همهی ما میدانیم که تولید محتوا خوب در استراتژی بازاریابی آنلاین بسیار تأثیرگذار است. اما تولید محتوا ممکن است بار سنگینی برای شما ایجاد کند. براساس گزارش مؤسسهی بازاریابی محتوا، ۵۷درصد از بازاریابان محتوا، زمان کافی برای تولید محتوا ندارند. وقتی شما صاحب کسبوکار کوچکی هستید که مسئولیت پیشبردن تمام بخشهای کسبوکارتان را بر عهده دارید، زمان، مسئلهای گرانبها میشود.
ممکن است شما به کسانی که در هفته چند پست خوب در وبلاگشان منتشر میکنند، حسادت کنید. اما حقیقت این است که تولید محتوا جزء مهارتهای اصلی و حرفهای کسانی نیست که صاحب کسبوکار هستند. به همین دلیل تولید محتوا ممکن است بسیار سخت و زمانبر شود.
وقتی شما برای سایت تولید محتوا میکنید، تازه متوجه میشوید که چه منافعی را برایتان ایجاد میکند:
اطلاعاتی را فراهم میکنید که مشکلات آن دسته از مشتریان ایدهآل شما را حل میکند. به مردم کمک میکنید تا مشکلاتشان را بدون پیگیری زیاد حل کنند و این مسئله اعتمادایجاد میکند.
- مخاطبان آموزش داده میشوند. وقتی شما اطلاعاتی را ارائه میکنید که مشکل کاربران حل میشود، آنها مشتاق میشوند که مجدداً به شما مراجعه کنند تا چیزهای بیشتری بیابند. درواقع نوعی ارتباط آنلاین مستحکم بین شما و خوانندگانتان ساخته و برقرار میشود.
- وقتی سابقهی درخشانی برای شما ایجاد شود، بیشتر دیده میشوید و ترافیک سایت شما نیز بیشتر میشود.
بازاریابی محتوا یکی از بخشهای مهم برنامهی بازاریابی درونگرا-ربایشی است. ما نیاز داریم که محتوای درست و با کیفیت تولید کنیم که مشتری ایدهآل خود را بیابیم.
هر آنچه به ما در ارتقای مهارتهای نوشتاری و کوتاهکردن زمان برای تولید محتوای خوب و حرفهای سایت کمک کند، قابل اعتنا و بررسی است. پیش از بیان راهکارهای کاربردی، چند نکتهی کوچک و جمعوجور دربارهی تولید محتوای سایت را بهصورت سریع بیان میکنیم.
- داشتن فهرست موضوعی بسیار بهتر از شروعکردن با صفحهی خالی است.
- تقویم محتوایی بسازید؛ چون همیشه میدانید که چه نوع محتوایی نیاز دارید.
- قبل از اینکه بنویسید، تحقیق کنید. تحقیق هر آنچه موجب اختلال در متن و عدم تمرکز در موضوع میشود از بین میبرد.
- رئوس مطالب را بنویسید. اینکار باعث میشود که همواره در جریان محتوا و موضوع ثابت باقی بمانید.
- جایی که راحت هستید، بنویسید. کافیشاپ، بیرون از خانه، دفتر کار آرام، هر جا که برای شما بهتر هست، انتخاب کنید.
محتوای خود را با صدای بلند بخوانید، پیش از آنکه تایپ کنید.
آیا تا به حال شده است که یک پست وبلاگی را در ذهنتان خلق کنید، درحالیکه در جلسهی ملاقات یا در حین تمرین ورزشی هستید؟ این اتفاق برای من خیلی افتاده است. مخصوصاً وقتی که من راهی برای ضبط فکرهایم ندارم. اخیراً یکی از همکارانم دربارهی یکی از امکانات Evernote در اندروید برای من توضیح داد. به وسیلهی آن میتوان صوت را به متن تبدیل کرد.
شما هم میتوانید برای تولید محتوای سریع این کار را انجام دهید. صدای خودتان را ضبط کنید و آن را با استفاده از سرویس گوگل تکست تبدیل به متن کنید. البته برای این کار نیاز به اینترنت دارید.
با این روش صدای شما هم ضبط شده و به متن پیوست میشود. برای تولید پست وبلاگی، کافی است با کپی و پیست و ویرایش برخی بخشها، محتوای وبلاگ را تهیه کنید. متأسفانه این امکان برای زبان فارسی وجود ندارد. اما ابزارهای دیگری هستند که همین امکانات را در اختیار شما میگذارند.
تولید محتوا از روی فایلهای ارائه
اگر فولدری پر از فایلها و اسلایدهای ارائه (پرزتیشین: presentation) دارید، تولید محتوا برایتان آسانتر از قبل خواهد بود. چرا؟ بسیاری از ما به اقتضای برخی جلسات و مخاطبان، فایلهای معرفی و ارائهای را تهیه کردهایم. ممکن است در کنار هر اسلاید یا بهصورت جداگانه مطالبی نوشتهاید که توضیح دقیقتری دربارهی آنها باشد.
بازنشر محتوا آن هم با ادبیاتی دیگر استراتژی مفیدی برای روبهروشدن با کاربران مختلف است. منابع اطلاعاتی شما همان اسلایدها، ویدئوها، فایلهای متنی و تصویری است. میتوان آنها را در قالب کتب الکترونیکی یا پست وبلاگ منتشر کرد و به اشتراک گذاشت.
شاید فراموش کرده باشید. اما سئوالاتی که کاربران آن جلسات از شما پرسیدهاند و ممکن است آنها را در جایی یادداشت کردهاید، یا سؤالها و جوابهایی که در شبکههای اجتماعی و در ارتباط با کاربران رد و بدل شده است، بهنوعی محتوای خوب محسوب میشود؛ چراکه از جنس مشکلات و دغدغههای مخاطبان شماست. چیزی که همهی ما برای تولید محتوای خوب نیاز داریم، ثبت و ضبط سؤالات، ایدهها و اطلاعاتی است که پیوسته با آن روبهرو میشویم. اینها موضوعات خوبی برای نوشتن است.
برای تولید محتوا یک برنامهی زمانی و ضربالاجل تهیه کنید.
اگر تصمیم دارید که هر هفته یک مطلب برای وبلاگ تهیه کنید، افزودن یک ساختار به برنامهی زمانیتان بسیار مهم است. روز مشخصی را برای انتشار مطالب و روزهای دیگر را برای پروسهی تولید محتوا تعیین کنید. بدون تعیین مهلت زمانی و تهیهی برنامهی مشخص، مطمئن باشید که روزها میگذرد و همیشه چیزهای دیگری برای انجام خواهید داشت.
مدیریت زمان در تولید محتوا نوعی مهارت کلیدی است که باید یاد بگیریم.
وقتی زمان انتشار محتوا را نوشتید، با این زمان مانند قرار ملاقات با مشتریتان، دقیق و منضبط رفتار کنید. شما جلسهی ملاقات را یک دقیقه قبل از شروع آن کنسل نمیکنید. یک دقیقه دیر نمیروید. در حین جلسه با تلفن صحبت نمیکنید. به خودتان احترام بگذارید. همانگونه که به مشتریتان احترام میگذارید.
نوشتن انضباط میطلبد
هر بخش از کسبوکار شما که پیشفرض آن استمرار و اجرای مداوم برای کسب منفعت تجاری باشد، نیازمند رویکردی منظم است. برای زمانتان برنامهریزی کنید. موقعیت ایدهآل برای نوشتن را پیدا کنید.
فهرستی از موضوعاتی که مخاطبان شما به آنها علاقهمند خواهند بود و نوشتن دربارهی آنها برایتان راحتتر است، تهیه کنید. انتشار محتوا پیوسته شما را در معرض ترافیکهای بیشتر، مشتریان جدید و سرنخهای تجاری تازه قرار میدهد.