در حال بارگذاری
تولید محتوا، تولید پادکست

تولید محتوای صوتی، تولید پادکست

تولید محتوای صوتی، تولید پادکست

تولید محتوا صوتی یا پادکست شاید همان فرم جدیدی از صدای ضبط شده استادهای دانشگاهمان است که پایان ترم بین بچه ها رد و بدل می شد. یادتان می آید یک واکمن و بعدتر ها با رکوردر و کم کم با گوشی موبایل کلاس می رفتیم .کلاس هایی که حوصله نوشتن جزوه نداشتیم و بچه ها آنقدر پر جنب و جوش بودند که حرف هایشان هم خود بخشی از درس محسوب می شد.

مثل همه چیز که رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است تولید محتوای صوتی هم تغییر کرده است. استاندارد، سناریو، فرم و تکنیک خاص خود را دارد.وب مسترها و مدیران وب سایت ها پادکست های آموزشی، سرگرمی و اطلاع رسانی و.. تولید می کنند و کاربران مشتاقانه دانلود می کنند.

حقیقتاً اغراق نیست؛می دانید که صدا همیشه ماندگار است و انسان تشنه دانایی، پس اگر خدمات یا محصولی دارید که می خواهید آنرا به طریقی ارزشمند و لذت بخش به کاربران دهید، پادکست تولید کنید. نگران نحوه ساخت و توزیع و انتشار آن نباشید. ما در این مقاله می کوشیم آنچه را که از پادکست گردآوری کرده ایم، به زبانی ساده منتقل کنیم.

پادکست چیست؟

پادکست نوعی محتوای صوتی و کلامی الکترونیکی است که توسط گویندگان و یا افراد خوش صدا! با استفاده از نرم افزار و تجهیزات بسیار حرفه ای و یا از طریق همین وسایل ساده ضبط صوت، قابل انجام است. در تعریفی دیگر پادکست را وبلاگ صوتی می نامند و جزء جدیدترین تکنولوژی برای انتشار صوت در اینترنت است.

ممکن است با خود بگوید:” خب چه تفاوتی با رادیو یا همون صداهای ضبط شده داره ؟” درست پرسیدید ، پادکست اساساً شبیه همان مواردی ست که فکر می کنید اما چند تفاوت عمده و متمایز کننده دارد.

تولید محتوای صوتی یا پادکستینگ یک روش ارائه محتوا در اینترنت است که بر مبنای فایل های صوتی کار می کند و بر خلاف سایر روشهای ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می کنند، بر اساس روش Pull Technology است.یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می گیرد.

در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه های پخش غیر از کامپیوتر استفاده می کند و در زمان استفاده، نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولا دستگاه های استفاده از پادکست ها بسیار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.

محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا است.

در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدوده خاص از محتوا و سایر کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.

در این روش، نیازی به مراجعه به وب سایت های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم افزار، کپی محتوا به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدید ترین اطلاعات را در دستگاه پخش محتوای صوتی خود خواهد داشت.

تولید محتوا تولید پادکست

چرا پادکست تولید کنیم؟

چون شما نیاز داریدبه روشی ساده ارتباط نزدیکی با کاربران برقرار کنید و حس اعتماد و لذت را در آنها ایجاد کنید. اعتمادی که بر پایه معرفی صحیح توانمندی ها و مهارت های شماست . تمام این موارد در یک پادکست خوب وجود دارد.

۱- دستیابی به حوزه جدیدی از کاربران

مردم دوست دارند از رسانه به شکل‌های مختلفی استفاده کنند. لذا افزودن یک انتخاب رسانه‌ای تازه، می‌تواند کمک خوبی جهت دستیابی به گروه جدیدی از کاربران باشد. پادکست‌های صوتی(بر خلاف پادکست ویدیویی) به کاربر اجازه می‌دهند چند وظیفه‌ای و مالتی تسک باشد.یعنی آنها می‌توانند همزمان با گوش دادن به پادکست شما، به کارهای دیگرشان هم برسند: به جستجوی وب بپردازند یا حتی مشغول رانندگی، ورزش یا کارهای منزل شوند.

۲- ایجاد رابطه نزدیک‌تر با شنوندگان

پادکست با اضافه کردن صدای شما به وب‌سایت شخصی یا شرکتی در مشخص کردن یک نشان و علامت مشخصه دیگر برای شناخته شدن شما یا کار و کسب‌تان کمک می‌کند. زیرا پادکست‌ها کاملا انتخابی هستند و تنها کسانی که می‌خواهند صدای شما را بشنوند و یا جذب آنچه می‌گویید شده‌اند، آن را دانلود می‌کنند.

۳- برجسته کردن توانایی شما

با ارائه برخی اطلاعات مفید می‌توانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در زمینه کاری‌تان برجسته کنید و این ممکن است در آینده برای مردمی که نیاز به استفاده از چنین مهارت‌هایی دارند، اعتماد آفرین باشد. همچنین می‌توانید سمینار‌ها و کنفرانس‌‌هایتان را به صورت پادکست ضبط کرده و در اختیار افرادی قرار دهید که امکان شرکت در آنها را ندارند. برجسته شدن توانایی‌هایتان با تولید محتوا صوتی حتی امکان به ارمغان آوردن بازارهای کسب و کار جدید برای شما باشد.

۴- ایجاد پتانسیل تبلیغاتی و درآمدزایی

اگر پادکست شما محبوبیت لازم را پیدا کند، حتی ممکن است بتوانید بخش‌های تبلیغاتی در میان آن برای فروش عرضه کنید.

۵- پاسخ به بازخوردهای بازدیدکنندگان و مشتریان

شما می‌توانید از پادکست‌تان به عنوان شانسی جهت پاسخ به نگرانی‌ها و واکنش‌های کاربران سایت و یا مشتریان شرکت‌تان بهره ببرید.تولید محتوا باید منسجم و دقیق باشد!

۶- ارتباط صمیمانه با شنوندگان

با تولید محتوا صوتی، محتوا مستقیما به صورت کلامی با شنونده ارتباط برقرار می‌کند. برای رساندن محتوا به کاربر، این شیوه بسیار صمیمانه‌تر از نوشتن ایمیل یا درج یک پست در وبلاگ و وب سایت است.

۷- راه حل مناسب و ساده انتقال محتوا

هنگامی که کاربر یک بار مشترک فید یک پادکست شود، نسخه‌های جدید به صورت خودکار در کامپیوترش دانلود می‌شوند و او می‌تواند هر زمان که خواست به آنها گوش کند.

۸- کاهش هزینه‌ها

به دلیل اینکه پادکست‌ها به صورت دیجیتال ارسال می‌شوند، بسیاری از هزینه‌ها همچون پست، چاپ، ضبط یا سی دی حذف می‌شوند. با این شیوه، همچنین هزینه‌هایی همچون ملاقات حضوری هم دیگر در میان نخواهند بود. همچنین در تولید محتوا صوتی به روزرسانی و آرشیو بسیار ساده خواهد بود.

۹- تهیه پادکست یک شیوه ارتباطی با صرفه‌جویی مناسب در زمان است

شما می‌توانید همزمان با انجام دیگر کار‌هایتان در اداره، خانه یا حتی در مسافرت به پادکست گوش دهید. به لطف استفاده از پادکست می‌توان برخی از جلسات و ملاقات‌ها را حذف کرد و صرفه‌جویی خوبی در زمان و بهبود کارایی و سودمندی داشت.

چگونه پادکست بسازیم؟

برای تولید محتوا صوتی یا همان پادکست دو دسته نیاز اساسی وجود دارد: سخت‌افزار لازم برای ضبط صدا، یعنی میکروفن، و نرم‌افزار لازم برای ضبط و ویرایش صدا. کیفیت میکروفن قطعا در نتیجه‌ی کار تأثیر دارد.
برای ضبط و ویرایش صدا، نرم‌افزارهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که اغلب این نرم‌افزارها توانایی‌های متعددی را برای کاربرانشان به همراه می‌آورند؛ ‌اما به همان میزان که بر توانایی این نرم‌افزارها اضافه می‌شود، بر پیچیدگی آن‌ها نیز افزوده می‌شود. به همین دلیل برنامه‌ای خاص برای ضبط صدا و ویرایش آن برای پادکست‌ها ساخته شده است.

نرم افزار Audacity با وجود آنکه ظاهری ساده دارد و کار با آن چندان دشوار نیست، تمام نیازهای شما برای ساخت یک پادکست را برطرف می‌کند. ما در مقالات بعدی به معرفی سرویس های تولید و انتشار پادکست و استراتژی ها و سناریوهای محتوایی پادکست ها می پردازیم.چنانچه دوست در خبرنامه ی ما عضو شوید.
این پست با استفاده از مطالب دو وب سایت متمم ، کانتنت بازار تقدیم شما شد.

تولید محتوای صوتی، تولید پادکست
5 (100%) 1 vote

دیدگاهتان را بنویسید