تبلیغات یوتیوب

به عنوان دومین موتور جستجو بزرگ در دنیا، یوتیوب به عنوان یک ابزار قدرتمند برای کسب‌وکارهایی به شمار می‌رود که قصد دارند توجه کاربران را به سمت خود جلب کنند. آمارها نشان می‌دهد که در هر ماه حدود دو میلیارد مراجعه به یوتیوب در سطح دنیا ثبت می‌شود. این عدد نشان‌دهنده ظرفیت فوق‌العاده یوتیوب برای پیشرفت و ارتقای کسب‌وکارهای مختلف است. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که یوتیوب جایگاه کنونی خود در دنیا را ظرف یک دهه به دست آورده است. پیش از آن یک شبکه اشتراک ویدیو معمولی بود که توجهات زیادی را به خود جلب نمی‌کرد. درآمد تبلیغات در یوتیوب برای کسب‌وکارهای مختلف می‌تواند جذاب باشد.

اما باید به این نکته توجه داشت که باتوجه به محدودیت‌هایی که یوتیوب برای کاربران ایرانی به وجود آورده است، هر کسب‌وکاری در کشور ما نباید به فکر درآمد تبلیغات در یوتیوب باشد. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به بررسی انواع تبلیغات در این فضا بپردازیم. پس از آن درباره این سؤال مهم بحث خواهیم کرد که تبلیغات یوتیوب برای چه کسب‌وکارهایی مفید است؟ تا انتها با ما همراه باشید.

 تاریخچه تبلیغات در یوتیوب

نخستین فعالیت‌های تبلیغاتی در یوتیوب به سال 2006 میلادی برمی‌گردد. به این ترتیب یوتیوب دروازه‌ای را به سمت کسب‌وکارهای مختلف برای معرفی خود به مخاطبان گشود. در ادامه یوتیوب روش‌های تبلیغاتی مختلفی معرفی کرد. به ویژه تبلیغات InVideo که در نوع خود انقلابی در حوزه تبلیغاتی به شمار می‌رود. در حال حاضر بیش از 15 سال از آغاز تبلیغات یوتیوب می‌گذرد. در طول این سال‌ها گزینه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی متنوعی ایجاد شده است و امکان درآمد تبلیغات در یوتیوب برای کسب‌وکارهای مختلف به طرز چشمگیری راحت‌تر شده است.

انواع روش‌های تبلیغات در یوتیوب

به طور کلی در حال حاضر چهار روش اصلی برای این نوع تبلیغات وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

تبلیغات In-stream

این دسته از تبلیغات، از نوع تبلیغات ویدیویی هستند. روش نمایش آنها هم معمولاً قبل، حین و بعد از پخش ویدیوهای یوتیوب است. در واقع وقتی کاربر مشغول تماشای یک ویدیو در یوتیوب می‌شود، ویدیوی تبلیغاتی شما نیز در کنار ویدیوی اصلی به نمایش در می‌آید.

البته شاید این ابهام برای شما به وجود بیاید که بسیاری از کاربران ویدیوهای تبلیغاتی را تماشا نمی‌کنند و بلافاصله با انتخاب گزینه skip از تبلیغات عبور می‌کنند. پس احتمالاً درآمد تبلیغات در یوتیوب از این روش چندان منطقی نیست. اما یوتیوب برای برطرف کردن این مشکل تنها هزینه تبلیغاتی را از شما می‌گیرد که کاربر حداقل 30 ثانیه از ویدیو تبلیغاتی را تماشا کند.

البته یک راه‌حل دیگر نیز وجود دارد. تبلیغات in-stream به دو دسته skippable و non-skippable تقسیم می‌شوند. دسته اول تبلیغاتی هستند که کاربر می‌تواند از تماشای آن صرف‌نظر کند. اما دسته دوم تبلیغاتی هستند که کاربر مجبور است آنها را تماشا کند. به این ترتیب شما می‌توانید با انتخاب تبلیغات non-skippable مشکل دیده نشدن تبلیغات‌تان را برطرف کنید. البته باید هزینه بیشتری نیز برای این منظور پرداخت نمایید.

تبلیغات Discovery

دسته‌ای دیگر از ویدیو‌های تبلیغاتی در یوتیوب هستند که از نظر زمانی محدودیت ندارند و دقیقاً مانند یک ویدیوکلیپ برای کسانی که در حال جستجو در یوتیوب هستند، به نمایش درمی‌آید. بسته به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، ویدیو شما در صفحه اول یوتیوب یا در قسمت ویدیو‌های مرتبط با یک ویدیو پربازدید قرار می‌گیرد.

 

هزینه تبلیغات در یوتیوب به مراتب کمتر از بسیاری از روش‌های بازاریابی است

در این نوع تبلیغات نیز هزینه تنها زمانی از شما دریافت می‌شود که کاربران ویدیو شما را انتخاب کنند و تماشای آن را آغاز نمایند.

تبلیغات Bumper

این دسته از تبلیغات شاید به نوعی پربازده‌ترین تبلیغات در بستر یوتیوب به شمار برود. تبلیغات Bumper ویدیو‌هایی کوتاه با حداکثر 6 ثانیه است که در ابتدا یا انتهای یک ویدیو دیگر پخش می‌شود.

از معجزات تأثیر رپورتاژ بر سئو چه می‌دانید؟
مشاهده مطلب

بسیاری از کسب‌وکارها برای کسب درآمد تبلیغات در یوتیوب از این گزینه استفاده می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که به دلیل زمان بسیار کوتاه این دسته از تبلیغات امکان طرح داستان طولانی در این نوع تبلیغات وجود ندارد.

باید از یک تیم تبلیغاتی بسیار خلاق و ایده‌پردازی برخوردار باشید که بتوانید در شش ثانیه مخاطب هدف خود را شکار کنید. البته بسیاری از کسب‌وکارها از یک چنین تیمی محروم هستند؛ بنابراین به ناچار باید به سراغ مجموعه‌های فعال در این زمینه بروند. گروه بازاریابی محتوایی جوهر آماده است تا از صفر تا صد فعالیت‌های تبلیغاتی مدنظر شما را در بستر یوتیوب مدیریت و پیاده‌سازی کند.

تبلیغات OutStream

در این مدل تبلیغات، فیلم‌های تبلیغاتی شما در معرض دید مخاطبان وب‌سایت‌هایی قرار می‌گیرد که طرف حساب گوگل هستند. در واقع وقتی کاربران برای مطالعه مقاله یا خرید محصولی وارد یک سایت طرف حساب گوگل می‌شوند، ویدیو تبلیغاتی شما به صورت بی‌صدا در گوشه‌ای از تصویر به نمایش درمی‌آید. کاربران با یک کلیک می‌توانند صدای ویدیو را آزاد کرده و به تماشای آن بنشینند.

همچنین اگر کاربری مایل به تماشای ویدیو شما نباشد، به راحتی می‌تواند آن را حذف کند. اما میزان هزینه‌ای که یوتیوب برای این دسته از تبلیغات می‌گیرد، بر چه اساسی است؟ معمولاً اگر پنجاه درصد از فضای صفحه نمایش تبلیغ برای مدت زمان دو ثانیه یا بیشتر توسط کاربری مشاهده شود، ویدیو شما به عنوان آگهی مشاهده شده تلقی می‌شود و هزینه آن از شما کسر خواهد شد.

مزایای تبلیغات در یوتیوب

درآمد تبلیغات یوتیوب برای کسب‌وکارهای مختلف به یک اندازه نیست. بسته به نوع کسب‌وکار، هزینه و زمانی که برای این کار صرف می‌شود، شانس موفقیت متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی تبلیغات یوتیوب، مزایایی دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

1- افزایش ترافیک سایت

اگر برای فروش محصولات یا خدمات کسب‌وکار خود یک سایت راه‌اندازی کرده‌اید، اولین و مهم‌ترین گامی که برای افزایش فروش وب‌سایت خود باید بردارید، بالابردن ترافیک ورودی به سایت است. چه روشی بهتر از تبلیغات در یوتیوب که ماهانه بیش از دو میلیارد مراجعه کننده دارد. تصور کنید اگر شما بتوانید تنها 0.0001 درصد از این کاربران را در ماه به سمت سایت خود بکشانید، چیزی در حدود 2000 بار ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

تبلیغاتیوتیوب در ارتقای سئو سایت شما بسیار مؤثر است و می‌تواند در افزایش جایگاه سایت شما نزد موتور جستجوگر گوگل بسیار اثرگذار باشد. به این ترتیب با تبلیغات در یوتیوب سایت خود را به خوبی توسعه می‌دهید. کسب درآمد تبلیغات در  یوتیوب از این راه کاملا میسر است و می‌توانید اثرات آن را در کوتاه‌مدت مشاهده کنید.

2- کاهش هزینه‌های تبلیغاتی

بسیاری از روش‌های تبلیغاتی دیگر مانند تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی هستند که هزینه‌های سرسام‌آوری را به کسب‌وکارها تحمیل می‌کند. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک نیز توان مالی پرداخت این هزینه‌های سنگین را ندارند. تبلیغات در بستر یوتیوب، به عنوان یک راه پربازده و در عین حال با هزینه به مراتب کمتر به شمار می‌رود.

3- بازدهی بالا

به واسطه تبلیغات یوتیوب، علاوه بر پرداخت هزینه‌های به مراتب کمتر نسبت به بسیاری از روش‌های تبلیغاتی دیگر، امکان ارتباط‌گیری با گروه مخاطبان خاصی برای شما فراهم می‌شود. فرض کنید که شما تولیدکننده یک نوع بازی هستید که صرفاً برای مخاطبان پسر بازه سنی 15 تا 20 سال مناسب است. این امکان در یوتیوب وجود دارد که تبلیغات خود را به صورت هدفمند فقط برای همین دسته از افراد به نمایش در بیاورید. به این ترتیب با جهت‌دهی صحیح به تبلیغات، صدای خود را به گوش مخاطبان هدف‌تان خواهید رساند. احتمال موفقیت و افزایش درآمد تبلیغاتی در این شرایط بیشتر می‌شود.

آیا داشتن سایت به تبلیغات برای جذب دانش آموز کمک می‌کند؟
مشاهده مطلب

4- امکان تحلیل 

یوتیوب ابزاری را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توانید به تجزیه و تحلیل میزان موفقیت تبلیغات خود بپردازید. این ابزار در قالب ارائه گزارش‌های آماری به شما تعریف می‌شود. اطلاعاتی از جمله:

– چه کسانی ویدیو تبلیغاتی شما را مشاهده کرده‌اند؟

– جنسیت آنها چه بوده است؟ بازه سنی آنها چه بوده است؟

– ویدیو شما چه مدت زمان دیده شده است؟

– کاربران از چه مناطق جغرافیایی ویدیو شما را تماشا کرده‌اند؟

به این ترتیب شما می‌توانید به خوبی تبلیغات خود را آنالیز کنید و برای اثربخشی بیشتر آنها برنامه‌ریزی کنید.

تبلیغات در یوتیوب برای چه کسب‌وکارهایی مفید است؟

یک مطالعه میدانی در بین روش‌های مختلف بازاریابی انجام شده بود که نتایج آن قابل تأمل است. تقریباً چیزی حدود 87 درصد از مارکترها از تبلیغات ویدیویی استفاده می‌کنند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 88 درصد از آنها کاملاً از این تصمیم راضی هستند؛ چراکه نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی را تجربه می‌کنند.

در بین پلتفرم‌های پخش ویدیو در دنیا نیز بدون شک یوتیوب با فاصله بسیار زیاد در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها در جایگاه اول قرار دارد. امکانات بی‌نظیری که یوتیوب در طول سال‌های اخیر در اختیار کاربران برای ویدیو مارکتینگ قرار داده است، کسب‌وکارهای زیادی را متقاعد کرده تا از یوتیوب برای تبلیغات استفاده کنند.

آثار تحریم‌های یوتیوب برای کاربران ایرانی

یکی از مهم‌ترین این امکانات، قابلیت هدف‌گیری تبلیغات برای یک منطقه جغرافیایی خاص است. اما آیا این امکان برای کشور ایران نیز امکان‌پذیر است؟ اصلاً بهتر است به این سؤال کلی پاسخ دهیم که آیا تبلیغات در یوتیوب برای کسب‌وکارهای ایرانی گزینه مناسبی است؟

واقعیت این است که باتوجه به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که یوتیوب برای کاربران ایرانی در نظر گرفته است، ابزارهای تبلیغات در بستر یوتیوب برای کسب‌وکارهای ایرانی کمی محدودتر است. اما هنوز هم تبلیغات در یوتیوب امکان‌پذیر است. همان طور که بسیاری از ایرانی‌ها به عنوان یوتیوبر در حال فعالیت هستند و درآمدهای خوبی نیز از این راه به دست می‌آورند؛ کسب درآمد تبلیغات در یوتیوب برای کسب‌وکارهای مختلف نیز امکان‌پذیر است.

اگر در زمینه کسب‌وکارهایی مشغول هستید که مخاطبان و مشتریان خارج از کشور دارید، حتماً تبلیغات  یوتیوب را به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پیش روی خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر در حوزه گردشگری یا صادرات فعالیت می‌کنید، یوتیوب بستری مناسب برای رسیدن صدای شما به کاربران خارج از کشور است.

 

تبلیغات در یوتیوب با جوهر امکان‌پذیر است

اگر تصمیم خود برای ویدیو مارکتینگ در یوتیوب را گرفته‌اید، گروه بازاریابی محتوایی جوهر آماده است تا از صفر تا صد این مسیر را در کنار شما باشد. جوهر با بهره‌مندی از تیم ویدیو مارکتینگ مجرب و باتجربه آماده است تا صدای کسب‌وکارهای ایرانی را از طریق یوتیوب به مردم دنیا برساند.

 

تبلیغات در یوتیوب، جایی که همه می‌بینند

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه همکاری با گروه بازاریابی محتوایی جوهر می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید. همکاران ما در واحد مشاوره آماده هستند تا توضیحات کامل در این زمینه را برای شما عزیزان ارائه کنند و به تمام سؤالات و ابهامات شما پاسخ دهند. کسب درآمد تبلیغات یوتیوب را با جوهر تجربه کنید.

 

راه‌حل‌های بازاریابی آنلاین برای کسب وکارها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *