چند سالی است که رقابت جدی برای حضور در صفحه اول گوگل در بین سایت‌های ایرانی نیز بسیار جدی شده‌است. صاحبان صنایع و کسب‌وکارهای خرد، متوسط و بزرگ برای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود نیاز به دیده‌شدن دارند. اما همه می‌دانیم که صبر و حوصله کاربر اینترنت آن قدر زیاد نیست که بعد از صفحه اول گوگل به دنبال شما بگردد. اینجاست که حضور در صفحه اول گوگل به یک نبرد واقعی تبدیل شده‌است.  تولید محتوای متنی یکی از اصلی‌ترین ابزار برای برنده‌شدن در این رقابت است؛ اما هر محتوایی نمی‌تواند شما را به سر منزل مقصود برساند. ردپای مفهومی به نام تحلیل محتوای متنی از اینجا است که پیدا می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید تحلیل محتوای متنی چیست و از چه ابزارهایی می‌توانید برای این کار استفاده کنید،‌ در ادامه با ما همراه باشید.

تحلیل محتوای متنی چیست؟

در فضای وب و به ویژه گوگل الگوریتم‌های خاصی به عنوان استاندارد برای یک محتوای متنی تعریف شده‌است. شناختن این الگوریتم‌ها و استانداردها یک اصل اساسی برای تولید محتوای متنی فوق‌العاده است. در تحلیل محتوای متنی، اجزای مختلف محتوای تولید شده را با این استانداردها تطبیق داده و مقایسه می‌کنید. فرآیند تجزیه و تحلیل متن در قالب تحلیل کمی و کیفی صورت می‌پذیرد.

تحلیل محتوا

هدف تحلیل محتوا

کار تولید محتوا یک فرآیند هزینه‌بر است؛ لذا باید مطمئن شد که قطار تولید محتوا روی ریل درستی در حال حرکت است وگرنه نتیجه زحمات و هزینه‌ها، مطلوب شما نخواهد بود. همچنین فعالیت در فضای وب برای رسیدن به نقطه ایده‌آل کاملا زمان‌بر است و نیاز به تلاشی مستمر دارد.

در واقع تلاش برای حضور در صفحه اول گوگل یک مسابقه از جنس دوی ماراتن است نه سرعت. هدف تحلیل محتوای متنی نیز همین است که به شما نشان دهد هزینه و زمانی که برای تولید محتوا صرف می‌کنید، شما را به اهداف‌تان می‌رساند یا خیر.

کاربرد تحلیل محتوای متنی

در تولید محتوای متنی در فضای وب،‌ رقابت بر سر جذب مخاطب است. برای تحلیل این موضوع نیز شاخص‌هایی نظیر زمان صرف‌شده توسط مخاطب برای مطالعه محتوا و کشش محتوای شما برای منتقل کردن کاربر به صفحات مختلف سایت شما وجود دارد.

یک تحلیل خوب باید با ارائه گزارش‌های آماری دقیق این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد تا متوجه میزان اثرگذاری محتوای تولید‌شده شوید.

مراحل تحلیل محتوای متنی

حالا که با اهمیت این فرآیند آشنا شدید، نوبت به آن رسیده‌است که روش انجام آن را بررسی کنیم. تحلیل محتوای متنی از چند گام اساسی تشکیل می‌شود که عبارتند از:

1- مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالی که درباره یک محتوا به ذهن‌تان می‌رسد را به عنوان معیار اصلی در نظر بگیرید.

2- حالا محتوایی که قرار است بر مبنای آن سوال مورد ارزیابی قرار دهید را انتخاب کنید.

3- در ادامه محتوا را بر مبنای سوال باید دسته‌بندی و کدگذاری کنید. ممکن است دسته‌بندی‌ها کمی باشند یا کیفی. در واقع این دسته‌بندی بخش‌های مهم متن شما را معین می‌کند. هر یک از این دسته‌بندی‌ها باید روشن و واضح باشند و با یک نام مشخص معین شوند.

4- کار تجزیه و تحلیل محتوای متنی را بر مبنای کدگذاری انجام دهید و نتایج به دست آمده را ارزیابی کنید.

آموزش تحلیل محتوای متنی با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول

برای تحلیل یک محتوا در سایت خود می‌توانید از دو ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول استفاده کنید. در ابتدا لازم است تا با این دو ابزار آشنایی مختصری داشته باشید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل ابزاری را در اختیار وبمسترها قرار داده‌است تا که به کمک آن بتوانند میزان ترافیک و نرخ تعامل کاربران را با سایت خود به صورت آماری مورد بررسی قرار دهند.

گوگل آنالیتیکس گزارش‌های بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به کمک آن می‌توانید مجموعه عملکرد سایت خود را ارزیابی کنید.

تحلیل محتواسرچ کنسول

پس از ارزیابی سایت خود به کمک گوگل آنالیتیکس برای بهینه‌سازی و ارتقای آن می‌توانید از ابزار دیگری به نام سرچ کنسول استفاده کنید. به کمک این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی را که کاربران با جستجوی آنها وارد سایت شما می‌شوند را تشخیص دهید.

تحلیل محتوابه کمک گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول چطور محتوا را تحلیل کنیم؟

پس از ثبت‌نام سایت خود در این بستر، باید وارد آن شوید. در صفحه اصلی آن پنج گزینه در منوی سمت چپ سایت در اختیار شما است. این پنج گزینه عبارتند از:

  •  ترافیک سایت (REAL-TIME): با وارد شدن به این بخش مشاهده خواهید که به طور لحظه‌ای چه کاربرانی در سایت شما حضور دارند و مشغول بازدید کدام صفحات سایت شما هستند.
  •  مخاطبان سایت (AUDIENCE): گوگل از ابزارهایی برای شناسایی مخاطبان حاضر در آن استفاده می‌کند. در این بخش اطلاعاتی نظیر جنسیت، موقعیت جغرافیایی کاربران و همچنین موضوعاتی از سایت شما که بیشتر مورد توجه و رجوع کاربران قرار می‌گیرد را مشاهده خواهید کرد.
  •  میداء ورود به سایت (ACQUISITION): در این بخش متوجه خواهید شد کاربران از چه بسترهایی وارد سایت شما می‌شوند. اهمیت این بخش آن است که به شما کمک می‌کند تا بسترهای مناسب تبلیغاتی برای کار خود را شناسایی کنید.
  •  رفتار کاربران (BEHAVIOR): اگر می‌خواهید بدانید که وقتی یک کاربر وارد سایت شما می‌شود چه مسیری را طی می‌کند یا اینکه چه مدت در سایت شما حضور دارد، باید از این بخش استفاده کنید. کاربری این قسمت بسیار عالی است. به این ترتیب که شما می‌توانید موثرترین بخش‌ها و محتواهای سایت خود را شناسایی کنید.
  • بررسی میزان تحقق اهداف (CONVERSIONS): طبیعتا از ایجاد یک سایت و تولید هر محتوا هدف خاصی را دنبال می‌کنید. این هدف ممکن است خرید یک محصول، کلیک کردن روی یک لینک خاص یا هر چیز دیگری باشد. می‌توانید این اهداف را در گوگل آنالیتیکس تعریف کنید و سپس در این قسمت مشاهده کنید که چه میزان از اهداف شما محقق شده‌است. گوگل آنالیتیکس میزان تحقق هدف را با یک عدد که به عنوان نرخ تبدیل شناخته می‌شود، در اختیار شما می‌گذارد. هرچه این عدد بالاتر باشد، میزان دستیابی شما به هدف تعیین شده بیشتر است.تحلیل محتوا

نحوه تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس

برای ثبت یک هدف در گوگل آنالیتیکس به منظور تحلیل محتوای متنی باید از بخش Admin وارد قسمت Goal شوید. در صفحه بازشده قالب‌های هدف از پیش تعیین شده وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین می‌توانید هدف شخصی خود را تعیین کنید. پیشنهاد ما این است که هدف را همواره از نوع Destination تعیین کنید. سعی کنید هدف خود را به دقت تعیین کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

تشخیص رتبه‌بندی محتوا در سرچ کنسول

ابزار دیگری که امکانات گسترده‌ای برای تحلیل محتوای متنی در اختیار شما قرار می‌دهد، سرچ کنسول است.

بخشی از این ابزار که اینجا مورد نظر ماست، گزارش Performance است. در این قسمت می‌توانید لیست کلمات کلیدی که سایت شما بر اساس آن در گوگل رتبه‌بندی‌ شده‌است را مشاهده کنید. برای این منظور پس از ورود به بخش Performance وارد تب Queries شوید و نتایج را مشاهده کنید. همچنین به کمک سرچ کنسول می‌توانید صفحه‌هایی را که بیشترین و کمترین بازدید داشته‌اند، مشاهده کنید.

تحلیل محتواکلام پایانی

موفقیت در تولید محتوا نیازمند داشتن تحلیل قوی و صحیح از محتوایی است که در سایت خود منتشر می‌کنید. ابزارهای اشاره‌شده کار برای شما راحت‌تر کرده‌اند و می‌توانید عملکرد سایت خود را از نظر شاخص‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهید.

پس حتما به سراغ گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول بروید و به کمک آن‌ها به تحلیل محتوای متنی سایت خود بپردازید. کلید موفقیت سایت شما در تحلیل و ارزیابی دقیق محتوا نهفته است. اگر در این مسیر نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید می‌توانید روی کمک ما حساب کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

تولید محتوای متنی

2 دیدگاه ها

  • مطلب خوبی بود. ممنون . من کارم فروش اسباب بازی هست توی سرچ کنسول ایمپرشن بالایی دارم اما کلیک کمه، چکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

    • سلام اقای تیموری عزیز
      بهتر هست که روی تغییرات محتوایی در توضیحات، اصلاح ساختار محتوا تمرکز کنید. اگر به ما در واتس اپ پیام بدید، راهنمایی های بیشتری خدمتتون ارائه می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *