آموزش ایمیل مارکتینگ

 

در بلاگ‌پست ۷ دلیل که باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم، از اهمیت این نوع بازاریابی گفتیم. خوشبختانه این روش تبلیغاتی، در صورت آشنایی به اصول اولیه، به‌راحتی قابل اجراست. قطعاً برای انجام هر کاری پیش‌نیازهایی را نیز باید در نظر بگیریم. فرض کنید قرار است برای شرکت در یک جلسۀ کاری برای فروش، به سفر بروید، یا یک محتوا را در رسانه‌های اجتماعی توزیع کنید. آیا این‌ کار را بدون برنامه‌ریزی انجام می‌دهید؟

حتماً شما هم قبول دارید که بدون برنامه‌ریزی و طی‌کردن مراحل اولیه، رسیدن به مقصد ایدئال اگر غیرممکن نباشد، سخت و طاقت‌فرساست. اما این مراحل برای بازاریابی ایمیلی چیست؟ با ما همراه باشید تا یک آموزش ایمیل مارکتینگ پنج‌مرحله‌ای را با هم مرور کنیم.

 

۵ قدم مهم برای آموزش ایمیل مارکتینگ

در مقالات قبلی با اهمیت ایمیل مارکتینگ و نحوۀ جمع‌آوری فهرست ایمیل آشنا شدیم. فهرست ایمیل، فهرستی از آدرس ایمیل مشتریان بالقوه و بالفعل شماست که در گذشته به نحوی با ارسال ایمیل از سوی شما موافقت کرده و آدرس ایمیل‌ خود را به طریقی در اختیارتان قرار داده‌اند. اما ایمیل مارکتینگ به جمع‌آوری آدرس الکترونیکی مخاطبان و ارسال ایمیل به آن‌ها محدود نمی‌شود. برای کسب نتیجۀ دلخواه از بازاریابی ایمیلی باید با نحوۀ نگارش ایمیل آشنا باشیم و در زمان مناسب، با یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب، کمپین ایمیل مارکتینگ خود را اجرا کنیم.

علاوه بر این، درنهایت پس از اتمام کمپین لازم است که به بررسی و تحلیل نحوۀ عملکرد آن بپردازیم تا در آینده بازدهی خود را به بیشترین مقدار برسانیم. در اینجا به‌ترتیب با مراحل مختلف برای شروع بازاریابی ایمیلی آشنا می‌شویم و از صفر تا صد ایمیل مارکتینگ را می‌آموزیم.

 

قدم اول: انتخاب استراتژی ایمیل مارکتینگ

اولین قدم برای آموزش ایمیل مارکتینگ و اجرای صحیح آن، انتخاب یک استراتژی بازاریابی کارآمد است. برای انتخاب استراتژی ایمیل مارکتینگ مناسب کسب‌و‌کارتان، باید اهداف خود را مشخص کنید و با توجه به هدفی که دارید، درمورد نحوۀ اجرای ایمیل مارکتینگ، زمان ارسال ایمیل، تعداد ایمیل‌های ارسالی و سایر موارد تصمیم بگیرید. هدف شما از اجرای ایمیل مارکتنیگ ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • افزایش ترافیک سایت از طریق بازاریابی ایمیلی؛
  • شناخت بهتر نیازها، علایق و نوع رفتار مشتریان قدیمی و جدید؛
  • افزایش فروش؛
  • حفظ مشتریان وفادار؛
  • ارسال خبرنامه به‌صورت هفتگی یا ماهانه؛
  • اطلاع‌رسانی؛
  • ارائۀ پیشنهادهای ویژه؛
  • ارسال ایمیل‌های از پیش تعیین شده (برای مثال ارسال ایمیل خوشامدگویی به اعضا و مشتریان جدید‌ یا ارسال کد تخفیف، پیشنهاد ویژه و یا پیام تبریک به بهانۀ گذشت یک‌ سال از عضویت کاربر در سایت).

 

قدم دوم: جمع‌آوری فهرست ایمیل

روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری فهرست ایمیل وجود دارد. کسانی که در رویداد شما ثبت‌نام می‌کنند، عضو خبرنامه می‌شوند، برنامه یا نرم‌افزاری را دانلود می‌کنند، در مسابقات شرکت می‌کنند و یا محصولی را از شما می‌خرند، همه می‌توانند در فهرست ایمیل شما قرار گیرند. نکتۀ حائز اهمیت این است که باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها، رضایتشان را از قبل کسب کنید؛ چراکه ارسال ایمیل بدون مجوز ممکن است موجب اسپم یا بلاک‌شدن ایمیل‌های شما از سوی مخاطبان شود و به وجهه و اعتبار برندتان لطمه بزند.

آموزش ایمیل مارکتینگ

قدم سوم: انتخاب بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ

سرویس‌های خارجی و ایرانی مختلفی مانند میل‌چیمپ، میلرلایت، نجوا، پاکت و… وجود دارد که می‌توانید کمپین ایمیل مارکتینگ خود را به کمک آن‌ها اجرا کنید. برای آشنایی بیشتر با این سرویس‌ها می‌توانید مقالۀ ما با عنوان بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید. درهرصورت، این سرویس‌ها خدمات و امکانات متعددی دارند و انواع ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی ایمیلی را در اختیارتان قرار می‌دهند. درنهایت، گفتنی است که انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب، به نیازها، اهداف و بودجۀ شما بستگی دارد؛ اما به‌طور‌کلی یک سرویس ایمیل مارکتینگ خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

چگونه سه چالش عمده‌ بازاریابی محتوایی B2B را حل کنیم؟
مشاهده مطلب

 

  • معتبر باشد و ایمیل‌های آن به‌عنوان اسپم گزارش نشده باشد؛
  • پنل آن کاربرپسند باشد و امکان طراحی سریع و سادۀ قالب ایمیل را برای شما فراهم کند؛
  • ویرایشگر قدرتمند داشته باشد؛
  • برای مخاطبانی که عضویت خود را لغو کرده‌اند ایمیل ارسال نکند؛
  • قالب‌ها و الگوهای مناسب از پیش طراحی شده برای نگارش ایمیل داشته باشد؛
  • امکان افزودن فر‌م‌های مختف به ایمیل را فراهم کند؛
  • امکان برگزاری کمپین داشته باشد؛
  • امکان گرفتن A/B تست داشته باشد؛
  • ابزارهای مارکتینگی و ابزارهای آنالیز داشته باشد؛
  • قیمت آن مناسب باشد.

 

قدم چهارم: تهیۀ محتوای ایمیل

صبر کنید، داستان ما ادامه دارد! در قدم بعدی باید یک محتوای مناسب برای ایمیل خود تهیه کنیم. اما این محتوا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ عناوین، لینک‌ها، متن، تصاویر و دکمۀ فراخوان عمل را چگونه باید طراحی کرد؟ در ادامه همۀ این سؤالات را پاسخ می‌دهیم. به‌طور‌کلی برای استفادۀ کارآمد از ایمیل مارکتینگ، باید در هنگام نگارش و آماده‌سازی ایمیل به نکات زیر توجه داشته باشیم.

  • از عنوانی گیرا برای ایمیل خود استفاده کنید

مخاطبان شما روزانه تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت می‌کنند که معمولاً یک‌سوم تا نیمی از آن تبلیغات است. به همین دلیل باید برای ایمیل‌ خود عنوانی انتخاب کنید که در میان سایر ایمیل‌ها بیش از همه توجه مخاطب را جلب کند. تیتر ایمیل شما به اندازۀ محتوای درون آن مهم است؛ برای انتخاب تیتری گیرا و تأثیرگذار، خودتان را به‌جای مشتری بگذارید و مثل او فکر کنید. اگر عنوان شما جذاب نباشد، کاربر ایمیل شما را باز نخواهد کرد و درنتیجه همۀ زحمات و تلاش‌هایتان بی‌نتیجه خواهد ماند.

 

  •   محتوایی منحصربه‌فرد و جذاب بنویسید

محتوای ایمیل باید جذاب باشد. محتوای کپی یا محتوایی که لحن مناسبی ندارد، در برقراری ارتباط با مخاطب شکست خواهد خورد. سعی کنید محتوای ایمیل را تا حد امکان شخصی‌سازی کنید. برای این کار می‌توانید فهرست ایمیل خود را براساس معیار سن، جنسیت، علایق و سایر موارد دسته‌بندی کنید و برای هر دسته از مخاطبان، با توجه به سن و علایق آن‌ها یک نوع ایمیل ارسال کنید. به‌طور‌کلی، محتوای موفق محتوایی است که مفید، خلاصه و مختصر باشد و در زمان کوتاه پیام شما را به مخاطب منتقل کند.

درنهایت فراموش نکنید که در انتهای ایمیل خود یک گزینه برای لغو عضویت در نظر بگیرید تا کاربران در صورت عدم تمایل به دریافت ایمیل عضویت خود را لغو کنند.

 

  •   به ریسپانسیوبودن ایمیل توجه کنید

ایمیل شما باید در تبلت، موبایل و کامپیوتر به‌خوبی نمایش داده شود. اگر طراحی ایمیل شما برای دستگاه‌های تلفن همراه ریسپانسیو نباشد، بخشی از مخاطبانتان را که ایمیل‌هایشان را از طریق موبایل چک می‌کنند از دست می‌دهید.

 

  •   حجم محتوا باید مناسب باشد

از نوشتن ایمیل‌های طولانی خودداری کنید. کاربران متن‌های طولانی را نمی‌خوانند و درنتیجه متوجه پیام شما نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش نرخ تبدیل و افزایش Bounce Rate گردد.

فهرست بهترین کتاب تولید محتوا که باید بخوانیم
مشاهده مطلب

 

  •   محتوا باید با عنوان مرتبط باشد

عنوان ایمیل باید با محتوای آن مرتبط باشد. عدم هماهنگی این دو موجب سردرگمی مخاطبان خواهد شد و درنتیجه نرخ تبدیل شما را کاهش خواهد داد. بهترین عنوان، عنوانی است که در آن دروغ وجود نداشته باشد، کوتاه باشد و زرد نیز نباشد. عناوین حاوی سؤال و یا عناوینی که حس فوریت را به مخاطب منتقل می‌کنند، بیشترین نرخ کلیک را دارند.

  •   از محتوای بصری استفاده کنید

تحقیقات نشان داده است که تصویر، ویدئو و سایر المان‌های بصری تأثیر بسزایی در انتقال سریع و بهتر پیام به مخاطب دارند. علاوه بر این، مدت بیشتری نیز در ذهن کاربر باقی می‌مانند.

  •    از لحن مناسب در محتوای خود استفاده کنید

با توجه به نوع کسب‌و‌کارتان از لحن رسمی یا دوستانه استفاده کنید. به‌طور‌کلی، لحن دوستانه بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

  •   به دکمۀ فراخوان عمل یا Call To Action توجه داشته باشید

تفاوتی ندارد که هدف شما از ارسال ایمیل، انتقال ترافیک به سایت بوده یا افزایش ثبت‌نام در یک رویداد یا افزایش فروش یک محصول. شما درهرصورت به یک «کال ‌تو اکشن» یا دکمۀ فراخوان عمل نیاز دارید که قلب تپندۀ ایمیل شماست. برای طراحی  Call To Action نهایت دقت را به کار بگیرید و به یاد داشته باشید که هدف شما از ارسال ایمیل، انجام Call To Action  موردنظرتان توسط مخاطبان است.

  •    در زمان مناسب ایمیل را ارسال کنید

بهترین زمان برای ارسال ایمیل به موضوع کسب‌و‌کار شما و هدف ایمیلتان بستگی دارد. معمولاً برای پیداکردن بهترین و مناسب‌ترین زمان باید تست بگیرید.

  •    A/B  تست بگیرید

برای اینکه متوجه نقاط قوت و ضعفتان شوید، باید حتماً A/B تست بگیرید. برای این کار می‌توانید دو نمونه ایمیل آماده کنید و هرکدام را برای یک گروه از مخاطبان ارسال نمایید و درنهایت نتایج هریک را بررسی کنید.

 

قدم پنجم: ارزیابی نحوۀ عملکرد

آخرین اما مهم‌ترین مرحله از ایمیل مارکتینگ که بسیاری از کسب‌و‌کارها آن را دست‌کم می‌گیرند، ارزیابی و بررسی گزارش‌هاست. آنالیز کمپین ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا دید خوبی درخصوص نحوۀ عملکرد خود پیدا کنید و متوجه نقاط منفی یا مثبت خود شوید تا بتوانید در صورت نیاز، در آینده استراتژی خود را تغییر دهید. برای درک این مسئله باید موارد متعددی را پس از برگزاری کمپین بررسی کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نرخ بازشدن ایمیل؛
  • نرخ کلیک؛
  • میزان Bounce Rate؛
  • نرخ تبدیل؛
  • نرخ لغو اشتراک؛
  • نرخ رشد فهرست؛
  • نرخ به‌اشتراک‌گذاری ایمیل.

با آموزش ایمیل مارکتینگ و اجرای صحیح بازاریابی ایمیلی صدای برند خود را به گوش مخاطبتان برسانید!

در این مقاله به آموزش ایمیل مارکتینگ پرداختیم. به‌طور‌کلی استفادۀ صحیح از ایمیل مارکتینگ نقش قابل توجهی در رشد کسب‌و‌کار شما خواهد داشت. اما دریافت چنین نتیجه‌ای که موجب پیشی‌گرفتن شما از سایر رقبا شود، تنها با ارسال ایمیل استاندارد و کارآمد امکان‌پذیر است و به صبر، حوصله، تست‌های مختلف، تحلیل و بهینه‌سازی نیاز دارد.

درنهایت به یاد داشته باشید که می‌توانید برای تعیین استراتژی و آماده‌سازی کمپین ایمیل مارکتینگ خود از متخصصان دیجیتال مارکتینگ ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر کمک بگیرید.

 

دسته‌بندی نشدهوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *