بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی

امروزه هیچ کس نمی‌تواند نقش بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی را در رشد کسب و کارها انکار کند. این روزها، بسیاری از کسب و کارها و اشخاص حقوقی و حقیقی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای گسترش کسب و کار خود استفاده می‌کنند. شاید دلیل محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، ریشه در این حقیقت داشته باشد که این شبکه‌ها و رسانه‌های آنلاین، به صاحبان کسب و کارها اجازه می‌دهند تا با صرف هزینه کم و در زمانی کوتاه بتوانند با مخاطبان‌ و مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی، قصد داریم در این مقاله به بررسی تاثیر بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی و دلایل اهمیت آن بپردازیم؛ همراه ما باشید.

بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی به چه معناست؟

بازاریابی محتوایی در شبکه‎‌های اجتماعی، به کمک محتوای مفید و با ارزش و با هدف برندسازی، مارکتینگ و جذب مخاطب انجام می‌شود. به عبارت دیگر، صرف ارائه محصولات و معرفی آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی کافی نیست. امروزه صاحبان کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند و با انتشار محتوای باکیفیت و هدفمند، تعامل با کاربران و برگزاری کمپین‌های مختلف سعی در افزایش تعداد دنبال‌کنندگان و در نهایت افزایش فروش و بالا رفتن ترافیک وب‌سایت‌‌شان دارند.

این روزها اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین و پینترست جز مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی هستند که صاحبان مشاغل از آن‌ها برای بازاریابی محتوایی و برندینگ‌مارکتینگ استفاده می‌کنند. در این نوع از بازاریابی، هدف اصلی جذب و حفظ مخاطب و معرفی کسب و کار است.

در سال‌های گذشته از شبکه‌های اجتماعی صرفا برای انتشار مطالب استفاده می‌شد اما به مرور زمان مشاغل متوجه تاثیر شبکه اجتماعی در نحوه تصمیم‌گیری کاربران برای خرید کالا و خدمات شدند. آن‌ها به این باور رسیدند که با استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان مخاطبان را شناسایی کرد و با توجه به نیازهای آن‌ها محتوا تولید کرد و در نهایت جامعه هدف را گسترش داد و موجب افزایش درآمد و کسب سود بیشتر شد.

لازم به ذکر است که کسب و کارها برای رسیدن به نتیجه دلخواه از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی، باید با تولید محتوای باکیفیت با مخاطبان و مشتریان بالقوه خود ارتباط دوستانه برقرار کنند و با اطلاع رسانی در مورد کسب و کارشان، چهره مناسبی از برند خود ارائه کنند و اعتماد کاربران را بدست آورند.

به عبارت دیگر مهم‌ترین اصل در بازاریابی محتوایی، تولید محتوای خوبی است که با شناخت مخاطب تهیه شده باشد و با او ارتباط برقرار کند. در ادامه با مهم‌ترین دلایل اهمیت شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های یک محتوای تاثیرگذار در این شبکه‌ها آشنا می‌شویم.

۸ دلیل اهمیت بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی مزایای متعددی دارد. در اینجا با ۸ دلیل مهم که ما را برای استفاده از از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی مجاب می‌کند، آشنا خواهیم شد.

  • آگاهی از نیازها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان

صاحبان کسب و کارها برای موفقیت در کارشان باید نسبت به نظرات مشتریان خود آگاه باشند. پروسه نظرسنجی از مشتریان معمولا به صرف هزینه و زمان نیاز دارد؛ اما در فضای آنلاین و شبکه‌های مجازی این کار به سادگی امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر مشتریان معمولا نظرات، انتقادات و انتظارات خود را در شبکه‌های مجازی به صورت داوطلبانه با شما درمیان می‌گذارند. این ویژگی منحصر به فرد شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا مسیر درستی را در راستای رشد کسب و کارتان طی کنید و با تقویت نقاط قوت و رفع نکات منفی، از سایر رقبا پیشی بگیرید.

  • امکان به اشتراک‌گذاری محتوای شما توسط کاربران

اگر محتوای شما جذاب و با کیفیت باشد، کاربران آن را با سایر دوستان و آشنایان خود به اشتراک می‌گذارند و این موجب افزایش تعداد دنبال‌کنندگان و مخاطبان شما می‌شود. به عبارت دیگر شبکه‌های اجتماعی با قابلیت به اشتراک‌گذاری به شما این شانس را می‌دهند که برند خود را از طریق انتشار مطالبتان توسط مخاطبا‌نتان، تبلیغ کنید و در نتیجه بیشتر و بهتر دیده و شناخته شوید.

  • امکان تعامل دو طرفه با مخاطبان و ایجاد رابطه دوستانه

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب ضرورت استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، امکان ایجاد ارتباط دوسویه میان صاحبان مشاغل و مخاطبانشان باشد. به عبارت دیگر در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان می‌توانند با شما تعامل داشته باشند و سوال بپرسند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا ارتباط دوستانه‌ای با مخاطبانتان ایجاد کنید و از این راه اعتماد آن‌ها را جلب کنید و به اعتبار برند خود بیافزایید.

  • جذب مشتری در فضای بین‌الملل

در شبکه‌های مجازی محدودیت‌های جغرافیایی از میان می‌رود و این فرصت در اختیار صاحبان مشاغل قرار داده می‌شود که به راحتی از سراسر دنیا مشتری جذب کنند و برند خود را در سطح بین‌المللی معرفی نمایند.

  • امکان انتخاب شبکه اجتماعی مناسب هر کسب و کار با توجه به مخاطبان و مشتریان احتمالی آن‌

یک مزیت مهم بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی، امکان انتخاب رسانه ایده‌آل هر کسب و کاری با توجه به مشتریان بالقوه آن است. به عبارت دیگر صاحبان مشاغل می‌توانند بر اساس هویت برند خود و اهداف‌شان، بهترین و مناسب‌ترین شبکه اجتماعی را برای بازاریابی محتوایی انتخاب کنند. برای مثال، لینکدین مناسب بازاریابی B2B و ارتباط با افراد متخصص و اینستاگرام مناسب بازاریابی B2C  و جذب مشتریان جوان و نوجوان است.

  • امکان آنالیز و بررسی نحوه عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به صاحبان کسب و کارها این امکان را می‌دهد که به راحتی از طریق ابزارهای موجود، میزان موفقیت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و نحوه عملکرد محتواهای تولیدی خود را بررسی و آنالیز کنند. برای مثال می‌توانند در خصوص میزان تعامل کاربران، نرخ کلیک، میزان رضایت مشتریان و میزان افزایش یا کاهش کاربران اطلاعات مهم و مفیدی کسب کنند.

  • افزایش ترافیک، افزایش نرخ تبدیل و افزایش درآمد

تولید محتوای اثرگذار و بازاریابی محتوایی صحیح و هدفمند موجب افزایش فروش و کسب سود بیشتر می‌شود؛ زیرا کسب و کارها می‌توانند با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی ترافیک سایت و نرخ تبدیل خود را افزایش دهند و فروش بیشتری داشته باشند.

  • بازاریابی با هزینه اندک

آخرین نکته که بسیار هم حائز اهمیت است، مساله هزینه‌ بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین است. به عبارت دیگر صاحبان مشاغل می‌توانند با صرف هزینه اندک در فضای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی به بازاریابی محتوایی بپردازند و تبلیغات آنلاین داشته باشند. این امر موقعیت خوبی را برای کسب و کارهای کوچک و تازه‌نفس که بودجه اندکی دارند فراهم می‌کند. برای مثال صاحبان مشاغل خانگی می‌توانند با بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی فروش خود را افزایش دهند.

لندینگ پیج چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
مشاهده مطلب

بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعیمحتوای تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی محتوای موفق و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی، محتوایی است که موجب جلب اعتماد مخاطب و جذب مشتری بالقوه شود. اما برای تولید چنین محتوایی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • شناخت مخاطب

در اولین قدم باید به یاد داشته باشید که هرگز بدون شناخت مخاطبان احتمالی خود و نیازهایشان نمی‌توانید محتوای مناسبی تولید کنید.

  • تولید محتوای جذاب

لازم است بدانید که بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی صرفا وابسته به تولید محتوای متنی نیست؛ به عبارت دیگر برای تحت تاثیر قراردادن مخاطب و ماندگار شدن در ذهن او، شما به چیزی بیشتر از متن نیاز دارید. در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از ویدیو، محتوای بصری، تصاویر و طرح‌های گرافیکی استفاده نمایید یا محتوای صوتی و پادکست تولید کنید و با توجه به اصول سئو، کلمات کلیدی، هشتگ‌گذاری و استفاده از Call To Action و برگزاری کمپین بازاریابی محتوایی در شبکه اجتماعی، به رشد کسب و کارتان کمک کنید.

  • آنالیز نحوه عملکرد

در قدم بعدی باید به طور مداوم میزان موفقیت و نحوه عملکرد محتوای خود را آنالیز کنید تا متوجه شوید کدام محتوا موفق‌تر بوده و بیشتر مخاطب جذب کرده و کدام محتوا به بهبود نیاز داشته است.

  • لحن مناسب

علاوه بر همه این موارد باید برای ارتباط با مخاطب لحن مناسبی داشته باشید. به عبارت دیگر هر شبکه اجتماعی و هر کسب و کاری، کاربران و مخاطبان خاص خود را دارد و شما باید با توجه به رسانه اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنید و با در نظر گرفتن نوع کسب و کارتان و پرسونای مخاطب، از لحن صحیح و مناسبی برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی استفاده نمایید. برای مثال باید تصمیم بگیرید که محتوای سرگرم‌کننده، آموزشی و یا تخصصی و لحن دوستانه، رسمی و یا شوخ‌طبع داشته باشید.

فهرست بهترین کتاب تولید محتوا که باید بخوانیم
مشاهده مطلب

در حقیقت شما باید برای بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی، استراتژی داشته باشید و با مشخص کردن همه جزئیات چه در خصوص مخاطب، چه در مورد شبکه اجتماعی موردنظرتان، به تولید محتوا و انتشار آن در شبکه اجتماعی بپردازید. استراتژی بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی امر بسیار مهمی است که بدون توجه به آن تمام تلاش‌ها و هزینه‌های بازاریابی شما بی‌نتیجه خواهد ماند.

  • استفاده از تقویم محتوایی

نکته حائز اهمیت دیگر، سرعت و ترتیب انتشار مطالب در شبکه اجتماعی است. شما برای این کار به یک تقویم محتوایی نیاز دارید و باید علاوه بر موضوع، ساختار و شکل محتوا، روز و ساعت انتشار مطالب خود را نیز مشخص کنید تا به طور منظم و هدفمند با مخاطبان‌تان در ارتباط باشید.

در نهایت به یاد داشته باشید که هدف شما صرفا افزایش تعداد دنبال‌کننده‌ها نیست، در کنار افزایش فالوور باید روی افزایش آگاهی مخاطبان از برندتان تمرکز کنید و از شبکه اجتماعی برای انتقال ترافیک به سایت‌تان استفاده نمایید. در حقیقت آن‌چه که واقعا مهم است؛ افزایش نرخ تبدیل شماست. به عبارت دیگر مخاطبان شما باید به نحوی، کاری که هدف شماست را انجام دهند. برای مثال از شبکه اجتماعی به وب‌سایت راهنمایی شوند، در خبرنامه شما ثبت‌‌نام کنند، محصولی بخرند و یا در رویدادی شرکت کنند.

فراموش نکنید که برای تولید محتوای تاثیرگذار و موفقیت بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی باید خود را به جای مخاطبان‌تان بگذارید و از دید آن‌ها به کسب و کارتان نگاه کنید تا بتوانید محتوایی تهیه کنید که بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار کند.

سخن آخر

تولید محتوای با کیفیت و استفاده صحیح از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی با توجه به استراتژی‌های بازاریابی محتوایی و به کمک متخصصین این حوزه می‌تواند نقش به‌سزایی در برند مارکتینگ و رشد کسب و کارها داشته باشد. درصورتیکه بازاریابی محتوایی را با توجه به اصول مارکتینگ و با صبر و حوصله انجام دهید، می‌توانید تعداد مشتریان وفادار خود را افزایش داده و با جلب اعتماد مخاطبان‌تان، فروش بیشتری داشته باشید.

در انتهای این مبحث، خوب است بدانید که مانند هر تخصص دیگری، بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی نیز بدون کمک متخصصین دیجیتال مارکتینگ و تولیدکنندگان محتوای با تجربه امکان‌پذیر نخواهد بود. در همین راستا اگر می‌خواهید بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی را شروع کنید می‌توانید با کارشناسان خبره و متخصص ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید. علاوه بر این می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازاریابی محتوایی، سایر مقالات کاربردی ما را مطالعه نمایید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *