بازاریابی محتوایی چیست؟

قبل از جهانی شدن اینترنت و دسترسی راحت مردم به شبکه‌های اجتماعی، کمتر کسی با عبارت بازاریابی محتوایی آشنا بود. اما با گسترش بیشتر دسترسی به اینترنت و به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی، تحولات جدی در ارتباطات انسان به وجود آمد. اینجا بود که بازاریابی محتوایی در دنیای تبلیغات دیجیتال جای خود را باز کرد. اما بازاریابی محتوایی چیست؟ این روش بازاریابی در بین کسب‌وکارهای مختلف، از شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت تا کسب‌و‌کارهای نوپا و کوچک طرفداران زیادی دارد. رویکرد بازاریابی محتوایی کاملاً استراتژیک و برپایه ایجاد و توزیع محتوای با ارزش است. در حقیقت شما در این نوع تبلیغات سعی دارید که نوعی اطلاعات با محتوای آموزشی، سرگرم کننده و یا آگاهی‌بخش به خوانندگان خود ارائه دهید. در این میان شما به او کمک می‌کنید تا برای خرید خود تصمیم گیری کند. در ادامه این مطلب درباره این روش بازاریابی بیشتر صحبت می‌کنیم و به سوال بازاریابی محتوایی چیست؟ پاسخ می‌دهیم.

تعریف بازاریابی محتوایی چیست؟

طبق تعریفی که «موسسه بازاریابی محتوایی» ارائه داده است می‌توان گفت:

«هدف بازاریابی محتوایی، جذب و نگهداری مشتریان به ‌وسیله‌ تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیت تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجاره‌‌ آن».

اما هدف از بازاریابی محتوایی چیست؟ این نوع بازاریابی تنها روی فروش تمرکز ندارد و هدف‌های بلند مدتی برای برقراری ارتباط بلند مدت و مستحکم با مشتری را در نظر می‌گیرد. یک تعریف دیگر از «هاب اسپات» می‌تواند برای شما جالب توجه باشد:

«بازاریابی محتوایی فرایند برنامه‌ریزی، تولید، توزیع، به اشتراک‌گذاری و انتشار انواع محتوا برای دستیابی به مخاطبان هدف است. این فرایند می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل با مشتری و افزایش وفاداری در آن‌ها شود».

تاریخچه بازاریابی محتوایی چیست؟

پژوهشگران ادعا می‌کنند که تاریخچه بازاریابی محتوایی را باید از هزاران سال پیش و در نقاشی‌های درون غارها جستجو کرد. اگرچه بازاریابی محتوایی که در حال حاضر با آن سر‌و‌کار داریم از زمانی به وجود آمد که اینترنت در دسترس ما قرار گرفت، اما قبل از آن با کمک رسانه‌های ارتباطی دیگر مثل مجله‌ها و روزنامه‌ها و همچنین فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی بازاریابی محتوایی انجام می‌شد. در ادامه گوشه‌ای از تاریخچه بازاریابی محتوایی را با هم مرور می‌کنیم.

  • زمانی که بنجامین فرانکلین انتشار سال‌نامه Poor Richard’s Almanack را برای ارتقای کسب‌و‌کار خود را شروع کرد، در واقع اولین قدم را برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی برداشت. این اتفاق در سال ۱۷۳۲ افتاد و حرکتی تاثیرگذار و جدید در دنیای بازاریابی به حساب می‌آمد. همین شروع باعث شد تا بازاریابی محتوایی به تدریج در قرن ۱۹ و ۲۰ پیشرفت کند. به تدریج کسب‌وکارها متوجه شدند که بازاریابی محتوایی چیست؟ و چقدر در شناخته شدن و موفقیتشان تاثیرگذار است. ادامه این مسیر در قرن ۱۹ در پاریش شروع شد.
  • در سال ۱۸۰۱ یک کتاب‌فروشی در پاریس به نام Librairie Galignani از بعضی استراتژی‌های خلاقانه برای رشد کسب‌و‌کار خود استفاده کرد. برای مثال او یک اتاق مطالعه در مغازه خود تهیه کرد و همچنین شروع به انتشار روزنام‌ای از مقالات نویسندگان کرد. همه این فعالیت‌ها برای جذب مشتری برای کتاب‌فروشی انجام می‌شد.
  • در سال ۱۸۸۲ شرکتThe Edison Electric Lighting بیانیه‌ای در بررسی مزایای وسایل روشنایی الکتریکی منتشر کرد. این مقاله با هدف آگاهی بخشیدن و شناخته شدن در بین مردم، آ‌ن‌ها را به استفاده از این خدمات تشویق می‌کرد.
  • در سال ۱۸۸۷ پسرانچارلز اسکریبنر مجله Scribner را منتشر کردند. محتوای این مجله نگاهی کلی به زندگی‌نامه نویسندگان معروف داشت. هدف اصلی این مجله افزایش فروش کتاب‌های منتشر شده توسط آن‌ها بود.

مزایای حاصل از بازاریابی محتوایی چیست؟

به کمک بازاریابی محتوایی و ایجاد یک قابلیت برای صحبت کردن با مخاطب و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و مزایای خدمات، تعامل شما با مخاطب بیشتر می‌شود. به این ترتیب آگاهی از برند شما افزایش پیدا می‌کند و شما در بین مخاطبان بیشتر شناخته خواهید شد. به جز این می‌توان مزایای بازاریابی محتوایی را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • تبلیغات غیر مستقیم

با تولید محتوا می‌توانید فاصله بین تصمیم‌گیری کاربر تا استفاده از خدمات خود کاهش دهید. این مشتری با خواندن محتوای شما احساس نیاز کرده و با دانستن مزایای خدماتتان برای خرید ترغیب می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. با ادامه بازاریابی محتوایی می‌توانید این کاربران را تبدیل به مشتری‌های وفادار خود کنید.

  • افزایش ترافیک روی سایت

بعد از پاسخگویی به سوال بازاریابی محتوایی چیست؟ متوجه شدیم که برای این نوع بازاریابی باید بتوانیم محتواهای متنوع تولید کنیم. داشتن انواع محتوا باعث افزایش ترافیک وب سایت شما می‌شود. مخاطبان ممکن است با آگاهی از برند شما برای پیدا کردن آدرس، شماره تلفن یا خرید محصولات و خدمات به سایت شما مراجعه کنند. مهم‌تر از همه استفاده از محتوای تولیدی شما، می‌تواند یکی از اهداف مخاطبان برای سر زدن به سایتتان باشد.

  • بهبود وضعیت سئو

با تولید محتوای متنی می‌توانید وضعیت سئو سایت خود را بهبود دهید. این محتوای تولید شده باید بر اساس تکنیک‌های سئو نوشته شود تا بتواند وضعیت شما در رتبه بندی گوگل را بهبود بخشد. برای گرفتن مشاوره و سفارش تولید محتوای مختص به سئو می‌توانید روی کمک همکاران ما در تیم جوهر حساب باز کنید.

بازاریابی محتوایی چیستتفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی محتوایی چیست؟

بعد از شناخت این نوع بازاریابی و تعریف آن، باید به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی محتوایی چیست؟ در حقیقت روش‌های بازاریابی قدیمی و سنتی تعامل محور نیستند. در این نوع بازاریابی شما تنها با تبلیغات پیاپی و مستمر خود سعی در فروش خدماتتان دارید. مخاطب به تدریج از این تبلیغات یک سوی شما خسته خواهد شد. بسیاری از مخاطبان در دنیای امروزی و با پیشرفت انواع راه‌های تعامل با کسب‌وکارها، ترجیح می‌دهند با آگاهی کامل خرید خود را انجام دهند.

برای مثال اگر شما یک شکلات ساده برای فروش دارید باید بتوانید به نحوی ویژگی‌ها و مزایای آن را به تفصیل برای مخاطب خود توضیح دهید. در یک تبلیغات بنری و یا حتی تبلیغات تلویزیونی شما نمی‌توانید مدت زمان طولانی با مخاطب ارتباط برقرار کنید. اما در بازاریابی محتوایی شما می‌توانید به طور کامل تمام ویژگی‌های محصول خود را برجسته کنید و مخاطب را از آن آگاه سازید.

آینده بازاریابی محتوایی چیست؟

با توجه به پیشرفت دنیای مجازی و علاقه مردم به محتواهای کوتاه پیش‌بینی می‌شود که در آینده محتوای کوتاه‌تر تاثیر بیشتری داشته باشد. علاوه بر این موارد زیر از جمله پیش‌بینی‌هایی است که برای آینده بازاریابی محتوایی می توان تصور کرد:

  • محتوای بصری بیشتر: بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای خواندن متن از محتوایی تصویری استفاده کنند. این را می‌توان از میزان محبوبیت بالای اینستاگرام در بین مردم متوجه شد. دیدن تصاویر و ویدیوها برای افراد و مخاطبان شما جالب‌تر است و آن‌ها کمتر حوصله خواندن دارند. به نظر می‌رسد این روند کاملاً صعودی باشد و در آینده ویدیو‌ها و تصاویر بخش مهمی از دنیای بازاریابی محتوایی را تشکیل دهند.
  • افزایش کیفیت: به نظر شما معیار سنجش کیفیت بازاریابی محتوایی چیست؟ شما باید کیفیت بازاریابی خود را به مرور زمان ارتقاء دهید و خودتان را با تغییرات دنیای محتوا هماهنگ کنید. تا چند سال پیش آید با یک متن ساده و یا با یک تصویرسازی جالب در اینستاگرام می‌توانستید به اهداف خود برای تعامل با مشتری نزدیک شوید. در حال حاضر رقابت در بازاریابی محتوایی به شدت افزایش یافته است. شما نیاز به تعیین استراتژی و تقویم محتوا دارید تا بتوانید بازاریابی محتوایی خود را به درستی انجام دهید. برای این منظور می‌توانید از کتاب بازاریابی محتوایی جوپولیتزی استفاده کنید.
  • استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی مهمان یک یا دو روزه زندگی ما نیستند. با توجه به استقبال زیاد مردم از این شبکه‌های اجتماعی احتمالا در آینده شاهد رشد بیشتر آن‌ها خواهیم بود. در حال حاضر بالای ۶۰ درصد از افراد فعال در اینترنت، حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. پیش‌بینی می‌شود که پلتفرم‌های جدیدی به شبکه‌های اجتماعی اضافه شوند و تولید محتوا برای این شبکه‌های جدید و بر حسب علاقه مردم در دستور کار انواع کسب‌و‌کارها قرار بگیرد.

کلام آخر

در این مطلب با هم یاد گرفتیم بازاریابی محتوایی چیست؟ شما هم اگر صحب یک کسب‌وکارید می‌توانید برای تولید محتوا و شروع فعالیت در این زمینه اقدام کنید. برای دانستن همه چیز درباره بازاریابی محتوا می‌توانید از کتاب بازاریابی محتوایی جوپولیتزی استفاده کنید. این کتاب می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای پیشرفت شما در این زمینه باشد. برای تهیه این کتاب اینجا را کلیک کنید. همچنین همکاران ما در سایت جوهر همواره در زمینه ارائه خدمات تولید محتوا در کنار شما هستند. متخصصان ما می‌توانند بهترین و با کیفیت‌ترین محتواها را برای کسب‌وکار شما تهیه کنند و شما را به اهدافتان در زمینه بازاریابی محتوا برسانند.

تولید محتوای متنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *