در حوزه تبلیغات آنلاین، شبکههای اجتماعی نقش موثری در رشد نرخ تبدیل دارند. به عبارت دیگر، کسب و کارها میتوانند به شکل قابل توجهی به واسطه حضور پررنگ و هدفمند خود در فضای آنلاین از سایر رقبا پیشی بگیرند و به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. هر شبکه اجتماعی کارکرد به خصوصی دارد و برای انواع خاصی از کسب و کارها مناسب است. در این میان، لینکدین یکی از مهمترین و حرفهایترین شبکههای اجتماعی است که با قابلیتهای کاربردی و محیط تخصصی خود، بستر مناسبی را برای بازاریابی آنلاین فراهم کرده است. لینکدین بیش از ۶۶۰ میلیون کاربر دارد و فضای ایدهآلی برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و سازمانهای تخصصی است. همه این ویژگیها، لینکدین را به یک شبکه اجتماعی قدرتمند در خصوص رشد کسب و کارها از طریق بازاریابی محتوایی تبدیل کرده است. در این مقاله به موضوع بازاریابی محتوایی در لینکدین و اصول آن میپردازیم و با ویژگیهای مهم یک محتوا در لینکدین، نقش آن در برندسازی و نحوه تدوین یک استراتژی هدفمند برای بازاریابی آشنا میشویم.
چرا به بازاریابی محتوایی در لینکدین نیاز داریم؟
کاربران معمولا از لینکدین به صورت تخصصی برای توسعه روابط کاری، تجاری و تحصیلی، یافتن موقعیت شغلی و یا گسترش تعاملات حرفهای خود استفاده میکنند. به عبارت دیگر برخلاف سایر شبکههای اجتماعی سرگرمکننده مانند اینستاگرام یا یوتیوب، لینکدین عموما نه با هدف سرگرم شدن، بلکه با اهداف تخصصی مورد استفاده قرار میگیرد. لینکدین یکی از محبوبترین و کارآمدترین پلتفرمهای شبکههای اجتماعی است که راه را برای صاحبان کسب و کارها هموار کرده است تا به راحتی و به شکل حرفهای و هدفمند به مخاطب دسترسی پیدا کنند و با بازاریابی محتوا کسب و کار خود را گسترش دهند.
طبق تحقیقات انجام شده، اکثر افراد برای دسترسی به محتوای تخصصی و گسترش ارتباطات حرفهای خود به سراغ لینکدین میروند. کاربران لینکدین میتوانند در این شبکهی اجتماعی با سایر افراد فعال در حوزه شغلی یا تحصیلی خود آشنا شوند و همین موضوع موجب ساخت یک شبکه ارتباطی انسانی و اجتماعی میشود. کسب و کارها میتوانند از این فرصت فراهم شده در لینکدین استفاده و به مخاطب خود به صورت هدفمند دسترسی پیدا کنند و با یافتن مشتریان بالقوه و افرادی که در حوزه کاری آنها موثر و صاحب نظر هستند، فروش خود را افزایش دهند و به رشد برند خود کمک کنند.
همه ما میدانیم که ساخت روابط کاری با افراد حرفهای و گسترش ارتباطات نقش غیر قابل انکاری در موفقیت کسب و کارها دارد. همانطور که پیش از این گفتیم، لینکدین جامعه بزرگی از مخاطبان متخصص را تشکیل میدهد. معمولا افراد متخصص در هر نوع تجارت، صنعت و کسب و کاری در لینکدین حضور دارند و این موضوع موقعیت خوبی را برای برگزاری کمپینهای هدفمند و دسترسی به مخاطبان اصلی فراهم میکند. در حقیقت شما در لینکدین میتوانید بدون اتلاف وقت به راحتی با تولید محتوای حرفهای و با کیفیت، بهترین مشتریان و خریداران را برای محصولات و خدمات خود پیدا کنید.
علاوه بر این موارد، لینکدین این امکان را به شما میدهد که از اشکال مختلف محتوا و از قالبهای محتوایی مختلف با توجه به استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. برای مثال میتوانید در لینکدین محتوای متنی، تصویری یا ویدیویی به اشتراک بگذارید.
درنهایت یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از بازاریابی محتوایی در لینکدین، امکان بهینهسازی و اندازهگیری است. به عبارت دیگر شما باید به ابزارهایی دسترسی داشته باشید که امکان تحلیل وضعیت برند شما در فضای آنلاین را فراهم کند. برای مثال لینکدین به شما در اندازهگیری کمپین یا شناخت مخاطبانی که بیشترین تعامل را با برندتان داشتهاند کمک مینماید و در نتیجه از هدر رفتن بودجه تبلیغاتی، تولید محتوای نامناسب یا هدفگیری غلط جلوگیری میکند.
چگونه از بازاریابی محتوایی در لینکدین استفاده کنیم؟
لینکدین با هدف ارائه اطلاعات و ساخت روابط تخصصی و حرفهای مورد استفاده قرار میگیرد. در نتیجه کاربران این پلتفرم صرفا به دنبال گذران وقت نیستند و با یک هدف مشخص وارد این شبکه اجتماعی میشوند.
به دلیل فضای رسمی و هدفمند لینکدین، شما برای جذب مخاطب باید محتوای با کیفیت تولید کنید. به عبارت دیگر نمیتوانید به صورت مستقیم برای فروش کالا یا خدمت تلاش کنید و پست تبلیغاتی منتشر کنید، بلکه باید با ارائه ارزش مضاعف، آموزش یک موضوع و یا آگاهسازی و اطلاعرسانی، مخاطب خود را جذب کنید.
لازم به ذکر است که برای تولید محتوای با کیفیت و بازاریابی موفق در لینکدین باید به سه نکته مهم توجه داشته باشیم:
- شناخت جامعه هدف و انتخاب بهترین استراتژی بازاریابی با توجه به اهداف و مخاطبان کسب و کار
- شناخت کامل لینکدین و آشنایی با نحوه استفاده از آن
- تولید محتوای باکیفیت، هدفمند و تخصصی با توجه به استراتژی انتخابی
بازاریابی محتوایی لینکدین باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
محتوای شما در لینکدین ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد. میتوانید مطالب وبلاگ یا مقالات خود را در لینکدین به اشتراک بگذارید. علاوه بر این میتوانید یک محتوا با متن نسبتا طولانی یا کوتاه تهیه کنید و به واسطه آن به شکل هدفمند مخاطبان خود را پیدا کنید. افزون بر این میتوانید در صفحه خود از محتوای ویدئویی استفاده کنید. ویدئو و تصویر معمولا به جذاب شدن محتوا و به ثبت آن در ذهن مخاطب کمک میکند.
همچنین میتوانید محتوای تولید شده توسط سایر کاربران را که با هدف و کسب و کار شما مرتبط است در صفحه خود به اشتراک بگذارید، این کار نقش بهسزایی در افزایش تعامل کاربران دارد و موجب تقویت اعتماد و وفاداری مشتریان به برند شما میشود.
بازاریابی محتوایی در لینکدین مناسب چه کسب و کارهایی است؟
لینکدین بیشتر از همه مناسب کسب و کارهای B2B است. به عبارت دیگر اگر مشتریان کسب و کار شما، سایر بیزنسها و کسب و کارها هستند و تجارت شما از نوع B2C نیست، حتما به یک صفحه در لینکدین نیاز خواهید داشت. در حقیقت کسب و کارهای B2C بهتر است به سراغ شبکههای اجتماعی دیگر مانند فیسبوک، اینستاگرام یا توییتر بروند در حالیکه کسب و کارهای B2B برای جذب مخاطب و افزایش روابط و هدایت ترافیک به سایت خود بهتر است علاوه بر سایر پلتفرمها، حتما از لینکدین نیز استفاده کنند زیرا لینکدین علاوه بر افزایش مخاطب، تاثیر قابل توجهی در معرفی برند و فروش محصولات و کسب درآمد آنها خواهد داشت.
نکات مهم برای بازاریابی محتوایی لینکدین
لینکدین در ایران هنوز به اندازه سایر شبکههای اجتماعی محبوب و شناخته شده نیست. به همین دلیل هر کسب و کاری که سریعتر و هدفمندتر وارد این شبکه مجازی شود بدون شک میتواند با یک استراتژی بازاریابی صحیح از رقبای خود پیشی بگیرد. در اولین قدم اگر صاحب کسب و کاری هستید باید یک صفحه تجاری برای کمپانی خود در لینکدین بسازید. در این صفحه در ابتدای امر به دنبال فروش محصول نباشید بلکه تمرکز خود را روی افزایش تعداد دنبالکنندگان بگذارید و سپس در مرحله بعدی به انتشار محتوا بپردازید. درهمین راستا ضروری است که به چند نکته مهم توجه داشته باشید.
- صرف تولید محتوا در لینکدین کافی نیست؛ محتوای شما باید برای مخاطب ارزش افزوده داشته باشد.
- محتوای شما باید با توجه به مخاطب تولید شود. برای مثال باید به گروه سنی، نیازها، انتظارات و تخصص مخاطبان توجه کنید.
- باید به طور منظم و طبق برنامه زمانی محتوا منتشر کنید.
- محتوای با کیفیت و خلاقانه تولید کنید و به یاد داشته باشید که کیفیت از کمیت محتوا مهمتر است.
- از اشتراکگذاری و لینکدهی استفاده کنید تا مخاطبان خود را افزایش دهید. برای مثال به سایت خود بکلینک بدهید.
- پادکستها، فایلها و مقالات خود را در لینکدین به اشتراک بگذارید.
- یک کمپین تبلیغاتی راه بیاندازید.
- محتوای متنی شما باید رسمی اما دوستانه باشد.
- در محتوای خود از کلمات و عبارات کلیدی استفاده کنید.
- از هشتگگذاری و از محتوای تصویری و بصری استفاده کنید.
- همزمان با اکانت شخصی، برای کسب و کار خود نیز به طور جداگانه یک اکانت تجاری بسازید.
- رزومه و سابقه حرفهای خود را در اکانت شخصی خود بارگذاری کنید.
- دوستان و افرادی که در حوزه تخصصی شما فعال هستند را در لینکدین پیدا کنید و با آنها تعامل داشته باشید.
سخن آخر
به دلیل نقش موثر لینکدین در گسترش روابط حرفهای همه افراد متخصص و کسانی که به دنبال رشد کسب و کار خود هستند باید یک صفحه در این شبکه اجتماعی داشته باشند. در این مقاله با نحوه تولید محتوا و بازاریابی محتوایی در لینکدین آشنا شدیم. در صورتیکه در خصوص بازاریابی آنلاین و تولید محتوا در لینکدین سوالی دارید، میتوانید با ما تماس بگیرید؛ گروه بازاریابی محتوایی جوهر آماده تولید محتوای جذاب و با کیفیت برای شما عزیزان است.