با روش‌ها و ابزارهای رایگان موجود برای پیدا کردن کلمه کلیدی آشنا شوید

تولید محتوای متنی باید بر مجموعه‌ای از اصول علمی استوار باشد تا بتواند میزان اثربخشی موردنظر شما را فراهم کند. از زمانی که تصمیم به تولید محتوا دربارۀ موضوع خاصی می‌گیرید، رعایت مجموعه‌ای نکات و دستورالعمل‌ها الزامی خواهد بود. یکی از اساسی‌ترین اصولی که باید در نگارش محتوا به آن توجه کرد، مسئلۀ پیدا کردن کلمه کلیدی است. بسیاری از افراد از نظر علمی یا فنی محتوایی غنی را تولید می‌کنند، اما به دلیل سهل‌انگاری در انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب، عملاً نمی‌توانند محتوای خود را در فهرست جست‌وجوهای اینترنتی، در معرض دید کاربران قرار دهند. در این مقاله سعی کردیم انواع و اقسام راه‌های پیدا‌ کردن کلمه کلیدی مناسب برای نگارش یک محتوای کاربردی را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کلمۀ کلیدی چیست؟ مقدمه‌ای دربارۀ اهمیت کلمۀ کلیدی در تولید محتوا

اگر آشنایی‌ای مقدماتی با مفهوم تولید محتوای متنی داشته باشید، حتماً کلمۀ سئو به گوش شما خورده است. به تعبیر ساده، سئو ابزاری برای بهینه‌سازی محتوای سایت شماست. در‌صورتی‌که اصول سئو را در نگارش محتوا به‌خوبی رعایت کنید، می‌توانید به قرار‌گرفتن در رتبه‌های برتر جست‌وجو‌های اینترنتی فکر کنید. واقعیت این است که کاربران وب، معمولاً تمام خواسته‌های خود را در صفحۀ اول گوگل جست‌وجو می‌کنند. به‌ندرت پیش می‌آید که کاربری به سراغ صفحات دوم و سوم گوگل برای پیدا‌ کردن محتوای مورد نیازش برود. بنابراین، برای دیده‌شدن باید تلاش کنید که در صفحۀ اول قرار بگیرید. پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند که به این مهم دست پیدا کنید.

 

پیدا کردن کلمه کلید مناسب نقش مهمی در سئو محتوا دارد
کلمه کلیدی در مبحث سئو محتوا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

تفکر دربارۀ موضوعات مرتبط با کسب‌وکار

نخستین کاری که باید انجام دهید فکرکردن است. باید بتوانید موضوعات و سرفصل‌های اساسی را که دربارۀ کسب‌‌و‌کار شما وجود دارد پیدا کنید. در نظر داشته باشید که حداقل باید 10 سرفصل اساسی برای تولید محتوا دربارۀ کسب‌وکارتان انتخاب کنید. نکتۀ اساسی دیگری که درزمینۀ پیدا‌ کردن کلیدواژه به شما کمک خواهد کرد این است که خود را همواره در جایگاه کاربر جست‌وجوکننده قرار دهید. باید بتوانید همان چیزی را که کاربران برای جست‌وجو دربارۀ موضوعی خاص انتخاب می‌کنند، به‌عنوان کلمۀ کلیدی محتوای خود انتخاب کنید.

تا اینجا با اهمیت انتخاب کلیدواژۀ مناسب برای تولید محتوا آشنایی نسبی پیدا کردید. ابزارها و روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کلمه کلیدی در اختیار شما قرار دارد. برخی از آن‌ها بسیار ابتدایی و ساده هستند، اما برخی دیگر نیز کمی پیشرفته‌تر بوده و به صرف زمان بیشتری برای به‌دست‌آوردن نتیجۀ مطلوب نیاز دارند. در ادامه تک‌تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پیشنهادهای گوگل به‌عنوان ساده‌ترین راه برای پیدا‌ کردن کلمه کلیدی مناسب

در ابتدا با یک ابزار ساده که در دسترس همۀ ما قرار دارد شروع می‌کنیم. پس از آنکه تعیین کردید قصد نگارش محتوا دربارۀ چه موضوعی را دارید، باید شروع به جست‌وجو در گوگل کنید. به این صورت که کلمات مختلفی را که دربارۀ آن موضوع به ذهن شما خطور می‌کند در کادر جست‌وجوی گوگل وارد کنید. پس از وارد‌کردن هر عبارت، خود گوگل تعدادی پیشنهاد مرتبط با آن به شما نشان می‌دهد. البته ممکن است برخی از آن‌ها ارتباطی با موضوع موردنظر شما نداشته باشند، اما قطعاً می‌توانید گزینه‌های مناسبی را از بین پیشنهادهای گوگل بیابید.

 

استفاده از پیشنهادات گوگل برای انتخاب کلمه کلیدی
گوگل ابزاری مناسب برای انتخاب کلمه کلیدی در تولید محتوا است

آن چیزی که گوگل به‌عنوان پیشنهادهای خود در اختیار شما قرار می‌دهد، برمبنای بیشترین جست‌وجوهایی است که در گذشته سایر کاربران در بستر گوگل انجام داده‌اند. به این ترتیب، این پیشنهادهای به شما کمک می‌کند تا شناخت و آگاهی مناسبی از آن چیزی که در ذهن کاربران می‌گذرد، به دست بیاورید. بنابراین برای تولیدکنندۀ محتوا، پیشنهادهای گوگل به‌مثابۀ گنجینه‌ای است که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کند. گوگل از این طریق به شما کمک می‌کند که خیلی سریع و راحت به آن چیزی که مطلوبتان است دست پیدا کنید. در بین پیشنهادهای نشان داده شده، مواردی را که به نظرتان برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب هستند انتخاب کنید.

بخش جست‌وجوهای مرتبط در گوگل

در ادامه، این عبارات پیشنهادی را یک‌به‌یک در گوگل وارد کنید و کلید Enter را از صفحه‌ کلید بفشارید. در بسیاری از جست‌وجوهای اینترنتی در گوگل، در پایین صفحه، بخشی به نام جست‌وجوهای مرتبط وجود دارد. این بخش نیز به‌نوعی پیشنهادهای گوگل به شمار می‌رود که برمبنای پرتکرارترین جست‌وجوهای کاربران ایجاد می‌شود. در این قسمت نیز می‌توانید گزینه‌های مناسبی برای پیدا کردن کلید‌واژۀ محتوای موردنظر خود به دست بیاورید. این دو مرحله ساده‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید برای پیدا کردن کلمه کلیدی استفاده کنید. در بسیاری از مواقع نتایجی که از این جست‌وجوها به دست می‌آید، با نتایجی که از ابزارهای تخصصی تحقیق کلمۀ کلیدی حاصل می‌شود، یکسان است.

چهار استراتژی مؤثر برای بازیافت محتوای قدیمی
مشاهده مطلب

خاتمه‌دادن به شک و تردیدها با Google trends

اگر بین چند کلمۀ کلیدی شک دارید، از گوگل ترندز استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید هر تعداد کلمه را در آن جست‌وجو کرده و ببینید کدام کلمۀ کلیدی برای شما مناسب‌تر است.

استفاده از ابزار رایگان Google Keyword Planner  برای پیدا‌ کردن کلمه کلیدی

گوگل ابزار دیگری نیز به نام Google Keyword Planner برای پیدا کردن کلید‌واژه دارد. در بین ابزارهای مختلفی که برای تحقیق کلمات کلیدی موجود است،Google Keyword Planner  تنها ابزار کاملاً رایگان به حساب می‌آید که در اختیار کاربران قرار دارد. البته دسترسی به تمام قابلیت‌های Google Keyword Planner نیاز به داشتن حساب در گوگل ادز دارد. اما می‌توانید از یک قابلیت بسیار خوب در این ابزار بهره‌مند شوید. یکی از بخش‌های مهم‌ این ابزارKeyword Tool  نام دارد. در این بخش شما می‌توانید کلمات کلیدی مختلفی را که توسط کاربران دربارۀ موضوعی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناسایی کنید.

توجه داشته باشید که هرچقدر کلمۀ کلیدی مورد استفادۀ شما کوتاه‌تر باشد، قطعاً رقابت سخت‌تری پیرامون آن در فضای وب وجود خواهد داشت. اگر بتوانید به سراغ کلمات کلیدی طولانی‌تر بروید، به شما کمک می‌کند که کمی از فضای رقابتی سنگین موجود در فضای وب فاصله بگیرید. همچنین، نرخ تبدیل درخصوص کلمات کلیدی طولانی بیشتر است.

یک مثال برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب

تصور کنید که می‌خواهید محتوایی دربارۀ تولید پیراهن مردانۀ چهارخانه تولید کنید. کلمۀ اصلی که در این عبارت وجود دارد، پیراهن است؛ اما این عبارت کاملاً عمومی است و استفاده از آن به‌عنوان کلمۀ کلیدی، شما را در یک رقابت سخت با سایرین قرار می‌دهد. اگر عبارت پیراهن مردانه را به‌عنوان کلمۀ کلیدی انتخاب کنید، کمی از رقابت شدید موجود بین محتواهای اینترنتی فاصله می‌گیرید. اما در‌صورتی‌که کلمۀ کلیدی اصلی محتوای خود را پیراهن مردانۀ چهارخانه قرار دهید، می‌توانید به نتایج بسیار جزئی‌تری دست پیدا کنید. درواقع کسانی که واقعاً قصد خرید این نوع پیراهن را دارند، این عبارت را جست‌وجو می‌کنند؛ بنابراین راحت‌تر می‌توانید خود را در معرض دید آن‌ها قرار دهید. به همین دلیل نرخ تبدیل محتوای شما افزایش پیدا می‌کند.

البته باید توجه داشته باشید که در تولید محتوا برای یک سایت، باید مجموعه‌ای از کلمات کلیدی کوتاه و بلند را برای محتواهای مختلف در نظر بگیرید تا از مزایای هر دوی آن‌ها به‌صورت هم‌زمان بهره‌مند شوید. ابزار Google Keyword Planner به شما در پیدا‌ کردن کلمه کلیدی مناسب کمک بسزایی می‌کند.

استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

شبکه‌های اجتماعی ابزارهای بسیار قدرتمندی هستند که در سال‌های اخیر کمک بسیار زیادی به مسئلۀ بازاریابی محتوایی کرده‌اند. شبکه‌های اجتماعی خود به‌تنهایی ابزارهای بسیار کاربردی‌ای برای صاحبان کسب‌وکارها محسوب می‌شوند که به کمک آن‌ها می‌توانند به‌راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به‌خوبی با ذائقه و سلیقۀ مخاطبان آشنا شوید و از خواسته‌های آن‌ها آگاهی و شناخت کافی به دست بیاورید. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و تلگرام از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌روند که در بین جامعۀ ایرانی، کاربران بسیار زیادی در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

 

استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن کلمه کلیدی

نقش شبکه‌های اجتماعی در پیدا‌کردن کلمات کلیدی

برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای محتوای خود می‌توانید از ظرفیت بالقوۀ موجود در این شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. بسیاری از مواقع، جست‌وجو در هشتگ‌ها و ترندها می‌تواند شما را با پرمخاطب‌ترین کلمات کلیدی درخصوص موضوعات مختلف آشنا کند. برای مثال، اینستاگرام را در نظر بگیرید. می‌توانید دربارۀ کلمات کلیدی مختلف در آن جست‌وجو کنید. نتایج در اینستاگرام برمبنای پرتکرارترین موضوعات در قالب هشتگ‌ها برای شما به نمایش درمی‌آید. این روش می‌تواند ایده‌های خوبی برای پیدا کردن کلمه کلیدی نگارش محتوا در اختیار شما قرار دهد. با توجه به حضور گستردۀ ایرانی‌ها در اینستاگرام، پیشنهاد ما به شما این است که حتماً از این ظرفیت اشاره‌شده استفاده کنید.

راز و رمز ایجاد مقاله در ویکی‌پدیا را می‌دانید؟
مشاهده مطلب

بررسی محتوایی سایت‌های موفق رقبا برای پیدا‌کردن کلید‌واژه

یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای پیدا‌ کردن کلمه کلیدی، تجزیه‌و‌تحلیل سایت‌های رقیب است. شما برای آنکه در کسب‌وکار خود موفق باشید، نیاز دارید که شناخت درستی از رقبای خود در بازار داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید تحلیل درستی از نقاط ضعف و قوت آن‌ها به دست بیاورید و ضمن استفاده از نقاط قوت آن‌ها، با برطرف‌کردن نقاط ضعفشان، در کسب‌وکار خود از آن‌ها پیشی بگیرید.

 

تحلیل کلمات کلیدی در سایت رقبا
تحلیل کلمات کلیدی در سایت رقبا

سعی کنید برای این کار وقت زیادی در نظر بگیرید. وارد سایت‌های رقبا شوید. مقاله‌های منتشرشده توسط آنها را تجزیه و تحلیل کنید. دید انتقادی و تفکر تحلیلی خود را در این بررسی‌ها به طور کامل فعال کنید. نتایجی که از بررسی محتوای سایت‌های رقیب به دست می‌آورید را مکتوب کنید. سعی کنید کلمات کلیدی مختلفی را که در مقاله‌هایشان مورد استفاده قرار می‌دهند، شناسایی کنید. معمولا می‌توانید کلمات کلید مقاله‌ها را با بررسی عنوان،‌ تیترها و مقدمه مطلب پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید به راحتی از کلمات کلیدی که رقبا برای محتواهای خود استفاد می‌کنند، آگاه شوید. در ادامه می‌توانید با تقویت آن کلمات کلیدی، به توفیقات بیشتری در تولید محتوای خود دست پیدا کنید.

ویکی‌پدیا، ابزاری مناسب برای پیدا کردن کلمه کلیدی

یکی از بزرگ‌ترین مراجع جستجوی اینترنتی در سطح جهان در حال حاضر ویکی‌پدیا است. در خصوص بسیاری از موضوعات مختلف در این دانشنامه محتوا وجود دارد. شاید بگویید بخش عمده‌ای از محتوای موجود در ویکی‌پدیا توسط کاربران به رشته تحریر درآمده است. واقعیت نیز همین است اما تیم اجرایی ویکی‌پدیا با در نظر گرفتن استانداردهایی برای محتوا نویسی در این دانشنامه آزاد، توانسته است تا حد بسیار زیادی مرجعیت و جایگاه خوبی در بین کاربران به دست بیاورد. تیترها و زیر عنوان‌هایی که در خصوص موضوعات مختلف در ویکی‌پدیا وجود دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های خوبی برای پیدا کردن کلمه کلیدی به دست بیاورید.

جست‌وجو در سایت‌ها و فروم‌های پرسش و پاسخ برای یافتن کلمات کلیدی

واقعیت این است که یکی از اهداف تولید محتوا پاسخ‌گویی به سوالات و ابهامات احتمالی است که در بین کاربران اینترنتی وجود دارد. به همین دلیل می‌توانید مستقیم به سراغ خود کاربران بروید تا متوجه شوید که چه سوالاتی در بین آنها شایع‌تر است. به این ترتیب می‌توانید برای پاسخ‌گویی به  آنها در قالب محتوای تولیدی خود بپردازید. با مشاهده این سوالات، با ادبیات جستجو و سرچ اینترنتی کاربران نیز تا حدودی آشنا می‌شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا در پیدا کردن کلید واژه مناسب در محتوای تولیدی خود نیز از ذائقه مخاطب آشنایی و آگاهی بیشتری داشته باشید.

کلام پایانی

ابزارهای مفید دیگری برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب وجود دارند که استفاده از آنها منوط به پرداخت هزینه است. در اینجا رویکرد ما بیشتر معرفی روش‌ها و ابزارهای رایگانی بود که می‌توانید به راحتی برای این منظور مورد استفاده قرار دهید. به یاد داشته باشید که اگر محتوا را برای منطقه جغرافیایی خاصی تولید می‌کنید، استفاده از نام آن منطقه و خرده فرهنگ‌هایی که در میان مردم ساکن در آن ناحیه وجود دارد، می‌تواند پل ارتباطی خوبی میان محتوای شما و کاربران آن منطقه جغرافیایی باشد.

کلمات کلیدی ابزاری برای پیشرفت کسب و کار
انتخاب کلمات کلیدی مناسب، شما را به مخاطب هدف متصل می‌کند

در پایان باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که استفاده از ابزارهای اشاره شده برای پیدا کردن کلمه کلیدی باید به صورت توأمان باشد. نباید صرفا به بررسی یکی از روش‌های فوق بسنده کنید. شما برای تولید محتوا زمان و هزینه قابل توجهی صرف می‌کنید. بنابراین باید به دنبال کسب نتایج حداکثری از آن باشید. انتخاب کلمه کلیدی مناسب یکی از ارکان اساسی موفقیت شما در تولید محتوا است. سعی کنید، تمامی ابزارها و روش‌های اشاره شده در این مقاله را در کنار یکدیگر استفاده کنید. شک نکنید که به نتایج بسیار خوبی دست خواهید یافت. در صورتی‌که نیاز به راهنمایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت خود دارید، روی کمک ما حساب کنید. کارشناسان سئوی تیم بازاریابی محتوایی جوهر می‌توانند بهترین کلمه‌های کلیدی را در اختیارتان قرار دهند.

 

تولید محتوای متنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *