لندینگ پیج یا صفحه فرود، صفحه‌ای است که با یک هدف مارکتینگی خاص طراحی می‌شود. این صفحه که از سایت کسب‌و‌کار مجزاست، تأثیر بسزایی در افزایش نرخ تبدیل یا Conversion Rate دارد. صفحه فرود با تمرکز روی یک موضوع و به‌صورت هدفمند ساخته می‌شود. در این صفحه، یک Call To Action وجود دارد که کاربر را با توجه به هدف لندینگ پیج (Landing Page) به‌سمت انجام یک عمل، مثلاً دانلود یک اپلیکیشن، ثبت‌نام در یک رویداد، عضویت در یک خبرنامه، پرکردن یک فرم یا سفارش یک محصول سوق می‌دهد.

همراه ما باشید تا در این مقاله با اهمیت طراحی صفحه فرود، کاربرد آن و ویژگی‌های یک صفحه فرود کارآمد آشنا شوید.

 

چرا طراحی لندینگ پیج اهمیت دارد؟

کاربران ممکن است از راه‌های مختلفی مانند تبلیغات، موتورهای جست‌وجو و یا شبکه‌های اجتماعی به لندینگ پیج یا صفحه فرود وارد شوند. به عبارت دیگر، اگر برای سایت خود تبلیغاتی انجام می‌دهید، به‌جای انتقال کاربر به سایت اصلی، باید او را به صفحات فرود خود هدایت کنید تا در قدم بعدی، از طریق این صفحه به سایت شما وارد شود. هر کسب‌و‌کاری برای افزایش نرخ تبدیل خود به لندینگ پیج نیاز دارد. از این صفحه برای بازاریابی و Lead Generation استفاده می‌شود و نقش قابل توجهی در افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری دارد.

لندینگ پیج‌ با اهداف مختلفی طراحی می‌شود. برای مثال ممکن است از آن‌ برای دریافت اطلاعات کاربران، بازاریابی ایمیلی یا پیامکی، فروش محصول، دانلود اپلیکیشن، ثبت‌نام در یک رویداد، معرفی یک محصول و برگزاری کمپین دیجیتال مارکتینگ استفاده شود. بنابراین کسب‌و‌کارها می‌توانند از طریق این صفحه، اطلاعات کاربر را جمع‌آوری و یا او را به سایت خود هدایت کنند.

لندینگ پیج چه تفاوتی با سایت دارد و چه زمانی به صفحه فرود نیاز داریم؟

وب‌سایت برای معرفی کلی کسب‌و‌کار و ارتباط با کاربران ساخته می‌شود. در‌حالی‌که از لندینگ پیج برای ایجاد یک ارتباط نزدیک‌تر با کاربر استفاده می‌شود. برای مثال، شما ممکن است از لندینگ پیج برای تبلیغات در گوگل استفاده کنید؛ زیرا هدایت کاربر به لینک نهایی، به کمک لندینگ پیج ساده‌تر است و همین موضوع به دریافت نتیجۀ بهتر از تبلیغات منجر می‌شود.

کپی رایتر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
مشاهده مطلب

درحقیقت، وب‌سایت مجموعه‌ای از چند صفحۀ داخلی است که به هم مرتبط هستند و به معرفی محصول یا ارائۀ خدمت اختصاص یافته‌اند. درمقابل، لندینگ پیج یک صفحۀ واحد و مستقل است که به هیچ صفحۀ دیگری ارتباط ندارد.

به زبان ساده‌تر، هدف اصلی و معمول سایت، افزایش آگاهی کاربران دربارۀ خدمات و محصولات آن کسب‌و‌کار است و الزاماً به دنبال افزایش فروش نیست. اما لندینگ پیج برای قانع‌کردن و تشویق کاربر به خرید و تبدیل او به مشتری طراحی می‌شود.

درمجموع، از وب‌سایت برای بیان همۀ مطالب مرتبط با کسب‌و‌کار و در راستای همۀ اهداف، اعم از تجاری و غیرتجاری، استفاده می‌شود؛ اما نمی‌توان از صفحۀ فرود برای چند هدف مختلف استفاده کرد. بنابراین اگر چندین هدف داریم، باید برای هرکدام لندینگ پیج جداگانه بسازیم.

یک لندینگ پیج کارآمد چه ویژگی‌هایی دارد؟

صفحه فرود باید جذاب باشد و کاربر را روی یک موضوع خاص که همان هدف لندینگ پیج است متمرکز کند. در ادامه به ۷ یک لندینگ پیج کارآمد که نرخ تبدیل بالایی دارد اشاره می‌کنیم.

 ۱. عنوان جذاب و تأثیرگذار

عنوان صفحه اولین چیزی است که توجه کاربر را جلب می‌کند. این عنوان باید خلاصه، واضح، روشن و جذاب باشد. شایان ذکر است که عنوان صفحه فرود باید کاملاً با هدف و موضوع صفحه ارتباط داشته باشد.

 ۲. استفاده از محتوای باکیفیت

متن‌ها و توضیحات داخل صفحه فرود باید واضح و خوانا باشد. از اضافه‌گویی بپرهیزید و به بیان مطالب ضروری و مرتبط اکتفا کنید.

۳. ارائۀ یک ارزش رایگان

در ازای دریافت اطلاعات کاربر باید یک چیز رایگان و یک ارزش افزوده به او ارائه کنید. درواقع کاربر برای اینکه اطلاعات شخصی خود را در اختیارتان قرار دهد، به یک محرک و انگیزه نیاز دارد. برای مثال ممکن است از او بخواهید که در ازای دریافت یک فایل آموزشی رایگان یا دریافت کد تخفیف، فرمی را پر کند.

۴. استفاده از یک فرم کوتاه و تأکید روی اسپم‌نبودن ایمیل‌ها

اگر از یک فرم در صفحۀ فرود استفاده می‌کنید، به دریافت اطلاعات ضروری کاربر بسنده کنید. علاوه بر این، در کنار فیلد دریافت ایمیل یا شماره تلفن، تأکید کنید که صفحۀ شما امن است و ایمیل اسپم ارسال نخواهید کرد.

اصول نویسندگی را با کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق بیاموزید
مشاهده مطلب

. طراحی ریسپانسیو

لندینگ پیج شما باید به‌خوبی در همۀ دستگاه‌ها نمایش داده شود. سرعت صفحه نیز بسیار مهم است. کندی صفحه موجب افزایش   Bounce Rateخواهد شد.

۶. استفاده از رنگ‌های مناسب، تصاویر و ویدئو

هیچ‌کس نمی‌تواند اهمیت رنگ‌ها را انکار کند. طراحی صفحه باید به نحوی باشد که اعتماد مخاطب را جلب کند. علاوه بر این، استفاده از تصاویر و ویدئوها به ماندگاری پیام و تأثیرگذاری بیشتر آن کمک می‌کند.

۷. استفادۀ صحیح از  Call To Action

صفحه فرود با یک هدف خاص طراحی می‌شود که همان CTA صفحه است. به عبارت دیگر، شما به‌واسطۀ این صفحه کاربر را به انجام یک عمل مشخص تشویق می‌کنید. برای اینکه نرخ تبدیل بالایی داشته باشید و هدف شما محقق شود باید فقط از یک کال تو اکشن واحد استفاده کنید. به عبارت دیگر، در صفحه فرود نباید هیچ لینک اضافه و نامربوطی وجود داشته باشد.

 

لندینگ پیج چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

همین حالا با طراحی لندینگ پیج از سایر رقبا پیشی بگیرید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید!

در این مقاله به بررسی کاربرد صفحه فرود و اهمیت طراحی لندینگ پیج پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، استفاده از یک لندینگ پیج کارآمد و بهینه که به‌درستی طراحی شده است، نقش بسزایی در افزایش نرخ تبدیل دارد. به عبارت دیگر، لندینگ پیج از هدررفتن بودجۀ تبلیغاتی شما جلوگیری و کاربر را به‌سمت انجام یک کار، مانند خرید یک محصول یا پرکردن یک فرم، هدایت می‌کند.

یکی از اجزای مهم و کلیدی در طراحی صفحات فرود، محتوای متنی آن است که باید به‌درستی و طبق اصول نوشته شده باشد تا با جذب مخاطب، پیام اصلی را به او منتقل کند. در همین راستا برای طراحی صفحۀ فرود کاربردی خود می‌توانید با ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید مقالۀ آموزش تولید محتوا برای لندینگ پیج را در سایت جوهر مطالعه کنید.

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *