این روزها اینستاگرام به یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغات آنلاین تبدیل شده است. اگر صاحب کسب و کاری هستید و قصد دارید به کمک اینستاگرام فروش خود را افزایش دهید باید به صورت منسجم و هدفمند محتوا تولید کنید. تولید محتوا در این بازار پرهیاهو، تنها زمانی به نتیجه دلخواه میرسد که با رعایت اصول بازاریابی و با استفاده از استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام انجام شود. در این مقاله قصد داریم با مفهوم استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام و نحوه اجرای آن آشنا شویم؛ همراه ما باشید.
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام به چه معناست؟
تمام کارهایی که برای ارزیابی همه جوانب بازاریابی محتوایی، برنامهریزی و تولید محتوای هدفمند، منسجم و زمانبندی شده انجام میدهیم، بخشی از استراتژی ما برای تولید محتوا در اینستاگرام است. به زبان سادهتر، وقتی شما به طور منظم، با هدف مشخص و طبق برنامه به تولید محتوا و بازاریابی محتوایی در فضای اینستاگرام میپردازید، در واقع از یک استراتژی استفاده میکنید.
این موضوع به شما کمک میکند تا بدون هدر رفتن زمان و انرژی بر طبق برنامه از اینستاگرام برای اهداف تجاری خود استفاده کنید و در نهایت به نتیجه دلخواهتان برسید. برای مثال یک فروشنده لباس میتواند با استفاده از استراتژی تولید محتوا فروش خود را از طریق اینستاگرام افزایش دهد.
چگونه از استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنیم؟
به طور کلی برای تدوین استراتژی تولید محتوا باید به ۱۰ نکته کلیدی و مهم توجه کنید.
- اهداف و موضوعات خود را مشخص کنید
در اولین قدم باید اهداف خود را تعیین و بر اساس آن موضوعات خود را مشخص کنید. برای مثال تولید محتوا در اینستاگرام ممکن است برای جذب فالوور، افزایش فروش و معرفی یک برند یا کسب و کار باشد. نوع محتوا نیز میتواند تصویری، صوتی یا متنی باشد. در قدم بعدی باید موضوعاتی که قصد دارید در مورد آنها محتوا تولید کنید را مشخص نمایید. تعیین موضوعات و دستهبندی آنها به شما کمک میکند تا هدفمند و منسجم عمل کنید. برای شناخت موضوعات پر طرفدار میتوانید از ابزارهای آنالیز اینستاگرام کمک بگیرید و با شناخت ترندها و آنالیز رقبا موضوعات خود را تعیین کنید.
- تقویم محتوایی داشته باشید و طبق زمانبندی عمل کنید
تولید محتوا زمانی به نتیجه میرسد که منظم و مداوم باشد. به همین دلیل به یک تقویم محتوایی نیاز دارید تا هر موضوع و زمان انتشار آن را مشخص کنید و به طور مداوم، به صورت روزانه یا هفتگی تولید محتوا داشته باشید. حتی میتوانید محتوای خود را از قبل تولید کنید و آن را با استفاده از ابزارهایی مانند نوینهاب زمانبندی کنید تا در زمان مشخص شده منتشر شود. انتشار محتوا باید در روز و ساعتی انجام شود که بیشترین بازخورد را دریافت کند. یکی از ابزارهایی که به شما برای پیدا کردن بهترین زمان انتشار محتوا کمک میکند، Instagram insights است.
- مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به نیاز آنها محتوا تولید کنید
شناخت پرسونای مخاطب بسیار مهم است. محتوایی موفق است که مطابق با نیازهای مخاطب تولید شده و پاسخگوی این نیازها باشد. علاوه بر این محتوای شما باید مطابق با انتظارات مخاطب باشد و با او ارتباط برقرار کند. برای مثال نوع لحن، تصاویر، ویدئوها و نحوه بیان شما با توجه به حوزه کاری و سن مخاطبانتان مشخص میشود.
- تعامل مخاطبان را افزایش دهید
مهمترین نکته برای موفقیت در اینستاگرام، افزایش تعامل کاربران است. برای رسیدن به این امر باید در بهترین زمان پستهای خود را منتشر کنید. علاوه بر این باید مطالبی را منتشر نمایید که بیشترین بازخورد را از کاربران دریافت کند. بنابراین میتوانید با آنالیز پستهای قبلی خود و آنالیز پستهای رقبا، موضوعات و پستهایی را که بیشترین کامنت، لایک و به اشتراکگذاری را داشتهاند بیابید و در همان راستا محتوا تولید کنید. به Call To Action پستهای خود اهمیت دهید و از طریق کپشن از مخاطب بخواهید که کاری انجام دهد؛ برای مثال به سوالی پاسخ دهد یا از شما سوالی بپرسد.
- داستانسرایی کنید
شما میتوانید با داستانسرایی، مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. شخصیتپردازی برای برند و داستان سرایی به جلب اعتماد کاربران کمک کرده و جایگاه اجتماعی و تجاری چهره کسب وکار شما را بالا میبرد.
- از تبلیغات استفاده کنید
برای افزایش بازدید و رشد نرخ تبدیل میتوانید از قابلیت تبلیغ یا Ptomote اینستاگرام استفاده کنید. علاوه بر این میتوانید در سایر صفحات تبلیغ داشته باشید و یا از اینفلوئنسرمارکتینگ یا کمپینهای تبلیغاتی اینستاگرامی استفاده کنید.
- از هشتگها استفاده کنید
هشتگها به دیده شدن پستهای شما کمک میکند. در استفاده از هشتگها زیادهروی نکنید. معمولا ۵ تا ۶ هشتگ برای هر پست کافی است. بهتر است هشتگها را در انتهای کپشن یا به طور جداگانه در اولین کامنت پست بنویسید.
- عملکرد خود را ارزیابی کنید
بدون شک بدون ارزیابی عملکردتان، متوجه نقاط قوت و ضعف خود نمیشوید. برای این کار میتوانید از ابزارهای اینستاگرام استفاده کنید و با آنالیز پستها و استوریها، میزان موفقیت خود را ارزیابی و بررسی نمایید تا در آینده با بهبود عملکرد و رفع نقاط ضعف، بازخورد بیشتری داشته باشید.
- محتوای جذاب و با ارزش تولید کنید
رعایت همه نکات گفته شده تنها زمانی به نتیجه دلخواه میرسد که محتوای شما جذاب، با کیفیت و ارزشمند باشد. در همین راستا همواره سعی کنید با محتوای خود یک ارزش اضافه به کاربران ارائه کنید. برای مثال به سوالات تخصصی آنها پاسخ دهید، نکته آموزشی داشته باشید،سرگرمکننده باشید و نیاز کاربران را رفع کنید. هرگز از محتوای کپی استفاده نکنید و برای تولید محتوای متنی و تصویری خود زمان و انرژی بگذارید.
- اهمیت Bio اینستاگرام را دست کم نگیرید
یکی از مهمترین بخشهای اینستاگرام که برخی از کسب و کارها از اهمیت آن غافل هستند، Bio صفحه است. سعی کنید به طور خلاصه، با بهترین، موثرترین و مرتبطترین کلمات، در Bio کسب و کارتان را معرفی کنید.
از رقبای خود پیشی بگیرید!
در این مقاله با استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام آشنا شدیم. به طور کلی دریافت نتیجه دلخواه با استفاده از تولید محتوا در شبکههای اجتماعی به صبر و حوصله نیاز دارد. برای این کار بهتر است از متخصصین شبکههای اجتماعی که در حوزه تولید و مدیریت محتوا در شبکههای اجتماعی تخصص و تجربه دارند کمک بگیرید.
در نهایت فراموش نکنید که میتوانید برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی با ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید.