تولید محتوا روی ریل درستی در حال حرکت است، وگرنه نتیجۀ زحمات و هزینهها، برای شما مطلوب نخواهد بود. همچنین فعالیت در فضای وب برای رسیدن به نقطۀ ایدئال کاملاً زمانبر است و نیاز به تلاشی مستمر دارد.
درواقع تلاش برای حضور در صفحۀ اول گوگل، مسابقهای از جنس دوی ماراتن است، نه سرعت. هدف تحلیل محتوای متنی نیز همین است که به شما نشان دهد هزینه و زمانی که برای تولید محتوا صرف میکنید، شما را به اهدافتان میرساند یا خیر.
کاربرد تحلیل محتوای متنی
در تولید محتوای متنی در فضای وب، رقابت بر سر جذب مخاطب است. برای تحلیل این موضوع نیز شاخصهایی نظیر زمان صرفشده توسط مخاطب برای مطالعۀ محتوا و کشش محتوای شما برای منتقلکردن کاربر به صفحات مختلف سایت شما وجود دارد.
یک تحلیل خوب باید با ارائۀ گزارشهای آماری دقیق، این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد تا متوجه میزان اثرگذاری محتوای تولیدشده بشوید.
مراحل تحلیل محتوای متنی
حالا که با اهمیت این فرایند آشنا شدید، نوبت آن رسیده است که روش انجام این فرایند را بررسی کنیم. تحلیل محتوای متنی از چند گام اساسی تشکیل میشود که عبارتاند از:
۱. مهمترین و اساسیترین سؤالی را که دربارۀ یک محتوا به ذهنتان میرسد، بهعنوان معیار اصلی در نظر بگیرید.
. حالا محتوایی را که قرار است بر مبنای آن سؤال، مورد ارزیابی قرار دهید، انتخاب کنید.
۳. در ادامه باید محتوا را بر مبنای سؤال، دستهبندی و کدگذاری کنید. ممکن است دستهبندیها کمی باشند یا کیفی. درواقع این دستهبندی بخشهای مهم متن شما را معین میکند. هریک از این دستهبندیها باید روشن و واضح باشند و با یک نام مشخص معین شوند.
۴. کار تجزیهوتحلیل محتوای متنی را بر مبنای کدگذاری انجام دهید و نتایج بهدستآمده را ارزیابی کنید.
آموزش تحلیل محتوای متنی با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول
برای تحلیل یک محتوا در سایت خود میتوانید از دو ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول استفاده کنید. در ابتدا لازم است که با این دو ابزار، آشنایی مختصری داشته باشید.
گوگل آنالیتیکس
گوگل ابزاری را در اختیار وبمسترها قرار داده است تا به کمک آن بتوانند میزان ترافیک و نرخ تعامل کاربران را با سایت خود بهصورت آماری بررسی کنند.
گوگل آنالیتیکس گزارشهای بسیار خوبی را در اختیار شما قرار میدهد و به کمک آن میتوانید مجموعه عملکرد سایت خود را ارزیابی کنید.
سرچ کنسول
پس از ارزیابی سایت خود به کمک گوگل آنالیتیکس، برای بهینهسازی و ارتقای آن میتوانید از ابزار دیگری به نام سرچ کنسول استفاده کنید. به کمک این ابزار میتوانید کلمات کلیدی را که کاربران با جستوجوی آنها وارد سایت شما میشوند تشخیص دهید.
به کمک گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول چطور محتوا را تحلیل کنیم؟
پس از ثبتنام سایت خود در این بستر، باید وارد آن شوید. در صفحۀ اصلی آن پنج گزینه در منوی سمت چپ سایت در اختیار شماست. این پنج گزینه عبارتاند از:
- ترافیک سایت(REAL-TIME) : با واردشدن به این بخش مشاهده خواهید کرد که بهطور لحظهای چه کاربرانی در سایت شما حضور دارند و مشغول بازدید کدام صفحات سایت شما هستند.
- مخاطبان سایت(AUDIENCE) : گوگل از ابزارهایی برای شناسایی مخاطبان حاضر در آن استفاده میکند. در این بخش اطلاعاتی نظیر جنسیت، موقعیت جغرافیایی کاربران و همچنین موضوعاتی از سایت شما را که بیشتر مورد توجه و رجوع کاربران قرار میگیرد، مشاهده خواهید کرد.
- مبدأ ورود به سایت(ACQUISITION) : در این بخش متوجه خواهید شد کاربران از چه بسترهایی وارد سایت شما میشوند. اهمیت این بخش در آن است که به شما کمک میکند بسترهای مناسب تبلیغاتی برای کار خود را شناسایی کنید.
- رفتار کاربران(BEHAVIOR) : اگر میخواهید بدانید که وقتی یک کاربر وارد سایت شما میشود چه مسیری را طی میکند یا اینکه چه مدت در سایت شما حضور دارد، باید از این بخش استفاده کنید. کاربری این قسمت بسیار عالی است. به این ترتیب که شما میتوانید مؤثرترین بخشها و محتواهای سایت خود را شناسایی کنید.
بررسی میزان تحقق اهداف(CONVERSIONS) : طبیعتاً از ایجاد یک سایت و تولید هر محتوا هدف خاصی را دنبال میکنید. این هدف ممکن است خرید یک محصول، کلیککردن روی یک لینک خاص یا هر چیز دیگری باشد. میتوانید این اهداف را در گوگل آنالیتیکس تعریف کنید و سپس در این قسمت مشاهده کنید که چه میزان از اهداف شما محقق شده است. گوگل آنالیتیکس میزان تحقق هدف را با یک عدد که بهعنوان نرخ تبدیل شناخته میشود، در اختیار شما میگذارد. هرچه این عدد بالاتر باشد، میزان دستیابی شما به هدف تعیینشده بیشتر است.
نحوه تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس
برای ثبت یک هدف در گوگل آنالیتیکس بهمنظور تحلیل محتوای متنی باید از بخش Admin وارد قسمت Goal شوید. در صفحۀ بازشده قالبهای هدف ازپیشتعیینشده وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.
همچنین میتوانید هدف شخصی خود را تعیین کنید. پیشنهاد ما این است که هدف را همواره از نوع Destination تعیین کنید. سعی کنید هدف خود را بهدقت تعیین کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.
تشخیص رتبهبندی محتوا در سرچ کنسول
ابزار دیگری که امکانات گستردهای برای تحلیل محتوای متنی در اختیار شما قرار میدهد، سرچ کنسول است.
بخشی از این ابزار که اینجا موردنظر ماست، گزارش Performance است. در این قسمت میتوانید فهرست کلمات کلیدی را که سایت شما براساس آن در گوگل رتبهبندی شده است، مشاهده کنید. برای این منظور، پس از ورود به بخش Performance وارد تب Queries شوید و نتایج را مشاهده کنید. همچنین به کمک سرچ کنسول میتوانید صفحههایی را که بیشترین و کمترین بازدید را داشتهاند، مشاهده کنید.
کلام پایانی
موفقیت در تولید محتوا نیازمند داشتن تحلیل قوی و صحیح از محتوایی است که در سایت خود منتشر میکنید. ابزارهای اشارهشده کار را برای شما راحتتر کردهاند و میتوانید عملکرد سایت خود را از نظر شاخصهای مختلف ارزیابی کنید.
پس حتماً به سراغ گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول بروید و به کمک آنها به تحلیل محتوای متنی سایت خود بپردازید. کلید موفقیت سایت شما در تحلیل و ارزیابی دقیق محتوا نهفته است. اگر در این مسیر نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید میتوانید روی کمک ما حساب کنید .[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]