تولید محتوا، تولید پادکست

تولید محتوا، تولید پادکست


تولید محتوا صوتی یا پادکست شاید همان فرم جدیدی از صدای ضبط‌شدۀ استادهای دانشگاهمان است که پایان ترم بین بچه‌ها رد و بدل می‌شد. یادتان می‌آید با واکمن و بعدترها با رکوردر و کم‌کم با گوشی موبایل به کلاس می‌ر‌فتیم؟ کلاس‌هایی که حوصلۀ نوشتن جزوه نداشتیم و بچه‌ها آن‌قدر پر‌جنب‌و‌جوش بودند که حرف‌های خودشان هم بخشی از درس محسوب می‌شد.

مثل همه‌چیز که رنگ‌و‌بوی دیگری به خود گرفته است، تولید محتوای صوتی هم تغییر کرده است و استاندارد، سناریو، فرم و تکنیک خاص خود را دارد. وب‌مسترها و مدیران وب‌سایت‌ها پادکست‌های آموزشی، سرگرمی و اطلاع‌رسانی و… تولید می‌کنند و کاربران مشتاقانه آن‌ها را دانلود می‌کنند. پادکست ‌ها به‌خوبی توانسته‌اند جای خود در میان انواع محتواها از قبیل محتواهای متنی، محتواهای ویدیویی و محتواهای تصویری و… باز کنند.
حقیقتاً اغراق نیست. می‌دانید که صدا همیشه ماندگار است و انسان تشنۀ دانایی. پس اگر خدمات یا محصولی دارید که می‌خواهید آن را به طریقی ارزشمند و لذت‌بخش به کاربران دهید، پادکست تولید کنید. نگران نحوۀ ساخت و توزیع و انتشار آن نباشید. ما در این مقاله می‌کوشیم آنچه از پادکست گردآوری کرده‌ایم، به زبانی ساده منتقل کنیم.

پادکست چیست؟

پادکست نوعی محتوای صوتی و کلامی الکترونیکی است که گویندگان یا افراد خوش‌صدا! با استفاده از نرم‌افزار و تجهیزات بسیار حرفه‌ای یا از طریق همین وسایل سادۀ ضبط صوت، تولید می‌کردند. در تعریفی دیگر، پادکست را وبلاگ صوتی می‌نامند و جزء جدیدترین تکنولوژی‌ها برای انتشار صوت در اینترنت است.

ممکن است با خود بگویید: «خب چه تفاوتی با رادیو یا همان صداهای ضبط‌شده دارد؟» درست پرسیدید. پادکست اساساً شبیه همان مواردی است که فکر می‌کنید، اما چند تفاوت عمده و متمایز‌کننده دارد.
تولید محتوا صوتی یا پادکستینگ نوعی روش ارائۀ محتوا در اینترنت است که برمبنای فایل‌های صوتی کار می‌کند و برخلاف سایر روش‌های ارائۀ محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می‌کنند، بر طبق روش Pull Technology است. یعنی در این روش مصرف‌کننده براساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود، بلکه او آن‌ها را براساس نیاز خود تحویل می‌گیرد.

در این روش، مصرف‌کننده محتوای مورد نظر را به‌وسیلۀ دستگاه‌های پخشی غیر از کامپیوتر استفاده می‌کند و در زمان استفاده، نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولاً دستگاه‌های استفاده از پادکست‌ها بسیار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.

محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود. در‌حالی‌که در سایر روش‌ها، برای استفاده از محتوا نیاز به ارتباط اینترنتی است.
در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدودۀ خاصی از محتوا و سایر کنترل‌ها ازطرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد دفعاتی که بخواهد می‌تواند محتوا را گوش دهد. در‌حالی‌که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به‌خودی‌خود وجود ندارد.

ثبت مکان در گوگل مپ پنجره فروش بیشتر
مشاهده مطلب

در این روش، نیازی به مراجعه به وب‌سایت‌های مختلف برای دسترسی به انواع محتوا نیست و با تنظیم نرم‌افزار، کپی محتوا به دستگاه پخش آن به‌طور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش محتوای صوتی خود خواهد داشت.

تولید محتوا تولید پادکست

چرا پادکست تولید کنیم؟

چون شما نیاز دارید به روشی ساده ارتباط نزدیکی با کاربران برقرار کنید و حس اعتماد و لذت را در آن‌ها ایجاد کنید. اعتمادی که بر پایۀ معرفی صحیح توانمندی‌ها و مهارت‌های شماست. تمام این موارد در پادکست خوب وجود دارد.

خواندن این مطلب مرتبط را از دست ندهید : چگونه با تولید پادکست درآمدزایی کنیم؟

۱ـ دستیابی به حوزۀ جدیدی از کاربران

مردم دوست دارند از رسانه به شکل‌های مختلفی استفاده کنند. لذا افزودن یک انتخاب رسانه‌ای تازه، می‌تواند کمک خوبی برای دستیابی به گروه جدیدی از کاربران باشد. پادکست‌های صوتی (برخلاف پادکست ویدیویی) به کاربر اجازه می‌دهند چندوظیفه‌ای و مالتی تسک باشد؛ یعنی آن‌ها می‌توانند هم‌زمان با گوش‌دادن به پادکست شما، به کارهای دیگرشان هم برسند؛ مثلاً به جستجوی وب بپردازند یا حتی مشغول رانندگی، ورزش یا کارهای منزل شوند.

۲ـ ایجاد رابطۀ نزدیک‌تر با شنوندگان

پادکست با اضافه‌کردن صدای شما به وب‌سایت شخصی یا شرکتی در مشخص‌کردن یک نشان و علامت مشخصۀ دیگر، به شناخته‌شدن شما یا کسب و کارتان کمک می‌کند؛ زیرا پادکست‌ها کاملاً انتخابی هستند و تنها کسانی که می‌خواهند صدای شما را بشنوند یا جذب آنچه می‌گویید شده‌اند، آن را دانلود می‌کنند.

۳ـ برجسته‌کردن توانایی شما

با ارائۀ برخی اطلاعات مفید می‌توانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در زمینۀ کاری‌تان برجسته کنید و این ممکن است در آینده برای مردمی که به استفاده از چنین مهارت‌هایی نیاز دارند، اعتماد‌آفرین باشد. همچنین می‌توانید سمینار‌ها و کنفرانس‌‌هایتان را به‌صورت پادکست ضبط کرده و در اختیار افرادی قرار دهید که امکان شرکت در آن‌ها را ندارند. برجسته‌شدن توانایی‌هایتان با تولید محتوا صوتی حتی می‌تواند امکان به‌ارمغان‌آوردن بازارهای کسب و کار جدید را برای شما فراهم کند.

۴ـ ایجاد پتانسیل تبلیغاتی و درآمدزایی

اگر پادکست شما محبوبیت لازم را پیدا کند، ممکن است حتی بتوانید در میان آن بخش‌های تبلیغاتی برای فروش عرضه کنید.

آیا داشتن سایت به تبلیغات برای جذب دانش آموز کمک می‌کند؟
مشاهده مطلب

۵ـ پاسخ به بازخوردهای بازدیدکنندگان و مشتریان

شما می‌توانید از پادکست‌ خود به‌عنوان شانسی برای پاسخ به نگرانی‌ها و واکنش‌های کاربران سایت یا مشتریان شرکتتان بهره ببرید. تولید محتوا باید منسجم و دقیق باشد!

۶ـ ارتباط صمیمانه با شنوندگان

با تولید محتوا صوتی، محتوا مستقیماً به‌صورت کلامی با شنونده ارتباط برقرار می‌کند. برای رساندن محتوا به کاربر، این شیوه بسیار صمیمانه‌تر از نوشتن ایمیل یا درج پست در وبلاگ و وب‌سایت است.

۷ـ راه‌حل مناسب و سادۀ انتقال محتوا

هنگامی که کاربر یک بار مشترک فید یک پادکست شود، نسخه‌های جدید به‌صورت خودکار در کامپیوترش دانلود می‌شود و می‌تواند هر زمان که خواست به آن‌ها گوش کند.

۸ـ کاهش هزینه‌ها

به دلیل اینکه پادکست‌ها به‌صورت دیجیتال ارسال می‌شوند، بسیاری از هزینه‌ها همچون پست، چاپ، ضبط یا سی دی حذف می‌شوند. با این شیوه، همچنین هزینه‌هایی همچون ملاقات حضوری هم دیگر در میان نخواهد بود. در تولید محتوا صوتی به‌روزرسانی و آرشیو بسیار ساده خواهد بود.

۹ـ تهیۀ پادکست نوعی شیوۀ ارتباطی با صرفه‌جویی مناسب در زمان است

شما می‌توانید هم‌زمان با انجام دیگر کار‌هایتان در اداره، خانه یا حتی در مسافرت به پادکست گوش دهید. به لطف استفاده از پادکست می‌توان برخی از جلسات و ملاقات‌ها را حذف کرد و صرفه‌جویی خوبی در زمان و بهبود کارایی و سودمندی داشت. ما بهترین پادکست‌های فارسی از دید مخاطبان را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم

چگونه پادکست بسازیم؟

برای تولید محتوا صوتی یا همان پادکست دو دسته نیاز اساسی وجود دارد: سخت‌افزار لازم برای ضبط صدا، یعنی میکروفن و نرم‌افزار لازم برای ضبط و ویرایش صدا. کیفیت میکروفن قطعاً در نتیجۀ کار تأثیر می‌گذارد.
برای ضبط و ویرایش صدا، نرم‌افزارهای بسیاری استفاده می‌شوند که اغلب این نرم‌افزارها توانایی‌های متعددی را برای کاربرانشان به همراه می‌آورند؛ ‌اما به همان میزان که بر توانایی این نرم‌افزارها اضافه می‌شود، بر پیچیدگی آن‌ها نیز افزوده می‌شود. به همین دلیل برنامه‌ای خاص برای ضبط صدا و ویرایش آن، برای پادکست‌ها ساخته شده است.

نرم‌افزار Audacity با وجود آنکه ظاهری ساده دارد و کار با آن چندان دشوار نیست، تمام نیازهای شما برای ساخت یک پادکست را برطرف می‌کند. ما در مقالات بعدی به معرفی سرویس‌های تولید و انتشار پادکست و استراتژی‌ها و سناریوهای محتوایی پادکست‌ها می‌پردازیم. چنانچه دوست دارید در خبرنامۀ ما عضو شوید یا برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ثبت سفارش ساخت پادکست با ما تماس بگیرید . 02188300615

این پست با استفاده از مطالب دو وب‌سایت متمم و کانتنت بازار تقدیم شما شد.

تولید پادکستوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *