در حال بارگذاری
بک لینک چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

بک‌لینک چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

بک‌‌لینک، یک لینک خروجی از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر است. هرچه بک‌‌لینک بیشتری به سایت شما روانه شود، سایتتان محبوب‌تر خواهد بود. می‌دانید که وجود بک‌لینک چه تأثیری در سئو و رتبه‌ی سایت شما دارد. از نظر من، بک‌‌لینک یعنی لینک‌‌هایی که یک سایت به سایت شما هدایت می‌کند. این بک‌‌لینک‌ها می‌توانند از سایت‌های مرتبط یا غیرمرتبط باشند؛ اما آیا به‌طور‌کلی تمام بک‌لینک‌ها باعث افزایش رتبه یا محبوبیت سایت شما می‌شوند؟

در این مطلب بیشتر درمورد انواع بک‌لینک‌ها و ویژگی‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

انواع بک‌لینک :
بک‌لینک‌ها به‌طور‌کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
۱. لینک‌هایFollow.
۲. لینک‌های Nofollow.

• لینک‌های Follow
در وب‌سایت‌ها به لینک‌هایی گفته می‌شود که دستور دنبال‌کردن آدرس صفحه‌ی خاصی را دارند. این نوع از بک‌لینک‌ها در سئو سایت از اهمیت بسیاری برخوردارند. بک‌لینک می‌تواند به صفحات داخلی سایت یا به سایت‌های دیگر ارجاع دهد.

• لینک‌های Nofollow
این دسته از لینک‌ها، در مقابل لینک‌های Follow  قرار دارند. به این صورت که دستوری که از این نوع لینک‌ها به موتورهای جست‌وجو می‌رود، نباید به صفحۀ خاصی ارجاع داده شود. درواقع این لینک‌ها، فقط برای این استفاده می‌شوند که از سایت یا مرجعی خاص نامی برده شود.

چه بک‌لینک‌هایی مفید هستند؟
در یک کلام، بک‌لینک‌هایی که به‌صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت با یک متن و عبارت مرتبط با سایت شما ایجاد شده باشند، بک‌لینک خوب نامیده می‌شوند.

این بک‌لینک‌ها عبارتند از:
۱. نباید از سایت‌های اسپم بیایند؛
۲. نباید تعداد لینک‌های خروجی سایتشان بسیار زیاد باشد؛
۳. نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید؛
۴. نباید سایت لینک‌دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی چندان غریبه باشد.
عوامل دیگری نیز هستند که مهم‌ترین آن‌ها در سطرهای پیشین ذکر شد.

چه بک‌لینک‌هایی مضر هستند؟
مگر می‌شود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایت‌های اسپم به دنیا می‌آیند و با دریافت و ایجاد لینک‌های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل دست می‌یابند و سپس پنالایز می‌شوند!

بک‌لینک‌های مضر آن‌هایی هستند که:
۱. از سایت‌های غیرمرتبط می‌باشند؛
۲. تعداد لینک‌های خروجی بسیار زیادی دارند؛
۳. از سایت‌هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده‌اند هستند؛
۴.‌ Anchor text شما را بسیار تکرار کرده‌‌اند؛
۵. خودشان نیز تولید محتوا نمی‌کنند.

مشخصات بک‌لینک‌های بد:

۱. لینک‌شدن کلمه‌ی مهم کلیدی سایت:
مثلا اگر سایت درباره‌ی سئو است، در همه جا به کلمه سئو لینک می‌شود. این لینک غیره طبیعی و بد است؛ زیرا کاربران معمولاً چنین کاری نمی‌کنند، مگر اینکه پولی دریافت کرده باشند.

۲. لینک‌شدن سایت در تمام صفحات سایت:
این هم یکی از مواردی است که باعث می‌شود بک‌لینک به بک‌لینک بد تبدیل شود؛ چون کمتر مدیر سایتی حاضر می‌شود لینک کسی را در تمام صفحات سایت خود قرار دهد؛ مگر اینکه پولی دریافت کرده باشد.

۳. لینک‌شدن صفحه‌ی اصلی سایت:
اگر همه به صفحه‌ی اصلی شما لینک بدهند و به مطالب سایت شما لینک ندهند، جای  نگرانی است؛ زیرا این موضوع هم باعث می‌شود بک‌لینک به بک‌لینک بد تبدیل شود.

۴. لینک‌شدن سایت شما در سایت غیرمرتبط به موضوع سایت:
معمولاً کاربران در سایت خود لینک‌هایی قرار می‌دهند که با موضوع وبلاگشان مرتبط باشد. اگر موضوع سایت شما درباره‌ی بهینه‌سازی سایت باشد و در آن، سایت اسب‌فروشی را لینک کنید، طبیعی است که بک‌لینک بد است.

۵. لینک‌شدن سایت در سایت‌های کپی‌بردار و بی‌کیفیت:
همان‌طور که سایت‌های بی‌کیفیت خودشان کیفیت چندانی ندارند،  لینک‌هایی که از آن‌ها به سایت شما ارسال می‌شود نیز بد است. اگر آن سایت‌ها اسپم باشند حتی باعث می‌شوند در شرایط خاصی به رتبه‌ی سایت شما آسیب برسد.

۶. لینک‌شدن سایت به‌صورت مخفی:
لینک‌ها را قرار می‌دهند تا کاربران ببینند و از آن استفاده کنند؛ ولی زمانی که لینک  مخفی باشد و قابل نمایش نباشد، Backlinkk غیره‌طبیعی است.

چه چیزهایی در کیفیت یک لینک مؤثر هستند؟

Anchor text :
همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه‌ی دیگر لینک می‌شود. حالا چگونه تأثیر می‌گذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید. انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می‌تواند رتبه‌ی آن کلمه را با توجه به دیگر عامل‌ها افزایش دهد.

Domain Authority
این عامل توسط را شرکت Moz به وجود آورد است.

سن دامنه، تعداد لینک‌های ورودی، کیفیت لینک‌ها، فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و… در افزایش یا کاهش این عامل دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص‌کردن کیفیت لینک دخیل باشد.


Page Authority
اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود که در لینک‌های ورودی، کیفیت آن‌ها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌شود.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتان:
اگر سایتی با زبان فارسی دارید، بهتر است لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشند که دارای دامنه‌ی .ir هستند؛ چون شانس شما را برای دریافت رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجوی ایران افزایش می‌دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه‌ی شما در نتایج جستجوی بین‌المللی نشوند.

تعداد لینک‌های داخل صفحه:
اینکه گوگل بداند لینک‌های خروجی از سایت طبیعی هستند یا خیر، توسط عامل‌های زیادی مشخص می‌شود. اما در کل، تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید، نباید چندان زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.

پیج‌رنک آن صفحه:
البته در اینکه دیگر پیج‌رنک اهمیتی ندارد، شکی نیست؛ اما همچنان سیگنالی نسبتاً تأییدشده در افزایش تأثیر لینک‌هاست. دقت کنید که پیج‌رنک به‌صورت مستقیم روی رتبه‌ی شما تأثیر نمی‌گذارد؛ بلکه به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند مؤثر باشد.

Relations
یکی از مواردی که بسیاری در آن دچار اشتباه می‌شوند، بحث رابطه‌های بین لینک‌هاست. لینک‌ها مشخصه‌ای به نام Rel دارند که می‌توانیم با آن به موتورهای جست‌وجو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر.

حال ممکن است که موتورهای جستجو رتبه‌ی آن صفحه را به‌واسطه‌ی لینکی که شما به آن داده‌اید، افزایش دهند؛
اما از پیج‌رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتماً در لینک“rel=”dofollow  را ذکر کنیم. خود لینک‌ها به‌صورت پیش‌فرض Dofollow هستند.

اما اگر بخواهیم آن‌ها را Nofollow کنیم، باید طبق تصویر زیر این کار را انجام دهیم:

using-nofollow-in-links

یادمان باشد که فهرست عامل‌های لینک خوب به همین ‌جا ختم نمی‌شود. شاید گوگل ده‌ها عامل دیگر نیز داشته باشد. در مطلب بعدی اشتباهات رایج درباره‌ی بک‌لینک را در اختیار شما دوستان قرار می‌دهیم.

این مطلب از وب‌سایت همکاران ما در شرکت‌های نمکستان و وان ادمین تقدیم شد.

پاسخ دهید