متاسفانه یا خوشبختانه باید بپذیریم که تولید محتوا صرف نگارش یک متن یا تهیه ویدئو نیست! احتمالا این جمله برای شما هم آشنا باشد که بهترین مکان برای پنهان کردن یک جسد صفحه دوم گوگل است. چطور؟ چون هیچکس به آن سر نمیزند! پس باید با ترفندها و اصول نوشتن یک محتوای خوب آشنا باشیم تا در صفحه اول جایی برای خود و کسب و کارمان بگیریم. در ادامه به 12 ترفند برای شناخت ویژگی یک محتوای خوب میپردازیم. با ما همراه باشید.
تکنیکهای بهبود سئوی سال ۲۰۲۱ چیست؟
در سال ۲۰۲۱ احتمالاً شاهد تغییراتی در سئو و قوانین آن خواهیم بود. در ادامه به نکات مهم درخصوص تولید محتوا و ترفندهای بهبود سئو براساس معیارهای موتور جستوجوی گوگل اشاره میکنیم.
– ابزار Core Web Vitals را فراموش نکنید
این ابزار وبسایت را از نظر سرعت، میزان ریسپانسیوبودن و Bounce rate ارزیابی میکند. همچنین، به بررسی تجربۀ کاربر میپردازد. این موضوع یکی از مهمترین معیارها از نظر گوگل در تعیین موفقیت یک محتواست. در سال ۲۰۲۱، تجربۀ کاربر از صفحه یا page experience یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی نتایج جستوجو خواهد بود. برای مثال، باید به یاد داشته باشیم که سایت در ابتدا از نظر نسخۀ موبایل بررسی میشود. بنابراین باید ابتدا به کاربران موبایلی خود توجه کنیم و سایت خود را مطابق با نیاز آنها طراحی کنیم.
البته محتوای سازگار با سئو همچنان مهمترین معیار برای کسب رتبۀ بالا در نتایج جستوجو خواهد بود. پس، تجربۀ کاربری خوب کافی نیست. ما باید به کلمات کلیدی، بکلینکها، عناوین و هدرها و سایر اصول سئو توجه کنیم.
– از Passage Indexing استفاده کنید
از سال ۲۰۲۰ علاوه بر ایندکسکردن صفحات وب، امکان ایندکسکردن متن داخل صفحه نیز مهیا شده است. گوگل حالا میتواند آن بخش مفید محتوا را که برای کاربر مهم است، تشخیص دهد. بنابراین، این مورد از تکنیکهای بهبود سئوی سال ۲۰۲۱ را نیز جدی بگیرید.
-به کلمات کلیدی طولانی یا Long tail توجه کنید
یکی دیگر از تکنیکهای بهبود سئوی سال ۲۰۲۱ توجه به کلیدواژههاست. نتایج جستوجو به لطف هوش مصنوعی، هر روز بهتر و دقیقتر میشود. گوگل اعلام کرده که حالا با جستوجوی یک عبارت، کاربر میتواند تعداد بیشتری از انواع موضوعات مرتبط با آن عبارت جستوجوشده را نیز در صفحۀ نتایج جستوجو ببیند. درحقیقت، استفاده از کلمات کلیدی طولانی و دمدراز سادهتر خواهد بود. برای مثال، شما از عبارت تجهیزات ورزشی در خانه برای جستوجو استفاده میکنید و در نتایج جستوجو میتوانید محتواهای مرتبط با بودجۀ تجهیزات و یا بهترین تجهیزات را نیز مشاهده کنید.
به معنای دیگر، تولیدکنندگان محتوا دیگر مجبور نیستند عبارتهای طولانی را مدام در متن خود تکرار کنند. صرفاً کافی است از آن در موقعیتهای مهم مانند عنوان و هدر استفاده کنند و سپس در داخل محتوای خود، موضوعات و کلمات مرتبط را به کار بگیرند. برای مثال، کفش مناسب دویدن در زمستان عبارت کلیدی شما خواهد بود و میتوانید در داخل متن از کلماتی مانند باران یا دویدن در باران استفاده کنید.
در هر صورت همیشه به یاد داشته باشید که عبارات کلیدی طولانی به بهبود رتبۀ شما در جستوجو بسیار کمک میکنند. این عبارات که معمولاً از سه یا چهار کلمه تشکیل میشوند، نقش بسزایی در تحقق اهداف بازاریابی محتوا دارند.
– جایگاه صفحاتی را که از قبل رتبۀ خوبی دارند حفظ کنید
اگر صفحاتی دارید که از قبل رتبۀ خوبی در موتور جستوجو کسب کردهاند، عملکرد آنها را بررسی کنید و از جایگاه برتر آنها محافظت کنید. البته وسواس نداشته باشید و برای بهبود رتبه حریص نشوید، گاهی دستکاریکردن یک صفحه برای بهبود رتبه ممکن است نتیجۀ معکوس داشته باشد. بنابراین بهتر است تا حد امکان و جز در موارد ضروری، در صفحه تغییری ایجاد نکنید.
– به طول محتوای خود توجه کنید
در زمان تولید محتوا به طولانی یا کوتاه بودن آن توجه کنید. محتوای شما باید به اندازهای باشد که مخاطب را خسته نکند و درعینحال، به سؤالات او پاسخ بدهد؛ درنتیجه، محتوای خیلی کوتاه و یا محتوای خیلی طولانی معمولاً توصیه نمیشود. به عبارت دیگر، در صورت ضرورت، مقالۀ طولانی بنویسید؛ اما زمانی که نیازی به طولانیبودن محتوا نیست، از اضافهگویی اجتناب کنید. برای مثال، اگر قرار است به چندین سؤال اساسی در یک محتوا پاسخ دهید، بهجای نوشتن یک مقالۀ بسیار طولانی یا بسیار کوتاه، از صفحات پرسش و پاسخ استفاده کنید. از این طریق میتوانید با توجه به سؤالات و نیاز مخاطب خود محتوا تولید کنید و بهطور همزمان نتیجۀ خوبی در موتور جستوجو کسب کنید.
– تنظیمات گوگل آنالیتیکس وبسایت خود را بررسی کنید
از ابزار گوگل آنالیتیکس برای ارزیابی وضعیت سایت وردپرس استفاده کنید. این ابزار به شما کمک میکند تا میزان ترافیک ارگانیک، نحوۀ عملکرد سایت، مسیر حرکت بازدیدکنندگان و سایر جزئیات وبسایت را بررسی کنید.
از ابزار گوگل آنالیتیکس برای ارزیابی وضعیت سایت وردپرس استفاده کنید. این ابزار به شما کمک میکند تا میزان ترافیک ارگانیک، نحوه عملکرد سایت، مسیر حرکت بازدیدکنندگان و سایر جزئیات وبسایت را بررسی کنید.
– مطمئن شوید که گوگل به صفحات اصلی سایت شما دسترسی دارد
به عبارت دیگر، باید مطمئن شوید که آیا گوگل به صفحات سایت شما دسترسی دارد یا خیر. برای بررسی این موضوع میتوانید از کنسول جستوجوی گوگل استفاده کنید. برای اینکه گوگل به صفحات شما دسترسی داشته باشد، باید به لینکسازی داخلی توجه کنید و در مقالات برتر خود به مطالب قبلی لینک دهید.
– اهمیت عنوان صفحه و هدرها را دستکم نگیرید
عنوان صفحه باید براساس اصول سئو بهینه باشد. برای پیداکردن بهترین عناوین میتوانید A/B تست بگیرید. به عبارت دیگر، میتوانید عناوین را براساس ارتباط کلمات کلیدی و حجم جستوجو تغییر دهید و عملکرد هرکدام از عناوین قبلی و جدید را ارزیابی کنید. ترفندهای مختلفی برای داشتن یک عنوان بهینه وجود دارد که رعایت آنها به کسب رتبۀ بهتر کمک میکند. درنهایت، علاوه بر عنوان، باید به هدرها نیز توجه کنید.
– بهطور مداوم وضعیت محتواهای تولیدشده را بررسی کنید
کار شما با تولید محتوا به اتمام نمیرسد. به عبارت دیگر، صِرف تولید محتوا و بهینهسازی اولیۀ آن کافی نیست. بسیار مهم است که بعداً به مطالبی که تولید شده رجوع کنید و وضعیت آنها را برررسی کرده و آنها را برای کسب رتبۀ بهتر بهینه کنید.
– محتوای باکیفیت فقط در کنار رعایت اصول سئو به موفقیت میرسد
هیچ شکی نیست که محتوای تولیدشده باید باکیفیت باشد. بااینحال، صفحات بسیاری هستند که محتوای باکیفیت دارند، اما رتبۀ خوبی در گوگل کسب نکردهاند. علت این امر، بیتوجهی به ترفندها و اصول سئو است. نویسنده باید به کلمات کلیدی، عنوان و هدر، بکلینکها، تگها و توضیحات متا توجه کند تا محتوای باکیفیت او در رقابت با سایر سایتها پیروز شود و رتبۀ خوبی کسب کند. به عبارت دیگر، توجه به ترفندهای بهبود سئو موفقیت محتوای شما را تضمین میکند.
برای مثال، درخصوص کلمات کلیدی، برای انتخاب بهترین کلمات، از ابزارهای در دسترس مانند Google Keyword Planner و یا Google Trends استفاده کنید. علاوه بر این، باید به سرعت بارگذاری صفحه توجه داشته باشید؛ به همین منظور میتوانید از ابزارهایی مانند GTmetrix و یا Google’s PageSpeed Insights استفاده کنید. گفتنی است که یکی از نکاتی که به سرعت صفحه کمک میکند، استفاده از فایلهای تصویری در اندازۀ کوچک و به شکل بهینهشده است.
– به URLهای سایت توجه کنید
یکی از معیارهایی که روی رتبۀ سایت اثر مستقیم میگذارد،URL است؛ به همین دلیل لازم است که ازURL های کوتاه استفاده کنید. برای این کار از کلماتی که بیشترین وزن را دارند کمک بگیرید.
– از محتوای تصویری استفاده کنید
فراموش نکنید که کلمات و جملات زیبا، ساده و روان برای جذب مخاطب کافی نیستند. برای افزایش تعامل کاربران حتماً از تصاویر، محتوای شنیداری، فیلم و ویدئو استفاده کنید. فراموش نکنید که محتوای تصویری یا صوتی باید به شکل بهینه و با توجه به اصول سئو استفاده شود.
کلام آخر
بهینهسازی سئو و تولید محتوایی که در موتورهای جستوجو رتبۀ خوبی کسب کند، روزبهروز سختتر میشود. برای موفقیت در این رقابت تنگاتنگ در میان هزاران سایت مختلف، باید بهروز باشید، مطالعه و تحقیق کنید و به اصول سئو و الگوریتمهای آپدیتشدۀ گوگل توجه داشته باشید و این تغییرات و ترفندهای جدید سئو را در سایت خود رعایت کنید. درنهایت، فراموش نکنید که میتوانید برای افزایش اطلاعات خود درخصوص اصول سئو و ترفندهای تولید محتوا، سایر مقالات کاربردی ما را مطالعه کنید.