بازاریابی محتوایی چیست؟

قبل از جهانی‌شدن اینترنت و دسترسی راحت مردم به شبکه‌های اجتماعی، کمتر کسی با عبارت بازاریابی محتوایی آشنا بود. اما با گسترش بیشتر دسترسی به اینترنت و به‌وجود‌آمدن شبکه‌های اجتماعی، تحولات جدی در ارتباطات انسان به وجود آمد. اینجا بود که بازاریابی محتوایی در دنیای تبلیغات دیجیتال جای خود را باز کرد. اما بازاریابی محتوایی چیست؟ این روش بازاریابی، در بین کسب‌وکارهای مختلف، از شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت گرفته تا کسب‌و‌کارهای نوپا و کوچک، طرف‌داران زیادی دارد. رویکرد بازاریابی محتوایی کاملاً استراتژیک و برپایۀ ایجاد و توزیع محتوای باارزش است. درحقیقت، شما در این نوع تبلیغات سعی دارید که نوعی اطلاعات با محتوای آموزشی، سرگرم‌کننده و یا آگاهی‌بخش به خوانندگان خود ارائه دهید. در این میان، شما به آن‌ها کمک می‌کنید تا برای خرید خود تصمیم‌گیری کنند. در ادامۀ این مطلب، دربارۀ این روش بازاریابی بیشتر صحبت می‌کنیم و به سؤال بازاریابی محتوایی چیست، پاسخ می‌دهیم.

تعریف بازاریابی محتوایی چیست؟

طبق تعریفی که «مؤسسۀ بازاریابی محتوایی» ارائه داده است می‌توان گفت:

«هدف بازاریابی محتوایی، جذب و نگهداری مشتریان به‌‌وسیلۀ‌ تولید و سازمان‌دهی محتوای ارزشمند و مناسب، به نیت تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است، نه اجارۀ‌‌ آن.»

اما هدف از بازاریابی محتوایی چیست؟ این نوع بازاریابی فقط روی فروش تمرکز ندارد و هدف‌های بلندمدتی را برای برقراری ارتباط بلندمدت و مستحکم با مشتری در نظر می‌گیرد. یک تعریف دیگر از «هاب اسپات» می‌تواند برای شما جالب توجه باشد:

«بازاریابی محتوایی فرایند برنامه‌ریزی، تولید، توزیع، به‌اشتراک‌گذاری و انتشار انواع محتوا برای دستیابی به مخاطبان هدف است. این فرایند می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل با مشتری و افزایش وفاداری در آن‌ها شود.»

تاریخچۀ بازاریابی محتوایی چیست؟

پژوهشگران ادعا می‌کنند که تاریخچۀ بازاریابی محتوایی را باید از هزاران سال پیش و در نقاشی‌های درون غارها جست‌وجو کرد. اگرچه بازاریابی محتوایی که در حال حاضر با آن سر‌و‌کار داریم از زمانی به وجود آمد که اینترنت در دسترس ما قرار گرفت، اما قبل از آن، با کمک رسانه‌های ارتباطی دیگر مثل مجله‌ها و روزنامه‌ها و همچنین فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی، بازاریابی محتوایی انجام می‌شد. در ادامه، گوشه‌ای از تاریخچۀ بازاریابی محتوایی را با هم مرور می‌کنیم.

  • زمانی کهبنجامین فرانکلین انتشار سالنامۀ Poor Richard’s Almanack را برای ارتقای کسب‌و‌کار خود را شروع کرد، درواقع اولین قدم را برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی برداشت. این اتفاق در سال ۱۷۳۲ افتاد و حرکتی تأثیرگذار و جدید در دنیای بازاریابی به حساب می‌آمد. همین شروع باعث شد که بازاریابی محتوایی به‌تدریج در قرن ۱۹ و ۲۰ پیشرفت کند. به‌تدریج کسب‌وکارها متوجه شدند که بازاریابی محتوایی چیست و چقدر در شناخته‌شدن و موفقیتشان تأثیرگذار است. ادامۀ این مسیر در قرن ۱۹ در پاریس شروع شد.
  • در سال ۱۸۰۱ یک کتاب‌فروشی در پاریس به نام Librairie Galignani از بعضی استراتژی‌های خلاقانه برای رشد کسب‌و‌کار خود استفاده کرد. برای مثال، او یک اتاق مطالعه در مغازۀ خود تهیه کرد و همچنین شروع به انتشار روزنامه‌ای از مقالات نویسندگان کرد. همۀ این فعالیت‌ها برای جذب مشتری به کتاب‌فروشی انجام می‌شد.
  • در سال ۱۸۸۲ شرکتThe Edison Electric Lighting بیانیه‌ای در بررسی مزایای وسایل روشنایی الکتریکی منتشر کرد. این مقاله با هدف آگاهی‌بخشیدن به مردم و شناخته‌شدن در بین آن‌ها، مردم را به استفاده از این خدمات تشویق می‌کرد.
  • در سال ۱۸۸۷ پسران چارلز اسکریبنر مجلۀ Scribner را منتشر کردند. محتوای این مجله نگاهی کلی به زندگی‌نامۀ نویسندگان معروف داشت. هدف اصلی این مجله افزایش فروش کتاب‌های منتشرشده توسط آن‌ها بود.
استراتژی بازاریابی دونالد ترامپ
مشاهده مطلب

مزایای حاصل از بازاریابی محتوایی چیست؟

به کمک بازاریابی محتوایی و ایجاد یک قابلیت برای صحبت‌کردن با مخاطب و به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات و مزایای خدمات، تعامل شما با مخاطب بیشتر می‌شود. به این ترتیب، آگاهی از برند شما افزایش پیدا می‌کند و شما در بین مخاطبان بیشتر شناخته خواهید شد. به‌جز این، می‌توان مزایای بازاریابی محتوایی را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • تبلیغات غیرمستقیم

با تولید محتوا می‌توانید فاصلۀ بین تصمیم‌گیری کاربر تا استفاده از خدمات خود را کاهش دهید. این مشتری با خواندن محتوای شما احساس نیاز کرده و با دانستن مزایای خدماتتان برای خرید ترغیب می‌شود. به این ترتیب، شما می‌توانید مشتریان بالقوۀ خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. با ادامۀ بازاریابی محتوایی می‌توانید این کاربران را به مشتری‌های وفادار خود تبدیل کنید.

  • افزایش ترافیک روی سایت

بعد از پاسخ‌گویی به سؤال بازاریابی محتوایی چیست، متوجه شدیم که باید بتوانیم برای این نوع بازاریابی، محتواهای متنوع تولید کنیم. داشتن انواع محتوا باعث افزایش ترافیک وب‌سایت شما می‌شود. مخاطبان ممکن است با آگاهی از برند شما برای پیداکردن آدرس، شماره تلفن یا خرید محصولات و خدمات به سایتتان مراجعه کنند. مهم‌تر از همه اینکه استفاده از محتوای تولیدی شما، می‌تواند یکی از اهداف مخاطبان برای سرزدن به سایتتان باشد.

  • بهبود وضعیت سئو

با تولید محتوای متنی می‌توانید وضعیت سئو سایت خود را بهبود دهید. این محتوای تولیدشده باید براساس تکنیک‌های سئو نوشته شود تا بتواند وضعیت شما در رتبه‌بندی گوگل را بهبود بخشد. برای گرفتن مشاوره و سفارش تولید محتوای مختص به سئو می‌توانید روی کمک همکاران ما در تیم جوهر حساب باز کنید.

بازاریابی محتوایی چیست

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی محتوایی چیست؟

بعد از شناخت این نوع بازاریابی و تعریف آن، باید به این سؤال پاسخ دهیم که تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی محتوایی چیست؟ درحقیقت، روش‌های بازاریابی قدیمی و سنتی تعامل‌محور نیستند. در این نوع بازاریابی شما صرفاً با تبلیغات پیاپی و مستمر خود سعی در فروش خدماتتان دارید؛ درنتیجه، مخاطب به‌تدریج از این تبلیغات یک‌سویۀ شما خسته خواهد شد. بسیاری از مخاطبان در دنیای امروزی و با پیشرفت انواع راه‌های تعامل با کسب‌وکارها، ترجیح می‌دهند با آگاهی کامل خرید خود را انجام دهند.

برای مثال، اگر شما یک شکلات ساده برای فروش دارید، باید بتوانید به نحوی ویژگی‌ها و مزایای آن را به‌تفصیل برای مخاطب خود توضیح دهید. در یک تبلیغات بنری و یا حتی تبلیغات تلویزیونی شما نمی‌توانید مدت‌زمان طولانی با مخاطب ارتباط برقرار کنید؛ اما در بازاریابی محتوایی شما می‌توانید به‌طور کامل تمام ویژگی‌های محصول خود را برجسته کنید و مخاطب را از آن آگاه سازید.

نمونه‌ تولید محتوا برای کسب‌وکارهای بزرگ
مشاهده مطلب

آیندۀ بازاریابی محتوایی چیست؟

با توجه به پیشرفت دنیای مجازی و علاقۀ مردم به محتواهای کوتاه، پیش‌بینی می‌شود که در آینده محتوای کوتاه‌تر تأثیر بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، موارد زیر از پیش‌بینی‌هایی است که برای آیندۀ بازاریابی محتوایی می‌توان تصور کرد:

  • محتوای بصری بیشتر: بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به‌جای خواندن متن، از محتوایی تصویری استفاده کنند. این را می‌توان از میزان محبوبیت بالای اینستاگرام در بین مردم متوجه شد. دیدن تصاویر و ویدئوها برای افراد و مخاطبان شما جالب‌تر است و آن‌ها کمتر حوصلۀ خواندن دارند. به نظر می‌رسد این روند کاملاً صعودی باشد و در آینده ویدئو‌ها و تصاویر بخش مهمی از دنیای بازاریابی محتوایی را تشکیل دهند.
  • افزایش کیفیت: به نظر شما معیار سنجش کیفیت بازاریابی محتوایی چیست؟ شما باید کیفیت بازاریابی خود را به‌ مرور زمان ارتقا دهید و خودتان را با تغییرات دنیای محتوا هماهنگ سازید. تا چند سال پیش شاید با یک متن ساده و یا یک تصویرسازی جالب در اینستاگرام می‌توانستید به اهداف خود برای تعامل با مشتری نزدیک شوید؛ اما، در حال حاضر، رقابت در بازاریابی محتوایی به‌شدت افزایش یافته است. شما نیاز به تعیین استراتژی و تقویم محتوا دارید تا بتوانید بازاریابی محتوایی خود را به‌درستی انجام دهید. برای این منظور می‌توانید ازکتاب بازاریابی محتوایی نوشتۀ جو پولیتزی استفاده کنید.
  • استفادۀ بیشتر از شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی مهمان یک یا دوروزۀ زندگی ما نیستند. با توجه به استقبال زیاد مردم از این شبکه‌های اجتماعی، احتمالاً در آینده شاهد رشد بیشتر آن‌ها خواهیم بود. در حال حاضر بالای ۶۰درصد از افراد فعال در اینترنت، حداقل در یک شبکۀ اجتماعی عضویت دارند. پیش‌بینی می‌شود که پلتفرم‌های جدیدی به شبکه‌های اجتماعی اضافه شوند وتولید محتوا برای این شبکه‌های جدید و برحسب علاقۀ مردم در دستور کار انواع کسب‌و‌کارها قرار بگیرد.

کلام آخر

در این مطلب با هم یاد گرفتیم بازاریابی محتوایی چیست. شما هم اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید، می‌توانید برای تولید محتوا و شروع فعالیت در این زمینه اقدام کنید. برای دانستن همه‌چیز دربارۀ بازاریابی محتوا می‌توانید از کتاب بازاریابی محتوایی نوشتۀ جو پولیتزی استفاده کنید. این کتاب می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای پیشرفت شما در این زمینه باشد. برای تهیۀ این کتاب اینجا را کلیک کنید. همچنین، همکاران ما در سایت جوهر همواره درزمینۀ ارائۀ خدمات تولید محتوا در کنار شما هستند. متخصصان ما می‌توانند بهترین و باکیفیت‌ترین محتواها را برای کسب‌وکار شما تهیه کنند و شما را به اهدافتان درزمینۀ بازاریابی محتوا برسانند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

تولید محتوای متنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *