اگر به دنبال پیدا کردن موثرترین راه برای افزایش بازدید سایت خود هستید، باید به سراغ بازاریابی محتوایی بروید. البته عوامل مهم دیگری نیز در این مسئله دخیل هستند ولی اگر قرار باشد افزایش بازدید سایت را به یک دایره تشبیه کنیم، مرکز آن دایره قطعا بازاریابی محتوایی است. بنابراین هر چقدر هم که بخواهید این دایره را بزرگتر رسم کنید و توفیقات خود را در فضای مجازی در جذب مخاطب بیشتر کنید، باز هم باید نوک پرگار را در مرکز دایره یعنی بازاریابی محتوایی قرار دهید. اینجاست که بررسی اهداف بازاریابی محتوایی مورد توجه قرار میگیرد.
هر چقدر استانداردهای کار بازاریابی محتوایی را در سطح بالاتری رعایت کنید، محتوای تولیدشده توسط شما ارزش بیشتری برای مخاطبان خواهد داشت و احتمال درگیر شدن آنها با کسبوکار شما افزایش پیدا خواهد کرد. هر چقدر هم که نرخ تعامل آنها با محتوای شما بیشتر شود، شانس شما برای فروش خدمات یا محصولات خود به آنها نیز افزایش پیدا میکند.
بهتر است در ادامه کار به بیان 7 مورد از مهمترین اهداف بازاریابی محتوایی بپردازیم تا بیش از پیش با کاربرد بازاریابی محتوایی آشنا شوید.
به کمک بازاریابی محتوایی میتوانید قیف بازاریابی خود را با پرورش افراد بالقوه توسعه دهید. برای درک این مفهوم بهتر است کمی درباره مفهوم قیف بازاریابی آشنا شویم.
قیف بازاریابی چیست؟
در دنیای مارکتینگ امروز، قیف بازاریابی را با عنوان قیف فروش نیز میشناسند. ساختار یک قیف را در نظر بگیرید. مشتریان شما همواره از سر پهن قیف وارد سایت شما میشوند. آنچه هدف نهایی شما است، عبور آنها از سر باریک قیف است. در واقع قیف بازاریابی به شما کمک میکند بتوانید به بازتعریف درستی از رابطه بین خود و مشتریانتان بپردازید.
با درجهبندی سطح قیف میتوانید مشخص کنید که هر مشتری در چه سطحی از قیف در حال فعالیت کردن است و چه میزان به هدف یا اهداف تعیینشده توسط شما نزدیک شدهاست. به همین دلیل میتوانید فرآیندهایی را که در بین محتوای شما و مشتریان در حال رخ دادن است را میتوانید به خوبی درک کنید و برای توسعه و اصلاح احتمالی استراتژیهایی که برای فروش تعیین کردهاید، اقدام کنید.
یکی از اهداف بازاریابی محتوایی بالا بردن نرخ تبدیل در سایت شما است. قیف محتوایی به شما کمک میکند که تحلیل و تخمین درستی از نرخ تبدیل در سایت خود در طول زمان بدست بیاورید. به عنوان فرض کنید موفق شدید پس از ورود مشتری از سر پهن قیف آن را به سمت پایین هدایت کنید و تنها یک گام دیگر باقی مانده است تا او از سر باریک قیف عبور کند. قیف بازاریابی به شما کمک میکند که اولا از این موضوع مطلع شوید و همچنین راهحلهایی نیز پیش پای شما میگذارد تا بتوانید مشتری را به سمت سر باریک قیف حرکت دهید. یکی از راههایی که خیلی از مواقع میتواند در این مرحله اثرگذار باشد، ارائه تخفیف به مشتریان در قالب هدایای مناسبتی است.
قیف بازاریابی چه کمکی در تحقق اهداف بازاریابی محتوایی میکند؟
به طور کلی مرسوم است که قیف بازاریابی به سه قسمت تقسیم میشود. در قسمت بالایی قیف باید خوراک لازم برای مشتریانی که در حال جستجوی اینترنتی برای پیدا کردن پاسخ سوالی هستند را آماده کنیم. هر چقدر این محتوا کاملتر و جامعتر باشد، شانس شما برای صید مشتریان بالاتر خواهد رفت. در مرحله میانی قیف باید به مشتریان کمک کنیم تا از بین انواع و اقسام گزینههایی که برای رفع نیازش پیش روی دارد، به بهترین گزینه ممکن نزدیک شود.
در مرحله سوم، مشتریان به تصمیم نهایی خود رسیدهاند و دقیقا میدانند که چه چیزی لازم دارند و باید کدام گزینه از گزینههای روی میز را انتخاب کنند. حالا باید برای آنکه آنها را ترغیب کنید از شما خرید کنند و از سر باریک قیف نیز عبور نمایند، باید فقط یک محرک دیگر برای آنها در نظر بگیرید. این محرک میتواند از جنس تخفیف یا ارائه خدمات پس از فروش بیشتر باشد. بنابراین مشاهده کردید که چگونه میتوان به کمک قیف بازاریابی به اهداف بازاریابی محتوایی کمک کرد و اصطلاحا به آنها سر و شکل بهتری داد.
با تحقق اهداف بازاریابی روی دست رقبایتان بلند شوید
از اهداف بازاریابی محتوایی آن است که به شما کمک میکند تا شانس شما برای موفقیت در رقابت با رقبایتان بیشتر شود. در دنیای سریع و غیرقابل پیشبینی امروز ممکن است هر روز صبح که از خواب بیدار میشوید، یک رقیب جدید به لیست رقبای شما افزوده شدهباشد. این یک شوخی نیست بلکه عین واقعیت است و با مشاهده نحوه رشد کسبوکارهای کوچک مقیاس نظیر استارتاپها در سراسر دنیا میتوان این مسئله را با جان و دل درک کرد.
در واقع زمین بازی همواره در حال تغییر است و افراد جدید با توانمندیهای جدید به طور مستمر پا به عرصه رقابت میگذراند. در چنین شرایطی شما برای ادامه حیات خود ناچار هستید که همیشه از سایر رقبایتان متمایز باشید. کاربرد بازاریابی محتوایی دقیقا همین است که به شم کمک کند در این رقابت نه تنها از سایرین جا نمانید بلکه همواره یک یا چند گام نیز از آنها جلوتر باشید. اهمیت این مسئله برای کسبوکارهای کوچک بسیار بالاتر است چون آنها به سبب سرمایه اندک خود بیشتر از کسبوکارهای بزرگ در معرض خطر قرار دارند.
اهداف بازاریابی محتوایی و پاسخگویی به انتظار مشتری
همیشه به یاد داشتهباشید که مشتری بعدی شما چشمانتظار محتوایی کاربردی از شما است. بازاریابی محتوایی به این مفهوم است که شاید شما محتوایی خود را در معرض جهانیان قرار میدهید اما تنها کسانی ممکن است به آن علاقهمند شوند که به آن دسترسی پیدا میکنند.
برای این منظور امروز ما قادر هستیم که نیاز و شخصیت مشتریان را از طریق مهندسی معکوس به خوبی شناسایی و تحلیل کنیم. از این رهگذر میتوانیم برای تولید محتوایی کاربردیتر که توسط افراد بیشتری پیدا شود، استفاده کنیم. به این ترتیب بخش اعظمی از اهداف بازاریابی محتوایی محقق شدهاست. در نظر داشتهباشید که همواره بخش قابل توجهی از محتوای خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهید. این کار در جلب توجه و اعتماد آنها بسیار اثرگذار است.
عرصه عالم گرفت، حسن جهانگیراو
اگر محتوای درخوری تولید کنید، مخاطبان به دست خود و از روی علاقه آن را منتشر میکنند و این بر افزایش اثرگذاری محتوای شما بسیار اثرگذار است. این کار باعث میشود که شما و کسبوکارتان در زمینه فعالیت خودتان در نزد افکار عمومی به عنوان یک متخصص جلوه کنید. لازمه این مسئله، آن است که محتوای شما منحصربهفرد و یکتا باشد.
انتشار محتوای شما توسط مخاطبان علاوه بر اینکه به شما برای دیدهشدن کمک شایانی میکند، یک حس خوب را نیز در شما ایجاد میکند که زحماتتان در حال نتیجه دادن است و چه حسی زیباتر از این؟
در بین بسترهای مختلف بازاریابی محتوایی، شبکههای اجتماعی بیش از سایرین دارای این ظرفیت بالقوه است. حتما سعی کنید برای شناساندن خود به دیگران محتوای شایسته و یکتایی تولید کنید. شک نکنید مشتریان، خود به کمک شما میآیند و شما را به دیگران معرفی میکنند. اهداف بازاریابی محتوایی نیز چیزی غیر از دیدهشدن شما نیست.
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش، باز جوید روزگار وصل خویش
مشتریانی که یکبار از شما خرید کردهاند، مجدد به سراغ شما خواهند آمد مشروط بر اینکه تولید محتوای عالی را متوقف نکنید. اگر مخاطب پس از چند بار مراجعه به سایت شما دست پر برگردد، همیشه سایت شما را در یک گوشه ذهنش نگهمیدارد و هرگاه به مشکلی برخورد کند، همواره برای یافتن راهحل به سراغ سایت شما خواهد آمد.
این کار علاوه بر اینکه بازدید سایت شما را به مرور زمان افزایش میدهد، موجب تبدیل شدن سایت شما به یک مرجعه قابل اطمینان در درازمدت میشود. حال که به این مهم دست پیدا کردهاید، وقت آن رسیدهاست که به فکر افزایش نرخ تبدیل سایت خود باشید تا درآمدهای سرشاری به سوی شما سرازیر شود و به سمت تحقق اهداف بازایابی محتوایی حرکت کنید.
با تحقق اهداف بازاریابی محتوایی از هر دست بدهید، از همان دست پس میگیرید
وقتی در عرصه مجازی به یک منبع معتبر تبدیل شدید، سایرین برای آنکه مطالب خود را معتبر و مستند نشان دهند، به محتوای شما استناد خواهند کرد. به این ترتیب بکلینکهای فراوانی به دست سایرین به محتوای شما داده میشود. این ارجاعات دو دستاورد برای شما دارد؛ نخست آنکه مخاطبان سایتهای دیگر نیز با شما آشنا میشوند و به سراغ شما میآیند. مورد دوم نیز مربوط به افزایش رتبه سایت شما در فضای اینترنت میشود. در واقع شما برای مخاطبان ارزش قائل شدید و محتوای بینظیر برای آنها تولید کردهاید و آنها نیز پاسخ شما را این گونه میدهند. به این ترتیب بازدید سایت شما با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد.
این چراغیست که در قلب تو قدرت دارد
از دیگر کاربردهای بازاریابی محتوایی آن است که به کمک آن میتوانید قدرت بسیار زیادی برای برند تجاری خود به ارمغان بیاورید. اگر خریداران با مطالعه محتوای شما به این نتیج برسند که با یک مجموعه کارشناس کاربلد روبهرو هستند، خیالشان از بابت خرید از شما تا حد بسیار زیادی راحت میشود.
به این ترتیب برند تجاری شما از جایگاه بسیار خوبی در ذهن مخاطبان برخوردار میشود. هرچقدر میزان اعتبار سایت شما در نزد مخاطبان بالاتر میرود، گوگل نیز در بین ترافیکهای اینترنتی در خصوص موضوعات تخصصی سایت شما، ترافیک ویژهای به شما اختصاص میدهد. افزایش ترافیک سایت شما نیز به معنای افزایش بازدید از آن و بالارفتن میزان فروش خدمات یا محصولات شما است.
به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست
با بخش قابل توجهی از اهداف بازاریابی محتوایی آشنا شدید. اما همه داستان به اینجا ختم نمیشود و اگر قرار باشد در خصوص اهداف بازاریابی بیشتر از این بحث شود، قابلیت تبدیل شدن به یک کتاب را نیز دارد. در پایان لازم است که دو نکته بسیار ضروری درباره بازاریابی محتوایی را ذکر کنیم؛ مورد اول آنکه در کار بازاریابی محتوایی باید صبر و حوصله بسیار زیادی داشته باشید تا بتوانید از فواید آن بهرهمند شوید. اگر قرار باشد این ابزار بازاریابی شما را به اهدافتان برساند، باید زمان زیادی برای تحقق تمام ابعاد آن صرف کنید و منتظر بمانید تا بازخوردهای آن را مشاهده کنید.
مورد دوم نیز مربوط به پایان کار بازاریابی محتوایی است. اگر فکر میکنید که کار بازاریابی محتوایی یک فرآیند مقطعی است که پس از گذشت چند ماه یا چند سال به پایان میرسد، سخت در اشتباه هستید. بازاریابی محتوایی یک پروسه زمانبر است که به نظر نمیتوان نقطه پایانی برای آن متصور بود.
سعی کنید با برنامهای جامعه استراتژی بازاریابی محتوایی کسبوکار خود را تدوین کنید. در این مسیر حتما از کارشناسان بازاریابی محتوایی مشورت بگیرید و قدم به قدم به سمت اهداف خود حرکت کنید.