وقتی راجع به تولید محتوا در معماری یا تبلیغات معماری صحبت میکنیم، بیشتر معمارها تصور میکنند که کار آنها به تبلیغات در اینستاگرام یا تولید محتوای خاصی نیاز ندارد. معمارها معتقدند که کار آنها با بناها و ساختمانهای خاص و زیبا دیده میشود.
معمارهای نسل قدیم معتقدند که زیبایی و جذابیت پروژههای ساختمانی آنها کار تبلیغات را انجام میدهد. بعضی از معمارهای بزرگ امروزی هم با استناد به معمارهای قدیمی سعی میکنند حرفها و تفکراتشان را با آثارشان بیان کنند و زیاد اهل سخنگفتن و تبلیغات نیستند. ما در این مقاله میخواهیم بگوییم که شما بهعنوان معمار، علاوه بر ساخت بناهای خیرهکننده، باید درمورد آثارتان حرف هم بزنید و مردم را با خودتان همراه کنید. به زبان بازاریابی دیجیتال، باید برای پیج اینستاگرام یا سایتتان تولید محتوا انجام دهید.
چرا معمارها و شرکتهای معماری به تولید محتوا و تبلیغات احتیاج دارند؟
قطعاً شما بهعنوان یک معمار نگاه تیزبینی دارید و به بناهای محله و شهرتان با دقت نگاه میکنید، معمار بناهای خاص شهرتان را میشناسید و سبک معماری آنها را تحلیل میکنید. اما آیا بقیۀ مردم هم از بناهای خاص شهر آگاه هستند؟
ساختمانهای زیبای زیادی در شهر هستند که نام معمارشان گمنام است. شما به کمک تولید محتوا در معماری و تبلیغات معماری در اینستاگرام میتوانید نام خود را در تاریخ حفظ کنید. با این کار، اگر سالهای زیادی از ساخت بنا بگذرد، همه نام شما و شرکت شما را بهعنوان معمار بنا به یاد خواهند آورد. پس با تولید محتوا نامتان را ماندگار میکنید. با تولید محتوا به مشتریهایتان میگویید که از چه سبکی برای ساخت بنا الهام گرفتهاید، چه چالشهایی داشتهاید و آنها را با دنیای خلاقانۀ معماری آشنا میکنید. با تولید محتوا در اینستاگرام و وبسایتتان نهتنها خودتان را از بقیۀ معمارها متمایز میکنید، بلکه به منبعی قابل استناد و معتبر در حوزۀ معماری تبدیل میشوید.
سایت و شبکههای اجتماعی بستری برای ماندگارکردن آثار شما
بسترهای موجود برای انتشار محتوای شما سایت و شبکههای اجتماعی هستند. سایت و شبکههای اجتماعی شما باید طوری طراحی شوند که شخصیت و سبک کاری شما را در معماری نمایش دهند.
در اینجا میتوانید از ذوق هنری و معمارانۀ خود استفاده کنید و تصاویر و رنگها را با توجه به هارمونی و روانشناسی رنگ در سایت و اینستاگرام نمایش دهید. تصاویر پروژهها را با بهترین کیفیت در سایت و اینستاگرام بگذارید و مزیت و ویژگیهای معماری آنها را توضیح دهید. فراموش نکنید که آثار و ساختمانهای شما باید به بهترین نحو در این بسترها نشان داده شود، پس حتماً عکسهای باکیفیت بگیرید.
روشهای شگفتانگیز تولید محتوا در معماری
تولید محتوا هم مثل ساخت یک ساختمان به ابزار و روش احتیاج دارد. در این بخش، ما چند روش تولید محتوا در معماری را معرفی میکنیم. شما میتوانید هرکدام از این روشها را در بسترهای مناسب به کار بگیرید.
قصۀ ساختمانها و آثارتان را تعریف کنید
مردم عاشق قصهها هستند. کودکی ما هم با قصهها عجین شده است. اگر بتوانید داستان تعریف کنید، یک قدم از بقیۀ معمارها و شرکتهای معماری جلو میافتید. عکس و پلان بناها و پروژهها را روبهرویتان بگذارید و داستان ایده تا اجرا را تعریف کنید. هنگام ساخت بنا به چه چیزهایی فکر میکردید؟ آیا از اثر هنری یا دورۀ تاریخی خاصی الهام گرفتید؟ وقت کشیدن پلانها آهنگ خاصی گوش میکردید؟ هرکدام از اجزای ساختمان با چه سبک معماری ساخته شدند؟ پاسخ همۀ این سؤالها را میتوانید در یک ویدئو، مقالۀ متنی یا پادکست تعریف کنید. هرکدام از اینها میتوانند نام شرکت معماری شما را بر سر زبانها بیندازند.
مطالب آموزشی و سرگرمکننده را در بلاگ سایت بیاورید
در وهلۀ اول شرکت معماری شما به یک سایت نیاز دارد. در این سایت میتوانید نمونهکارها و پروژههای قبلی را نشان دهید و دربارۀ هرکدام توضیح دهید. در بخش بلاگ سایت میتوانید راجع به موضوعات متنوع و جذاب معماری صحبت کنید. برای مثال: چگونه ساختمانی با معماری سنتی یا مدرن بسازید؟
زیباترین و ماندگارترین ساختمانهای ایران و جهان، سبکهای مختلف معماری و نحوۀ اجرای آنها در ساختمان، از موضوعاتی هستند که میتوانید دربارۀ آنها توضیح دهید. موضوعهای وبلاگ میتوانند جنبۀ آموزشی و اطلاعرسانی هم داشته باشند. مثلاً ترندهای معماری سال، خانههای سلبریتیها و سبک معماری آنها جذاب و مخاطبپسند هستند.
از اینستاگرام و یوتیوب غافل نشوید
برای تولید محتوا در معماری در بستر اینستاگرام و یوتیوب باید به دنبال تصاویر و ویدئوهای جذاب باشید. در اینستاگرام علاوه بر اینکه تصاویر پروژهها را منتشر میکنید، از مراحل کار هم عکس و فیلم بگیرید. مثلاً از روند کارتان فیلم بگیرید و توضیح دهید که مشتریها باید در اولین قدم چه کار کنند؟ چگونه ایدهها و خواستههای مشتریان را در ساخت بنا به کار میگیرید؟
پادکست بسازید
این روزها پادکستها با موضوعهای متنوعی تولید میشوند. تاریخ روزنامهنگاری، کسبوکار، موسیقی، کتاب و ادبیات، پادکستهای انگیزشی، کسبوکار و بازاریابی و موضوعهای اجتماعی، ازجمله پادکستهای فارسی امروزی هستند.
ایدۀ تولید پادکست با موضوع معماری شاید در نگاه اول کمی مبهم به نظر بیاید. شاید با خودتان فکر کنید که مباحث معماری پیچیده هستند و کسی نمیتواند آنها را درک کند، یا بگویید پادکست معماری را فقط معمارها گوش میکنند. اما همهچیز به ایدۀ خلاقانۀ شما بستگی دارد. ذوق هنری و معمارانۀ خودتان را به کار بگیرید و به یک ایدۀ بکر و جذاب برسید.
درمورد داستان ساخت خانههای تاریخی، سرنوشت آنها، ساختمانهای مسکونی و تجاری خاص در ایران و جهان، معمارها و داستان زندگیشان و داستان ساخت بناهای ماندگار صحبت کنید. هرکدام از این موضوعها در دنیای پادکست بکر هستند و کسی تابهحال سراغ آنها نرفته است. با پادکست مردم را بهسمت سایت و پروژههای خود هدایت کنید.
ایدههای تولید محتوا در معماری
خیلی از معمارها در سایت و شبکههای اجتماعیشان از تصویر و توضیحات کم استفاده میکنند. برای اینکه بتوانید رقیبها را کنار بزنید و مشتری بیشتری داشته باشید، باید ایدههای جدید را امتحان کنید و از بهکارگیری خلاقیت خود در بستر دیجیتال نترسید. ما با بررسی سایت و شبکههای اجتماعی معماران برجستۀ دنیا به ایدههای زیر رسیدهایم.
-
سراغ پروژههای قدیمی بروید
پروژههای قدیمی را بررسی کنید. میتوانید از هرکدام از آنها یک بلاگپست در سایت یا یک ویدئو تولید کنید. به مخاطبانتان بگویید که مشتریهای قبلی چه انتظاراتی داشتند و شما چگونه ایدۀ آنها را عملی کردید. طراحی ساختمان را چگونه انجام دادید و درنهایت پروژه را چگونه مدیریت کردید. درمورد مشکلات و چالشهای هر پروژه صحبت کنید؛ اینکه با چه کسانی همکاری کردید و از چه کسانی کمک گرفتید.
-
با مخاطب بیشتر صمیمی شوید
مشتریهای بالقوه علاوه بر اینکه دوست دارند پورتفولیوی حرفهای شما را ببینند، ترجیح میدهند کمی با زندگی حرفهای و شخصی شما آشنا شوند. شاید از این کار چندان لذت نبرید، ولی با برداشتن قدمهای کوچک خودتان را به مخاطب نزدیک میکنید.
در چند مقالۀ کوتاه درمورد دفتر و استودیوی معماریتان صحبت کنید. در یک روز معمولی چه اتفاقهایی در یک شرکت معماری رخ میدهد؟ میز کارتان چه شکلی است؟ جلسههای مشتریان چگونه پیش میرود؟
-
از مشتریهای قدیمی بازخورد بگیرید
مردم عاشق این هستند که بازخورد مشتریهای قدیمی را ببینند. بعد از اینکه کار یک ساختمان را تمام کردید و تحویل دادید، با ساکنان و مشتریها صحبت کنید. با آنها مصاحبه کنید و یک ویدئو در شبکۀ اجتماعی یا سایتتان منتشر کنید.
-
حرفه و هنرتان را به مردم معرفی کنید
مشتریها دوست دارند درمورد شما بیشتر بدانند. احتمالاً مشتریهای شما یک تصویر کلی از معماری دارند. ولی آیا تصویر آنها با واقعیت حرفۀ شما یکسان است. سعی کنید هنر معماری را به آنها نشان دهید. دربارۀ زندگی کاریتان صحبت کرده و چالشهای شغلتان را به مردم بگویید.
-
شیوۀ طراحی و تفکرتان را به مردم معرفی کنید
شما در جایگاه یک معمار قطعاً سبک طراحی منحصربهفردی دارید و از مکتبهای فکری و هنری مختلفی بهره میگیرید. سایت و شبکههای اجتماعی شما بهترین مکان برای نشاندادن شیوۀ طراحی، نظرها و تفکرات شخصیتان دربارۀ معماری است. همچنین، معماری هنر و حرفهای متأثر از اقتصاد، روندهای هنری و اجتماعی، سیاست و نوآوریهای علمی است. میتوانید در بخش بلاگ سایت دربارۀ تأثیرات اینها روی معماری صحبت کنید.
-
فلسفۀ معماری خودتان را با مشتریها به اشتراک بگذارید
شاید تصور کنید این موضوعات تخصصی هستند؛ ولی فلسفۀ معماری شما بر آثارتان تأثیر میگذارد و متأثر از زندگی روزمرۀ شماست. آیا سبک معماری شما ساختارگراست یا به سبکهای مینیمالیستی و مدرن علاقه دارید؟ سبک و شیوۀ طراحی خودتان را معرفی کنید.
-
دربارۀ تأثیر معماری بر گروههای مختلف جامعه صحبت کنید
مشتریهای شما از گروههای مختلف جامعه هستند و انتظارات گوناگونی هم از یک ساختمان دارند. به دغدغهها و نیازهای مردم گوش کنید. مثلاً یکی از گروههای اقلیت جامعه، معلولان هستند. آیا شما در ساختمانهایتان به آنها توجه میکنید و در عملیات ساخت، ویژگیهای این گروه از جامعه را در نظر میگیرید؟ حتی میتوانید با معلولان صحبت کنید و درمورد چالشهایشان سؤال کنید.
با استفاده از تولید محتوا در معماری ، تخصص و هنرتان را به مردم نشان دهید
درنهایت اینکه سایت و شبکههای اجتماعی شما بستری است که میتوانید حرف بزنید و هنرتان را نشان دهید. چرا مردم نباید دربارۀ هنر و خلاقیت معماری شما بدانند؟ این ایدهها را در سایت و اینستاگرامتان اجرا کنید و از تجربهکردن نترسید. افکار و ایدههای خود را با مردم به اشتراک بگذارید و از آنها بازخورد بگیرید. امیدواریم ایدههای این مقاله درخصوص تولید محتوا در معماری ، به شما در این مسیر کمک کند. علاوه بر این، تیم بازاریابی محتوایی جوهر هم به شما کمک میکند که با تولید محتوا در معماری گوی سبقت را از رقبایتان بربایید.
هزینه جذب مشتری معماری را با عضویت در بازار خدمات کاهش دهید
در حال حاضر بازار خدمات آنلاین مرجع خوبی برای جذب مشتری است. در این بازار خدمات مشتریها خدمات مورد نیازشان را پیدا میکنند و برای استخدام متخصصان و حرفهایهای آن خدمت درخواست میدهند. به این ترتیب ارائهدهندگان از جمله معماران، پیمانکاران ساختمانی، بناها، متخصصان زیبایی و … میتوانند نسبت به جذب مشتری با هزینه کمی اقدام کنند.
سنجاق یکی از همین بازارهای خدمات آنلاین است. برای جذب مشتری در سنجاق کافی است: ثبت نام کنید؛ اطلاعاتی از فعالیتهایتان، نمونهکارهایتان، سوابق و تجربههایتان را در پروفایلتان ثبت کنید؛ برای درخواست مشتریها، قیمت ارسال کنید؛ بعد از پذیرفتن قیمت و استخدام، کار را شروع کنید.