واژهی «ویراستاری متون»، اغلب به بازبینی محتوای نوشتاری اطلاق میشود؛ اما ویرایش و ویراستاری شاخههای بسیاری دارد. هرکدام از این شیوهها جایگاه خود را در فرایند توسعهی محتوا دارند.ما در گروه جوهر به کارفرمایان پیشنهاد میکنیم تا علاوه بر تمرکز بر تولید محتوا، ویراستاری و نوسازی متون را همیشه در برنامهی کاری خود قرار دهند.
چنانچه شما یکی از علاقهمندان تولید محتوا هستید، بهتر است با همهی این شیوهها آشنا شوید تا درک درستی از ویراستاری بهدست آورید و بتوانید در بخشهای خدمات ویراستاری حرفهای نیز فعالیت کنید.
۱. متناسبسازی (proofreading)
متناسبسازی که بعضی اوقات آن را ویرایش مکانیکی مینامند، فرایند بررسی درستی دستور زبانی محتوای نوشتاری است. این فرایند شامل بررسی املای کلمات، بزرگی و کوچکی حروف، نشانهگذاری، قالببندی، تمایزات اسم و ضمیر، استفادهی درست از فعل و درستی ساختار جمله میشود.
اغلب اوقات این فرایند نادیده گرفته میشود، اما این مرحله در فرایند نوشتن، برای اعتباردهی به مخاطب لازم است. یک یا دو خطا میتواند باعث شک مخاطب به درستی اثر شما بشود.
اگر به قوانین و مکانیسم دستور زبان مسلط نیستید، بهتر است ویراستار حرفهای متن شما را قبل از انتشار بررسی کند. اگر میخواهید خودتان نوشتهتان را متناسبسازی کنید، لازم است از نکاتی همچون پرینتگرفتن متن و خواندن آن با صدای بلند برای پیداکردن خطاها استفاده کنید.
۲. ویرایش خط
زمانی که مردم دربارهی ویراستاری کپی حرف میزنند، اغلب اوقات منظورشان ویرایش خط است. ویرایش خط به مقایسه و ارزیابی قطعهای از متن در مقابل کل آن میپردازد و در آن لحن، دقت، شفافیت، استحکام و تأثیر کلی متن بررسی میشود. ویرایش خط، کیفیت متن را تضمین کرده و نکات اصلی آن را شفاف میکند.
هنگام ویرایش خط، شما میتوانید دو رویکرد را پیاده کنید. اگر تصمیم دارید متن خود را ویرایش خط کنید، بهتر است چند روزی از اثر خود دوری گزینید و سپس با ذهنی باز دوباره به آن برگردید. یا اینکه، میتوانید یک سرویس ویراستاری کپی را بهکار بگیرید و با این کار یک منتقد بدون تعصب را با متن خود روبهرو کنید. این امر باعث میشود متن شما قدرتمندتر شود.
۳. بررسی حقایق
بررسی حقایق نوع مشخصی از ویرایش خط است. این رویکرد اصالت تمام حقیقتهای بهکاررفته در متن را تضمین میکند و سعی میکند موارد را بهدرستی و طبق سلیقهی منتشرکننده کنار هم بچیند. هرچند که سرویسهای بررسی حقایق بیشماری وجود دارند، نویسندگان میتوانند خودشان اثر را بررسی کنند و این کار را با بررسی دوبارهی آثار ذکرشده در متن انجام دهند.
۴. بازنویسی
بعضی اوقات نتیجهی ویرایش خط، به بازنویسی ساختار بخشی از متن یا کل آن منجر میشود. اگر با نوعی بازنویسی روبهرو هستید، میتوانید از یک نیروی خارجی برای داشتن چشماندازی بهتر و بازتر به متن خود استفاده کنید.
۵. ویرایش کپی سئو (بهینهسازی موتورهای جستوجو)
هنگام نوشتن برای وب، نوشتن و ویرایش بهینهسازی موتورهای جستوجو کاری حیاتی است. این کار بهمعنای شناسایی کلمات کلیدی مخاطبان هدف خود (نویسندگان اغلب از آژانسهای سئو در این فاز از فرایند کمک میگیرند) و همچنین شاملکردن این کلمات در متن خود بهمنظور بهینهشدن آن برای موتورهای جستوجوست.
ازآنجاکه این کار لزوماً یک ویرایش کپی سرراست را ایجاد نمیکند، ویراستاران کپی سئو میتوانند با معیارهای دیگر سئو این کار را انجام دهند. معیارهایی همچون تضمین اینکه لینکهای موجود در سایت شما بهروز هستند، محتوای شما بهطرز صحیحی تگگذاری شده است و اینکه معماری سایت شما بهخوبی در موتورهای جستوجو قابل شناسایی است.
۶. تازهکردن محتوا
بهعنوان اصلی کلی، تازهکردن محتوا در یک بازه زمانی فصلی، میتواند ایدهی خوبی باشد. این کار میتواند شامل یک بازبینی سادهی محتوایی برای بررسی موارد و لحن درآمده از متن، اطلاعات ناصحیح و تغییریافته و دیگر موارد قدیمی باشد.
خود شما هم میتوانید با کمک سرویسی مقرونبهصرفه به بررسی اثر خود بپردازید و کارتان را تازه و نونوار کنید. ویراستاران متن میتوانند چشمانداز تازهای برای متن و پیغام شما ارائه دهند و بهسرعت متن شما را به لحن یا فرم جدید تبدیل کنند.
بهعنوان قانون کلی، اگر از توانایی خود در این حوزه مطمئن نیستید، از متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا متن شما را به یکی از این شش طریق ویرایش کنند.