تعداد کلمات مقاله

اگر شما هم درزمینۀ تولید محتوا فعالیت می‌کنید، قطعاً با این سؤال چالش‌برانگیز میان تولیدکنندگان محتوا مواجه شده‌اید که بالاخره تعداد کلمات در مقاله چقدر باید باشد؟ واقعیت این است که هنوز پاسخی مشخص و قطعی دربارۀ این سؤال وجود ندارد. دلیل آن هم مشخص است: گوگل، اصلی‌ترین موتور جست‌وجویی که در حال حاضر مورد استفادۀ عموم کاربران وب در دنیاست، دربارۀ این مسئلۀ مهم سکوت کرده است و تاکنون هیچ‌گونه پاسخ مشخصی به این سؤال اساسی نداده است.

شرکت‌ها و آژانس‌های مطرح درزمینۀ تولید محتوای متنی در سراسر دنیا، درخصوص این چالش جدی مطالعات زیادی را انجام داده‌اند. این مطالعات هنوز هم در حال پیگیری است و همه منتظر هستند تا جوابی قطعی درزمینۀ بهترین تعداد کلمات در پست وبلاگ به دست بیاورند. البته در این بین هستند کسانی که مسئلۀ تعداد کلمات در مقاله را موضوعی فرعی به‌ حساب می‌آورند. درواقع، این دسته از افراد معتقدند که برای قرارگرفتن در صفحۀ اول گوگل، رقابت اصلی بر سر تعداد کلمات نیست، بلکه مسئلۀ مهم‌تر، کیفیت مقالات است که توجه موتورهای جست‌وجو و کاربران را جلب می‌کند.

تعداد کلمات در مقاله

در این مقاله، در ابتدا دیدگاه‌های متفاوت در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و درنهایت جمع‌بندی خود را درخصوص تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله ارائه می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تعداد کلمات در مقاله باید چقدر باشد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، درزمینۀ تعداد کلمات پست وبلاگی که برای موتورهای جست‌وجو بهینه باشد، بحث‌های فراوانی در جریان است. در طول سال‌های گذشته تحقیقات فراوانی در این زمینه صورت گرفته است. یکی از نتایج جالب که از این تحقیقات حاصل شده است، این نکتۀ مهم است که تعداد کلمات مناسب در مقالات، در گذر زمان ثابت نبوده است.

تا حدود ده سال گذشته، در‌صورتی‌که شما محتوایی بین 500 تا 800 کلمه تولید می‌کردید، از نظر موتورهای جست‌وجو کاملاً مورد تأیید بود و می‌توانستید جایگاه مناسبی نیز به دست بیاورید. اما این مسئله به‌هیچ‌وجه در شرایط امروز صادق نیست؛ چرا‌که در سال‌های گذشته آمارهای منتشرشده توسط افراد برجستۀ حوزۀ تولید محتوای متنی نشان می‌دهد که یک محتوا با طول حدود 2000 کلمه، گزینۀ مناسبی برای بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجوست.

 

نتایج تحقیق دو محقق

در سال 2016 دو محقق به نام برایان دین (Brian Dean) و اریک ون بوسکریک (Eric Van Buskirk) برای یافتن مناسب‌ترین گزینه برای تعداد کلمات در مقاله، حدود یک میلیون سایت پربازدید در سطح دنیا را آنالیز کردند. به‌طور‌کلی این دو نفر به دنبال پیدا‌کردن فاکتورهای اساسی تعیین‌کننده در رتبه‌بندی سایت‌ها بودند. در بخشی از تحقیق این دو نفر درزمینۀ تعداد کلمات مناسب برای یک بلاگ‌پست، آمده است:

«ما در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتیم که به‌طور میانگین مقالاتی که رتبۀ بالاتری در گوگل کسب کرده‌اند، حدود 1890 کلمه دارند.»

در این بین هستند آژانس‌های بازاریابی محتوایی دیگری که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند. نتایج متفاوتی از بررسی‌ها و تحقیقات آن‌ها به دست آمده است. برخی از آن‌ها مانند شرکت Ahrefs میانگین تعداد کلمات در مقاله را برای دستیابی به صفحۀ اول گوگل، حدود 800 کلمه اعلام کرده‌اند. برخی دیگر مانند شرکت Backlinko در نتایج تحقیقات خود میانگین تعداد کلمات در پست وبلاگ برای دستیابی به رتبۀ اول گوگل را حدود 1900 کلمه عنوان کرده‌اند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نتایج یکسانی از بررسی‌های مختلفِ صورت‌گرفته، به دست نیامده است. اما واقعیت این است که طولانی‌شدن محتوا ظرفیت‌های بالقوه‌ای را در اختیار نویسنده قرار می‌دهد که می‌تواند از آن‌ها در مسیر بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجو استفاده کند. در ادامه لازم است تا دربارۀ این ظرفیت‌ها بیشتر بحث کنیم.

چرا به بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم؟
مشاهده مطلب

تعداد کلمات در مقاله چه ظرفیت‌هایی را در اختیار نویسنده قرار می‌دهد؟

بسیاری بر این باور هستند که محتواهای طولانی از شانس بیشتری برای دیده‌شدن برخوردارند. البته این افراد دلایل محکم و قابل بحثی را برای این ادعای خود مطرح می‌کنند. بخشی از دلایل موردنظر این دسته از افراد عبارت‌اند از:

–  آن‌ها معتقدند محتوای طولانی‌تر کاربران را برای مدت‌زمان بیشتری در سایت نگه می‌دارد؛ درنتیجه، این مسئله در درازمدت برای ارتقای جایگاه سایت مؤثر است و همچنین نرخ تبدیل سایت را نیز بالاتر می‌برد. اما در مقابلِ این دسته از افراد، عدۀ دیگری نیز هستند که معتقدند کاربران حوصلۀ خواندن محتوای طولانی را ندارند و به دنبال جایی هستند که خیلی مختصر و مفید جواب سؤالاتشان را در آن بیابند.

تعداد کلمات در پست وبلاگ

 – این دسته از افراد معتقدند که اگر تعداد کلمات در مقاله زیاد باشد، امکان پاسخ‌دادن به تمام سؤالات ذهنی کاربران درخصوص یک موضوع خاص فراهم می‌شود. به این ترتیب کاربر تمام خواسته‌های خود را در یک سایت به دست می‌آورد و دیگر نیازی به جست‌وجوی بیشتر نخواهد داشت. این مسئله رضایت خاطر کاربران را به دنبال دارد.

– برخی بررسی‌ها نشان داده است که محتواهای طولانی‌تر، در شبکه‌های اجتماعی به‌شکل بهتری بازنشر می‌شوند و این موضوع به دیده‌شدن محتوا کمک می‌کند. درمقابل، تحقیقات دیگری نیز هستند که کاملاً خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.

–  یکی از مهم‌ترین دلایل برای افزایش تعداد کلمات در مقاله این است که به نویسنده اجازۀ لینک‌سازی داخلی و خارجی بهتر را می‌دهد. این استدلال یکی از اساسی‌ترین دلایل برای نوشتن محتواهای طولانی به شمار می‌رود که کمتر کسی آن را انکار می‌کند.

آیا تعداد کلمات در مقاله همواره ارزشمند است؟

همان‌طور که تا اینجای کار مشاهده کردید، نظرها و دیدگاه‌های مختلفی درزمینۀ تعداد کلمات در پست وبلاگ وجود دارد. هرکدام نیز متناسب با دیدگاه خود دلایل قابل تأملی ارائه می‌کنند. اما اجازه دهید کمی زاویۀ دیدمان دربارۀ این موضوع را تغییر دهیم. برای این کار از یک سؤال بسیار اساسی آغاز می‌کنیم: هدف از نگارش یک مقاله چیست؟

اگر بخواهیم روی این زمینه با جزئیات زیاد بحث کنیم، می‌توانیم ده‌ها هدف برای نگارش یک مقاله برشماریم. اما به ذکر سه هدف اساسی که پشتوانۀ بسیاری از محتواهای تولیدشده در سایت‌هاست، بسنده می‌کنیم:

۱. دستیابی به رتبه‌بندی بالا در موتورهای جست‌وجو متناسب با کلمات کلیدی موجود در مقاله؛

۲. افزایش ترافیک و حضور کاربران فضای وب در سایت؛

۳. خلق ثروت از طریق فروش خدمات یا محصولات.

واقعیت این است که اگر شما محتوایی با بیش از 10000 کلمه تولید کنید، ولی در دستیابی به سه هدف فوق ناکام باشید، وقت خود را تلف کرده‌اید. سؤال اساسی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه فاکتورهای اساسی دیگری در کنار تعداد کلمات مقاله باید مدنظر قرار بگیرند، تا یک محتوای ارزشمند خلق شود؟

 

ارزش محتوای طولانی

فاکتورهای اثرگذار برای خلق محتوای ارزشمند

قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است صحت ادعای ما را خودتان بررسی کنید. همین الان سه کلمه کلیدی را در موضوعات مختلف انتخاب کنید و در گوگل آنها را سرچ کنید. تعداد کلمات در مقاله اول گوگل در خصوص هر سه کلمه کلیدی را با هم مقایسه کنید. چه نتیجه‌ای به دست می‌آورید؟ آیا مقالات اول گوگل از تعداد کلمات یکسانی برخوردار بودند؟ قطعاً با بررسی این مسئله مشاهده خواهید کرد که پاسخ این سؤال منفی است.

آشنایی با نحوه طراحی لندینگ پیج و انواع آن
مشاهده مطلب

بررسی‌های ما نشان داده است که سه فاکتور اساسی در کنار تعداد کلمات در پست وبلاگ، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این سه فاکتور عبارت‌اند از:

۱. عمیق‌بودن محتوا:

مورد اول و اساسی در خصوص خلق محتوای ارزشمند، عمیق‌بودن محتواست. اما مفهوم عمیق‌بودن محتوا چیست؟

یکی از وجوه عمیق‌بودن محتوا، میزان پوشش‌دهی آن درزمینۀ موضوع موردنظر است. هر مقاله از یک کلمۀ کلیدی اصلی تشکیل می‌شود که به‌عنوان قلب محتوا شناخته می‌شود و تعداد کلمات در مقاله کاملاً در خدمت برجسته‌سازی آن کلمۀ کلیدی است. هرچه بخش‌های گسترده‌تری درزمینۀ کلمۀ کلیدی در مقالۀ شما پوشش داده شود، محتوای شما عمیق‌تر خواهد بود.

گوگل برای تشخیص این مسئله یک اقدام هوشمندانه انجام می‌دهد. به ازای هر کلمۀ کلیدی اصلی در مقاله، تعدادی کلمۀ کلیدی فرعی مرتبط با آن را شناسایی می‌کند. پس از آن میزان حضور این کلمات کلیدی فرعی را در مقالات شما ارزیابی می‌کند. به این ترتیب، هرچه تعداد و تنوع کلمات کلیدی فرعی در تعداد کلمات پست وبلاگ شما بیشتر باشد، مقالۀ شما به تشخیص گوگل عمیق‌تر خواهد بود.

۲. جامع‌بودن محتوا

کلمۀ کلیدی اصلی که در مقاله استفاده می‌شود، قطعاً ابعاد گسترده‌ای دارد. هرچقدر در یک نوشته بیشتر به این ابعاد مختلف پرداخته شود، ارزش محتوای شما از نظر موتور جست‌وجوی گوگل بالاتر می‌رود. البته احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید که بین عمیق‌بودن و جامعیت محتوا رابطۀ مستقیمی وجود دارد. درواقع اگر نویسنده‌ای جامعیت مقاله را در نظر بگیرد، به‌طور ناخودآگاه می‌تواند عمیق‌بودن آن را نیز رعایت کند؛ البته مشروط بر آنکه از دایرۀ لغات مناسبی برخوردار باشد.

۳. متمرکزبودن محتوا روی یک موضوع خاص

محتوا باید در عین عمیق‌بودن و جامع‌بودن، روی موضوع خاصی متمرکز باشد. در زبان فارسی ضرب‌المثلی داریم با این مضمون: «طرف قصۀ حسین کرد شبستری می‌گوید». این ضرب‌المثل زمانی کاربرد دارد که یک نفر برای صحبت‌کردن دربارۀ یک موضوع خیلی به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد و اصل مطلب را مطرح نمی‌کند. درخصوص تولید محتوا نیز عیناً همین مسئله صادق است. تمرکز مقاله باید روی کلمۀ کلید اصلی مقاله باشد و نباید تعداد کلمات در مقاله را به بهای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و نامرتبط با موضوع اصلی افزایش دهیم.

 

خلق محتوای ارزشمند

در این مقاله به‌طور مفصل دیدگاه‌های مختلف را درزمینۀ تعداد کلمات در مقاله برای دستیابی به رتبۀ بالاتر در گوگل بررسی کردیم. در انتها سه فاکتور اساسی را درزمینۀ نگارش محتوای مناسب مورد بررسی قرار دادیم که عبارت‌اند از:

۱. عمیق‌بودن محتوا:

۲. جامع‌بودن محتوا.

۳. متمرکزبودن محتوا روی یک موضوع خاص.

در‌صورتی‌که نویسنده سه فاکتور فوق را در مقالۀ خود رعایت کند و در کنار آن، تعداد کلمات در مقالۀ خود را افزایش دهد، موفق می‌شود که محتوایی ارزشمند خلق کند. تولید محتوای متنی طولانی بدون رعایت‌کردن اصول فوق فاقد ارزش محتوایی از منظر موتورهای جست‌وجوست؛ بنابراین تلاش کنید تا با رعایت‌کردن تمام آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم، مقالات خود را برای کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جست‌وجو بهینه کنید.

در صورتی‌که برای تولید محتوای متنی، بلاگ‌پست و مقاله نیاز به کمک دارید، روی نویسندگان تیم جوهر حساب باز کنید. ما در جوهر خدمات تولید محتوا را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهیم.

دسته‌بندی نشده

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *