تحلیل محتوا شبکه های اجتماعی

تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی


تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی

یکی از چالش‌های مهم روابط عمومی، تحلیل محتوا برای شبکه های اجتماعی است.

تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی یکی از نکته‌های بسیار مهم برای تولید و انتشار محتوا و در نهایت مدیریت شبکه های اجتماعی است. بسیاری از اوقات روابط عمومی پیام‌هایی را برای شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کند که مقبول مخاطبان قرار نمی‌گیرد. در این مطلب می‌خواهیم شما عزیزان را با نحوۀ انتقال پیام و همچنین تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی مختلف بیشتر آشنا کنیم.
برای آنکه بتوانید تعامل بیشتری با مخاطبان خود داشته باشید بهتر است مطلب زیر را بخوانید. لازم است بدانید نوشتن مطلب در هر شبکۀ اجتماعی ملزومات منحصر‌به‌فردی دارد.
تولید محتوای تأثیرگذار با در‌نظر‌گرفتن اصول استراتژی شبکه‌های اجتماعی نوعی چالش روزانه برای همۀ کسب و کارهای کوچک است.
در اینجا به نکاتی برای به‌اشتراک‌گذاری مطلب در فیس‌بوک، توییتر، پینترست و لینکدین می‌پردازیم.

• فیس‌بوک

یادداشت‌هایی که روی فیس‌بوک بیشترین تعامل را ایجاد می‌کنند همراه با تصاویر هستند؛ بنابراین پیدا‌کردن عکس‌های خوب، عنصر کلیدی استراتژی شما برای این رسانه خواهد بود. برای پیداکردن عکس‌های جذاب به سراغ عکس‌های قدیمی خود و شرکتتان بروید.
استفاده از نقل قول‌های تصویری نیز تعامل بسیاری ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید با قراردادن جای خالی در جملاتی که پست می‌کنید و درخواست از مخاطبان برای پرکردن جای خالی، ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید. رأی‌گرفتن از طرف‌داران روشی دیگر برای افزایش میزان تعامل است. اما حتی این پست‌ها هم باید با عکس همراه شوند.

• پینترست

اگر آلبوم جذابی برای پینترست ندارید چیزهای دیگری هستند که می‌توانند به شما برای این رسانۀ اجتماعی کمک کنند. برای مثال می‌توانید یک تابلو از تمام چیزهایی که الهام‌بخش شما و برندتان هستند درست کنید. یا اینکه برای رویدادهای شرکتتان تابلو بسازید و به همۀ شرکت‌کنندگان رویداد دربارۀ این تابلو اطلاع دهید تا در‌این‌باره با یکدیگر بحث و گفتگو کنند.
همچنین می‌توانید عکس‌هایی از اعضای تیمتان را همراه با معرفی کوتاه یا زندگینامۀ آن‌ها منتشر کنید. این تابلو را می‌توانید در سایر شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید. تهیۀ تابلوهایی با موضوع تعطیلات یا مناسبت‌های ملی و مذهبی یا حتی به‌اشتراک‌گذاری دستور پخت نوع خاصی از غذای مورد علاقۀ کارکنان نیز می‌تواند به ایجاد رابطه‌ای صمیمی با مخاطبان کمک کند.

۵ پیش‌بینی دربارۀ روند بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۷
مشاهده مطلب

• توییتر

در توییتر باید توییت‌های هوشمندانه ایجاد کنید و آن‌ها را به مقالۀ اصلی یا یک عکس لینک کنید. آمار و ارقام در توییتر با اقبال خوبی مواجه می‌شوند و شانس فراوانی برای ریتوییت‌شدن دارند. پس سعی کنید از آن‌ها به‌عنوان قلاب استفاده کنید تا مخاطب را به مطلب اصلی بکشانید. نقل قول‌ها نیز مانند آمار، ریتوییت درخور توجهی دارند. مهم‌ترین نکته دربارۀ نقل قول‌ها، انتخاب پیامی با کمتر از ۱۴۰ کارکتر است.
پرسیدن سؤال‌های ساده که با کمتر از ۱۴۰ کارکتر قابل پاسخ‌دهی هستند نیز روش مناسبی برای ایجاد ارتباط با کاربران توییتر است. ارائۀ راهنمایی‌ها و ترفندها، یاددادن کلک‌های سریع و استفاده از مقالات آموزنده و خنده‌دار نیز انواع دیگری از محتوای تعامل‌برانگیز مناسب برای توییتر هستند. به‌طور‌کلی در کسب و کارهای آی‌تی‌محور توصیه می‌شود که از توییتر استفاده شود. البته از نفوذ محتواهای ویدئویی که هر روز بیشتر می‌‌شود هم نباید غافل شد.

محتوای شبکه های اجتماعی

• لینکدین

لینکدین بستری با محتوای صنعتی و حرفه‌ای است. بنابراین کاربران آن به دنبال محتوایی عمیق‌تر و تخصصی‌تر هستند. به‌اشتراک‌گذاری کتاب‌های الکترونیک صنعتی و تخصصی و مطالب عمومی دربارۀ کسب و کار بازخورد مناسبی در رسانۀ لینکدین دارد. نکتۀ مهم در اینجا افزودن نظریات شخصی‌تان به مقالات و گزارش‌هایی است که منتشر می‌کنید.
به‌علاوه می‌توانید در گروه‌های لینکدین نیز مانند توییتر سؤال مطرح کنید. لینکدین پر از متخصصانی است که تشنۀ پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند. ایجاد سؤال‌های ساده و شفاف، نظردادن را برای مخاطب راحت می‌کند.

• اینستاگرام

اینستاگرام بستر نرم‌افزاری مناسبی برای توصیف سبک زندگی جاری در حاشیۀ برند و کسب و کار شماست. پشت صحنۀ کسب و کارتان را به شکلی جذاب و دیدنی به تصویر بکشید و از این طریق به ایجاد شفافیت برای شرکت و برندتان کمک کنید.
تصاویر کسل‌کننده از محصولاتتان را کنار بگذارید و از عکس‌هایی هوشمندانه استفاده کنید که در مکان‌های صحیح گرفته شده‌اند. درنهایت نیز به یاد داشته باشید که ویدئوهای مونتاژی یکی از پرتعامل‌ترین محتواهای اینستاگرام هستند.

داشبورد مدیریتی vdash
مشاهده مطلب

• رسانه‌های اجتماعی ایرانی

در ایران به دلیل اعمال فیلترینگ شدید بر رسانه‌های اجتماعی این امکان وجود دارد که روابط عمومی‌ها بخواهند از بسترهای نرم‌افزاری داخلی به این منظور استفاده کنند. اما به خاطر داشته باشید که یک شبکۀ اجتماعی داخلی هیچ‌گاه نمی‌تواند جای شبکه های اجتماعی خارجی را بگیرد.
در‌عین‌حال جایگاه یک شبکۀ اجتماعی داخلی (حداقل تا زمانی که آزادی شبکه های اجتماعی در ایران وجود ندارد) ویژه و بی‌بدیل است و بهتر است شرکت‌ها و مؤسسات به این بسترها نیز توجه داشته باشند.
سخت است که همیشه با آخرین تکنیک‌های مطلب‌نویسی در شبکه های اجتماعی پیش برویم. اما همیشه نکاتی هست که برای مطلب‌گذاشتن باید آن‌ها را بدانیم و رعایت کنیم.
گروه بازاریابی محتوایی جوهر تلاش می‌کند شما را در زمینه تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی خود و رقبایتان راهنمایی کند. در صورت وجود هرگونه سؤال و ابهام با تیم بازاریابی ما تماس بگیرید.

وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *