درحالیکه تعداد کاربران شبکه های اجتماعی به ۲٫۸میلیارد نفر میرسد، اگر بتوانید در این فضا حضوری فعال داشته باشید، قطعاً گام مهمی در پیشرفت کسبوکار دلخواهتان برداشتهاید. این روزها مشتریان بیشتر به دنبال برقراری ارتباط با برندهای محبوبشان در شبکه های اجتماعی هستند.
فعالیت مستمر از طریق بازاریابی در شبکه های اجتماعی، به ارتقای آگاهی از برندتان، افزایش جذب فالوئر، آسانترشدن ترافیک وبسایت و تولید ورودی بهمنظور فروش، کمک خواهد کرد. پس در سال ۲۰۱۷، نباید هیچ برندی بدون طرح و برنامه پیش برود.
جوهر پنج نمونه از ترفندهای راهبردی در شبکه های اجتماعی را به شما معرفی میکند تا حضوری فعالتر و پررنگتر، داشته باشید.
۱ـ مخاطبان خود را در شبکه های اجتماعی بهخوبی بشناسید
شناخت مخاطب مورد نظرتان، ازجمله شروط اساسی برای پیشرفت در بازاریابی دیجیتال است. داشتن هدف، در بازاریابی نکتۀ بسیار مهمی است؛ بهطوریکه از این پس شما میتوانید تلاشهای خود را معطوف به برقراری ارتباط با مخاطب کنید.
بهترین راه برای رسیدن به این هدف، برنامهریزی روی شخصیتسازی مشتریان است. در این فرایند، شما میتوانید نظریات، چالشها و منافع مشتریان مورد نظرتان را بررسی کنید. پس از آن، محتوایتان را باتوجهبه این مشاهدهها بنویسید.
۲ـ از اهداف شبکه های اجتماعی، مطلع باشید
هر نوشته یا پستی که منتشر میکنید و در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارید، باید هدف و منظور خاصی را برساند.
آیا میخواهید ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید؟ یا به دنبال افزایش تعامل با مشتریان خود هستید (در بخش پاسخگویی به نظریات کاربران)؟ یا اینکه فقط قصد دارید فهرستی از ورودیها را تهیه کنید؟
داشتن هدفی مشخص برای هر پست به شما کمک میکند که محتوایتان را بهطور مناسب تهیه کنید؛ طوریکه با بررسی مجدد آن، از متناسببودن محتوایتان اطمینان مییابید.
۳ـ محتوایی چالشبرانگیز به اشتراک بگذارید
بهاشتراکگذاری محتوایی ارزشمند، قلب هر استراتژی در بازاریابی درونگراست. شما میتوانید با قراردادن توصیهها، ترفندها و تجربیاتی مفید، برندتان را بهعنوان نامی متمایز و خاص در حوزۀ کاری خود معرفی کنید. این کار درنهایت باعث جذب مشتریان خواهد شد.
شعار جالبی در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد که میگوید: «هدف منحصراً ارتقای محصولات نیست.» بلکه اشتراکگذاری محتوایی کاربردی، میتواند برند شما را به منبعی باارزش و معتبر برای کسب آگاهی تبدیل کند.
در اینجا ما چند راه برای بهاشتراکگذاری محتوایی جذاب در شبکه های اجتماعی به شما توصیه میکنیم:
• روی ویدئوهای جذاب سرمایهگذاری کنید: باتوجهبه نتایج بهدستآمده از فیسبوک، مردم تماشای ویدئوهای طولانی را به ویدئوهای ازپیشضبطشده، ترجیح میدهند. شما میتوانید برای جذب مخاطب، از طریق جلسات پرسش و پاسخ یا نظرخواهی دربارۀ موضوع جدید برای وبلاگتان یا ارتباط با بینندگان پشت صحنۀ یک رویداد، اقدام کنید.
• کیفیت تصاویر را افزایش دهید. بسیاری از مطالعات نشان داده که پیامهای پرمخاطب شبکه های اجتماعی شامل تصاویر است. تصاویری با کیفیت خوب که بیشتر به برندتان مربوط است، نمودارهای مرتبط با موضوع، اینفوگرافیکها و نقل قول تصویری، همه و همه میتوانند قطعات محتوایی فوقالعادهای باشند که به دیدهشدن پیامتان کمک میکنند.
• تعامل خود با مخاطبانتان را از طریق بهاشتراکگذاری ویدئوهای جذاب افزایش دهید. مطالعۀ اخیر سایت Quintly نشان داد که ویدئوهای اصیل و شناختهشدهای که در فیسبوک قرار داده میشوند، میزان مشارکت بیش از ۱۸۶درصد دارند.
بیش از ۱۰۰۰درصد از ویدئوهایی که به سایتهای دیگر لینک میشوند در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند. شما میتوانید از ویدئوها بهمنظور بهاشتراکگذاری محتوایتان یا پاسخ به پرسشهای رایج و ارائۀ جزئیات و ویژگیهای محصولتان استفاده کنید.
• برای هر بخش از محتوای وبلاگتان لینک قرار دهید. شبکههای اجتماعی میتوانند حجم عظیمی از ترافیک را به محتوای وبلاگتان بیفزایند. هنگام قراردادن لینک، از تصویری که تمام پستهای موجود در وبلاگ را شامل میشود، استفاده کنید. به این ترتیب، هنگامی که کاربران روی عکس کلیک میکنند، مستقیم به محتوای وبلاگ هدایت میشوند.
درحالیکه انجام برخی از این مراحل برای حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی واضح به نظر میرسد، یکپارچهکردن این اطلاعات، ارزش تمرینها و تلاشهایتان را مشخص میسازد.
۴ـ اجتماعی باشید
بهسادگی محتوایتان را به اشتراک نگذارید، بلکه مردم را با کسبوکارتان تحتتأثیر قرار دهید. در این فضا سعی کنید اجتماعی باشید؛ چون بیهوده نیست که این محیط «شبکه اجتماعی» نام گرفته است.
نظریات و مطالب فالوئرهای خود را برای مابقی مخاطبانتان به اشتراک بگذارید و از دیدن آنها لذت ببرید. زمانی که طرفداران به محتوایتان پاسخ میدهند، آنها را در کامنتها برجسته و واضح نشان دهید. شما همچنین میتوانید به مشتریان پیام ارسال کنید و از حمایتهایشان قدردانی کنید. شگفتزده خواهید شد که این نکات کلیدی و بسیار ساده، میتواند شما را از وجود مخاطب آگاه سازد.
۵ـ نتایج خود را امتحان کنید
هنگام اجرای استراتژی، شما نیاز دارید از صحت عملکرد محتوایتان مطمئن شوید. ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی مانند Hootsuite یا بافر، میتوانند در درک رفتار کاربران شبکههای اجتماعی به شما کمک کنند. اینکه چه محتوایی قابلیت بیشترین اشتراکگذاری را دارد، با استفاده از این ابزارها مشخص میشود.
این اطلاعات ارزشمند است؛ زیرا شما را قادر میسازد روی محتوا متمرکز شوید و به مخاطبان بیشتر از آن چیزی که میخواهند، مطلب ارائه دهید.
نتیجهگیری
اجرای این ترفندهای ساده، استراتژی شبکه های اجتماعی را در مسیر درستی قرار میدهد. ضمناً باعث میشود برای بیشترشناساندن برندتان یا بهدستآوردن فالوئر، افزایش تعامل و درنهایت افزایش ورودی اقدامات لازم را انجام دهید.