در حال بارگذاری
6 ابزار رایگان سئو که کارشناس شبکه‌های اجتماعی به آن نیاز دارد

6 ابزار رایگان سئو که کارشناس شبکه‌های اجتماعی به آن نیاز دارد

بازاریابان مجموعه ابزارهای موردعلاقه‌ی خود را دارند که از طریق آنها کارشان را راحت‌تر انجام می‌دهند. وقتی شما به دنبال ابزاری جدید هستید، معمولا آنهایی را انتخاب می‌کنید که بطور ویژه‌ی برای صنعت شما ساخته شده است. برای مثال، بازاریابان ایمیلی ممکن است از جواب‌دهنده‌های اتوماتیک یا ابزارهای کدگذاری استفاده کنند. بازاریابان شبکه‌های اجتماعی از ابزارهای مدیریتی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و سئوکارها از جست‌جوی کلمات کلیدی و ابزارهای تحلیلی بهره ببرند. اما چه کسی می‌گوید که مجموعه ابزار شما می‌بایست محدود به صنعت بخصوص شما باشد؟

زیبایی بسیاری از ابزارهای امروزه این است که آنها اغلب چند منظوره هستند. برای مثال، یک سئوکار می‌تواند از ابزارهایی که برای بازاریابان رسانه‌های اجتماعی ساخته شده است، بهره ببرد. یا در این مورد، یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از ابزارهای رایگان سئوکارها که معمولا دور و بر آنها نمی روند، استفاده کند. ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر مناسب دیدیم لیستی از شش ابزار رایگان سئو که بازاریابان شبکه های اجتماعی نیر می توانند از آنها استفاده کنند، را در اینجا بیاوریم.با ما همراه باشید.

1. Google Analytics

چه کاری انجام می‌دهد: Google Analytics یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیلی سطح وب است که توسط سئوکارها و بازاریابان آنلاین به کار گرفته می‌شود؛ این محبوبیت بخاطر حجم عظیمی از اطلاعات درباره ترافیک وب سایت شما است که این ابزار به شما ارائه می‌کند. همه چیز در اختیار شماست: از دموگرافیک‌ افراد بازدید کننده‌ی سایت شما تا اینکه چگونه در وهله اول مسیرشان به آنجا افتاده است. Google Analytics یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی است، و فقط محدود به حوزه‌ی سئو یا شبکه های اجتماعی نیست.

اما چگونه بازاریابان شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند؟

گوگل آنالیتیکس در بخشی بصورت کامل به ترافیک ارجاعی رسانه‌های اجتماعی می‌پردازد. شما می‌توانید مشاهده کنید که کدام پلت‌فرم‌ها در حال هدایت ترافیک به سمت سایت شما هستند و چگونگی کیفیت آن ترافیک به چه نحو است. بازاریابان شبکه‌ی اجتماعی می‌توانند از این داده ها برای دیدن اطلاعاتی نظیر اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر به چه موردی ابراز علاقه کرده‌اند، استفاده کنند. شما می توانید این اطلاعات را حتی تا سطح نوع دستگاه استفاده شده طبقه بندی کنید. برای دیدن این مورد، شما می‌توانید به قسمت Acquisition مراجعه کنید، سپس در قسمت Social، گزینه‌ی Landing Pages را باز کنید. در این بخش، بر گزینه‌ی کشویی پایین‌رونده Secondary dimension کلیک کنید و گزینه‌ی Source را انتخاب نمایید.

راهنمای کار با گوگل آنالیتیکس

در اینجا شما می‌توانید موارد ارجاعی به سایت خود را از سایت‌های اجتماعی ببینید، می‌توان آن را تا سطح شبکه نیز خرد کرد. از این گزارش برای دیدن اینکه مخاطبان در هر شبکه‌ی اجتماعی چه نوع مقالاتی را می‌خواهند مشاهده کنند، استفاده کنید.

مخاطبان در هر شبکه‌ی اجتماعی چه نوع مقالاتی را می‌خواهند

شما همچنین می‌توانید گوگل آنالیتیکس را با ویژگی‌های گزارش‌دهی Sprout در جهت دستیابی به دید جامعی از اینکه چگونه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند، ترکیب کنید. از گزارش پیغام‌های ارسالی در جهت دیدن اینکه چقدر مخاطبان با پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی درگیر بوده‌اند استفاده کنید. شما می توانید با گوگل آنالیتیکس ببینید که چگونه بازدیدکنندگان با وب‌سایت شما تعامل برقرار کرده‌اند. بعلاوه اینکه، گوگل آنالیتیکس با Sprout ادغام شده است که بدین طریق شما می‌توانید همه‌ی موارد را در یک مکان واحد مشاهده کنید.

چگونه بازدیدکنندگان با وب‌سایت شما تعامل برقرار کرده‌اند

2. کنسول جست و جوی گوگل

چه کاری انجام می‌دهد: کنسول جست و جوی گوگل (GSC) ابزاری رایگان است که دید دقیقی از چگونگی نمایش سایت شما در نتایج جستجو، ارائه می دهد. این ابزار مشکلات تکنیکی سایتتان را به شما اعلام می کند و راه حل هایی برای رفع ایرادات در اختیارتان قرار می دهد.

کارشناسان شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند از GSC استفاده کنند؟

GSC یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئوی رایگان است؛ یکی از امکانات این ابزار Search Analytics است که بازاریابان شبکه‌های اجتماعی می توانند از این قابلیت استفاده کنند.

Search Analytics اطلاعاتی درباره کلمات وارد شده توسط کاربران در گوگل می دهد که منجر به رسیدن به سایت شما شده است. نه فقط این مورد، بلکه این ابزار تخمینی از میزان مشاهداتی که از سایت شما صورت گرفته است و همچنین نرخ کلیک بر روی لینک‌های شما نیز ارائه می‌دهد. البته این نکته را در ذهن داشته باشید که این داده‌ها شامل تمامی ترافیک شما نمی‌شوند. بخاطر تنظیمات حریم خصوصی گوگل، این ابزار تمامی ورودی‌ها را ثبت نمی‌کند. اما اطلاعاتی که به شما می‌دهد به شدت کمک‌کننده است.

ابزار تخمینی از میزان مشاهداتی که از سایت شما صورت گرفته است

نکته‌ی مهم در پازل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، فهم این نکته مهم است که مخاطبان شما خواهان دیدن چه نوع محتوایی هستند.

داده‌های دریافتی از GSC این چالش را با نشان دادن واژگان حقیقی که افراد برای پیدا کردن سایت شما در گوگل وارد کرده‌اند، حل می‌کند.شما می‌توانید نتایج را به نسبت صفحه و یا کلمات کلیدی برای کسب نتایج هدفمندتر فیلتر کنید. برای مثال ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر در پی آن بودیم که ببینیم، مخاطبانمان در اینستاگرام بیشتر خواهان دیدن چه نوع تصاویری هستند. ازینرو، به GSC مراجعه می‌کنیم، روی تب ورودی‌ها کلیک می‌کنیم و نتایجی را که در آن کلمه‌ی “اینستاگرام” دارد را فیلتر می‌کنیم.

مخاطبان در اینستاگرام بیشتر خواهان دیدن چه نوع تصاویری هستند

زمانی که کلمه ی فیلتر را انتخاب می کنید، GSC با لیستی از ورودی‌هایی که در گوگل از کلمه‌ی اینستاگرام استفاده شده است و به سایت شما رسیده‌اند، ارائه می‌کند.

مردم دنبال چه کلماتی در اینستاگرام هستند

اکنون که ما می‌دانیم مردم دنبال چه کلماتی بوده‌اند، می‌توانیم محتوای مربوط به هر موضوعی را با آنها به اشتراک بگذاریم.

3. جست‌وجوگر سایت باز MOZ

بیشتر بخوانید:  سئو سایت چیست و چه اهدافی دارد؟

چه کاری انجام می‌دهد: این ابزار (OSE) یک ابزار سئوی فریمیوم است که به شما اجازه می‌دهد داده‌های لینک شده به صفحه‌ی مشخصی در سایت شما را بررسی کنید و جدا از این، دامین و دیگر داده‌های مفید را نیز به شما ارائه می‌کند.سئوکارها از MOZ برای دیدن اینکه چه کسانی به سایت آنها لینک داده‌اند استفاده می‌کنند. شما تنها می‌توانید مقدار محدودی از داده را به رایگان ببینید، اما برای تیم‌های شبکه‌های اجتماعی طبیعتا این مقدار زیاد خواهد بود.

بازاریابان شبکه‌های اجتماعی چگونه از OSE استفاده می‌کنند؟

یکی از بهترین استفاده های OSE برای بازاریابان شبکه‌های اجتماعی، بعضی از تحلیل‌های رقابتی آن است. زمانی که در تلاش برای ترفیع محتوای جدیدی هستید، بهترین مکان برای شروع بررسی این است که چه کسی داده‌های مشابهی را در سطح وب به اشتراک گذاشته است. شما می‌توانید از OSE برای بررسی سایت‌هایی که شما را لینک کرده‌اند استفاده کنید. سپس می‌توانید به سایت‌های لینک دهنده به شما دسترسی پیدا کنید و آنها را مطلع کنید که موردی مرتبط با حوزه‌ی فعالیت آنها منتشر کرده‌اید.

شما می‌توانید با آنها از طریق ایمیل و یا با منشن کردن آنها روی توییتر یا با به اشتراک گذاشتن لینکی به مورد محتوایی شما، ارتباط برقرار کنید. هیچ نیازی به تحمیل کردن محتوای خود و یا درخواست از آنها برای خواندن نیست. شما فقط می‌خواهید آنها را آگاه کنید.  برای شروع، پست یکی از رقیبان خود را به مقاله‌ی خود منشن کنید.

چه کسی داده‌های مشابهی را در سطح وب به اشتراک گذاشته است

سپس MOZ به شما لیستی از تمامی صفحات لینک دهنده به سایت شما را ارائه می‌دهد. هر کدام از نتایج، لینک یک وب سایت است که شما می‌توانید بطور بالقوه‌ای به آنها دسترسی داشته باشید و احتمالا بتوانید به عنوان نتیجه مواردی را به اشتراک بگذارید.

لیستی از تمامی صفحات لینک دهنده به سایت شما

ممکن است شغل شما بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نباشد و می خواهید از شرکتی برای انجام سئو وب سایتتان کمک بگیرید. ما در وبلاگ جوهر می کوشیم که با انتشار این نوع مقالات شما را با دنیای سئو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم تا معامله ی برد-برد با متخصصین این حوزه داشته باشید.

4. بررسی‌کننده‌ی رتبه‌ی SERP

چه کاری انجام می‌دهد: بررسی کننده‌ی رتبه‌ی SERP یک ابزار رایگان است که با آن می‌توان رتبه‌بندی کلمات کلیدی را فهمید. تنها مشکلش این است که شما هر بار می‌توانید تنها یک کلمه‌ کلیدی را برای پیدا کردن رتبه‌ی آن در این ابزار وارد کنید. اما اگر جست و جوهای چندگانه‌ای دارید، می‌توانید تمامی آنها را به یک CSV تبدیل کنید که بدین طریق مستندی از کلمات کلیدی خود داشته باشید. همچنین، این ابزار برای جست و جوی واحد استفاده می‌شود پس اگر می‌خواهید در طول زمان ترندهای رتبه‌بندی را ببینید، می‌بایست بطور دستی جست و جوهای خود را دوباره انجام دهید. اما به عنوان یک ابزار سئوی رایگان، گله کردن از آن چندان جالب نیست.

چگونه بازاریابان شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از SERP استفاده کنند؟

بازاریابان شبکه‌های اجتماعی و سئوکار‌ها در خفا کار نمی‌کنند. تیم سئوی شما از کلمات کلیدی ویژه‌ای برخوردار است که می‌خواهند آنها را در موتورهای جست و جو ترفیع دهند و تیم شبکه‌ی اجتماعی شما به دنبال محتوایی است که بتواند آنها را روی توییتر، فیس بوک و دیگر شبکه‌ها به انتشار بگذارد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ترفیع پست‌هایی که چندان در لیست نتایج جست و جو در چشم نیستند، هر دوی این موارد را حل می‌کند.

از شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن محتوایی که کلمات کلیدی شما را هدف قرار داده است و ممکن است از جایگاه خوبی در نتایج رتبه‌بندی برخوردار نباشد استفاده کنید.

این مورد همچنین می‌تواند فرصت‌های ایجاد لینک را ایجاد کند و به تیم اجتماعی شما اجازه دهد که تقویم محتوایی خود را تکمیل کنند.این کار را با جست و جویی ساده در بررسی کننده‌ی رتبه‌ی SERP برای کلمات کلیدی که یکی از پست‌های شما آن را هدف قرار داده است، شروع کنید.

جستجوی کلمات کلیدی برای محتوای پست های شبکه های اجتماعی

زمانی که جست و جوی شما به اتمام رسید، بررسی‌کننده‌ی رتبه‌ی SERP رتبه‌ی جست و جوی شما را نشان خواهد داد.

چطور کلمات کلیدی هدف را جستجو کنیم

اگر کلمه‌ی کلیدی شما در چهار یا پنج مورد بالای لیست قرار ندارد، انتخاب خوبی برای ترفیع خواهد بود. رتبه‌بندی‌های پیشرفته‌ی وب مدتی پیش تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند که بر طبق آن اگر شما در سه انتخاب برتر قرار نگیرید، نرخ کلیک بر لینک به شدت کاهش پیدا می‌کند.

لیستی از کلمات کلیدی

بعد از اینکه لیستی از کلمات کلیدی را کنار هم قرار دادید، قدم بعد شما ترفیع دادن جایگاه آن در رتبه‌بندی خواهد بود. همانطور که در تصویر بالا دیدید، بررسی‌کننده‌ی رتبه‌ی SERP صفحه‌ای را به شما نشان می‌دهند که برای کلمات کلیدی شما در رتبه‌بندی بالایی قرار گرفته است. این همان صفحه‌ای است که تمایل دارید آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از تاکتیک MoZ OSE که در بالا به آن اشاره کردیم انجام دهید. یا اینکه می‌توانید به قسمت تبلیغات فیس بوک و یا توییت‌های ترفیع یافته مراجعه کنید.

هدف شما قراردادن پست خود در مقابل افرادی است که آن را به وبلاگ‌های خود، سردبیران و روزنامه‌نگاران لینک می‌کنند. پس اگر می‌خواهید تبلیغاتی برای ترفیع پست خود انجام دهید، این مورد را در ذهن داشته باشید.

5. افزونه‌ی سئوی Yoast

چه کاری انجام می‌دهد: افزونه‌ی سئوی Yoast بهینه کردن سایت‌های وردپرس برای موتورهای جست و جو را تسهیل می‌کند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد که عناوین متا، توضیحات، صفحات ایندکس/غیر ایندکس و دیگر تنظیمات مهم را اضافه کنید.

چگونه بازاریابان شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از افزونه Yoast استفاده کنند؟

جدا از تمامی ویژگیهای مرتبط با سئو، Yoast از تنظیماتی نیز برای شبکه‌های اجتماعی برخوردار است. یکی از ویژگیهایی که بطور ویژه‌ای بازاریابان آن را مفید خواهند یافت، تنظیمات به اشتراک گذاشتن اجتماعی برای پست‌های وبلاگی مستقل یا صفحات وب سایت است.

زمانی که افراد صفحات شما را در پست‌های وبلاگ خود یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، این شبکه‌ها داده‌های متا را از سایت شما به جهت مشخص کردن مورد نمایش داده شده در توییتر یا پست فیس بوکی شما، استخراج می‌کند. بطور پیش فرض، شبکه‌های اجتماعی از عنوان متا و توضیحات صفحه‌ی شما استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که عنوان متای که شما از آن برای اهداف سئویی استفاده می‌کند همیشه در شبکه‌های اجتماعی به خوبی ترجمه نمی‌شود.

افزونه‌ی Yoast به شما در قرار دادن یک عنوان و توضیح متفاوت برای فیس بوک و توییتر کمک می‌کند؛ عناوینی که در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزونه‌ی سئوی Yoast بهینه کردن سایت‌های وردپرس

بعلاوه‌ی این موارد، شما قادر خواهید بود که ویژگیهای منحصربفردی را در سایت خود به نمایش بگذارید؛ از کارت‌های توییتری گرفته تا نمودارهای باز پینترست یا فیسبوک و دیگر موارد.

افزونه‌ی Yoast

نیازی نیست که منتظر انتشار محتوا باشید که پس از آن تیم شبکه‌های اجتماعی خود کار بر آن را شروع کنند. به این تیم اجازه دهید که در صورت نیاز تنظیمات اجتماعی افزونه‌ی سئوی Yoast را شخصی‌سازی کنند.

6. فاکس FAQ

چه کاری انجام می‌دهد: فاکس FAQ یک ابزار سئوی کاربردی رایگان است که سایت‌ها را بر اساس سوالاتی که در آن کلمات کلیدی شما وجود دارند، پیدا می‌کند.

چگونه بازاریابان شبکه‌های اجتماعی از FAQ استفاده می‌کنند؟

سئوکارها از فاکس FAQ برای پیدا کردن ایده‌های جدید برای محتوای خود استفاده می‌کنند. بازاریابان شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از آن برای یک هدف مشخص استفاده کنند. از سوالات یافت شده با فاکس FAQ برای ایجاد ویدیوهای یوتیوب و پخش زنده‌های فیس بوک به جهت پیدا کردن جواب استفاده کنید.

استفاده از فاکس FAQ بسیار آسان است. با وارد کردن یک کلمه‌ی کلیدی شروع کنید. سپس سایتی را که می خواهید سوالاتی را از آن استخراج کنید، وارد کنید. بهتر است که روی سایت‌هایی کار کنید که در آنها مردم سوالات زیادی مطرح می‌کنند؛ همچون فروم‌ها یا سایت Quora.

پیدا کردن ایده‌های جدید برای محتوا

فاکس FAQ لیستی از سوالات را به شما خواهد داد. بعلاوه لینکی که آن صفحه‌ی مشخص در آن پیدا شده است.

از لیست بزرگی از سوالات که می‌توانید از آن در محتوای شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید

به همین سادگی، شما از لیست بزرگی از سوالات که می‌توانید از آن در محتوای شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید، برخوردار خواهید شد.

مجموعه ابزار شما چه چیزهایی را در خود دارد؟ آیا از هیچکدام از ابزارهای سئوی رایگان برای پیشبرد تلاش بازاریابان شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.چنانچه تمایل دارید از مطالب آموزشی ویژه ما مطلع شوید لطفا در خبرنامه عضو شوید.

پاسخ دهید