سئوسایت چیست؟ چه اهمیتی دارد؟
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است. در این عبارت، کلمات معادلی همچون SEO یا بهینهسازی موتور جستوجو وجود دارد. همگی آنها به یک معنا هستند و میتوان آن را بهصورت زیر تعریف کرد:
سئو (بهینهسازی موتور جستوجو) بهمعنای فریب یا دستکاری موتورهای جستوجو با روشهای غیراخلاقی نیست.آنها برای کمک به بهبود رؤیت و ارتباط وبسایتها در نتایج جستوجوی طبیعی، با هدف رسیدن به رتبهبندی برتر، ایجاد شدهاند.
سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وبسایتها دانست. این فرایند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و نیز افزایش اهمیت آن در صفحهی نتایج جستوجو میپردازد.
سئو فرایند سادهای نیست که بهراحتی پیادهسازی شود؛ زیرا نیازمند دانش زیاد و علم پیشزمینهای و صبر است. موتورهای جستوجو با تغییر مداوم الگوریتمهای رتبهبندی خود پیشبینیناپذیرند. بنابراین وظیفهی مهندسان سئو بهروزنگهداشتن اطلاعات خود در این زمینه است.
اهمیت سئو در چیست؟
اکثر کاربران اینترنتی صفحات مدنظر خود را از موتورهای جستوجوی اصلی مانند گوگل و بینگ و یاهو پیدا میکنند. به همین دلیل «سئوی مناسب» کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. علاوه بر این، موتورهای جستوجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که کاربران به دنبالش هستند. به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت. این مسئله ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
کلمات جستوجو شده توسط کاربران در موتورهای جستوجو، اهمیت فراوانی دارند. تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکنندهی زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. بازدید بهدستآمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و هزینهی کمتری نیز به شما تحمیل میکند.
بعد از اینکه سئو برای بهبود رتبهبندی سایتها در نتایج جستوجوی طبیعی کار خود را شروع کرد، این فرایند نیازمند دانش و زمان برای پیادهسازی روشهای خود شد. زمان، بزرگترین سرمایهگذاری اولیه برای بهینهشدن یک سایت یا صفحه است.
بهطورکلی اهداف سئو را میتوان بهصورت زیر خلاصه کرد:
• در بازدید وبسایت تأثیر بسزایی دارد؛
• باعث ایجاد برند میشود؛
• باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد؛
• باعث میشود وبسایت در صفحهی نتایج موتور جستوجو از رتبهی بهتری برخوردار شود؛
• باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد؛
• بهترین ابزار برای تبلیغات است.
تیم بازاریابی جوهر در این مطلب شما را با برخی اصطلاحات کاربردی درزمینهی سئو آشنا میکند.
«سئوی درون صفحه» چیست؟ (On Page SEO)
سئوی درون صفحه به کنترل مستقیم کدها یا محتویات وبسایت شما، اعم از متن، تصویر، پیوند و… مرتبط میشود. بهطورکلی هر چیز که در سایت خود بارگذاری میکنید، به SEO On Page مربوط میشود. این روش پایهی تمام تلاشهای بهینهسازی است؛ زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید.
هرگونه تغییری که در محتوای سایت خود ایجاد میکنید، در نتایج جستوجو تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین خیلی مهم است که روشSEO On Page درست قبل از روش SEO Off Page انجام شود.
«سئوی بیرون صفحه» چیست؟ (Off Page SEO)
برخلاف روش SEO On Page که در آن توسعهی وبسایت با کنترل مستقیم انجام میشد، روش بهینهسازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وبسایت شما انجام میشود.درواقع شامل تمام چیزهایی است که میتواند به سایت شما در بهدستآوردن رتبهبندی برتر کمک کند.
SEO Off Page در درجهی اول بر بهدستآوردن پیونددهندگان (پیوندهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما اشاره میکنند) متمرکز میشود. سپس با استفاده از روشهایی که در خارج از وبسایت انجام میشود، به بهینه سازی موتور جستوجو میپردازد.
SEO Off Page فرایند نامحدودی است که مهندسان سئو بهمنظور بهدستآوردن پیونددهندگان، اداره میکنند.
«سئوی کلاه سفید» چیست؟ (White Hat)
در اصطلاحات فنی این حوزه، سئوی کلاهسفید به مجموعهای از تکنیکها و روشها و استراتژیهایی اشاره میکند که از قوانین و راهنماییهای موتورهای جستوجو تبعیت میکنند. اینها بههیچوجه به معنای فریب یا دستکاری موتورهای جستوجو یا کاربران نیست.
درضمن بهعنوان سئوی اخلاقی نیز از آن یاد میشود؛ به این دلیل که یا اجرای بلندمدت داشته یا از دستورالعملها و سیاستهای صحیح برای بهدستآوردن رتبههای برتر در نتایج موتورهای جستوجو استفاده میکند.
«سئوی کلاه سیاه» چیست؟ (Black Hat)
اصطلاح سئوی کلاهسیاه به مجموعهای از دستورات اشاره میکند که بهمنظور فریب و بازی و دستکاری الگوریتمهای موتورهای جستوجو، با هدف بهدستآوردن رتبهبندی برتر، بهکار میرود. مهم است بدانید که این روشها غیراخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستوجویی تأیید نمیشود. بهعلاوه بهکارگیری این روشها خطر خارجشدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه بههمراه دارد.
انجام تاکتیکهای سئوی کلاهسیاه ممکن است باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستوجو شود. ولی میتواند به پرداخت جریمه یا حذف کامل از فهرست پایگاه دادهی موتور جستوجو نیز منجر شود.
• آیا سایت شما نیاز به سئو دارد؟
بله، هر وبسایتی که بهسوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستوجو بهینهسازی کند. هدف نهایی هر وبسایت جلب کاربران اینترنتی است. مطالعات نشان داده است که پهنهی عظیمی از کابران اینترنتی، وبسایتها را در موتورهای جستوجو پیدا کردهاند.
اگر شرکت شما به ساخت وبسایت جدید یا بهروزکردن وبسایت قدیمی خود نظر دارد، باید برای پیشرفت خود، SEO را در الویت قرار دهد. بهخاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقهی بزرگ میبرد و شما را در بازار معرفی میکند.
گروه بازاریابی محتوایی جوهر از اینکه میتواند بخشی از نیاز شما را برطرف کند بسیار خوشنود است. همچنین اگر یک سایت وردپرسی دارید، شما را به مطالعهی مطلب آموزش سئو در وردپرس دعوت میکنیم.
این مطلب از وبسایت شرکت سئوکار تقدیم شد.
سلام
روز بخیر چندتا گروه تگرامی زدیم خوشحال میشیم
عضو بشید
کانال تگرامی
https://t.me/iranwebmaster
گروه سئو
https://t.me/iranseogroup
گروه وبمستری
https://t.me/webmastersgroup
گروه هاستینگ
https://t.me/hostinggap
گروه وردپرس
https://t.me/wpirangroup
گروه استخدامی و مشاغل IT.
https://t.me/karnikajobs