تعداد کلمات مقاله

اگر شما هم در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنید، قطعاً با این سؤال چالش‌برانگیز میان تولیدکنندگان محتوا مواجه شده‌اید که بالاخره تعداد کلمات در مقاله باید چقدر باشد؟ واقعیت این است که هنوز پاسخ مشخص و قطعی درباره این سؤال وجود ندارد. دلیل آن هم مشخص است؛ گوگل اصلی‌ترین موتور جستجو که در حال حاضر مورد استفاده عموم کاربران وب در دنیا است، درباره این مسئله مهم سکوت کرده است و تاکنون هیچ‌گونه پاسخ مشخصی به این سؤال اساسی نداده است.

شرکت‌ها و آژانس‌های مطرح در زمینه تولید محتوای متنی در سطح دنیا در خصوص این چالش جدی مطالعات زیادی را انجام داده‌اند. این مطالعات هنوز هم در حال پیگیری است و همه منتظر هستند تا یک جواب قطعی در زمینه بهترین تعداد کلمات در پست وبلاگ به دست بیاورند. البته در این بین هستند کسانی که مسئله تعداد کلمات در مقاله را یک موضوع فرعی به‌حساب می‌آورند. در واقع این دسته از افراد معتقد هستند برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، رقابت اصلی بر سر تعداد کلمات نیست؛ بلکه مسئله مهم‌تر کیفیت مقالات است که توجه موتورهای جستجو و کاربران را جلب می‌کند.

تعداد کلمات در مقاله

در این مقاله، در ابتدا دیدگاه‌های متفاوت در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در نهایت جمع‌بندی خود را در خصوص تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله را ارائه می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تعداد کلمات در مقاله باید چه‌قدر باشد؟

همان طور که اشاره کردیم در زمینه تعداد کلمات در پست وبلاگ که برای موتورهای جستجو بهینه باشد، بحث‌های فراوانی در جریان است. در طول سال‌های گذشته تحقیقات فراوانی در این زمینه صورت گرفته است. یکی از نتایج جالب که در این تحقیقات حاصل شده است، این نکته مهم است که تعداد کلمات مناسب در مقالات در گذر زمان ثابت نبوده است.

در حدود ده سال گذشته در صورتی که شما یک محتوای بین 500 تا 800 کلمه تولید می‌کردید، از نظر موتورهای جستجو کاملاً مورد تأیید بود و می‌توانستید جایگاه مناسبی نیز به دست بیاورید. اما این مسئله به هیچ وجه در شرایط امروز صادق نیست؛ چرا که در سال‌های گذشته آمارهای منتشرشده توسط افراد برجسته حوزه تولید محتوای متنی، نشان می‌دهد یک محتوا با طول حدود 2000 کلمه، گزینه مناسبی برای بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو است.

نتایج تحقیق دو محقق

در سال 2016 دو محقق به نام برایان دین (Brian Dean) و اریک ون بوسکریک (Eric Van Buskirk) برای یافتن مناسب‌ترین گزینه برای تعداد کلمات در مقاله، اقدام به آنالیز حدود یک میلیون سایت پربازدید در سطح دنیا کردند. به طور کلی این دو نفر به دنبال پیدا کردن فاکتورهای اساسی تعیین‌کننده در رتبه‌بندی سایت‌ها بودند. در بخشی از تحقیق این دو نفر در زمینه تعداد کلمات مناسب برای یک بلاگ پست، آمده است که:

«ما در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتیم که به طور میانگین مقالاتی که رتبه بالاتری در گوگل کسب کرده‌اند، حدود 1890 کلمه دارند.»

در این بین هستند آژانس‌های بازاریابی محتوایی دیگری که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند. نظرات متفاوتی از بررسی‌ها و تحقیقات آنها به دست آمده است. برخی از آنها مانند شرکت Ahrefs میانگین تعداد کلمات در مقاله را برای دستیابی به صفحه اول گوگل، حدود 800 کلمه اعلام کرده‌اند. برخی دیگر مانند شرکت Backlinko در نتایج تحقیقات خود میانگین تعداد کلمات در پست وبلاگ برای دستیابی به رتبه اول گوگل را حدود 1900 کلمه عنوان کرده‌اند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نتایج یکسانی از بررسی‌های مختلف صورت گرفته، به دست نیامده است؛ اما واقعیت این است که طولانی شدن محتوا ظرفیت‌های بالقوه‌ای را در اختیار نویسنده قرار می‌دهد که می‌تواند آنها را در خدمت بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو استفاده کند. در ادامه لازم است تا درباره این ظرفیت‌ها بیشتر بحث کنیم.

طولانی بودن مقاله چه ظرفیت‌هایی را در اختیار نویسنده قرار می‌دهد؟

بسیاری بر این باور هستند که محتواهای طولانی از شانس بیشتری برای دیده شدن برخوردارند. البته این افراد دلایل محکم و قابل بحثی را برای این ادعای خود مطرح می‌کنند. بخشی از دلایل مورد نظر این دسته از افراد عبارت‌اند از:

– آنها معتقدند محتوای طولانی‌تر کاربران را برای مدت‌زمان بیشتری در سایت نگه می‌دارد. در نتیجه این مسئله در درازمدت برای ارتقای جایگاه سایت مؤثر باشد و همچنین نرخ تبدیل سایت را نیز بالاتر می‌برد. اما در مقابل این دسته از افراد عده دیگری نیز هستند که معتقدند که کاربران حوصله خواندن محتوای طولانی را ندارند و به دنبال جایی هستند که خیلی مختصر و مفید جواب سؤالاتشان را در آن بیابند.

تعداد کلمات در پست وبلاگ

– این دسته از افراد معتقدند اگر تعداد کلمات در مقاله زیاد باشد، امکان پاسخ دادن به تمام سؤالات ذهنی کاربران در خصوص یک موضوع خاص فراهم می‌شود. به این ترتیب کاربر تمام خواسته‌های خود را در یک سایت به دست می‌آورد و دیگر نیازی به جستجوی بیشتر نخواهد داشت. این مسئله رضایت خاطر کاربران را به دنبال دارد.

– برخی بررسی‌ها نشان داده است که محتواهای طولانی‌تر در شبکه‌های اجتماعی بهتر بازنشر می‌شوند و این موضوع کمک به دیده شدن محتوا می‌کند. در مقابل تحقیقات دیگری نیز هستند که کاملاً خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.

– یکی از مهم‌ترین دلایل برای افزایش تعداد کلمات در مقاله این است که به نویسنده اجازه لینک‌سازی داخلی و خارجی بهتر را می‌دهد. این استدلال یکی از اساسی‌ترین دلایل برای نوشتن محتواهای طولانی به شمار می‌رود که کمتر کسی آن را انکار می‌کند.

آیا محتوای طولانی همواره ارزشمند است؟

همان طور که تا اینجای کار مشاهده کردید، نظرات و دیدگاه‌های مختلفی در زمینه تعداد کلمات در پست وبلاگ وجود دارد. هرکدام نیز متناسب با دیدگاه خود دلایل قابل تأملی ارائه می‌کنند. اما اجازه دهید کمی زاویه دیدمان نسبت به این موضوع را تغییر دهیم. برای این کار از یک سؤال بسیار اساسی آغاز می‌کنیم؛ هدف از نگارش یک مقاله چیست؟

ارزش محتوای طولانی
Writer typing with retro writing machine. View from above.

اگر بخواهیم روی این زمینه با جزئیات زیاد بحث کنیم، می‌توانیم ده‌ها هدف برای نگارش یک مقاله برشماریم. اما به ذکر سه هدف اساسی که پشتوانه بسیاری از محتواهای تولیدشده در سایت‌ها است، بسنده می‌کنیم:

1- دستیابی به رتبه‌بندی بالا در موتورهای جستجو متناسب با کلمات کلیدی موجود در مقاله

2- افزایش ترافیک و حضور کاربران فضای وب در سایت

3- خلق ثروت از طریق فروش خدمات یا محصولات

واقعیت این است که اگر شما یک محتوا با بیش از 10000 کلمه تولید کنید ولی در دستیابی به سه هدف فوق ناکام باشید، وقت خود را تلف کرده‌اید. سؤال اساسی که در اینجا به وجود می‌آید، این است که چه فاکتورهای اساسی دیگری در کنار تعداد کلمات مقاله باید مدنظر قرار بگیرند، تا یک محتوای ارزشمند خلق شود؟

فاکتورهای اثرگذار برای خلق محتوای ارزشمند

قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است صحت ادعای ما را خودتان بررسی کنید. همین الان سه کلمه کلیدی را در موضوعات مختلف انتخاب کنید و در گوگل آنها را سرچ کنید. تعداد کلمات در مقاله اول گوگل در خصوص هر سه کلمه کلیدی را با هم مقایسه کنید. چه نتیجه‌ای به دست می‌آورید؟ آیا مقالات اول گوگل از تعداد کلمات یکسانی برخوردار بودند؟ قطعاً با بررسی این مسئله مشاهده خواهید کرد که پاسخ این سؤال منفی است.

بررسی‌های ما نشان داده است که سه فاکتور اساسی در کنار تعداد کلمات در پست وبلاگ از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. این سه فاکتور عبارت‌اند از:

محتوا باید عمیق باشد

مورد اول و اساسی در خصوص خلق محتوای ارزشمند، عمیق بودن محتوا است. اما مفهوم عمیق بودن محتوا چیست؟

یکی از وجوه عمیق بودن محتوا میزان پوششی آن در زمینه موضوع مورد نظر است. یک مقاله از یک کلمه کلیدی اصلی تشکیل می‌شود که به‌عنوان قلب محتوا شناخته می‌شود و تعداد کلمات در مقاله کاملاً در خدمت برجسته‌سازی آن کلمه کلیدی است. هر چه بخش‌های گسترده‌تری در زمینه کلمه کلیدی در مقاله شما پوشش داده شود، محتوای شما عمیق‌تر خواهد بود.

گوگل برای تشخیص این مسئله یک اقدام هوشمندانه انجام می‌دهد. به ازای هر کلمه کلیدی اصلی در مقاله، تعدادی کلمه کلیدی فرعی مرتبط با آن را شناسایی می‌کند. پس از آن میزان حضور این کلمات کلیدی فرعی را در مقالات شما ارزیابی می‌کند. به این ترتیب هر چه تعداد و تنوع کلمات کلیدی فرعی در تعداد کلمات پست وبلاگ شما بیشتر باشد، به تشخیص گوگل عمیق‌تر خواهد بود.

محتوا باید جامع باشد

کلمه کلیدی اصلی که در مقاله استفاده می‌شود، قطعاً ابعاد گسترده‌ای دارد. هر چقدر در یک نوشته بیشتر به این ابعاد مختلف پرداخته شود، ارزش محتوای شما از نظر موتور جستجوی گوگل بالاتر می‌رود. البته احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید که بین عمیق بودن و جامعیت محتوا رابطه مستقیمی وجود دارد. در واقع اگر نویسنده‌ای جامعیت مقاله را در نظر بگیرد، به طور ناخودآگاه می‌تواند عمیق بودن آن را نیز رعایت کند؛ البته مشروط بر آنکه از دایره لغات مناسبی برخوردار باشد.

محتوا باید روی یک موضوع متمرکز باشد

در عین عمیق بودن و جامع بودن باید محتوا روی موضوع خاصی متمرکز باشد. در اصطلاح فارسی ضرب‌المثلی داریم که به گفتن قصه حسین کرد شبستری معروف است. زمانی که یک نفر برای صحبت کردن درباره یک موضوع خیلی به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد و اصل مطلب را مطرح نمی‌کند، این ضرب‌المثل مثل استفاده می‌شود. در خصوص تولید محتوا نیز عیناً همین مسئله صادق است. تمرکز مقاله باید روی کلمه کلید اصلی مقاله باشد و نباید تعداد کلمات در مقاله را به بهای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و نامرتبط به موضوع اصلی افزایش دهیم.

خلق محتوای ارزشمند

کلام پایانی

در این مقاله به طور مفصل دیدگاه‌های مختلف را در زمینه تعداد کلمات در مقاله برای در دستیابی به رتبه بالاتر در گوگل بررسی کردیم. در انتها سه فاکتور اساسی را در زمینه نگارش محتوای مناسب مورد بررسی قرار دادیم که عبارت‌اند از:

1- محتوا باید عمیق باشد.

2- محتوا باید جامع باشد.

3- محتوا باید روی یک موضوع متمرکز باشد.

واقعیت این است که در صورتی که نویسنده سه فاکتور فوق را در مقاله خود رعایت کند و در کنار آن تعداد کلمات در مقاله خود را افزایش دهد، موفق شده است که محتوایی ارزشمند خلق کند. تولید محتوای متنی طولانی بدون رعایت کردن اصول فوق فاقد ارزش محتوایی از منظر موتورهای جستجو است؛ بنابراین تلاش کنید تا با رعایت کردن تمام آنچه که در این مقاله به آن اشاره کردیم، مقالات خود را برای کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو بهینه کنید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *