در حال بارگذاری
تولید محتوا، تولید پادکست

تولید محتوای صوتی، تولید پادکست

تولید محتوای صوتی، تولید پادکست

تولید محتوا صوتی یا پادکست شاید همان فرم جدیدی از صدای ضبط شده استادهای دانشگاهمان است که پایان ترم بین بچه ها رد و بدل می شد. یادتان می آید یک واکمن و بعدتر ها با رکوردر و کم کم با گوشی موبایل کلاس می رفتیم .کلاس هایی که حوصله نوشتن جزوه نداشتیم و بچه ها آنقدر پر جنب و جوش بودند که حرف هایشان هم خود بخشی از درس محسوب می شد.

مثل همه چیز که رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است تولید محتوای صوتی هم تغییر کرده است. استاندارد، سناریو، فرم و تکنیک خاص خود را دارد.وب مسترها و مدیران وب سایت ها پادکست های آموزشی، سرگرمی و اطلاع رسانی و.. تولید می کنند و کاربران مشتاقانه دانلود می کنند.

حقیقتاً اغراق نیست؛می دانید که صدا همیشه ماندگار است و انسان تشنه دانایی، پس اگر خدمات یا محصولی دارید که می خواهید آنرا به طریقی ارزشمند و لذت بخش به کاربران دهید، پادکست تولید کنید. نگران نحوه ساخت و توزیع و انتشار آن نباشید. ما در این مقاله می کوشیم آنچه را که از پادکست گردآوری کرده ایم، به زبانی ساده منتقل کنیم.

پادکست چیست؟

پادکست نوعی محتوای صوتی و کلامی الکترونیکی است که توسط گویندگان و یا افراد خوش صدا! با استفاده از نرم افزار و تجهیزات بسیار حرفه ای و یا از طریق همین وسایل ساده ضبط صوت، قابل انجام است. در تعریفی دیگر پادکست را وبلاگ صوتی می نامند و جزء جدیدترین تکنولوژی برای انتشار صوت در اینترنت است.

ممکن است با خود بگوید:” خب چه تفاوتی با رادیو یا همون صداهای ضبط شده داره ؟” درست پرسیدید ، پادکست اساساً شبیه همان مواردی ست که فکر می کنید اما چند تفاوت عمده و متمایز کننده دارد.

تولید محتوای صوتی یا پادکستينگ يک روش ارائه محتوا در اينترنت است که بر مبناي فايل هاي صوتي کار مي کند و بر خلاف ساير روشهاي ارائه محتواي صوتي که به روش Push Technology کار مي کنند، بر اساس روش Pull Technology است.يعني، در اين روش، مصرف کننده بر اساس تقاضاي مشخص خود، به محتواي وب دسترسي دارد و مانند راديو، مطالب به او تحويل داده نمي شود بلکه او آنها را بر اساس نياز خود تحويل مي گيرد.

در اين روش، مصرف کننده محتواي مورد نظر را توسط دستگاه هاي پخش غير از کامپيوتر استفاده مي کند و در زمان استفاده، نيازي به دسترسي به کامپيوتر نيست. معمولا دستگاه هاي استفاده از پادکست ها بسيار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکاني قادر به استفاده از محتواي صوتي خواهد بود.

محتوا پس از دريافت از اينترنت، بدون نياز به ارتباط با اينترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالي که در ساير روشها، نياز به ارتباط اينترنتي براي استفاده از محتوا است.

در اين روش، امکان شنيدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنيدن محدوده خاص از محتوا و ساير کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد مي تواند محتوا را گوش دهد در حالي که در راديو اينترنتي، چنين امکاني به خودي خود وجود ندارد.

در اين روش، نيازي به مراجعه به وب سايت هاي مختلف براي دسترسي به انواع محتويات نيست و با تنظيم نرم افزار، کپي محتوا به دستگاه پخش آن بطور اتوماتيک انجام شده و کاربر هميشه آخرين و جديد ترين اطلاعات را در دستگاه پخش محتواي صوتي خود خواهد داشت.

تولید محتوا تولید پادکست

چرا پادکست تولید کنیم؟

چون شما نیاز داریدبه روشی ساده ارتباط نزدیکی با کاربران برقرار کنید و حس اعتماد و لذت را در آنها ایجاد کنید. اعتمادی که بر پایه معرفی صحیح توانمندی ها و مهارت های شماست . تمام این موارد در یک پادکست خوب وجود دارد.

۱- دستیابی به حوزه جدیدی از کاربران

مردم دوست دارند از رسانه به شکل‌های مختلفی استفاده کنند. لذا افزودن یک انتخاب رسانه‌ای تازه، می‌تواند کمک خوبی جهت دستیابی به گروه جدیدی از کاربران باشد. پادکست‌های صوتی(بر خلاف پادکست ویدیویی) به کاربر اجازه می‌دهند چند وظیفه‌ای و مالتی تسک باشد.یعنی آنها می‌توانند همزمان با گوش دادن به پادکست شما، به کارهای دیگرشان هم برسند: به جستجوی وب بپردازند یا حتی مشغول رانندگی، ورزش یا کارهای منزل شوند.

۲- ایجاد رابطه نزدیک‌تر با شنوندگان

پادکست با اضافه کردن صدای شما به وب‌سایت شخصی یا شرکتی در مشخص کردن یک نشان و علامت مشخصه دیگر برای شناخته شدن شما یا کار و کسب‌تان کمک می‌کند. زیرا پادکست‌ها کاملا انتخابی هستند و تنها کسانی که می‌خواهند صدای شما را بشنوند و یا جذب آنچه می‌گویید شده‌اند، آن را دانلود می‌کنند.

۳- برجسته کردن توانایی شما

با ارائه برخی اطلاعات مفید می‌توانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در زمینه کاری‌تان برجسته کنید و این ممکن است در آینده برای مردمی که نیاز به استفاده از چنین مهارت‌هایی دارند، اعتماد آفرین باشد. همچنین می‌توانید سمینار‌ها و کنفرانس‌‌هایتان را به صورت پادکست ضبط کرده و در اختیار افرادی قرار دهید که امکان شرکت در آنها را ندارند. برجسته شدن توانایی‌هایتان با تولید محتوا صوتی حتی امکان به ارمغان آوردن بازارهای کسب و کار جدید برای شما باشد.

۴- ایجاد پتانسیل تبلیغاتی و درآمدزایی

اگر پادکست شما محبوبیت لازم را پیدا کند، حتی ممکن است بتوانید بخش‌های تبلیغاتی در میان آن برای فروش عرضه کنید.

۵- پاسخ به بازخوردهای بازدیدکنندگان و مشتریان

شما می‌توانید از پادکست‌تان به عنوان شانسی جهت پاسخ به نگرانی‌ها و واکنش‌های کاربران سایت و یا مشتریان شرکت‌تان بهره ببرید.تولید محتوا باید منسجم و دقیق باشد!

۶- ارتباط صمیمانه با شنوندگان

با تولید محتوا صوتی، محتوا مستقیما به صورت کلامی با شنونده ارتباط برقرار می‌کند. برای رساندن محتوا به کاربر، این شیوه بسیار صمیمانه‌تر از نوشتن ایمیل یا درج یک پست در وبلاگ و وب سایت است.

۷- راه حل مناسب و ساده انتقال محتوا

هنگامی که کاربر یک بار مشترک فید یک پادکست شود، نسخه‌های جدید به صورت خودکار در کامپیوترش دانلود می‌شوند و او می‌تواند هر زمان که خواست به آنها گوش کند.

۸- کاهش هزینه‌ها

به دلیل اینکه پادکست‌ها به صورت دیجیتال ارسال می‌شوند، بسیاری از هزینه‌ها همچون پست، چاپ، ضبط یا سی دی حذف می‌شوند. با این شیوه، همچنین هزینه‌هایی همچون ملاقات حضوری هم دیگر در میان نخواهند بود. همچنین در تولید محتوا صوتی به روزرسانی و آرشیو بسیار ساده خواهد بود.

۹- تهیه پادکست یک شیوه ارتباطی با صرفه‌جویی مناسب در زمان است

شما می‌توانید همزمان با انجام دیگر کار‌هایتان در اداره، خانه یا حتی در مسافرت به پادکست گوش دهید. به لطف استفاده از پادکست می‌توان برخی از جلسات و ملاقات‌ها را حذف کرد و صرفه‌جویی خوبی در زمان و بهبود کارایی و سودمندی داشت.

چگونه پادكست بسازیم؟

برای تولید محتوا صوتی یا همان پادكست دو دسته نیاز اساسی وجود دارد: سخت‌افزار لازم برای ضبط صدا، یعنی میكروفن، و نرم‌افزار لازم برای ضبط و ویرایش صدا. كیفیت میكروفن قطعا در نتیجه‌ی كار تأثیر دارد.
برای ضبط و ویرایش صدا، نرم‌افزارهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که اغلب این نرم‌افزارها توانایی‌های متعددی را برای كاربرانشان به همراه می‌آورند؛ ‌اما به همان میزان كه بر توانایی این نرم‌افزارها اضافه می‌شود، بر پیچیدگی آن‌ها نیز افزوده می‌شود. به همین دلیل برنامه‌ای خاص برای ضبط صدا و ویرایش آن برای پادكست‌ها ساخته شده است.

نرم افزار Audacity با وجود آنكه ظاهری ساده دارد و كار با آن چندان دشوار نیست، تمام نیازهای شما برای ساخت یك پادكست را برطرف می‌كند. ما در مقالات بعدی به معرفی سرویس های تولید و انتشار پادکست و استراتژی ها و سناریوهای محتوایی پادکست ها می پردازیم.چنانچه دوست در خبرنامه ی ما عضو شوید.
این پست با استفاده از مطالب دو وب سایت متمم ، کانتنت بازار تقدیم شما شد.

بیشتر بخوانید:  استراتژی بازاریابی محتوا

پاسخ دهید