بهمنظور اخذ بهترین نتایج بازاریابی محتوا، شما به ابزارهای مناسب تجزیه و تحلیل نیاز دارید.
پنج ابزار زیر به شما کمک خواهد کرد که بتوانید نقاط مهم تصمیمگیری را شناسایی کنید. بهعلاوه میتوانید برنامههای عملیاتی بازاریابی محتوایی خود را تجزیه و تحلیل کنید و در مسیر بهبود و اصلاح آن گامهای مؤثری بردارید.
ترافیک وبسایت
وبسایت و محتوا اساس استراتژی بازاریابی محتوایی شماست. شما نیاز دارید مصرفکنندگان را برای ایجاد پروسهای تعاملی به وبسایتتان هدایت کنید. برای تحلیل ترافیک وبسایتتان، ما استفاده از گوگل آنالیتیکس را به شما پیشنهاد میکنیم. این ابزار میتواند به افزایش درک تیم بازاریابی شما کمک کند:
• در بازه معینی از زمان چقدر ترافیک به وبسایت و محتوای شما جذب میشود؟
• مخاطبان شما از کجا میآیند (رسانههای اجتماعی، رتبهبندی جستجو، بازاریابی ایمیلی و…)؟
• برای دسترسی به وبسایت، مخاطب شما از چه دستگاهی (وسایلی) استفاده میکند؟
• چه مدت کاربران در وبسایت شما میمانند؟
عملکرد وبسایت
بهمنظور جذب ترافیک وبسایت، بایستی تمام تمهیدات و شرایط بهدرستی تنظیم شده باشد. بدین منظور میتوانید از کنسول گوگل (Google Search Console) که درواقع همان وبمستر تولز (Webmaster Tools) است استفاده کنید و وبسایتتان را با استفاده از راهنماییهای گوگل تنظیم کنید. این مسئله موجب میشود رباتهای گوگل به شکل بهتری سایت شما را ایندکس کنند یا سایت شما بهتر رتبهبندی شود.
چشماندازی از شبکه های اجتماعی
در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید محتوای ویژۀ این پلتفرم گنجانده شود. اما برای آنکه بتوانید از این پلتفرم برای جذب ترافیک وبسایت خود استفاده کنید، باید درک خوبی از بازاریابی شبکه های اجتماعی داشته باشید.
ازجمله ابزارهای انتشار و تحلیل شبکه های اجتماعی، Buffer است. این سرویس نهتنها به شما کمک میکند پستها را در شبکه های اجتماعی مختلف بهصورت برنامهریزیشده بگذارید، بلکه میتوانید نتایجی از هر پست را بهخوبی مشاهده کنید. نتایجی از قبیل:
۱٫ کلیک؛
۲٫ تعامل؛
۳٫ اشتراکگذاری؛
۴٫ دنبالکردن (Follow)؛
۵٫ کامنت.
با آنکه پلتفرمهای شبکه های اجتماعی را شرکتهایشان میسازند، Buffer میتواند اطلاعات و محتوای تمام شبکه های اجتماعی شما را در یک جا مدیریت کند.
نگرش بازاریابی جستجو
شبکه های اجتماعی تنها راه برای ایجاد ترافیک وبسایت نیستند. رتبهبندی وبسایت و محتوای شما در موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل راه فوقالعادهای برای قراردادن نام تجاری و مطالب خود در برابر گروه وسیعی از مخاطبان است.
برای تحلیل رتبهبندی کلمات کلیدی میتوانید از ابزاری مانند SEMRush استفاده کنید. از طریق این ابزار شما میتوانید بهصورت مستمر کلمات کلیدی و اهداف مورد نظرتان را برای هر دو بخش نتایج موتورهای جستجو یا تبلیغات کلیکی پیگیری و تجزیه و تحلیل کنید.
تجزیه و تحلیل بازاریابی محتوا
اگر از خود میپرسید که چطور میتوانید کل استراتژی بازاریابی محتوایی خود را مدیریت کنید، پیشنهاد میکنیم از سرویسی مانند HubSpot برای سازماندهی و تجزیه و تحلیل اقدامات بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید. از بازاریابی ایمیلی گرفته تا بازاریابی شبکه های اجتماعی، تمام جنبههای استراتژی بازاریابی محتوایی شما با استفاده از حجم زیادی از اطلاعات قابل مدیریت است.
امکان استفاده از محتوای قدرتمند
با اینکه عملکرد این ابزارها فوقالعاده است، هیچیک از آنها بدون محتوای مدون و اصولی کمککننده نخواهند بود. تیمی از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا در جوهر گرد هم آمدهاند تا پستهای وبلاگی، صفحات فرود، ایمیلهای تبلیغاتی، بیانیههای رسمی، مطالعات موردی، اینفوگرافیکها و تصاویر تأثیرگذار و… را برای کسب و کارها تولید کنیم. برای اجرای استراتژی بازاریابی محتوای موفق قطعاً به چنین تیمهایی نیاز دارید.