آموزش ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی آنلاین است که کسب و کارها به کمک آن با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند. بر خلاف نظر عموم مردم، ایمیل مارکتینگ بسیار پر بازده است و اگر به درستی انجام شود، تاثیر قابل توجهی در افزایش فروش خواهد داشت. در همین راستا قصد داریم در این مقاله به آموزش ایمیل مارکتینگ بپردازیم و همه نکات مهم و ضروری که برای موفقیت بازاریابی ایمیلی به آن نیاز است را با شما در میان بگذاریم؛ همراه ما باشید.

۵ قدم مهم برای آموزش ایمیل مارکتینگ

در مقالات قبلی با اهمیت ایمیل مارکتینگ و نحوه جمع‌آوری لیست ایمیل آشنا شدیم. لیست ایمیل، لیستی از آدرس ایمیل مشتریان بالقوه و بالفعل شماست که در گذشته به نحوی با ارسال ایمیل از سوی شما موافقت کرده و آدرس ایمیل‌شان را به طریقی در اختیارتان قرار داده‌اند. اما ایمیل مارکتینگ به جمع‌آوری آدرس الکترونیکی مخاطبان و ارسال ایمیل به آن‌ها محدود نمی‌شود، برای کسب نتیجه دلخواه از بازاریابی ایمیلی باید با نحوه نگارش ایمیل آشنا باشیم و در زمان مناسب، با یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب کمپین ایمیل مارکتینگ خود را اجرا کنیم. علاوه بر این در نهایت پس از اتمام کمپین لازم است که به بررسی و تحلیل نحوه عملکرد آن بپردازیم تا در آینده بازدهی خود را به بیشترین مقدار برسانیم. در اینجا به ترتیب با مراحل مختلف برای شروع بازاریابی ایمیلی آشنا می‌شویم و از صفر تا صد ایمیل مارکتینگ را می‌آموزیم.

قدم اول) انتخاب استراتژی ایمیل مارکتینگ

اولین قدم برای آموزش ایمیل مارکتینگ و اجرای صحیح آن، انتخاب یک استراتژی بازاریابی کارآمد است. برای انتخاب استراتژی ایمیل مارکتینگ مناسب کسب و کارتان، باید اهداف خود را مشخص کنید و با توجه به هدفی که دارید در مورد نحوه اجرای ایمیل مارکتینگ، زمان ارسال ایمیل، تعداد ایمیل‌های ارسالی و سایر موارد تصمیم بگیرید. هدف شما از اجرای ایمیل مارکتنیگ ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • افزایش ترافیک سایت از طریق بازاریابی ایمیلی
  • شناخت بهتر نیازها، علایق و نوع رفتار مشتریان قدیمی و جدید
  • افزایش فروش
  • حفظ مشتریان وفادار
  • ارسال خبرنامه به صورت هفتگی یا ماهانه
  • اطلاع‌رسانی
  • ارائه پیشنهادهای ویژه
  • ارسال ایمیل‌های از پیش تعیین شده ( برای مثال ارسال ایمیل خوش‌آمدگویی به اعضا و مشتریان جدید‌ یا ارسال کد تخفیف، پیشنهاد ویژه و یا پیام تبریک به بهانه گذشت یک‌سال از عضویت کاربر در سایت )

قدم دوم) جمع‌آوری لیست ایمیل

روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری لیست ایمیل وجود دارد. کسانی که در رویداد شما ثبت‌نام می‌کنند، عضو خبرنامه می‌شوند، برنامه یا نرم‌افزاری را دانلود می‌کنند، در مسابقات شرکت می‌کنند و یا محصولی را از شما می‌خرند، همه می‌توانند در لیست ایمیل شما قرار گیرند. نکته حائز اهمیت این است که باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها رضایت‌شان را از قبل کسب کنید، چرا که ارسال ایمیل بدون مجوز، ممکن است موجب اسپم و یا بلاک شدن ایمیل‌های شما از سوی مخاطبان شود و به وجهه و اعتبار برندتان لطمه زند.

 

آموزش ایمیل مارکتینگقدم سوم) انتخاب بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ

سرویس‌های خارجی و ایرانی مختلفی مانند میل‌چیمپ، میلرلایت، نجوا، پاکت و غیره وجود دارد که می‌توانید کمپین ایمیل مارکتینگ خود را به کمک آن‌ها اجرا کنید. برای آشنایی بیشتر با این سرویس‌ها، می‌توانید مقاله ما با عنوان بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید. در هر صورت این سرویس‌ها خدمات و امکانات متعددی دارند و انواع ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی ایمیلی را در اختیارتان قرار می‌دهند. در نهایت لازم به ذکر است که انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب، به نیازها، اهداف و بودجه شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی یک سرویس ایمیل مارکتینگ خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 

  • معتبر باشد و ایمیل‌های آن به عنوان اسپم گزارش نشده باشد.
  • پنل آن کاربرپسند باشد و امکان طراحی سریع و ساده قالب ایمیل را برای شما فراهم کند.
  • ویرایشگر قدرتمند داشته باشد.
  • برای مخاطبانی که عضویت خود را لغو کرده‌اند ایمیل ارسال نکند
  • قالب‌ها و الگوهای مناسب از پیش طراحی شده برای نگارش ایمیل داشته باشد
  • امکان افزودن فر‌م‌های مختف به ایمیل را فراهم کند
  • امکان برگزاری کمپین
  • امکان گرفتن A/B تست
  • داشتن ابزارهای مارکتینگی و ابزارهای آنالیز
  • قیمت مناسب

قدم چهارم) تهیه محتوای ایمیل

صبر کنید، داستان ما ادامه دارد! در قدم بعدی باید یک محتوای مناسب برای ایمیل خود تهیه کنیم. اما این محتوا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ عناوین، لینک‌ها، متن، تصاویر و دکمه فراخوان عمل را چگونه باید طراحی کرد؟ در ادامه همه این سوالات را پاسخ می‌دهیم. به طور کلی برای استفاده کارآمد از ایمیل مارکتینگ باید در هنگام نگارش و آماده‌سازی ایمیل به نکات زیر توجه داشته باشیم.

  • از یک عنوان گیرا برای ایمیل خود استفاده کنید

مخاطبان شما روزانه تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت می‌کنند که معمولا یک سوم تا نیمی از آن تبلیغات است.  به همین دلیل باید برای ایمیل‌تان عنوانی انتخاب کنید که در میان سایر ایمیل‌ها بیش از همه توجه مخاطب را جلب کند. تیتر ایمیل شما به اندازه محتوای درون آن مهم است؛ برای انتخاب یک تیتر گیرا و تاثیرگذار، خودتان را به جای مشتری بگذارید و مثل او فکر کنید. اگر عنوان شما جذاب نباشد، کاربر ایمیل شما را باز نخواهد کرد و در نتیجه همه زحمات و تلاش‌هایتان بی‌نتیجه خواهد ماند.

  • یک محتوای منحصربه‌فرد و جذاب بنویسید

محتوای ایمیل باید جذاب باشد، محتوای کپی یا محتوایی که لحن مناسبی ندارد، در برقراری ارتباط با مخاطب شکست خواهد خورد. سعی کنید محتوای ایمیل را تا حد امکان شخصی‌سازی کنید. برای این کار می‌توانید لیست ایمیل خود را بر اساس معیار سن، جنسیت، علایق و سایر موارد دسته‌بندی کنید و برای هر دسته از مخاطبان با توجه به سن و علایق آن‌ها یک نوع ایمیل ارسال کنید. به طور کلی محتوای موفق محتوایی است که مفید، خلاصه و مختصر باشد و در زمان کوتاه پیام شما را به مخاطب منتقل نماید.

درنهایت فراموش نکنید که در انتهای ایمیل خود یک گزینه برای لغو عضویت در نظر بگیرید تا کاربران در صورت عدم تمایل به دریافت ایمیل عضویت خود را لغو کنند.

  • به ریسپانسیو بودن ایمیل توجه کنید

ایمیل شما باید در در تبلت، موبایل و کامپیوتر به خوبی نمایش داده شود. اگر طراحی ایمیل شما برای دستگاه‌های تلفن همراه ریسپانسیو نباشد، بخشی از مخاطبان‌تان را که از طریق موبایل، ایمیل‌هایشان را چک می‌کنند از دست می‌دهید.

  • حجم محتوا باید مناسب باشد

از نوشتن ایمیل‌های طولانی خودداری کنید. کاربران متن‌های طولانی را نمی‌خوانند و در نتیجه متوجه پیام شما نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش نرخ تبدیل و افزایش Bounce Rate گردد.

  • محتوا باید با عنوان مرتبط باشد

عنوان ایمیل باید با محتوای آن مرتبط باشد. عدم هماهنگی این دو موجب سردرگمی مخاطبان خواهد شد و در نتیجه نرخ تبدیل شما را کاهش خواهد داد. بهترین عنوان، عنوانی است که در آن دروغ وجود نداشته، کوتاه باشد و زرد نیز نباشد. عناوین حاوی سوال و یا عناوینی که حس فوریت را به مخاطب منتقل می‌کند، بیشترین نرخ کلیک را دارد.

  • از محتوای بصری استفاده کنید

تحقیقات نشان داده است که تصویر، ویدئو و سایر المان‌های بصری تاثیر به‌سزایی در انتقال سریع و بهتر پیام به مخاطب دارد. علاوه بر این، مدت بیشتری نیز در ذهن کاربر باقی خواهد ماند.

  • از لحن مناسب در محتوای خود استفاده کنید

با توجه به نوع کسب و کارتان از لحن رسمی یا دوستانه استفاده کنید. به طور کلی لحن دوستانه بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

  • به دکمه فراخوان عمل یا Call To Action توجه داشته باشید

تفاوتی ندارد که هدف شما از ارسال ایمیل، انتقال ترافیک به سایت بوده یا افزایش ثبت‌نام در یک رویداد یا افزایش فروش یک محصول. شما در هر صورت به یک کال‌تواکشن یا دکمه فراخوان عمل نیاز دارید که قلب تپنده ایمیل شماست. برای طراحی  Call To Action نهایت دقت را به کار بگیرید و به یاد داشته باشید که هدف شما از ارسال ایمیل، انجام Call To Action مورد نظرتان توسط مخاطبان است.

  • در زمان مناسب ایمیل را ارسال کنید

بهترین زمان برای ارسال ایمیل به موضوع کسب و کار شما و هدف ایمیل‌تان بستگی دارد. معمولا برای پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین زمان باید تست بگیرید.

  • A/B تست بگیرید

برای اینکه متوجه نقاط قوت و ضعف‌تان شوید باید حتما A/B تست بگیرید. برای این کار می‌توانید دو نمونه ایمیل آماده کنید و هر کدام را برای یک گروه از مخاطبان ارسال نمایید و در نهایت نتایج هر یک را بررسی کنید.

قدم پنجم) ارزیابی نحوه عملکرد

آخرین اما مهم‌ترین مرحله از ایمیل مارکتینگ که بسیاری از کسب و کارها آن را دست کم می‌گیرند، ارزیابی و بررسی گزارش‌ها است. آنالیز کمپین ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا دید خوبی نسبت به نحوه عملکرد خود پیدا کنید و متوجه نقاط منفی یا مثبت شوید تا بتوانید در صورت نیاز در آینده استراتژی خود را تغییر دهید. برای درک این مساله باید موارد متعددی را پس از برگزاری کمپین بررسی کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نرخ باز شدن ایمیل
  • نرخ کلیک
  • میزان Bounce Rate
  • نرخ تبدیل
  • نرخ لغو اشتراک
  • نرخ رشد لیست
  • نرخ به اشتراک‌گذاری ایمیل

با آموزش ایمیل مارکتینگ و اجرای صحیح بازاریابی ایمیلی صدای برند خود را به گوش مخاطب‌تان برسانید!

در این مقاله به آموزش ایمیل مارکتینگ پرداختیم. به طور کلی استفاده صحیح از ایمیل مارکتینگ نقش قابل توجهی در رشد کسب و کار شما خواهد داشت. اما دریافت چنین نتیجه‌ای که موجب پیشی گرفتن شما از سایر رقبا شود، تنها با ارسال ایمیل استاندارد و کارآمد امکان‌پذیر است و به صبر، حوصله، تست‌های مختلف، تحلیل و بهینه‌سازی نیاز دارد.

در نهایت به یاد داشته باشید که می‌توانید برای تعیین استراتژی و آماده‌سازی کمپین ایمیل مارکتینگ خود از متخصصین دیجیتال مارکتینگ ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر کمک بگیرید.

دسته‌بندی نشدهوبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *