با روش‌ها و ابزارهای رایگان موجود برای پیدا کردن کلمه کلیدی آشنا شوید

تولید محتوای متنی باید مبتنی بر مجموعه‌ای از اصول علمی استوار باشد تا بتواند سطح اثر بخشی مورد نظر شما را فراهم کند. از زمانی که تصمیم به تولید محتوا درباره موضوع خاصی می‌گیرید، رعایت مجموعه‌ای نکات و دستورالعمل‌ها الزامی است. یکی از اساسی‌ترین اصولی که باید در نگارش محتوا به آن توجه نمود، مسئله پیدا کردن کلمه کلیدی است. بسیاری از افراد محتوای غنی از نظر علمی یا فنی تولید می‌کنند اما به دلیل سهل‌انگاری در انتخاب کلمه کلیدی مناسب، عملا نمی‌توانند محتوای خود را در لیست جستجوهای اینترنتی در معرض دید کاربران قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم تا انواع و اقسام راه‌های پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای نگارش یک محتوای کاربردی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

کلمه کلیدی چیست؟ مقدمه‌ای درباره اهمیت کلمه کلیدی در تولید محتوا

اگر آشنایی مقدماتی با مفهوم تولید محتوای متنی داشته باشید، حتما کلمه سئو به گوش شما خورده است. در یک تعبیر ساده، سئو ابزاری برای بهینه‌سازی محتوای سایت شما است. در صورتی که اصول سئو در نگارش محتوا را به خوبی رعایت کنید، می‌توانید به قرار گرفتن در رتبه‌های برتر جستجو‌های اینترنتی فکر کنید. واقعیت این است که کاربران وب، معمولا تمام خواسته‌های خود را در صفحه اول گوگل جستجو می‌کنند. به ندرت پیش می‌آید که کاربری به سراغ صفحات دوم و سوم گوگل برای پیدا کردن محتوای مورد نیازش برود. بنابراین برای دیده شدن باید تلاش کنید که در صفحه اول قرار بگیرید. پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند که به این مهم دست پیدا کنید.

 

پیدا کردن کلمه کلید مناسب نقش مهمی در سئو محتوا دارد
کلمه کلیدی در مبحث سئو محتوا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

 

تفکر درباره موضوعات مرتبط با کسب‌وکار

نخستین کاری که باید انجام دهید، فکر کردن است. باید بتوانید موضوعات و سرفصل‌های اساسی که درباره کسب‌‌و‌کار شما وجود دارد را پیدا کنید. در نظر داشته باشید که حداقل باید 10 سرفصل اساسی برای تولید محتوا پیرامون کسب‌وکارتان انتخاب کنید. یک نکته اساسی دیگر که در زمینه پیدا کردن کلید واژه به شما کمک خواهد کرد، این است که خود را همواره در جایگاه کاربر جستجوکننده قرار دهید. باید بتوانید همان چیزی را که کاربران برای جستجو درباره موضوعی خاص انتخاب می‌کنند را به عنوان کلمه کلیدی محتوای خود انتخاب کنید.

تا اینجا با اهمیت انتخاب کلید واژه مناسب برای تولید محتوا آشنایی نسبی پیدا کردید. ابزارها و روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کلمه کلیدی در اختیار شما قرار دارد. برخی از آن‌ها بسیار ابتدایی و ساده هستند اما برخی دیگر نیز کمی پیشرفته‌تر بوده و نیاز به صرف زمان بیشتری برای به دست آوردن نتیجه مطلوب دارند. در ادامه به بررسی تک‌تک آنها می‌پردازیم.

 

پیشنهادات گوگل به عنوان ساده‌ترین راه برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب

در ابتدا با یک ابزار ساده که در دسترس همه ما قرار دارد، شروع می‌کنیم. پس از آنکه تعیین کردید قصد نگارش محتوا درباره چه موضوعی را دارید، باید شروع به جستجو در گوگل کنید. به این صورت که کلمات مختلفی که درباره آن موضوع به ذهن شما خطور می‌کند را در کادر جستجوی گوگل وارد کنید. پس از وارد کردن هر عبارت، خود گوگل تعدادی پیشنهاد مرتبط با آن به شما نشان می‌دهد. البته ممکن است برخی از آن‌ها ارتباطی با موضوع مورد نظر شما نداشته باشد. اما قطعا می‌توانید گزینه‌های مناسبی را از بین پیشنهادات گوگل بیابید.

 

استفاده از پیشنهادات گوگل برای انتخاب کلمه کلیدی
گوگل ابزاری مناسب برای انتخاب کلمه کلیدی در تولید محتوا است

آن چیزی که گوگل به عنوان پیشنهادات خود در اختیار شما قرار می‌دهد، بر مبنای بیشترین جستجوهایی است که در گذشته سایر کاربران در بستر گوگل انجام داده‌اند. به این ترتیب این پیشنهادات به شما کمک می‌کند تا شناخت و آگاهی مناسبی از آن چیزی که در ذهن کاربران می‌گذرد، به دست بیاورید. بنابراین برای تولیدکننده محتوا، پیشنهادات گوگل به مثابه یک گنجینه است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کند. گوگل از این طریق به شما کمک می‌کند که خیلی سریع و راحت به آن چیزی که مطلوب شما است، دست پیدا کنید. در بین پیشنهادات نشان داده شده، مواردی که به نظرتان برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب هستند را انتخاب کنید.

 

بخش جستجوهای مرتبط در گوگل

در ادامه این عبارات پیشنهادی را یک به یک در گوگل وارد کنید و کلید Enter را از صفحه کلید بفشارید. در بسیاری از جستجوهای اینترنتی در گوگل در پایین صفحه، بخشی به نام جستجوهای مرتبط وجود دارد. این بخش نیز به نوعی پیشنهادات گوگل به شمار می‌رود که مبتنی بر پرتکرارترین جستجوهای کاربران ایجاد می‌شود. در این قسمت نیز می‌توانید گزینه‌های مناسبی برای پیدا کردن کلید واژه محتوای مورد نظر خود بدست بیاورید. این دو مرحله ساده‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید برای پیدا کردن کلمه کلیدی استفاده کنید. در بسیاری از مواقع نتایجی که از این جستجوها بدست می‌آید، با نتایجی که از ابزارهای تخصصی تحقیق کلمه کلیدی حاصل می‌شود، یکسان است.

خاتمه دادن به شک و تردیدها با Google trends

اگر بین چند کلمه کلیدی شک دارید، از گوگل ترندز استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید هر تعداد کلمه را در آن جست‌وجو کرده و ببینید کدام کلمه کلیدی برای شما مناسب‌تر است.

 

استفاده از ابزار رایگان Google Keyword Planner برای پیدا کردن کلمه کلیدی

گوگل ابزار دیگری نیز برای پیدا کردن کلید واژه دارد که به نام Google Keyword Planner شناخته می‌شود. در بین ابزارهای مختلفی که برای تحقیق کلمات کلیدی موجود است، Google Keyword Planner تنها ابزار کاملا رایگان به حساب می‌آید که در اختیار کاربران قرار دارد. البته دسترسی به تمام قابلیت‌های Google Keyword Planner نیاز به داشتن حساب در گوگل ادز دارد. اما می‌توانید از یک قابلیت بسیار خوب در این ابزار بهره‌مند شوید. یکی از بخش‌های مهم‌ این ابزار به نام Keyword Tool شناخته می‌شود. در این بخش شما می‌توانید کلمات کلیدی مختلفی که توسط کاربران درباره موضوعی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد را شناسایی کنید.

توجه داشته باشید که هر چقدر کلمه کلیدی مورد استفاده شما کوتاه‌تر باشد، قطعا رقابت سخت‌تری پیرامون آن در فضای وب وجود دارد. اگر بتوانید به سراغ کلمات کلیدی طولانی‌تر بروید، به شما کمک می‌کند که کمی از فضای رقابتی سنگین موجود در فضای وب فاصله بگیرید. همچنین نرخ تبدیل در خصوص کلمات کلیدی طولانی بالاتر است.

 

یک مثال برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب

تصور کنید که می‌خواهید محتوایی درباره پیراهن مردانه تولید چهارخانه تولید کنید. کلمه اصلی که در این عبارت وجود دارد، پیراهن است اما این عبارت کاملا عمومی است و استفاده از آن به عنوان کلمه کلیدی، شما را در یک رقابت سخت با سایرین قرار می‌دهد. اگر عبارت پیراهن مردانه را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، کمی از رقابت شدید موجود بین محتواهای اینترنتی فاصله می‌گیرید. اما در صورتی که کلمه کلیدی اصلی محتوای خود را پیراهن مردانه چهارخانه قرار دهید، می‌توانید به نتایج بسیار جزئی‌تری دست پیدا کنید. در واقع کسانی که واقعا قصد خرید این نوع پیراهن را دارند، این عبارت را جستجو می‌کنند. بنابراین راحت‌تر می‌توانید خود را در معرض دید آنها قرار دهید. به همین دلیل نرخ تبدیل محتوای شما افزایش پیدا می‌کند.

البته باید توجه داشته باشید که در تولید محتوا برای یک سایت، مجموعه‌ای کلمات کلیدی کوتاه و بلند را باید برای محتواهای مختلف در نظر بگیرید تا از مزایای هر دوی آن‌ها به صورت همزمان بهره‌مند شوید. ابزار Google Keyword Planner به شما در پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب کمک شایانی می‌کند.

 

استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بسیار قدرتمندی هستند که در سال‌های اخیر کمک بسیار زیادی به مسئله بازاریابی محتوایی نموده‌اند. شبکه‌های اجتماعی خود به تنهایی به عنوان ابزارهای بسیار کاربردی در اختیار صاحبان کسب‌وکارها به شمار می‌روند که به کمک آن‌ها می‌توانند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به خوبی با ذائقه و سلیقه مخاطبان آشنا شوید و از خواسته‌های آن‌ها آگاهی و شناخت کافی بدست بیاورید. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، تلگرام و فیسبوک از جمله مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌روند که در بین جامعه ایرانی، کاربران بسیار زیادی در آنها فعالیت می‌کنند.

 

استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن کلمه کلیدی
نقش شبکه‌های اجتماعی در پیدا کردن کلمات کلیدی

برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای محتوای خود می‌توانید از ظرفیت بالقوه موجود در این شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. بسیاری از مواقع جستجوی در هشتگ‌ها و ترندها می‌تواند شما را با پرمخاطب‌ترین کلمات کلیدی در خصوص موضوعات مختلف آشنا کند. به عنوان اینستاگرام را در نظر بگیرید. می‌توانید به جستجو درباره کلمات کلیدی مختلف در آن بپردازید. نتایج در اینستاگرام بر مبنای پرتکرارترین موضوعات در قالب هشتک‌ها برای شما به نمایش در می‌آید. این روش می‌تواند ایده‌های خوبی برای پیدا کردن کلمه کلیدی نگارش محتوا در اختیار شما قرار دهد. با توجه به حضور گسترده ایرانی‌ها در اینستاگرام، پیشنهاد ما به این است که حتما از این ظرفیت اشاره شده استفاده نمایید.

 

بررسی محتوایی سایت‌های موفق رقبا برای پیدا کردن کلید واژه

یکی دیگر از راه‌های موثر برای پیدا کردن کلمه کلیدی، تجزیه و تحلیل سایت‌های رقیب است. شما برای آنکه در کسب‌وکار خود موفق باشید، نیاز دارید که شناخت درستی از رقبای خود در بازار داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید تحلیل درستی از نقاط ضعف و قوت آنها به دست بیاورید و ضمن استفاده از نقاط قوت آنها، با برطرف کردن نقاط ضعف‌شان در کسب‌وکار خود از آنها پیشی بگیرید.

 

تحلیل کلمات کلیدی در سایت رقبا
تحلیل کلمات کلیدی در سایت رقبا

سعی کنید برای این کار وقت زیادی در نظر بگیرید. وارد سایت‌های رقبا شوید. مقاله‌های منتشرشده توسط آنها را تجزیه و تحلیل کنید. دید انتقادی و تفکر تحلیلی خود را در این بررسی‌ها به طور کامل فعال کنید. نتایجی که از بررسی محتوای سایت‌های رقیب به دست می‌آورید را مکتوب کنید. سعی کنید کلمات کلیدی مختلفی را که در مقاله‌هایشان مورد استفاده قرار می‌دهند، شناسایی کنید. معمولا می‌توانید کلمات کلید مقاله‌ها را با بررسی عنوان،‌ تیترها و مقدمه مطلب پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید به راحتی از کلمات کلیدی که رقبا برای محتواهای خود استفاد می‌کنند، آگاه شوید. در ادامه می‌توانید با تقویت آن کلمات کلیدی، به توفیقات بیشتری در تولید محتوای خود دست پیدا کنید.

 

ویکی‌پدیا، ابزاری مناسب برای پیدا کردن کلمات کلیدی

یکی از بزرگ‌ترین مراجع جستجوی اینترنتی در سطح جهان در حال حاضر ویکی‌پدیا است. در خصوص بسیاری از موضوعات مختلف در این دانشنامه محتوا وجود دارد. شاید بگویید بخش عمده‌ای از محتوای موجود در ویکی‌پدیا توسط کاربران به رشته تحریر درآمده است. واقعیت نیز همین است اما تیم اجرایی ویکی‌پدیا با در نظر گرفتن استانداردهایی برای محتوا نویسی در این دانشنامه آزاد، توانسته است تا حد بسیار زیادی مرجعیت و جایگاه خوبی در بین کاربران به دست بیاورد. تیترها و زیر عنوان‌هایی که در خصوص موضوعات مختلف در ویکی‌پدیا وجود دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های خوبی برای پیدا کردن کلمه کلیدی به دست بیاورید.

 

جستجو در سایت‌ها و فروم‌های پرسش و پاسخ برای یافتن کلمات کلیدی

واقعیت این است که یکی از اهداف تولید محتوا پاسخ‌گویی به سوالات و ابهامات احتمالی است که در بین کاربران اینترنتی وجود دارد. به همین دلیل می‌توانید مستقیم به سراغ خود کاربران بروید تا متوجه شوید که چه سوالاتی در بین آنها شایع‌تر است. به این ترتیب می‌توانید برای پاسخ‌گویی به  آنها در قالب محتوای تولیدی خود بپردازید. با مشاهده این سوالات، با ادبیات جستجو و سرچ اینترنتی کاربران نیز تا حدودی آشنا می‌شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا در پیدا کردن کلید واژه مناسب در محتوای تولیدی خود نیز از ذائقه مخاطب آشنایی و آگاهی بیشتری داشته باشید.

 

کلام پایانی

ابزارهای مفید دیگری برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب وجود دارند که استفاده از آنها منوط به پرداخت هزینه است. در اینجا رویکرد ما بیشتر معرفی روش‌ها و ابزارهای رایگانی بود که می‌توانید به راحتی برای این منظور مورد استفاده قرار دهید. به یاد داشته باشید که اگر محتوا را برای منطقه جغرافیایی خاصی تولید می‌کنید، استفاده از نام آن منطقه و خرده فرهنگ‌هایی که در میان مردم ساکن در آن ناحیه وجود دارد، می‌تواند پل ارتباطی خوبی میان محتوای شما و کاربران آن منطقه جغرافیایی باشد.

 

کلمات کلیدی ابزاری برای پیشرفت کسب و کار
انتخاب کلمات کلیدی مناسب، شما را به مخاطب هدف متصل می‌کند

در پایان باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که استفاده از ابزارهای اشاره شده برای پیدا کردن کلمه کلیدی باید به صورت توأمان باشد. نباید صرفا به بررسی یکی از روش‌های فوق بسنده کنید. شما برای تولید محتوا زمان و هزینه قابل توجهی صرف می‌کنید. بنابراین باید به دنبال کسب نتایج حداکثری از آن باشید. انتخاب کلمه کلیدی مناسب یکی از ارکان اساسی موفقیت شما در تولید محتوا است. سعی کنید، تمامی ابزارها و روش‌های اشاره شده در این مقاله را در کنار یکدیگر استفاده کنید. شک نکنید که به نتایج بسیار خوبی دست خواهید یافت. در صورتی‌که نیاز به راهنمایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت خود دارید، روی کمک ما حساب کنید. کارشناسان سئوی تیم بازاریابی محتوایی جوهر می‌توانند بهترین کلمه‌های کلیدی را در اختیارتان قرار دهند.

 

تولید محتوای متنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *