ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی مستقیم است که در آن تبلیغات به ایمیل افراد ارسال میشود. کسبوکارها برای استفاده از این روش تبلیغاتی، از سرویسهای ایمیل مارکتینگ خارجی یا ایرانی استفاده میکنند. این روزها اغلب سرویسهای محبوب ایمیل مارکتینگ خارجی هستند؛ برای مثال، میلچیمپ (MailChimp) یکی از برترین ابزارهای خارجی بازاریابی ایمیلی است. اما برای استفاده از امکانات بیشتر سرویسهایی همچون میلچیمپ و سایر سرویسهای مشابه خارجی باید پرداخت دلاری انجام دهید.
همین مسئله موجب میشود بسیاری از کسبوکارهای ایرانی، سرویسهای داخلی را برای بازاریابی ایمیلی ترجیح دهند. در این مقاله با بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی آشنا میشویم و چند نکتۀ ابتدایی اما ضروری را که برای شروع ایمیل مارکتینگ به آنها نیاز داریم مرور میکنیم. همراه ما باشید.
ایمیل مارکتینگ چیست و چطور باید از بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟
ایمیل مارکتینگ یکی از کارآمدترین روشها برای برگزاری کمپین دیجیتال و تبلیغات آنلاین است. کسبوکارها در بازاریابی ایمیلی از طریق ارسال ایمیل با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوۀ خود ارتباط برقرار میکنند. برای استفاده از ایمیل مارکتینگ، در اولین قدم باید از طریق یک فرم، ایمیل کاربران را دریافت کنید و از آنها برای ارسال ایمیل اجازه بگیرید. معمولاً ارسال ایمیل بدون دریافت رضایت قبلی از کاربران ممکن است تأثیر منفی بر برند شما بگذارد و موجب اسپمشدن ایمیلهای شما شود؛ درنتیجه، به هدررفتن تلاش شما در راهاندازی و اجرای کمپین تبلیغاتی منجر میگردد. اما استفادۀ صحیح از ایمیل مارکتینگ به رشد نرخ تبدیل و کسب نتیجۀ دلخواه از تبلیغات منتهی میشود. در قدم بعدی باید با توجه به نیاز و اهدافتان بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ را برای ارسال ایمیلهای خود انتخاب کنید.
بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی کدام است؟
در ادامه برترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ ایرانی را بررسی میکنیم تا درنهایت بتوانیم بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ را با توجه به نیاز کسبوکار خود انتخاب کنیم.
سرویس نجوا
نجوا سرویسی برای Retention Marketing است که با ارائۀ خدماتی مانند ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن، به کسبوکارها و سایتها برای حفظ ارتباط با مشتریان و کاربرانشان کمک میکند. کسبوکارها میتوانند از فرم اشتراک، روی وبسایت خود استفاده کنند و از این طریق بانک ایمیل تهیه کرده و پس از آن با مخاطبانشان بهوسیلۀ خدمات ایمیل مارکتینگ سرویس نجوا ارتباط برقرار کنند.
گفتنی است که کسبوکارها با استفاده از سرویس نجوا و با تهیۀ IP اختصاصی، میتوانند اسپم ریت خود را به صفر برسانند. علاوه بر این، میتوانند نحوۀ عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ خود را آنالیز کرده و از طریق گزارشهای ارائهشده، میزان Bounce Rate، Unsubscribe، نرخ کلیک و سایر جزئیات را بررسی کنند.
سرویس میلچی
میلچی را میتوان اولین و ارزانترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی دانست. با استفاده از این سرویس میتوانید قالب ایمیل خود را با ادیتور Drag & Drop طراحی کنید. شما بهراحتی میتوانید از فونتهای مختلف فارسی در میلچی استفاده کنید. گفتنی است که ایمیلهای طراحیشده در این سیستم کاملاً ریسپانسیو هستند و بهخوبی در دسکتاپ، تبلت و تلفن همراه نمایش داده میشوند. در ادامه ویژگیهای میلچی را مرور میکنیم.
- امکان طراحی ایمیل به اشکال مختلف به کمک ادیتورهای سیستم؛
- امکان طراحی لندینگپیج؛
- ارائۀ ماژول عضویت در خبرنامه برای وردپرس؛
- نداشتن محدودیت برای ارسال گروهی ایمیل؛
- ارائۀ اشتراک آزمایشی رایگان با امکان اضافهکردن هزار مخاطب؛
- داشتن پنل فارسی؛
- پیچیدهنبودن سیستم که آن را برای کاربران مبتدی ایدئال کرده است؛
- امکان طراحی ایمیلهای جذاب بدون مهارت تخصصی در طراحی؛
- اسپمنشدن ایمیلها و ارسال مستقیم آنها به صندوق دریافت نامه یا Inbox مخاطبان؛
- ارائۀ گزارش از عملکرد ایمیلها.
سرویس آونگ
برخلاف میلچی، آونگ امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار میدهد. این سرویس میتواند جایگزین مناسبی برای کسانی باشد که از سرویس میلرلایت استفاده میکنند؛ به دلیل اینکه تعرفۀ آونگ بسیار بهصرفهتر از میلرلایت است. محیط پنل آونگ به زبان انگلیسی است و تعرفهها به دلار محاسبه میشود؛ اما معادل آن بهصورت ریال قابل پرداخت است. آونگ به استارتاپهای نوپا خدمات رایگان نیز ارائه میکند. به عبارت دیگر، اگر کاربران شما تا ۱۲۰۰ نفر باشند، امکان استفادۀ رایگان از سیستم وجود دارد؛ اما با افزایش تعداد مخاطبان، تعرفۀ خدمات آونگ نیز افزایش مییابد. درمجموع، برخی از مهمترین امکانات سرویس آونگ به شرح زیر است:
- اتصال به جوملا، ووکامرس، وردپرس و لاراول؛
- امکان دستهبندی مخاطبان و آپلود مخاطبان به شکل گروهی؛
- ارائۀ چند قالب ازپیشآماده و چندین فونت فارسی؛
- طراحی با ادیتور Drag & Drop؛
- ارائۀ گزارش از کمپینهای برگزارشده و عملکرد ایمیلها؛
- امکان اتصال به هر پروژۀ تحت وب.
سرویس ایمیل ایران
ایمیل ایران پنلهای متنوعی ارائه و از سرورهای نامحدود و مختلفی استفاده کرده است. این سرویس ایرانی از سرورهای API و SMTP استفاده میکند. در ادامه امکانات سرویس ایمیل ایران را بررسی میکنیم.
- ارائۀ پنلهای متعدد ازجمله پنل پایه، پنل تبلیغاتی و پنل خبرنامه؛
- امکان پاکسازی فهرست ایمیلی؛
- امکان استفاده از قالبهای ایمیلی؛
- امکان ارسال ایمیل تبلیغاتی به تعداد نامحدود.
سرویس میلتاز
هدف سرویس ایمیل مارکتینگ میلتاز تسهیل و تسریع مارکتینگ است. این سرویس ایرانی که جزو برترین سرویسهای بازاریابی ایمیلی است، امکانات و خدمات متعددی دارد که در ادامه آنها بررسی میکنیم.
- اسپمنشدن ایمیلها و ارسال آنها به Inbox مخاطبان؛
- طراحی از طریق ادیتور Drag & Drop بدون پیچیدگی و بدون نیاز به مهارت طراحی حرفهای؛
- ارائۀ خدمات با تعرفۀ مناسب و مقرونبهصرفه؛
- ارائۀ گزارش درخصوص نرخ بازشدن ایمیلها و نرخ کلیک روی لینکها؛
- امکان دستهبندی مشتریان از طریق فهرستهای مختلف.
سرویس پاکت
پاکت یکی دیگر از سرویسهای برتر ایرانی برای ایمیل مارکتینگ است. در ادامه با امکانات و خدمات پاکت آشنا میشویم.
-
- امکان استفاده از سرویسهای خارجی با قیمت ریالی؛
- ارائۀ مشاوره برای طراحی کمپین و بازاریابی ایمیلی؛
- اسپمنشدن ایمیلها؛
- نرخ تبدیل بالا؛
- ذخیرۀ اطلاعات و ارائۀ سرویسهای مختلف پیشرفته؛
- مقرونبهصرفهبودن.
آشنایی با چند اصطلاح مهم برای استفادۀ صحیح از ایمیل مارکتینگ
در انتها، برای کسب نتیجۀ دلخواه از ایمیل مارکتینگ لازم است با برخی از واژهها و اصطلاحات مارکتینگی آشنا باشیم تا با استفاده از بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ بهخوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم. در اینجا چند اصطلاح مهم را بررسی میکنیم.
- سرویس ارائهدهندۀ خدمات ایمیل (EPS: Email Service Provider)
سرویسی که به شما این امکان را میدهد تا فهرست ایمیل را مدیریت کنید و ارسال و پیگیری آن را انجام دهید. برای مثال میتوان به Hubspot یا SendinBlue اشاره کرد که جزو ESPهای بینالمللی هستند.
- نرخ بازکردن ایمیل (Click to Open Rate) و نرخ کلیک (CTR: Click Through Rate)
درصد نشاندهندۀ تعداد کسانی که ایمیل شما را باز کردهاند یا روی لینکهای آن کلیک کردهاند.
- نرخ تبدیل(Conversion Rate)
درصدی که میزان تحقق هدف نهایی کمپین شما را نشان میدهد.
- نرخ شکایت(Complaint Rate)
درصد افرادی که ایمیل شما را بهعنوان اسپم گزارش کردهاند.
- اشتراک و لغو اشتراک در خبرنامه
عضویت و اعلام تمایل برای دریافت ایمیل یا بالعکس.
- دکمۀ فراخوان عمل(Call to Action)
یک درخواست به همراه لینک آن در انتهای ایمیل که معمولاً از کاربر میخواهد تا کاری را انجام دهد؛ برای مثال برنامهای را دانلود کند.
نوبت شماست
ایمیل مارکتینگ اگر به روش درست، با توجه به اصول مارکتینگی و از طریق بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ انجام شود، میتواند نتایج خوبی برای کسبوکار شما به همراه داشته باشد و به برندینگ و تبلیغات آنلاین شما کمک کند. در این مقاله بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ در ایران را مرور و معرفی کردیم. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ایمیلی میتوانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید. علاوه بر این، میتوانید برای دریافت خدمات تولید محتوا و مشاورۀ محتوایی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ، با کارشناسان خبرۀ ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید.